Πέμπτη 5 Μάη 2011
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 30
ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ
ΦΑΜΠΙΕΝ ΜΠΕΡΤΟ
Ατίθαση Λίλι

Δραματική κομεντί η δεύτερη μεγάλου μήκους ταινία της Φαμπιέν Μπερτό, που μεταφέρει στον κινηματογράφο το ομότιτλο μυθιστόρημά της «Pieds nussur leslimaces» και πραγματεύεται βασικά - χωρίς ιδιαίτερη επιτυχία - το θέμα της υποκειμενικότητας της έννοιας του φυσιολογικού. Η Μπερτό στήνει ένα ολόκληρο σύμπαν, φανταστικό, μαγικό και ποιητικό, όπου στεγάζει την Λιλί, την αυτιστική (;) τριαντάχρονη ηρωίδα, με συμπεριφορά εξάχρονης και, συνήθως, εκνευριστικά παιδαριώδη αφέλεια και το αντιπαραθέτει με τον γκρίζο κόσμο του αυστηρά καλουπωμένου αστικού παρισινού περιβάλλοντος.

Πρόκειται για αντιπαράθεση μεταξύ «μη φυσιολογικού» και «φυσιολογικού», μεταξύ «χίπικων αντιλήψεων» και «παρισινής μπουρζουαζίας», μεταξύ «ελευθερίας» και «ασυδοσίας» ή λίγο απ' όλα; Η ταινία ανοίγει με τον ξαφνικό θάνατο και την κηδεία της μητέρας των δύο αδελφών, της πρωτότοκης Κλάρα και της μικρότερης Λιλί. Η Κλάρα, ψυχρή, υπάκουη και απόμακρη, έκανε αυτό που ήθελαν οι γονείς της. Σπούδασε Νομική, παντρεύτηκε έναν νέο δικηγόρο με τον οποίο εργάζεται στο ίδιο γραφείο και ζει στο Παρίσι μέσα σε ένα προστατευτικό, αστικό περιβάλλον. Η «ιδιαίτερη» Λιλί έμεινε στην εξοχή, στο μεγάλο πατρικό σπίτι με την μητέρα της που τώρα έφυγε από τη ζωή. Ενστικτώδης, ασυμβίβαστη και απόλυτα ελεύθερη ζει αρμονικά μέσα στη φύση. Ζει με τα δέντρα και τα ζώα κι ό,τι άλλο αποτελεί στοιχείο του σύμπαντός της, που απεικονίζεται στον εσωτερικό και τον εξωτερικό χώρο της αυτοσχέδιας καλύβας, του «γραφείου» της όπως είναι σε όλους γνωστό, εικόνα που επιτείνει τη γενίκευση της μυθολογίας της δημιουργικής, καλλιτεχνικής φαντασίας που περιβάλλει τα «διαφορετικά» άτομα.

Ο θάνατος της μητέρας φέρνει, θέλοντας και μη, κοντά τις δυο αδελφές και οδηγεί σε νέες ισορροπίες που διαμορφώνονται βασανιστικά και μέσα σε κατάσταση πένθους. Η Κλάρα υποχρεωμένη από τα γεγονότα αναλαμβάνει προσωρινά την ευθύνη της «διαφορετικής» Λιλί, επωμίζεται και το ρόλο της μητέρας και βρίσκεται αντιμέτωπη με δύο ασίγαστα μέτωπα που δεν αναγνωρίζουν τον αγώνα της για μια μορφή συμβιβαστικής συνύπαρξης των δυο. Το κανονιστικό σύστημα του αυστηρά αστικού της περιβάλλοντος και την άρνηση της «τρελής» Λιλί να υποταχθεί σε αυτό.

Οι χαρακτήρες που εξελίσσονταν σαν προδιαγεγραμμένα σχήματα στη χωρίς αιχμές και ιδιαιτερότητες αφήγηση μέχρι τη στιγμιαία φαντασίωση της Κλάρα, ότι πνίγει την αδελφή της στην μπανιέρα, ως το σημείο κορύφωσης της ιστορίας, ανατρέπονται και αντικαθίστανται από άλλα αντίστοιχα. Η φαντασίωση ταρακουνά την Κλάρα, που, παίρνοντας πια τη διαφορετικότητα ως δεδομένη, ξεκινά με αφετηρία το σεβασμό, τη διαδικασία αποδοχής αυτής της διαφορετικότητας. Ενώ μέχρι τώρα πάσχιζε να αλλάξει την Λιλί, τώρα στρέφεται στην αποδόμηση της δικής της θεώρησης των πραγμάτων. Ο σουρεαλιστικός προσηλυτισμός της στο σύστημα ανέμελων αξιών που εκφράζεται μέσα από τη μικρή της αδελφή, η πλήρωση υπαρξιακών κενών την ωθούν στην (ξανά)-ανακάλυψη της ευτυχίας μέσα από το αισιόδοξο φως του αυθόρμητου, του «αυθεντικού», του φυσικού ...

Παίζουν: Λουντιβίν Σανιέ, Ντιάν Κρούγκερ, Ντενί Μενοσέ, Ζακ Σπισέρ, Μπριζίτ Κατιγιόν, κ.ά.

Παραγωγή: Γαλλία (2010).


Κορυφή σελίδας
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ