Κυριακή 1 Φλεβάρη 2009
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 3
ΕΝΘΕΤΗ ΕΚΔΟΣΗ: "7 ΜΕΡΕΣ ΜΑΖΙ"
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΕΕ - ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ - «ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ»
Οταν το σινεμά «συναντά» τις «μπίζνες»...

Κινηματογραφιστές, φοιτητές, ακόμη και παιδιά «προσκαλεί» η ΕΕ, για να δημιουργήσουν βίντεο που να προπαγανδίζουν την «επιχειρηματικότητα»...

Γρηγοριάδης Κώστας

Οταν στο περσινό φεστιβάλ κινηματογράφου των Καννών, οι υπουργοί Πολιτισμού της ΕΕ - στην «Κοινή Δήλωσή» τους - ξεκαθάριζαν ότι «ο οπτικοακουστικός τομέας εμπίπτει ακριβώς στους στόχους της Λισαβόνας» (σ.σ. για την ανταγωνιστικότητα του κεφαλαίου) - δεν εννοούσαν μόνο την πλήρη μετατροπή του κινηματογράφου από τέχνη σε εμπόρευμα, αλλά και τη χρήση του ως «εργαλείου» για την προπαγάνδιση της αγοράς, μέσω φυσικά της «ενσωμάτωσης» των δημιουργών στις «αξίες» της.

Σε αυτό το πλαίσιο, εντάσσεται η πρόσφατη πρόσκληση προς φυσικά πρόσωπα ή επιχειρήσεις, της γενικής διεύθυνσης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για τις επιχειρήσεις «να προτείνουν video clip διάρκειας 1-3 λεπτά με στόχο την προώθηση της επιχειρηματικότητας»! Ο σκοπός του διαγωνισμού «είναι να δημιουργηθεί ένας δεσμός μεταξύ του κόσμου του κινηματογράφου και της επιχείρησης (σ.σ. στο διαφημιστικό αναφέρεται πιο συγκεκριμένα: "μεταξύ του σινεμά και των μπίζνες") και να προωθηθεί η καινοτομία και η δημιουργικότητα»! Αλλωστε, στους όρους του διαγωνισμού αναφέρεται ότι «τα υποβαλλόμενα βίντεο θα μπορούσαν επίσης να χρησιμοποιηθούν από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή στο πλαίσιο μελλοντικών εκστρατειών προώθησης για την επιχειρηματικότητα».

Το «Ελντοράντο» της «επιχειρηματικότητας»...

Αυτός ο «δεσμός» προωθείται με καθαρά διαφημιστική στρατηγική μέσω του δικτυακού κόμβου της εν λόγω γενικής διεύθυνσης, αναπαράγοντας «κλασικά», ωστόσο πάντα επικίνδυνα για τη συνείδηση, «κλισέ», ως εξής: «Θέλετε να κάνετε αυτό που πιστεύετε και να μην ακολουθείτε τις εντολές κάποιου που σας πληρώνει; Εχετε σκεφτεί το ενδεχόμενο να γίνετε το αφεντικό του εαυτού σας, να γίνετε επιχειρηματίας; Εάν ναι, είστε διαφορετικοί. Η πλειονότητα των Ευρωπαίων δε σκέφτηκε ποτέ κάτι τέτοιο». Στο σκεπτικό του διαγωνισμού μάλιστα παρατίθεται και ένα ποσοστό της τάξης του 60% Ευρωπαίων που «δε σκέφτηκαν να δημιουργήσουν τις δικές τους μπίζνες», προωθώντας το γνωστό ιδεολόγημα ότι ο καπιταλισμός τούς «χωρά όλους»... αρκεί να είναι «καινοτόμοι»...

Για να ενεργοποιήσει μάλιστα τα νεανικά ανακλαστικά, το μήνυμα προβάλλει ότι «ο διαγωνισμός θα προωθήσει την καινοτομία και τη δημιουργικότητα, και θα δείξει ότι οι επιτυχείς επιχειρηματίες, όπως και οι επιτυχείς παραγωγοί ταινιών, είναι εκείνοι που μπορούν να σκεφτούν "έξω από το κιβώτιο"» (σ.σ. «εκτός πλαισίου»). Ετσι επαναπροωθείται η αντίληψη της «ατομικότητας» όπως τέθηκε στις απαρχές του καπιταλισμού, σε νέο «περιτύλιγμα» που όμως δεν αλλάζει το συντηρητισμό και την αντιδραστικότητά της.

Για τη «γνωριμία» του κόσμου με το «ελντοράντο» της «επιχειρηματικότητας» τα οπτικοακουστικά «στρατολογούνται» ως εξής: «Ισως οι άνθρωποι απλώς να μη γνωρίζουν τι είναι το επιχειρηματικό πνεύμα. Μπορείτε να το εξηγήσετε σε ένα βίντεο; Ισως οι άνθρωποι να φοβούνται να δοκιμάσουν κάτι νέο. Μπορεί το βίντεό σας να τους ενθαρρύνει; Αναζητούμε βίντεο που αφορούν ένα από τα ακόλουθα θέματα: "Το πνεύμα της επιχειρηματικότητας", "Καινοτόμος επιχειρηματικότητα", "Υπεύθυνη επιχειρηματικότητα"».

Εκτός από χρηματικά έπαθλα (για την ιστορία: σε καθεμία από τις τρεις κατηγορίες η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα απονείμει 3.000 ευρώ, για το δεύτερο καλύτερο βίντεο 2.000 ευρώ και για το τρίτο 1.000 ευρώ), «οι παραγωγοί των καλύτερων βίντεο θα προσκληθούν στην εναρκτήρια εκδήλωση της ευρωπαϊκής βδομάδας για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις στις 6 Μαΐου 2009 στις Βρυξέλλες». Επιπλέον, «το βίντεό σας θα παρουσιαστεί σε μεγάλο κοινό τηλεοπτικών παραγωγών, δημοσιογράφων, εκπροσώπων των τεχνών και επιχειρηματιών», το ταξίδι, τη διαμονή και τα έξοδα τα αναλαμβάνει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, ενώ ο διαγωνισμός απευθύνεται και σε ανήλικους.

Το «τερπνόν» μετά του «ωφελίμου»

Να σημειωθεί ότι η «Ευρωπαϊκή Εβδομάδα Μικρο-Μεσαίων Επιχειρήσεων» είναι «μια εκστρατεία για την προώθηση της επιχειρηματικότητας σε ολόκληρη την Ευρώπη και για την πληροφόρηση των επιχειρηματιών σχετικά με την υποστήριξη που είναι διαθέσιμη σε ευρωπαϊκό, εθνικό και τοπικό επίπεδο. Επιτρέπει στις ΜΜΕ να συγκεντρώσουν διάφορες πληροφορίες και συμβουλές, καθώς και να ανακαλύψουν μορφές υποστήριξης και ιδέες που θα τους βοηθήσουν να αναπτύξουν τις δραστηριότητές τους».

Για να μπουν καλύτερα στο «πνεύμα» του διαγωνισμού, η ΕΕ εξηγεί ότι, εκτός των άλλων, «η σταδιοδρομία του επιχειρηματία προσφέρει καταξίωση και ικανοποίηση», «η επιχειρηματικότητα δεν αφορά μόνο το κέρδος, βοηθά επίσης τις κοινωνίες μας να ανταποκριθούν καλύτερα στις προκλήσεις της εποχής μας, σχετίζεται με την υλοποίηση των ιδεών σας, αφορά έναν αυτοπροσδιοριζόμενο τρόπο ζωής και, τελικά, αφορά την ανάληψη ευθύνης, για τον εαυτό σας και, εντέλει, και για τους άλλους. Και μπορεί να είναι διασκεδαστική»! Επειδή, λοιπόν, «η Ευρώπη χρειάζεται περισσότερους επιχειρηματίες», «ο παρών διαγωνισμός βίντεο θα παρακινήσει περισσότερους ανθρώπους να εξετάσουν το ενδεχόμενο μιας επιχειρηματικής σταδιοδρομίας για τους εαυτούς τους».

Τι μπορεί να περιέχεται στα βίντεο; «Ο,τι θέλετε. Αφήστε τη φαντασία σας να σας οδηγήσει», «το βίντεό σας πρέπει να είναι πρωτότυπο και δημιουργικό»... αλλά «φυσικά πρέπει να αφορά την επιχειρηματικότητα». Το φαιδρό της υπόθεσης είναι ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή «δε θα λάβει υπόψη οποιοδήποτε βίντεο έχει εμπορικό σκοπό»!

Πού απευθύνεται, κατά κύριο λόγο; Σε φοιτητές κινηματογράφου και διοίκησης επιχειρήσεων σε μέλη επιχειρηματικών δικτύων και επαγγελματικών ενώσεων: «Ολοι καλούνται για να απεικονίσουν τις ιδέες και την εμπειρία τους στον τομέα του επιχειρηματικού πνεύματος»! Διότι «ο διαγωνισμός προσφέρει μια μοναδική ευκαιρία στους Ευρωπαίους σπουδαστές, στους επιχειρηματίες και στις δημιουργικές επιχειρήσεις να συγκεντρωθούν και να παρουσιάσουν το δημιουργικό όραμα του επιχειρηματικού πνεύματός τους»!

Πέρα από την ιδεολογική χειραγώγηση των δημιουργών, ακόμη και των παιδιών, που καλούνται να συμμετάσχουν στο διαγωνισμό, η ΕΕ φαίνεται ότι με αυτόν τον τρόπο αρχίζει να προσαρμόζει την τακτική της στο επίπεδο της προπαγάνδας και από μεγάλου όγκου και κόστους σχετικά προγράμματα να «περνά» σε χαμηλότερου κόστους. Ουσιαστικά, δηλαδή, να βρίσκει τζάμπα «προπαγανδιστές» με «αντίτιμο» έξοδα διαμονής, «δόξα» και λίγα χιλιάρικα «έπαθλο». Η προπαγανδιστική μηχανή της ΕΕ δεν έχει σταματήσει να εφευρίσκει τρόπους «πλύσης εγκεφάλου», αφού, διαγωνισμοί για τις «αξίες» της είναι πολύ συνηθισμένοι, τόσο στον τομέα του πολιτισμού, όσο και της εκπαίδευσης.

Αλλά και ο τομέας των οπτικοακουστικών δε χρησιμοποιείται για πρώτη φορά για προπαγανδιστικούς λόγους. Το 2004, η γενική διεύθυνση Τύπου και Επικοινωνίας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής δημοσίευσε «Πρόσκληση υποβολής προτάσεων για οπτικοακουστικά προγράμματα (Ραδιόφωνο/ Τηλεόραση) (...) για τη συγχρηματοδότηση της παραγωγής και της μετάδοσης οπτικοακουστικών προγραμμάτων (ραδιοτηλεοπτικών) σε 10 κράτη -μέλη της ΕΕ. Αντικείμενο των προγραμμάτων: στοχοθετημένη πληροφόρηση για την Ευρωπαϊκή Ενωση». Τα εν λόγω προγράμματα έπρεπε «να επικεντρώνονται σε συγκεκριμένα θέματα που αφορούν την Ευρωπαϊκή Ενωση, τις πολιτικές της και τα θεσμικά της όργανα (...) Επίσης, τα προγράμματα πρέπει να απευθύνονται σε συγκεκριμένους αποδέκτες (...) και να εστιάζονται στον αντίκτυπο που έχουν οι ευρωπαϊκές πολιτικές για την καθημερινή ζωή των πολιτών, καθώς και στην προστιθέμενη αξία που παρέχουν».


Γρηγόρης ΤΡΑΓΓΑΝΙΔΑΣ


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ