Παρασκευή 18 Σεπτέμβρη 2009
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 23
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
MIG
... Το πάρτι τώρα αρχίζει

Εντείνεται ο επιχειρηματικός πόλεμος για επικράτηση στις αερομεταφορές. Αντεργατικό κήρυγμα από τον Α. Βγενόπουλο

Σε πλήρη εξέλιξη βρίσκονται τα πολιτικο-οικονομικά παιχνίδια και οι επιχειρηματικοί ανταγωνισμοί για την κυριαρχία στην αγορά των αερομεταφορών, με αιχμή σε αυτή τη φάση την κρατική επιδότηση των δεκάδων εκατομμυρίων ευρώ για την κάλυψη των αποκαλούμενων «άγονων» αεροπορικών γραμμών, αλλά και τις στρατηγικές συνεργασίες στις οποίες προσβλέπουν οι δύο αεροπορικές εταιρείες. Η από την 1η του Οκτώβρη ιδιωτική «Ολυμπιακή» και η «Aegean». Παράλληλα, αποκαλύπτεται ότι η πλήρης «απελευθέρωση» - ιδιωτικοποίηση των αερομεταφορών, που προώθησαν Ευρωπαϊκή Ενωση και ελληνικές κυβερνήσεις ΠΑΣΟΚ και ΝΔ, επιφυλάσσει «εργασιακό μεσαίωνα» για χιλιάδες εργαζόμενους στον κλάδο, αλλά και αεροπορικούς αποκλεισμούς νησιωτικών και άλλων περιοχών της Ελλάδας, οι οποίες σήμερα καλύπτονται από τις «Ολυμπιακές Αερογραμμές». Στο νέο «απελευθερωμένο» αεροπορικό περιβάλλον, απόλυτοι κυρίαρχοι είναι πλέον οι επιχειρηματικοί μονοπωλιακοί όμιλοι, οι οποίοι θα καθορίζουν σε ποιους προορισμούς τούς συμφέρει οικονομικά να «πετούν», ασκώντας πιέσεις για όλο και μεγαλύτερες κρατικές ενισχύσεις για τη διατήρηση των «άγονων» γραμμών, όπως ακριβώς συνέβαινε την εποχή του Ωνάση στην «Ολυμπιακή».

Αποκαλυπτικές ομολογίες για τα παραπάνω συνιστούν χτεσινές δηλώσεις του Α. Βγενόπουλου της MIG, στον οποίο η κυβέρνηση παρέδωσε τον όμιλο της «Ολυμπιακής Αεροπορίας». Με τη φράση ...«το πάρτι τελείωσε», έστειλε μήνυμα προς κυβερνώντες γενικά, τον κύριο ανταγωνιστή του, «Aegean Airlines», αλλά και τις μεγάλες αεροπορικές εταιρείες του εξωτερικού, ότι ο πολυεθνικός όμιλος τον οποίο εκπροσωπεί σκοπεύει να γίνει ο απόλυτος κυρίαρχος στις ελληνικές αερομεταφορές. Παράλληλα, ρίχνοντας το γάντι στο ΠΑΣΟΚ, σημείωσε ότι ισχύει η δήλωση που είχε κάνει, ότι αν η νέα κυβέρνηση εντός τριών μηνών δηλώσει ότι θέλει την «Ολυμπιακή» υπό κρατικό έλεγχο είναι έτοιμος να την επιστρέψει, ενώ άφησε ανοιχτό το ενδεχόμενο και για συνεργασία με την όποια κυβέρνηση προκύψει από τις εκλογές.

Αναφερόμενος στα πολιτικο-οικονομικά παιχνίδια που στήνονται στο χώρο των αερομεταφορών, ο Α. Βγενόπουλος συνέδεσε την πρόσφατη αποπομπή της διοίκησης της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ) με «φωτογραφικές» προδιαγραφές (δεν έγινε διάκριση μεταξύ παλιού και νέου στόλου) που είχαν περιληφθεί στο διαγωνισμό για τις «άγονες» γραμμές, καθώς και την αδειοδότηση της «Aegean» για την πτήση στην Κωνσταντινούπολη, κατά παράβαση των διακρατικών συμφωνιών.

Οπως είπε, το υπουργείο Εξωτερικών και η ΥΠΑ υπέγραψαν ένα απλό μνημόνιο με την Τουρκία, το οποίο, χωρίς να επικυρωθεί από τη Βουλή, αξιοποιήθηκε από την «Aegean» για να «μπει» στη γραμμή Αθήνα - Κωνσταντινούπολη. Υποστήριξε μάλιστα ότι με ανάλογο τρόπο η «Αegean» έχει εισχωρήσει και σε άλλες διακρατικές συμφωνίες, σε βάρος της τότε κρατικής «Ολυμπιακής». Σε ανακοίνωσή του το υπουργείο Εξωτερικών αναφέρει ότι ναι μεν είχε εμπλοκή στις συνομιλίες για την αεροπορική σύνδεση Ελλάδας - Τουρκίας, αλλά δεν «αναγνωρίζει καμία ευθύνη και κανέναν ρόλο για τις συμφωνίες που υπογράφηκαν μεταξύ εταιρειών», αφού το συγκεκριμένο θέμα δεν ανήκει στις αρμοδιότητές του.

Σε μια προσπάθεια να δώσει μαθήματα ...σύγχρονης επιχειρηματικότητας ο επικεφαλής της ΜΙG εμφανίστηκε αντίθετος με τη διαπλοκή κυβέρνησης - επιχειρηματιών, λέγοντας: «Εντάξει, όσοι έχουν γνωριμίες με υπουργούς θα βγάλουν κάποια λεφτά παραπάνω. Και τι θα τα κάνουν; Στον τάφο θα τα πάρουν; Το θέμα είναι να παίξουν μπάλα στο γήπεδο... στον υγιή ανταγωνισμό...». Ουσιαστικά, με όλες αυτές τις αναφορές, το μήνυμα Βγενόπουλου προς ΠΑΣΟΚ και ΝΔ είναι ότι έχει ως στόχο την κυριαρχία της ΜΙG στις αερομεταφορές και από εκεί και πέρα εκείνοι πρέπει να βρουν τον τρόπο ώστε να τον διευκολύνουν. Για το μέλλον των «άγονων» γραμμών ξεκαθάρισε πάντως ότι όσο υπάρχει κρατική επιδότηση δε θα υπάρχει πρόβλημα. Πρόσθεσε, ωστόσο, ότι «κανείς δεν περιμένει από μια ιδιωτική εταιρεία να εκπληρώνει μια υποχρέωση της πολιτείας εις βάρος των μετόχων της».

Ιδιαίτερα κυνικός ήταν πάντως για τα θέματα των εργασιακών σχέσεων. Στην επισήμανση ότι οι ατομικές συμβάσεις που έχουν υπογράψει οι εργαζόμενοι στη νέα εταιρεία είναι «μεσαιωνικού» τύπου, υποστήριξε ότι οι συμβάσεις αυτές είναι «το καινούριο που έρχεται, καθώς η πρόοδος δεν ανακόπτεται και πάμε στον εκμοντερνισμό των πάντων». Κατά τον Α. Βγενόπουλο, «μεσαίωνας» είναι η έλλειψη κινήτρου να δουλέψει ο εργαζόμενος παραπάνω, είναι να συνδικαλίζεται, ή να «κρύβεται πίσω από συνδικαλιστικά όργανα», όπως λέει ο ίδιος, που με τις υπέρογκες διεκδικήσεις υπερχρεώνουν τις επιχειρήσεις. Είναι ο «κακομαθημένος εργαζόμενος», που αρνείται να γίνει έρμαιο των ορέξεων του εργοδότη του. Κοντολογίς, οι εργαζόμενοι που απαιτούν μόνιμη και σταθερή δουλειά, με πλήρη ασφαλιστικά - συνταξιοδοτικά δικαιώματα, είναι κατά τον Α. Βγενόπουλο αυτοί που έχουν «μεσαιωνικές αντιλήψεις» και είναι «το κακό κομμάτι της Ελλάδας», το οποίο πρέπει να παραχωρήσει τη θέση του στο «καινούριο κομμάτι που έρχεται»...


Κορυφή σελίδας
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ