Του Ινγκμαρ Μπέργκμαν
Οι «Σκηνές Από Εναν Γάμο», καταπιάνονται, όπως άλλωστε αφήνει να εννοηθεί ο τίτλος τους, με τη ζωή ενός παντρεμένου ζευγαριού. Ενός παντρεμένου ζευγαριού, το οποίο δείχνει ευτυχισμένο, αλλά, τελικά, δεν είναι! Φτάνει μια σπίθα και σιγά - σιγά, όπως ξετυλίγεται το κουβάρι, έτσι ακριβώς, η ζωή του φαινομενικά αρμονικού ζευγαριού αρχίζει να ξεφτίζει, να ξεφτίζει... μέχρι το τέλος! Μέχρι το σημείο να μη μείνει τίποτα απ' όλα όσα νόμιζε ότι το έδενε τόσα χρόνια!
Δεν είναι η πρώτη φορά που ο Μπέργκμαν ασχολείται με το μικρόκοσμο των ζευγαριών. Σχεδόν το σύνολο του έργου του έχει καταναλωθεί με τις διαπροσωπικές σχέσεις. Η κρίση του θεσμού της οικογένειας, η κρίση της αστικής κοινωνίας, η κρίση στις ανθρώπινες σχέσεις στην καπιταλιστική κοινωνία, τράβηξε το καλλιτεχνικό αλλά και ανθρώπινο ενδιαφέρον τού πολύ καλού Σουηδού σκηνοθέτη. Ο ίδιος, στην προσωπική του ζωή, έχει βιώσει αυτή την κρίση...
Η ταινία, χωρίς να γίνεται διδακτική, καταφέρνει να κάνει τον θεατή συνένοχο! Καταφέρνει από ...θεατή, να τον μπάσει στην ιστορία και, τελικά, να τον αναγκάσει σε αυτογνωσία! Οι «Σκηνές Από Εναν Γάμο», δε συμβαίνουν μονάχα στη ...Σουηδία, αλλά και μέσα στο σπίτι μας. Εντάξει, στο διπλανό σπίτι! Στο σπίτι του ιδίου ορόφου. Στο σπίτι μας!
Αυτή, ακριβώς, είναι η ικανότητα του Μπέργκμαν. Να δείχνει ότι σου διηγείται μια ξένη ιστορία, ενώ στην πραγματικότητα σου διηγείται τη δική σου ιστορία. Τη δική σου ιστορία που, επιμελώς, θέλεις να κρατήσεις σε ύπνωση! Εκείνος, με την άψογη τεχνική του και την υψηλή αισθητική του, τη φέρνει στην επιφάνεια. Στο χέρι σου είναι τι, τελικά, θα την κάνεις! Θα την αφήσεις να ξεφτίσει ή θα προσπαθήσεις να την αλλάξεις.
Ο Μπέργκμαν, πρέπει να το τονίσουμε, δεν ήταν αισιόδοξος. Ηταν μάλλον απελπισμένος. Αυτό, βέβαια, είχε να κάνει με το γεγονός ότι και ο ίδιος είχε εγκλωβιστεί μέσα στο καπιταλιστικό σύστημα. Μέσα στο οποίο, φυσικά, και δεν έβλεπε διέξοδο στα προβλήματά του. Μένοντας, λοιπόν, δέσμιος αυτού του συστήματος, αρνούμενος να αναζητήσει απαντήσεις σε άλλα κοινωνικά συστήματα, επόμενο ήταν να έφτανε στα αδιέξοδα που έφταναν οι ήρωές του. Που έφτασε το συγκεκριμένο ζευγάρι! Στην αποσύνθεση των ανθρώπινων σχέσεων. Στη διάλυση!
Παίζουν: Λιβ Ούλμαν, Ερλαντ Γιόζεφσον, Μπίμπι Αντερσον.