Κυριακή 5 Ιούνη 2011
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 14
ΕΝΘΕΤΗ ΕΚΔΟΣΗ: "7 ΜΕΡΕΣ ΜΑΖΙ"
ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ
Θ. ΛΙΑΠΠΗΣ
«Το δικαίωμα στην άσκηση μετατράπηκε σε πολυτέλεια»

Την πρόταση του ΚΚΕ για τη Φυσική Αγωγή στην Εκπαίδευση ανέλυσε ο Θ. Λιάππης
Την πρόταση του ΚΚΕ για τη Φυσική Αγωγή στην Εκπαίδευση ανέλυσε ο Θ. Λιάππης
«Σήμερα η συστηματική ενασχόληση με τη Φυσική Αγωγή (ΦΑ) είναι πολυτέλεια για τους περισσότερους και ιδιαίτερα τους νέους. Με τη διείσδυση της ιδιωτικής πρωτοβουλίας, το δικαίωμα για σωματική άσκηση μετατράπηκε σε ακριβό εμπόρευμα για τα παιδιά της λαϊκής οικογένειας. Παραμένει άπιαστο όνειρο για τους εργαζόμενους τόσο η συστηματική άσκηση, όσο και ο δημιουργικός ελεύθερος χρόνος».

Με τα λόγια αυτά, ο Θ. Λιάππης, υπεύθυνος του Τμήματος Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού της ΚΕ του ΚΚΕ, περιέγραψε τη ζώσα πραγματικότητα για την πλειοψηφία του λαού μας, εξηγώντας μια από τις αιτίες που τη διαμόρφωσαν.

«Ανύπαρκτη η Φυσική Αγωγή στα σχολεία»

Για την κατάσταση που επικρατεί στην Ελλάδα, μεταξύ άλλων, είπε: «Στη χώρα μας η συζήτηση σχετικά με τον προσανατολισμό και το περιεχόμενο των προγραμμάτων της ΕΕ, που θέλει να εφαρμόσει η κυβέρνηση στα σχολεία, δείχνει, από τη μια, πλευρά την ανησυχία που επικρατεί στους κόλπους της για τις συνέπειες του αστικού τρόπου ζωής. Από την άλλη, κρύβει και την αδυναμία του καπιταλιστικού συστήματος να αντιμετωπίσει τα αδιέξοδά του, αφού πέφτει πάνω στις ίδιες του τις αντιφάσεις.

Σύμφωνα με στοιχεία σχετικών ερευνών, πάνω από το 77% των μαθητών του δημοτικού σχολείου είναι κινητικά αδρανείς. Το ποσοστό των υπέρβαρων παιδιών αυξήθηκε κατά 30% τα τελευταία 13 έτη, ενώ αυτό των παχύσαρκων κατά 50%. Το 83% των μαθητριών της γ' λυκείου γυμνάζεται λιγότερο από 10 φορές το μήνα. Περίπου το 75% των Ελλήνων είναι κινητικά αδρανείς. Η αερόβια αντοχή (φυσική κατάσταση) μειώθηκε πάνω από 5% την τελευταία 10ετία, γεγονός που αυξάνει κατά 150% τον κίνδυνο ανάπτυξης καρδιαγγειακών παθήσεων.

Στο Δημοτικό παγιώνεται η αντικατάσταση του γυμναστή από τον δάσκαλο ιδιαίτερα στις πρώτες τάξεις και στα ολοήμερα σχολεία. Τα κενά που υπάρχουν σε καθηγητές Φυσικής Αγωγής (ΚΦΑ) "καλύπτονται" από δάσκαλους. Οι 3 ώρες τη βδομάδα που υπήρχαν μέχρι πρόσφατα στο αναλυτικό πρόγραμμα έχουν καταργηθεί προ πολλού. Με τη συγχώνευση σχολείων - που προωθεί η κυβέρνηση - θα μειωθούν ουσιαστικά οι ώρες και οι ΚΦΑ, ενώ τα υπεράριθμα τμήματα θα υποβαθμίσουν ακόμα περισσότερο τη Φυσική Αγωγή.

Η Φυσική Αγωγή είναι ουσιαστικά ανύπαρκτη για τα παιδιά με αναπηρίες και μαθησιακές δυσκολίες. Γιατί η Ειδική Αγωγή είναι υποβαθμισμένη, με αποτέλεσμα 180.000 παιδιά να βρίσκονται εκτός Ειδικής Αγωγής γιατί δεν υπάρχουν σχολεία. Τα στοιχεία δείχνουν ότι το μεγαλύτερο μέρος των παιδιών που έχουν ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες βρίσκονται ή στα σπίτια τους ή εγκαταλελειμμένα σε κάποιες τάξεις των κοινών σχολείων. 'Η στους δρόμους της επαιτείας σαν αντικείμενα εκμετάλλευσης, βιώνοντας τα προσωπικά και κοινωνικά τους αδιέξοδα».

«Συνδεδεμένη με τις συνθήκες ζωής στην ταξική κοινωνία»

«H Φυσική Αγωγή δεν ήταν ποτέ ανεξάρτητη από τις συνθήκες ζωής της ταξικής κοινωνίας. Η θέση της στην εκπαίδευση αξιοποιείται πλατιά για την προβολή της πολιτικής και της ιδεολογίας της αστικής τάξης. Με στόχο τον εξωραϊσμό του εκμεταλλευτικού συστήματος και την εδραίωση του αστικού τρόπου ζωής.

Το αστικό κράτος διαμορφώνει σύστημα σωματικής αγωγής με στόχο την ενσωμάτωση της νεολαίας και τη διαμόρφωση προσωπικότητας που θα αποδέχεται τον ανταγωνισμό, το νόμο της ζούγκλας χάριν της νίκης. Η αστική τάξη έχει διπλό στόχο: Απ' τη μια, να ενισχύεται ο αθλητισμός - επιχείρηση (επαγγελματικός αθλητισμός, βιομηχανία θεάματος, αθλητικά παιχνίδια, αθλητής - εργαλείο που φέρνει κέρδη).

Απ' την άλλη - με συνθήματα "ο αθλητισμός ενώνει", "έξω η πολιτική απ' τον αθλητισμό" - να κρύβει τον ταξικό χαρακτήρα της Φυσικής Αγωγής. Και να στοχεύει την απόσπαση της νεολαίας από τα κοινωνικά προβλήματα, την απομάκρυνση από την οργανωμένη πάλη για την επίλυσή τους. Στην εκπαίδευση αυτό γίνεται σε συνδυασμό με την επιδίωξη ο μαθητής να μην έχει κριτική σκέψη και να μην αναζητά την αιτία των φαινόμενων, των εξελίξεων, άρα και της κατάστασης στο χώρο του αθλητισμού.

Εχει αποδειχθεί από πλήθος μελετών ότι η σωματική άσκηση προλαμβάνει και θεραπεύει μεν την ασθένεια, χρειάζονται, όμως, οι κατάλληλες προϋποθέσεις για την εφαρμογή της. Βασική και πάνω απ' όλες είναι η πρόσβαση του λαού σε σύγχρονες και οργανωμένες αθλητικές υποδομές με την υποστήριξη επιστημονικού δυναμικού, γεγονός που στον καπιταλισμό συνδυάζεται με οικονομικό κόστος. Ετσι, το αποτέλεσμα είναι η πλειοψηφία του λαού και ιδιαίτερα η νεολαία να μην έχει τη δυνατότητα πρόσβασης και ενεργητικής συμμετοχής στην άθληση και στα οφέλη της άσκησης.

Η σημερινή χρήση των σύγχρονων μέσων, η τεχνολογική ανάπτυξη και ο πλούτος που παράγουν οι εργαζόμενοι δίνουν τη δυνατότητα να αυξηθεί ο ελεύθερος χρόνος (μη εργάσιμος) και να ικανοποιηθούν οι σύγχρονες ανάγκες τους. Εμπόδιο σ' αυτό είναι η ατομική ιδιοκτησία στα μέσα παραγωγής και η εξουσία που την προστατεύει.

Ο βασικός σκοπός της ΦΑ θα εκπληρώνεται, όταν η πλειοψηφία της νεολαίας ασκείται συστηματικά, συμμετέχει σε δραστηριότητες με οργανωμένο τρόπο. Στη βάση αυτή θα προκύπτει και το ταλέντο σε κάθε άθλημα που θα συμμετέχει σε συναγωνιστικές προσπάθειες με στόχο την ανάπτυξή του.

Για μας ο δρόμος για την ικανοποίηση του καθολικού δικαιώματος για Φυσική Αγωγή και Αθλητισμό περνάει μέσα από την ανατροπή της εξουσίας των μονοπωλίων και την εγκαθίδρυση της εργατικής εξουσίας που θα υπερασπίζεται τα συμφέροντα της πλειοψηφίας του λαού. Συνειδητά και σχεδιασμένα ένα κομμάτι του πλούτου που θα παράγεται θα δαπανάται γι' αυτόν το σκοπό. Θα επιστρέφει, δηλαδή, στο λαό με οργανωμένο και προγραμματισμένο τρόπο από το κράτος».

Η πρόταση του ΚΚΕ

Η πρόταση του ΚΚΕ για τη ΦΑ στην εκπαίδευση αφορά την προσχολική αγωγή, τη σχολική εκπαίδευση, η οποία εντάσσεται στη συνολική πρόταση για το Ενιαίο Υποχρεωτικό Δωδεκάχρονο Σχολείο, το χαρακτήρα του και τους σκοπούς του, την Ενιαία Ανώτατη Εκπαίδευση, τις Επαγγελματικές Σχολές και την Ειδική Αγωγή.

Μεταξύ άλλων προτείνει - παλεύει για:

  • Ενιαίο Δημόσιο Κρατικό φορέα Φυσικής Αγωγής, που θα 'χει τη συνολική ευθύνη για το σχεδιασμό, τη λειτουργία και τον έλεγχο της Φυσικής Αγωγής.
  • Χορήγηση δωρεάν από το κράτος όλων των προϋποθέσεων για τη Φυσική Αγωγή και τον Αθλητισμό.
  • Να αξιοποιηθούν όλες οι υπάρχουσες εγκαταστάσεις (Εθνικά και Δημοτικά Αθλητικά Κέντρα κ.λπ.) από τα σχολεία της κάθε περιοχής. Η μετακίνηση σ' αυτά να είναι δωρεάν.
  • Ενίσχυση της έρευνας που γίνεται από τα ΤΕΦΑΑ σε συνεργασία με το ΕΚΑΕ (Εθνικό Κέντρο Αθλητικών Ερευνών) με κρατική χρηματοδότηση, σύγχρονες υποδομές και επιστημονικό δυναμικό που θα μπορεί να καλύψει τις ανάγκες πρόληψης και βελτίωσης της υγείας από τις μικρές ηλικίες.
  • Διασύνδεση της Φυσικής Αγωγής στο σχολείο, με το αθλητικό σωματείο και τη λειτουργία των Αθλητικών Οργανισμών Δήμων (ΑΟΔ) κάτω από ένα ενιαίο σύστημα Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού, βασισμένο σε επιστημονικές έρευνες για τις πραγματικές ανάγκες άθλησης των εργαζομένων, των νέων, των γυναικών και άλλων ομάδων του πληθυσμού.
  • Δημόσια και κρατικά κέντρα διάγνωσης - αξιολόγησης - στήριξης και αντιμετώπισης των ΑμΕΑ, με ειδικά προγράμματα ανά κατηγορία προβλήματος, με λήψη όλων των απαραίτητων μέτρων. Ωστε οι οικογένειες των ΑμΕΑ και των παιδιών με μαθησιακές δυσκολίες να μην καταβάλλουν ούτε ευρώ για τη διάγνωση, αξιολόγηση και αντιμετώπιση των προβλημάτων των παιδιών τους.
  • Ιδιαίτερο βάρος να δοθεί στην υγεία των μαθητών - αθλητών με την καθιέρωση ανά τρίμηνο δωρεάν προληπτικών και εξειδικευμένων εξετάσεων για όλους τους μαθητές. Με ευθύνη του κράτους και με την εξασφάλιση της παρουσίας αθλητίατρου σε όλες τις δραστηριότητες και τους αγώνες.

Κορυφή σελίδας
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ