Πέμπτη 20 Οχτώβρη 2011
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 24
ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ
Εβδομάδα θρίλερ...

«Το χρέος», του Τζον Μέιντεν
«Το χρέος», του Τζον Μέιντεν
Θρίλερ είναι η λέξη - κλειδί που θα μπορούσε κάλλιστα να χαρακτηρίσει τη βδομάδα που διανύουμε. «Εβδομάδα θρίλερ», και εξαιτίας του κινηματογραφικού είδους που διαπερνά το σύνολο των ταινιών, αλλά και γιατί εκφράζει την αίσθηση των ημερών... Ολοι εμείς δεν ξέρω αν το βράδυ συναντηθούμε στο σινεμά, ξέρω όμως ότι από νωρίς το πρωί θα βρισκόμαστε στους δρόμους, στον αγώνα, σε μια πραγματικότητα που απέχει παρασάγγες από τα παραμυθιάσματα της κυρίαρχης «τέχνης» των μονοπωλίων του πολιτισμού... που τυγχάνει να βρίσκονται πίσω από τις παραγωγές της εβδομάδας. Οι ταινίες που συγκροτούν τον κορμό της βδομάδας είναι ισόβαρες και τις παρουσιάζουμε ενημερωτικά. Θα σταθούμε κατάτι περισσότερο στην τελευταία, αμφιλεγόμενη, ταινία του Πέδρο Αλμοδόβαρ, η οποία επικεντρώνει το ουσιαστικό ενδιαφέρον, τόσο από αφηγηματική όσο και στιλιστική πλευρά. Η εσωστρεφής αυτή δημιουργία του Αλμοδόβαρ προβλήθηκε στο φετινό φεστιβάλ των Καννών, παρουσία του ηθοποιού φετίχ του σκηνοθέτη, του Αντόνιο Μπαντέρας, ο οποίος κρατά άψογα τον πρωταγωνιστικό ρόλο.

* * *

«ΤΟ ΧΡΕΟΣ» (2011, 113΄) σε σκηνοθεσία Τζον Μέιντεν. Αμερικανικής παραγωγής κατασκοπικό θρίλερ, γυρισμένο στο Τελ Αβίβ, τη Βρετανία και τη Βουδαπέστη. Διασκευή της ισραηλινής ταινίας «HA HOV» από το 2007. Παρείχε στο ριμέικ «πιασάρικο» υλικό που χρησιμοποιήθηκε ως βάση. Παρά ταύτα «ΤΟ ΧΡΕΟΣ» - σύμφωνα με τον Leonard Maltin - απειροελάχιστη σχέση έχει με το πρωτογενές υλικό. Η ταινία του Μέιντεν, αν και διαθέτει αψεγάδιαστα διαπιστευτήρια σε ό,τι αφορά το σκηνοθέτη, τους τρεις έμπειρους σεναριογράφους και τους εξαίρετους και δοκιμασμένους ηθοποιούς, δεν κατορθώνει να φθάσει σε ύψος, αντίστοιχο των προθέσεών της, από όσο βέβαια εκτιμάται από τις παραπάνω επιλογές. Μερικές φορές ενώ κάποιες ταινίες έχουν όλα τα φόντα δεν καταφέρνουν πράγματι να απογειωθούν...

«Μεταφυσική δραστηριότητα 3», των Χένρι Τζουστ και Αριελ Σούλμαν
«Μεταφυσική δραστηριότητα 3», των Χένρι Τζουστ και Αριελ Σούλμαν
Η ιστορία, όπως αναφέραμε, διαθέτει τις θεμελιώδεις προϋποθέσεις για πρωτοκλασάτο θρίλερ δεδομένου ότι φορτίζεται με στοιχεία και ισχυρές δόσεις ηθικής, τα οποία φροντίζουν να την εμπλουτίσουν, δίνοντάς της πολυσήμαντη χροιά. Τρεις πράκτορες της Μοσάντ βρίσκονται στα μέσα του '60 στο κλειστοφοβικό, κρύο και υγρό, θλιβερό εν ολίγοις Ανατολικό Βερολίνο, τέλειο κοντράστ με το ζωντανό, λουστραρισμένο και σπινθηροβόλο Τελ Αβίβ. Μέσα στους τέσσερις τοίχους ενός διαμερίσματος οι νεαροί Ισραηλινοί πράκτορες σχεδιάζουν τη σύλληψη ενός εγκληματία πολέμου, ενός Ναζί που όλοι γνωρίζουν σαν τον «Χειρουργό του Μπίρκεναου», ο οποίος κατά τη διάρκεια του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου πραγματοποιούσε πειράματα γενετικής πάνω στους Εβραίους του στρατοπέδου συγκέντρωσης. Ο εγκληματίας κρύβεται πίσω από καινούργια ταυτότητα. Η αποστολή των τριών συνίσταται στο να τον απαγάγουν και να τον οδηγήσουν στο Ισραήλ να δικαστεί. Κάτι δύσκολο, που κανείς τους όμως δεν παίρνει πολύ στα σοβαρά - μέχρι τα πράγματα να φθάσουν στην κορύφωση της σημερινής εποχής - παρά τις αιφνίδιες εκπλήξεις και τα γυρίσματα της τελευταίας στιγμής. Ωστόσο, ότι διαδραματιζόταν τότε έμελλε να στιγματίσει τη ζωή των τριών της αποστολής για τα επόμενα τριάντα χρόνια.

Η αφήγηση, με περιπτωσιακές στιγμές αγωνίας και στοιχεία ρομαντικής αντιζηλίας, χρησιμοποιεί φλας-μπακ για τη δράση σε χρόνο παρελθόντα. Οδεύει όμως αναπόφευκτα σε σύγκρουση με το παρόν όταν αλλάζει τόπο και μεταφέρεται στο Τελ Αβίβ του 1997, μετά από δελεαστικές νύξεις για προηγούμενες ίντριγκες. Οι τρεις νεαροί πράκτορες σήμερα κουβαλούν τριάντα χρόνια παραπάνω. Η Ρέιτσελ Σίνγκερ που υποδύεται η Ελεν Μίρεν, μεγάλη πια, έχει αποτραβηχτεί σε μια κανονική ζωή. Ξαναβρίσκεται όμως στο επίκεντρο - και στο φως της δημοσιότητας - εξαιτίας του καινούργιου βιβλίου της κόρης της που αναφέρεται στην ιστορία της τολμηρής επιχείρησης για τη σύλληψη του «Χειρουργού του Μπίρκεναου. Μια επιχείρηση που λειτουργεί επιτήδεια σαν ραχοκοκαλιά του φιλμ και στην οποία η μητέρα της υπήρξε συνεργός.

«Winx 3D», του Ιτζίνιο Στράφι
«Winx 3D», του Ιτζίνιο Στράφι
Η μυστική πράκτορας Ρέιτσελ Σίνγκερ είναι το κλειδί για την ιστορία και τα διλήμματα της ταινίας, που όσο εξελίσσεται τόσο περισσότερο χώνεται σε ένα λαβύρινθο παραπλάνησης... Και οι ηθοποιοί στους πρωταγωνιστικούς ρόλους, ο Κιάραν Χάιντς, ο Τομ Γουίλκινσον και η Ελεν Μίρεν κάνουν εξαίρετα ψύχραιμη δουλειά σε όχι εύκολους ρόλους, σε μια ταινία που δεν είναι αυτό που θα έπρεπε να είναι.

* * *

«CONTAGION 3D» (2011, 106΄) Μέχρι τώρα ίσχυε το «να πλένουμε συχνότερα τα χέρια μας». Τώρα προστίθεται και το «Μη μιλάς σε κανέναν, μην αγγίζεις κανέναν, κρατήσου μακριά από τους ανθρώπους»... Αυτό είναι που σου μένει κατ' ουσία σαν μήνυμα της ταινίας, του τρισδιάστατου θρίλερ επιστημονικής φαντασίας και τρόμου - η τελευταία ταινία - του Στίβεν Σόντερμπεργκ, στην οποία ξεδιπλώνεται ένα εφιαλτικό σενάριο. Ενας φονικός και πανούργος - αφού μεταλλάσσεται συνεχώς - ιός, γραπώνει τους ανθρώπους, τους μολύνει και τους τελειώνει μέσα σε λίγες μόνο μέρες από την εμφάνιση των πρώτων συμπτωμάτων: του βήχα, του πυρετού και των κρίσεων επιληψίας! Η μυθοπλασία αυτής της συμπαραγωγής ΗΠΑ και Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων, παίρνει σάρκα και οστά μέσα από ένα εντυπωσιακό καστ διεθνών κινηματογραφικών αστέρων, νέων τε και ξεχασμένων: Μαριόν Κοτιγιάρ, Ματ Ντάμον, Τζουντ Λόου, Κέιτ Γουίνσλετ, Λόρενς Φίσμπερν, Γκουίνεθ Πάλτροου και Ελιοτ Γκουλντ... Η ιστορία έχει να κάνει με ιατρικό μυστήριο και όλα ό,τι αυτό συνεπάγεται και ακολουθεί την πορεία της καταστροφικής διάδοσης του, μεταδιδόμενου με τον αέρα, ιού, που από επιδημία με ταχύτατους ρυθμούς εξελίσσεται σε πανδημία, με την παγκόσμια ιατρική κοινότητα να προσπαθεί να βρει αντίδοτο, εμβόλιο, αλλά και να προλάβει τον πανικό που εξαπλώνεται πιο γρήγορα και από τον ιό. Το φιλμ δομείται με σαφή κεφάλαια, δομή τυπική στα θρίλερ υψηλής τεχνολογίας. 1η μέρα, 2η, 3η... επεξηγηματικοί υπότιτλοι, όνομα πόλης κλπ.

«Killer elite», του Γκάρι Μακέντρι
«Killer elite», του Γκάρι Μακέντρι
Η αρχή του κακού αποδίδεται σε μια γυναίκα από την Μινεάπολη, την Μπεθ Εμχοφ (την υποδύεται η Γκουίνεθ Πάλτρου) που επιστρέφει αεροπορικώς από το Χονγκ Κονγκ. Στο σκοτάδι ακούμε το βήχα της γυναίκας, που όμως έκανε ενδιάμεση στάση στο Σικάγο.

Το deja vu θέμα της ταινίας έχει υποστεί τραγική κατάχρηση, τόσο σε κινηματογραφικές όσο και σε τηλεοπτικές παραγωγές. Αμέτρητες οι ταινίες που φτιάχτηκαν με θέμα τους θανατηφόρους ιούς «Motaba» και «Ebola» και όλες πανομοιότυπες. Ενδεικτικά αναφέρουμε το όχι τόσο παλιό «OUTBREAK», του Wolfgang Petersen, από το 1995 με τον Ντάστιν Χόφμαν στον κεντρικό ρόλο. Το φιλμ βγαίνει στις αίθουσες σε αγαστό timing με την αναμενόμενη εμφάνιση των ιών της χρονιάς, πραγματικών και επινοούμενων. Το όφελος βέβαια διττό: περισσότερα εισιτήρια και «λιγότερη επαφή με ανθρώπους»!

* * *

«KILLER ELITE» (2011, 116΄), αμερικανο-αυστραλιανό θρίλερ σε σκηνοθεσία Γκάρι Μακέντρι, βασισμένο στο best seller του «Σερ» Ranulph Fiennes «The Fiether Men». Το βιβλίο - που κυκλοφόρησε το 1991 - καλύπτει ένα ιστορικό φάσμα 17 ετών και αποκαλύπτει με κάθε λεπτομέρεια βιώματα και εμπειρίες του συγγραφέα, ο οποίος υπήρξε μέλος των Αγγλικών Ειδικών Δυνάμεων (SAS), από τη δράση και τις δραστηριότητες του Σώματος στο Ομάν. Το πληροφοριακό αυτό υλικό έτυχε παρεμπιπτόντως της διάψευσης της κυβέρνησης, δεδομένου ότι η σημασία του ρόλου της SAS στον πόλεμο στο Ομάν δεν έχει επισήμως αποσαφηνιστεί.

«Contagion 3D», του Στίβεν Σόντερμπεργκ
«Contagion 3D», του Στίβεν Σόντερμπεργκ
Το περιπετειώδες σενάριο της ταινίας που περιγράφει τη σκοτεινή ανάμειξη της Βρετανίας σε έναν ακόμη πόλεμο, εκτείνεται στις τέσσερις γωνιές του ορίζοντα. Από το Μεξικό στην Αυστραλία και από το Ομάν στο Λονδίνο και το Παρίσι. Η ταινία εστιάζει στην ύπαρξη μιας μυστικής ομάδας πρώην πρακτόρων που δρα για την προστασία των Ειδικών Δυνάμεων και εξερευνά την ανθρώπινη πλευρά των ρόλων και την ψυχολογική κατάσταση των χαρακτήρων που συνεχώς πρέπει να υπερβαίνουν τον εαυτό τους. Μέσα στη λογική αυτής της υπέρβασης προσπάθησε ο Μακέντρι να εντάξει τη δράση της ταινίας, ώστε να μοιάζει όσο το δυνατόν περισσότερο αληθινή. Η ίντριγκα στηρίζεται κατά πολύ στο στοιχείο της καταιγιστικής δράσης, στα πλοκάμια του οποίου εμπλέκονται αποτραβηγμένοι πράκτορες της SAS που εξαναγκάζονται να διακόψουν τον εκούσιο επαγγελματικό τους λήθαργο, σεΐχηδες, πετρελαϊκά συμβόλαια, νεοσύστατες οργανώσεις πρώην μυστικών πρακτόρων που το 'ριξαν τώρα σε δικές τους μπίζνες, μισθοφόρους, πράκτορες της Μ16 και πάει λέγοντας... Η προσπάθεια όλων αυτών για αλληλοεξόντωση βρίθει από σαμποτάζ, βουτιές από κτίρια και σκαλωσιές, αποδράσεις, κυνηγητά, βασανισμούς, εκβιασμούς, όπλα κάθε βεληνεκούς και όλα αυτά τα απαραίτητα, ρουτινιάρικα συστατικά της γνωστής και προβλέψιμης συνταγής με το ευτυχές τέλος για όλους τους «καλούς» κακούς, όπως ο Τζέισον Στέιθαμ και ο Κλάιβ Οουεν. Η ιστορία, που λαμβάνει χώρα κάπου στις αρχές της δεκαετίας του '80, αποτυπώνεται στην αισθητική της ταινίας. Στα σκηνικά, στα κουστούμια, αλλά και τον τρόπο κινηματογράφησης. Τα γυρίσματα πραγματοποιήθηκαν στην Αυστραλία, το Ομάν και την Ουαλία, και ο σκηνοθέτης χρησιμοποίησε διαφορετική χρωματική παλέτα για καθεμιά απ' αυτές τις τοποθεσίες, γεγονός που βοηθά οπτικά τον προσανατολισμό στην εξέλιξη της ιστορίας...

* * *

«ΜΕΤΑΦΥΣΙΚΗ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ «3» (2011, 85΄). Την επιτυχία των δύο προηγούμενων ομότιτλων ταινιών ακολουθεί, όπως είναι επιχειρηματικά λογικό κι ένα τρίτο, προς το παρόν, μέρος. Αμερικάνικο το μεταφυσικό θρίλερ τρόμου σε σκηνοθεσία των Χένρι Τζουστ και Αριελ Σούλμαν. Συνέχεια της κερδοφόρας, χαμηλού προϋπολογισμού παραγωγής φόβου, ερευνά μια ιστορία που αρχίζει το 1988, όταν οι αδελφές Κέιτι και Κρίστι συναντούν μια μυστηριώδη, αόρατη οντότητα που εποφθαλμιά και κυνηγά το σπίτι τους... Το πόνημα αυτής της φοράς εστιάζει στην παιδική ηλικία της Κέιτι, με σκοπό να εξηγήσει τη ρίζα των παράξενων αυτών φαινομένων! Η ταινία, βεβαίως, μέσα στα πλαίσια της διαφήμισης για μέγιστα εμπορικά και ιδεολογικά κέρδη, χρησιμοποίησε τη στρατηγική των κοινωνικών μέσων, δημιουργώντας στο δίκτυο «Twitter», την «κοινωφελή» καμπάνια «Tweet yourScream »...

* * *

«WINX 3D ΜΑΓΙΚΗ ΠΕΡΙΠΕΤΕΙΑ» (2010, 87΄). Σε στερεοσκοπική 3D τεχνική, η πρώτη ιταλική ταινία animation. Με γλυκανάλατα, «μπαρμπιγενή» κινούμενα σχέδια, που απεικονίζουν νεράιδες και άλλα φτερωτά όντα, η οικογενειακή περιπέτεια φαντασίας του Ιτζίνιο Στράφι, μεταγλωττισμένη στα ελληνικά, απευθύνεται κυρίως σε κοινό μικρών κοριτσιών.


ΚΡΙΤΙΚΗ:
Τζία ΓΙΟΒΑΝΗ


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ