Η αφίσα της ταινίας |
Το ντοκιμαντέρ του Ολιβερ Στόουν εμφορείται από το μήνυμα ότι ο εχθρός δεν είναι αήττητος. Τουναντίον. Ο Στόουν - από τη θέση του κινηματογραφιστή που αμφισβητεί ορισμένες τυχόν μη λειτουργικές ή άδικες πτυχές του καπιταλισμού, αλλά σε καμία περίπτωση το οικονομικό σύστημα αυτό καθαυτό - συνθέτει ένα ντοκιμαντέρ για τον Ούγκο Τσάβες. Τον βάζει στο κέντρο και στολίζει το περίγραμμά του με τα πορτρέτα των υπολοίπων νεοεμφανιζόμενων λαϊκών ηγετών της Λατινικής Αμερικής. Η προσωπογραφία Τσάβες σκιαγραφείται κατά μείζονα λόγο βάσει των πιο εντυπωσιακών, των πιο εμπορεύσιμων και των πιο επικοινωνιακών χαρακτηριστικών της προσωπικότητας του ηγέτη της Βενεζουέλας. Λίγες και στα πεταχτά οι πληροφορίες για την ουσία και το χαρακτήρα της πολιτικής του, για τις πολιτικές και κοινωνικές συμμαχίες στη βάση... Βέβαια, ο Στόουν δεν πλησιάζει καν την επιστημονικής θεώρησης πληρότητα των ντοκιμαντέρ των Χαϊνόφσκι και Σόιμαν, ο Αμερικανός Στόουν - που άφησε το Πανεπιστήμιο του Γέιλ για να καταταχθεί στο αμερικανικό πεζικό στο Βιετνάμ το 1967-68 - είναι φυσιολογικό να θεωρεί πρόκληση για δημιουργία θέματα εγγυημένης οικονομικής ανταποδοτικότητας και να φτιάχνει απ' αυτά προϊόντα light για όσο το δυνατόν ευρύτερη κατανάλωση. Το ντοκιμαντέρ για τον Τσάβες - εν μέσω γενικότερων συγχύσεων που προωθούνται από τα κέντρα που έχουν πολλαπλό συμφέρον από το να διατηρούν τον κόσμο σε σύγχυση - φαντάζει κορυφαίο, γιατί παρουσιάζει χωρίς περιστροφές και ταξινομημένες - σαν σε τυφλοσούρτη - τις δυνάμεις που μέσα κι έξω από κάθε χώρα συνθέτουν χονδρικά τον «εχθρό». Το ντοκιμαντέρ του Στόουν ίσως αυτήν τη στιγμή να ενδιαφέρει το ελληνικό κοινό κατά τι περισσότερο από αλλοεθνείς θεατές μια που πλέον μπορούμε να αισθανόμαστε περήφανοι που οι σοσιαλιστές μας μας αναβάθμισαν κι εμάς σε τριτοκοσμική χώρα. Με όλα τα κομφόρ που λένε: Με ΔΝΤ, με εκατομμύρια εξαθλιωμένων, με πολλά, μάλλον όλα, τα ΜΜΕ, ειδικά τα τηλεοπτικά - να κάνετε επιτόπου τη σύγκριση - να παίρνουν κατευθείαν γραμμή από CIA και τους επιχειρηματίες ιδιοκτήτες τους... όλα αυτά θα τα αναγνωρίσετε στη δική μας, την ελληνική πραγματικότητα. Με βάση, λοιπόν, τη χρησιμότητα του ντοκιμαντέρ του Στόουν, προτείνουμε να πάτε να το δείτε και να το συζητήσετε.
Παραγωγή: ΗΠΑ (2009).