Τρίτη 24 Οχτώβρη 2000
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 27
ΠΑΙΔΕΙΑ
ΛΑΡΙΣΑ
«Θες σχολείο; Βρες παράδες!»

Διπλασιάστηκαν τα ιδιωτικά σχολεία και αυξάνεται, με γεωμετρική πρόοδο, ο αριθμός των μαθητών που φεύγουν από τη δημόσια για την ιδιωτική εκπαίδευση, στη θεσσαλική πρωτεύουσα

 

Σαν τα μανιτάρια «φυτρώνουν» τα ιδιωτικά γυμνάσια και λύκεια στη Λάρισα, καθώς η αντιεκπαιδευτική μεταρρύθμιση που εφαρμόζεται τα δυο τελευταία χρόνια, αποτελεί το πιο «εύφορο έδαφος» για την «καλλιέργεια» της ιδιωτικής εκπαίδευσης. Της ιδιωτικής «άνθησης» προηγείται το «μαράζωμα» της δημόσιας εκπαίδευσης, μέσω της συνεχούς υποβάθμισης και απαξίωσής της. Η μαζική κίνηση μαθητών από τα δημόσια προς τα ιδιωτικά σχολεία της Λάρισας, σηματοδοτεί μια γενικότερη στροφή προς την ιδιωτική εκπαίδευση σ' όλη τη χώρα, η οποία παίρνει ταχύτερους ρυθμούς με την εφαρμογή της περιβόητης «εκπαιδευτικής μεταρρύθμισης». Ομως, όπως είναι προφανές, αυτή η στροφή δεν είναι δυνατή για όλους τους μαθητές, καθώς προαπαιτεί οικονομικές δυνατότητες που δεν υπάρχουν στην πλειοψηφία των παιδιών των λαϊκών στρωμάτων κι επομένως τα ταξικά τείχη που τίθενται στην παιδεία, αφαιρούν από πολλούς νέους το δικαίωμα στη γνώση και στη μόρφωση. Στην ουσία, με την εφαρμογή της αντιεκπαιδευτικής μεταρρύθμισης της κυβέρνησης, βρισκόμαστε μπροστά σε μια επιταχυνόμενη εξέλιξη, που οδηγεί στην πλήρη κατάργηση της δωρεάν παιδείας στη χώρα μας.

Στη Λάρισα, η στροφή μαθητών από τη δημόσια προς την ιδιωτική εκπαίδευση, παίρνει μεγάλες διαστάσεις. Τα αποκαλυπτικά στοιχεία που έδωσε στη δημοσιότητα η ΕΛΜΕ του νομού, σε χτεσινή συνέντευξη Τύπου, αποδεικνύουν ότι τα δυο τελευταία χρόνια ο ρυθμός «ιδιωτικοποίησης» της εκπαίδευσης στη θεσσαλική πρωτεύουσα, είναι ιλιγγιώδης.

Από τα δυο ιδιωτικά σχολεία που υπήρχαν, τώρα λειτουργούν 4, ενώ ο αριθμός των μαθητών στα ιδιωτικά αυξάνεται με γεωμετρική πρόοδο, με ταυτόχρονη αντίστοιχη μείωση των μαθητών στα δημόσια. Ειδικότερα, ενώ στη σχολική χρονιά 1997 - 98 στα Ιδιωτικά Γυμνάσια της πόλης φοιτούσαν 137 μαθητές, πέρσι, δηλαδή στη σχολική χρονιά 1999 - 2000, φοιτούσαν 232 μαθητές (αύξηση 69%). Πολύ μεγαλύτερο είναι το ποσοστό αύξησης (ξεπερνάει το 548%!) των μαθητών που φοιτούν στα Ιδιωτικά Λύκεια, καθώς από τους 27 μαθητές που ήταν στη σχολική χρονιά 1997 - 98, πέρσι έφτασαν στους 175. Αξίζει να σημειωθεί ότι η «αιμορραγία» πλήττει δημόσια σχολεία που εδρεύουν όχι μόνο στην πόλη αλλά και σε χωριά του νομού.

Η μεγάλη «φυγή»στη Γ' Λυκείου

Σύμφωνα με τα ίδια στοιχεία που παρουσίασε η ΕΛΜΕ Λάρισας, το φαινόμενο της μαζικής στροφής στα ιδιωτικά σχολεία έλαβε πιο ανησυχητικές διαστάσεις στη Γ' Τάξη του Λυκείου. Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία των μετεγγραφών, φέτος από τους 385 μαθητές που «διέρρευσαν» προς τα Ιδιωτικά Λύκεια της πόλης, οι 181 - δηλαδή οι μισοί περίπου - είναι μαθητές της Γ' Λυκείου. Αν στον αριθμό αυτό προστεθούν και άλλοι 66 μαθητές που αποφοίτησαν από την περσινή Γ' Γυμνασίου των ιδιωτικών σχολείων, τότε ο αριθμός των μαθητών που φοιτούν στα Ιδιωτικά Λύκεια της πόλης φτάνει τους 451. Δηλαδή, οι μόλις 27 μαθητές της σχολικής χρονιάς 1997 - 1998, φέτος έγιναν 451, σημειώνοντας αύξηση του ποσοστού τους κατά 1.570%!!! Περίπου 350 μαθητές φοιτούν και στα ιδιωτικά γυμνάσια. Συνολικά, λοιπόν, οι μαθητές που φοιτούν φέτος στα ιδιωτικά σχολεία της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης είναι 800.

Είδος επί πληρωμή

Στη συνέντευξη Τύπου επισημάνθηκε ότι πίσω από την αποκαλυπτική εικόνα των αριθμητικών στοιχείων, πρέπει ν' αναζητηθούν και οι αιτίες που οδήγησαν στη διόγκωση της ιδιωτικής εκπαίδευσης στη Λάρισα, καθώς η απαξίωση και υποβάθμιση του δημόσιου σχολείου, δημιουργούν δυσοίωνες προβλέψεις για το εκπαιδευτικό σύστημα. Υπογραμμίστηκε, δε, ότι το κράτος απεμπολεί τη βασική του υποχρέωση για παροχή δημόσιας και δωρεάν εκπαίδευσης, εμπορευματοποιεί τη γνώση, μετατρέποντας την παιδεία, από κοινωνικό αγαθό, σε είδος που δίδεται επί πληρωμή σε όσους μπορούν ν' αντεπεξέλθουν σ' αυτό.

Οι εκπρόσωποι της ΕΛΜΕ Λάρισας, υπογράμμισαν ότι η νέα κατάσταση που διαμορφώνεται στην εκπαίδευση δημιουργεί άνισες συνθήκες ανταγωνισμού Δημόσιων - Ιδιωτικών σχολείων, καθώς στη δημόσια εκπαίδευση υπάρχουν τα γνωστά χρόνια και άλυτα προβλήματα που την υπονομεύουν. Κάθε χρόνο, τόνισαν, η ίδια απαράδεκτη κατάσταση, με τα κενά που υπάρχουν σε καθηγητές, με την παράλογη τακτική της κάλυψης αυτών των κενών με αναπληρωτές ακόμα και μέχρι τα τέλη του Νοέμβρη, με τις τεράστιες ελλείψεις σε υποδομή και με τη μεγάλη και αδικαιολόγητη καθυστέρηση των βιβλίων. Επίσης, η εμμονή του υπουργείου Παιδείας για διατήρηση του αριθμού των μαθητών μέχρι και 35 ανά τμήμα, παρά τις υποσχέσεις επίλυσης του δίκαιου αυτού αιτήματος, δημιουργεί μια δυσμενή πραγματικότητα στα δημόσια σχολεία.

Η ομοιομορφία του «20»

Υπογράμμισαν, επίσης, ότι η έξαρση του φαινομένου της στροφής προς τα ιδιωτικά σχολεία και ιδιαίτερα τα Λύκεια, έχει και μια δεύτερη σημαντική αιτία που αφορά στην εφαρμογή του νόμου 2525 και είναι ο υπολογισμός της προφορικής βαθμολογίας κατά 50% στο τελικό βαθμό του απολυτηρίου, που έδωσε το καίριο πλήγμα στην αποδυνάμωση των δημόσιων λυκείων. Πρόσθεσαν, δε, ότι αν δώσει η Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης τους περσινούς προφορικούς βαθμούς των μαθητών των Ιδιωτικών Λυκείων, θα δει κανείς ότι η εικόνα που επικράτησε ήταν η περίεργη ομοιομορφία του σχεδόν 20, καθώς κοινό μυστικό είναι ότι το βασικό επιχείρημα με το οποίο δελέασαν τους μαθητές και τους γονείς οι ιδιώτες επιχειρηματίες της εκπαίδευσης, ήταν η προσδοκία για μεγάλους προφορικούς βαθμούς. Βαθμοί οι οποίοι, στους νόμους της ελεύθερης αγοράς με τους οποίους λειτουργεί η ιδιωτική εκπαίδευση, δεν καθορίζονται με αξιολογικά κριτήρια.

Δε φταίνε οι καταλήψεις

Οι εκπρόσωποι της ΕΛΜΕ υποστήριξαν ότι οι ισχυρισμοί εκπροσώπων της Πολιτείας περί υγιούς ανταγωνιστικότητας δημοσίων - ιδιωτικών σχολείων, η οποία θα βελτιώσει την κατάσταση στη δημόσια εκπαίδευση, δεν πείθουν σε καμιά περίπτωση. Οπως δεν πείθουν κανένα σοβαρό, σκεπτόμενο και καλοπροαίρετο άνθρωπο, οι ισχυρισμοί ότι οι πολλές καταλήψεις στα δημόσια σχολεία ανάγκασαν γονείς να στείλουν τα παιδιά τους στα ιδιωτικά. Διότι - όπως αποκάλυψαν οι εκπρόσωποι της ΕΛΜΕ Λάρισας - συγκεκριμένο δημόσιο λύκειο της πόλης στο οποίο στην τριετία που πέρασε οι μαθητές δεν έχασαν ούτε μέρα διδακτικού χρόνου, αφού δεν έγινε ούτε μια μαθητική κινητοποίηση, αποδεκατίστηκε με την πλειοψηφία των μαθητών του να φεύγουν προς ιδιωτικό σχολείο. Και πρόσθεσαν πως καταλήψεις έγιναν και στις αρχές της δεκαετίας του '90 και μάλιστα μεγαλύτερης διάρκειας, χωρίς τότε να παρουσιαστεί στροφή προς την ιδιωτική εκπαίδευση.

Η ευθύνη στην κυβέρνηση, η λύση στους αγώνες

Τέλος τονίστηκε ότι η ΕΛΜΕ Λάρισας θεωρεί πως η κυβέρνηση, αλλά και όλοι όσοι έχουν την ίδια φιλοσοφική άποψη για την εκπαίδευση, όπως αυτή δρομολογείται με τα νέα δεδομένα, έχουν ακέραιες τις ευθύνες - η παιδεία, υπογραμμίστηκε, αποκτά ταξικά χαρακτηριστικά και οι εξελίξεις οδηγούν με μαθηματική ακρίβεια σε μια παιδεία για λίγους - και επισημάνθηκε ότι ο εκπαιδευτικός κόσμος θα παλέψει μαζί με τους μαζικούς φορείς, τους γονείς, τους μαθητές, τους εργαζόμενους, για μια ουσιαστική, αναβαθμισμένη δημόσια και δωρεάν εκπαίδευση.


Κορυφή σελίδας
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ