Παρασκευή 8 Γενάρη 2010
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 27
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
ΘΑΝΑΤΗΦΟΡΑ ΠΤΩΣΗ ΒΡΑΧΩΝ ΣΤΑ ΤΕΜΠΗ
Αγνωστο πότε θα αποκατασταθεί η κυκλοφορία

Δύο πορίσματα για τις αιτίες της κατάπτωσης αναμένονται τις επόμενες μέρες

Είκοσι μέρες από τη θανατηφόρα κατάπτωση βράχων στην Κοιλάδα των Τεμπών, που οδήγησε και στο κλείσιμο του μόνου Εθνικού δρόμου που συνδέει τη Νότια με τη Βόρεια Ελλάδα κι ακόμα δεν έχει ολοκληρωθεί κάποιο πόρισμα που να επιμερίζει τις ευθύνες γι' αυτό το μεγάλο πρόβλημα που ταλαιπωρεί εκατομμύρια ανθρώπους, ενώ δεν έχει επίσης ξεκαθαριστεί ούτε το πώς και πότε θα αρθεί η επικινδυνότητα του αυτοκινητοδρόμου, ούτε το πότε θα αποκατασταθεί η οδική κυκλοφορία μέσω της Κοιλάδας.

Σύμφωνα με πληροφορίες, μέσα στις επόμενες μέρες αναμένεται να κατατεθούν δύο πορίσματα, που θα απαντούν στα ερωτήματα ως προς τα αίτια της κατάπτωσης των βράχων, ενώ παράλληλα θα προτείνουν λύσεις για το άνοιγμα του αυτοκινητοδρόμου. Το ένα πόρισμα θα είναι της ιδιωτικής κοινοπραξίας που λειτουργεί τον αυτοκινητόδρομο με «σύμβαση παραχώρησης» που ψήφισαν ΝΔ και ΠΑΣΟΚ, ενώ το άλλο από τετραμελή επιτροπή επιστημόνων από την Ελλάδα και το εξωτερικό, την οποία έχει συγκροτήσει το υπουργείο Υποδομών.

Πάντως, σε ό,τι αφορά τις ευθύνες, είναι πλέον φανερό ότι κάποιοι καταβάλλουν έντονες προσπάθειες να πείσουν την «κοινή γνώμη» ότι για το «κακό που μας βρήκε» φταίνε μόνο ...«ο Θεός και ο καιρός». Στηριζόμενοι και στις μάλλον ασαφείς και, πάντως, ανολοκλήρωτες επισημάνσεις διαφόρων επιστημονικών φορέων και μεμονωμένων επιστημόνων, υποστηρίζουν ότι η κατάπτωση των βράχων οφείλεται, κυρίως, αν όχι αποκλειστικά, σε «φυσικά φαινόμενα», όπως στη ...χλόη ή στη βροχή. Βεβαίως, δεν εξηγούν γιατί ΤΩΡΑ έγινε η κατάπτωση, ενώ και η βλάστηση και η βροχή υπήρχαν και παλιότερα. Και, επιπλέον, δεν εξηγούν πώς μπορεί να μην έχουν καμία επίδραση στους «επικρεμάμενους βράχους» οι συνεχείς δονήσεις του βουνού που προέρχονται από τις εκρήξεις των φουρνέλων, τα οποία βάζει η εταιρεία κατασκευής της σήραγγας των Τεμπών.

Σύμφωνα, λοιπόν, με όλους αυτούς πρόκειται για «φυσικό φαινόμενο» και δε φταίνε:

  • Οι κυβερνήσεις του ελληνικού κράτους, οι οποίες επέτρεπαν για δεκάδες χρόνια να γίνεται η κυκλοφορία οχημάτων στα στενά των Τεμπών γνωρίζοντας ότι πάνω τους «κρέμονται» τεράστιες κοτρόνες, οι οποίες, ανά πάσα στιγμή, μπορούν να πέσουν και να σκοτώσουν ανθρώπους, όπως έγινε και με τον «άτυχο» Ιταλό εργαζόμενο.
  • Ο όμιλος εταιρειών που ανέλαβε την εκμετάλλευση της Εθνικής Οδού και την κατασκευή της σήραγγας στα Τέμπη, ο οποίος αδιαφόρησε προκλητικά για τους κινδύνους, μη τηρώντας ακόμα και τους σχετικούς όρους που περιλαμβάνονται στη σύμβαση παραχώρησης και, ταυτόχρονα, επέβαλλε συνεχώς αυξήσεις στα χαράτσια των διοδίων. Ετσι δεν πήρε τα μέτρα που απαιτούνταν για την ασφαλή διέλευση από τα Τέμπη, όπως, επίσης, δεν πήρε και κανένα μέτρο για την αποφυγή συνεπειών από τις εκρήξεις των φουρνέλων για τη διάνοιξη της σήραγγας.
  • Οι «τοπικές αρχές» - Περιφέρεια, Νομαρχία, δήμοι - που ποτέ δεν «σήκωσαν», όσο χρειαζόταν, το πρόβλημα μη ασφαλούς διέλευσης από τα Τέμπη (ούτε και όταν χάθηκαν εκεί 21 ζωές μαθητών!) και ποτέ δεν οργάνωσαν λαϊκούς αγώνες με την απαίτηση να ληφθούν τα απαραίτητα και κατάλληλα μέτρα.
  • Οι αρμόδιοι επιστημονικοί φορείς - ΤΕΕ, ΓΕΩΤΕΕ κ.ά. - που δεν εξέφρασαν, δημοσίως, τις «σοβαρές ανησυχίες» τους για την κατάσταση στα Τέμπη, αν και - όπως λένε τώρα - ήταν «ηλίου φαεινότερον» πως κάποτε θα «γινόταν το κακό».

Αλλά και οι «κατόπιν εορτής» παρεμβάσεις αυτών των φορέων χαρακτηρίζονται από πολλές ελλείψεις και αρκετές αντιφάσεις. Είναι, μάλιστα, χαρακτηριστικές οι «διαφορές» που υπάρχουν στις εκτιμήσεις που κάνουν το ΤΕΕ και το ΓΕΩΤΕΕ, όπως και ανάμεσα στις εκτιμήσεις του κεντρικού ΓΕΩΤΕΕ και του παραρτήματός του στην Κεντρική Ελλάδα.

Συγκεκριμένα, στο πόρισμα του ΓΕΩΤΕΕ δε γίνεται λόγος για το ότι μπορεί για την κατάπτωση να ευθύνονται και τα φουρνέλα της εταιρείας, ενώ στο πόρισμα του παραρτήματος γίνεται αναφορά σε «συνεχή επαναλαμβανόμενη καταπόνηση από τις εκρήξεις στα μέτωπα διάνοιξης της σήραγγας (όπως μένει να διερευνηθεί)».

Ποιοι την «πληρώνουν»

Ολο αυτό το διάστημα και για όσο παραμείνει κλειστός ο δρόμος στα Τέμπη, τις συνέπειες από τις κατολισθήσεις τις «πληρώνουν» οι οδηγοί, με τη μεγάλη ταλαιπωρία που υφίστανται, αλλά και με πολλά δυστυχήματα, καθώς οι εναλλακτικές διαδρομές είναι ιδιαίτερα επικίνδυνες λόγω της στενότητας και της κακοτεχνίας των δρόμων, οι κάτοικοι των δήμων που βρίσκονται κοντά στα Τέμπη, οι οποίοι είναι, αποκομμένοι από την πόλη της Λάρισας και δυσκολεύονται να καλύψουν βασικές ανάγκες τους. Αξίζει δε να σημειωθεί ότι ειδικοί επιστήμονες επισημαίνουν ότι υπάρχει κίνδυνος κατολισθήσεων ακόμα και στους παρακαμπτηρίους δρόμους της Αγιάς και της Ελασσόνας, από όπου διεξάγεται η κυκλοφορία.


Κορυφή σελίδας
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ