Τετάρτη 28 Απρίλη 1999
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 26
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
"Πετάει η εκπαιδευτική μεταρρύθμιση; "

Τεστ της εκπαιδευτικής μεταρρύθμισης διαφήμιζε το πρωτοσέλιδο του χτεσινού "Εθνους" και παρέπεμπε σε έρευνα που δημοσιευόταν στα ενδότερα με τίτλο "Περνάει τα τεστ η μεταρρύθμιση". Το συμπέρασμα της "μεγάλης έρευνας" διατυπώνεται εξαρχής: "Θετική ανταπόκριση βρίσκει η εκπαιδευτική μεταρρύθμιση, σε εκπαιδευτικούς και μαθητές, παρά τις επιφυλάξεις και τις ενστάσεις, που σε πολλές περιπτώσεις διατηρούν και οι δύο πλευρές".

Οποιος όμως διαβάσει παρακάτω, διαπιστώνει ότι πρόκειται για έρευνα του υπουργείου Παιδείας, συγκεκριμένα του Κέντρου Εκπαιδευτικής Ερευνας, στους καθηγητές των 16 πειραματικών λυκείων της χώρας κατά τη διάρκεια της... περσινής χρονιάς και μάλιστα αποσπασματικά για... δύο μεθόδους αξιολόγησης του μαθητή και συγκεκριμένα "τις συνθετικές εργασίες και τους φακέλους περιγραφικής αξιολόγησης των μαθητών". Και το συμπέρασμα της έρευνας είναι ότι κι αυτές οι μεμονωμένες "καινοτομίες" δεν ενθουσίασαν όσους τις δοκίμασαν. Προφανώς, γιατί βλέποντας το δέντρο δεν ξεχνούν το δάσος: Το ακόμη πιο ταξικό - ελιτίστικο λύκειο, το αυστηρά προσανατολισμένο στην επιλογή για την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση.Και ύστερα, για να είμαστε ακριβείς, οι μαθητές και οι εκπαιδευτικοί θετική γνώμη φαίνεται να εκφράζουν μόνο για τις δημιουργικές εργασίες - που ασφαλώς δε συνιστούν καμιά καινοτομία - σημειώνοντας παράλληλα και τους ανασταλτικούς παράγοντες για την εφαρμογή της μεθόδου. Οσο για το χαρτοβασίλειο της "περιγραφικής αξιολόγησης", αυτό μάλλον είναι απερίγραπτο.

Δεν πάει να επιμένει το "Εθνος" ότι "Πετάει ο γάιδαρος"! Η "εκπαιδευτική μεταρρύθμιση" έδωσε ήδη τις εξετάσεις της και απορρίφθηκε στη συνείδηση του λαού μας. Σε τέτοιο βαθμό που ακόμα και στελέχη του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου αντιδρούν στην πίεση που δέχονται άνωθεν και οδηγούνται σε παραίτηση (βλ. πρόσφατη επιστολή του αντιπροέδρου του). Κι όσοι, κυβέρνηση και κυβερνητικοί υπάλληλοι, επιμένουν να προσβάλλουν την κοινή λογική και να γράφουν στα παλιά τους τα παπούτσια τις λαϊκές απαιτήσεις, πάνε γυρεύοντας να γραφτούν στο μαύρο πίνακα της πολιτικής και της δημοσιογραφίας.

Για του λόγου το αληθές δημοσιεύουμε ορισμένα ενδεικτικά αποσπάσματα από την επιστολή του κ. Χρήστου Τσολάκη, ως τώρα αντιπροέδρου του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου, για τους λόγους της παραίτησής του:

"Αναγκαζόμαστε να εκδίδουμε βιβλία που δεν είναι ενδεδειγμένα... Η αγωνία μου κορυφώνεται όταν σκέφτομαι ότι εισάγονται στο Ενιαίο Λύκειο γνωστικά αντικείμενα χωρίς τη βούλησή μας... Πέρασαν έξι μήνες από τις συνεδριάσεις μας, στις οποίες αποφασίσαμε σημαντικές τροποποιήσεις του Προεδρικού Διατάγματος για την αξιολόγηση των μαθητών, και βρισκόμαστε στη δυσάρεστη θέση να διαπιστώνουμε ότι καμία από τις προτάσεις μας εκείνες δεν έχει ληφθεί υπόψη".

Ο κ. Τσολάκης σημειώνει ακόμη πως οι ενδιάμεσες γραπτές εξετάσεις έχουν φέρει αναστάτωση στα σχολεία, με αποτέλεσμα να σημειώνεται απώλεια διδακτικού χρόνου, αταξία στη φοίτηση και στη συμμετοχή στο μάθημα, έλλειψη αιθουσών για εξετάσεις και για παράλληλη διδασκαλία, διάσπαση των τάξεων. Και καταλήγει: "Προσθέστε σε αυτά τη διαφωνία μου με το νομοθετικό πλαίσιο, διότι αυτό εξαρτά το Ενιαίο Λύκειο από την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση,προσθέστε τη διαφωνία μου με τη συρρίκνωση των ανθρωπιστικών μαθημάτων, προσθέστε την παγίδευση του παιδευτικού σχεδιασμού και ολόκληρης της εκπαίδευσης από τη βιομηχανία των αξιολογικών ερωτήσεων που εκτοξεύει το Κέντρο Εκπαιδευτικής Ερευνας προς τα σχολεία και θα εννοήσετε γιατί υποβάλλω την παραίτησή μου από τη θέση του αντιπροέδρου του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου". (Οι υπογραμμίσεις δικές μας, τα σχόλια περιττά).

Ν. Ρ.


Κορυφή σελίδας
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ