Σάββατο 17 Απρίλη 1999
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 19
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΕΥΡΩΠΑΪΚΟ ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΙΟ
Προετοιμάζονται για περαιτέρω ελαστικοποίηση του χρόνου εργασίας

Παρέμβαση το ευρωβουλευτή του ΚΚΕ Γ. Θεωνά στην Ολομέλεια του ΕΚ, κατά τη συζήτηση της οδηγίας για το χρόνο εργασίας στους εξαιρούμενους μέχρι σήμερα τομείς

Με αφορμή την επέκταση της κοινοτικής οδηγίας, για το χρόνο εργασίας στους εξαιρούμενους μέχρι σήμερα τομείς, προετοιμάζεται μια συνολική αναθεώρηση στην κατεύθυνση της παραπέρα ελαστικοποίησης και "διευθέτησης" του χρόνου εργασίας, στα πλαίσια της γενικότερης προσπάθειας αποδιάρθρωσης των εργασιακών σχέσεων, υπογράμμισε ο ευρωβουλευτής του ΚΚΕ Γ. Θεωνάς, κατά τη συζήτηση στην Ολομέλεια του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου του πακέτου των προτάσεων της Επιτροπής για το χρόνο εργασίας.

Ο ευρωβουλευτής του ΚΚΕ τόνισε ότι "η πρόταση επέκτασης της οδηγίας για το χρόνο εργασίας στους τομείς που εξαιρούνταν και αφορούν περίπου 6 εκατομμύρια εργαζομένων κύρια στους κλάδους των μεταφορών, αποτελεί τμήμα ενός γενικότερου πακέτου που χαρακτηρίζεται από διαχωρισμούς μεταξύ των εργαζομένων, από αδικαιολόγητες παρεκκλίσεις και εξαιρέσεις. Δεν πιστεύουμε επομένως ότι θα ενισχύσει την κοινωνική προστασία στην ΕΕ".

Ο Γ. Θεωνάς υπογράμμισε πως "είναι αλήθεια ότι οι μετακινούμενοι εργαζόμενοι παρουσιάζουν κάποιες ιδιαιτερότητες, ανάλογα με τον κλάδο στον οποίο απασχολούνται, αλλά αυτό μπορεί να λυθεί με επιμέρους ρυθμίσεις που σε καμιά περίπτωση δε θα συνεπάγονται ούτε μείωση της παρεχόμενης σε αυτούς προστασίας, ούτε αρνητικούς διαχωρισμούς από το καθεστώς που ισχύει για τους άλλους εργαζόμενους. Απόδειξη για τον αυθαίρετο χαρακτήρα των ρυθμίσεων είναι ότι η ίδια η Επιτροπή προτείνει την κάλυψη από την οδηγία όλου του μη ταξιδεύοντος προσωπικού των κλάδων που σήμερα εξαιρούνται, καθώς και του ταξιδεύοντος προσωπικού του σιδηροδρομικού τομέα. Από ό,τι φαίνεται οι μετακινούμενοι εργαζόμενοι των άλλων κλάδων που δε θα υπάγονται στο πεδίο εφαρμογής της γενικής οδηγίας για το χρόνο εργασίας, θα υπάγονται σε άλλες ειδικότερες ρυθμίσεις που προβλέπουν επαχθέστερους όρους. Χαρακτηριστικό παράδειγμα η πρόταση οδηγίας για το χρόνο εργασίας των μετακινούμενων εργαζομένων στις οδικές μεταφορές που επιτρέπει χρόνο εργασίας μέχρι και 60 ώρες την εβδομάδα"!

Διευθετήσεις σε βάρος των εργαζομένων

Συνεχίζοντας ο Γ. Θεωνάς τόνισε ότι "η προσέγγιση που διέπει το ήδη ισχύον κείμενο της γενικής οδηγίας για το χρόνο εργασίας και η οποία χαρακτηρίζεται από την ελαστικότητα του εβδομαδιαίου χρόνου εργασίας - πράγμα που επέτρεψε στην ελληνική κυβέρνηση να περάσει το νομοσχέδιο για τη διευθέτηση του χρόνου εργασίας που επιτρέπει εβδομαδιαίο χρόνο εργασίας μέχρι και 48 ώρες - χαρακτηρίζει και τη σημερινή στάση της Επιτροπής, η οποία και στην περσινή "Λευκή Βίβλο" που εξέδωσε για το θέμα και στην τωρινή πρότασή της τονίζει την ανάγκη δράσης που "να επιτρέπει επαρκή επιχειρηματική ευελιξία για τις επιχειρήσεις" και "να μην επιβάλει αδικαιολόγητα βάρη στις επιχειρήσεις" όπως "κομψά" χαρακτηρίζονται οι προστατευτικές διατάξεις της εργατικής νομοθεσίας.

Ο ευρωβουλευτής του ΚΚΕ εξέφρασε την ανησυχία του ότι "με αφορμή την επέκταση του πεδίου εφαρμογής της οδηγίας, προετοιμάζεται η προς το χειρότερο τροποποίηση συνολικά της οδηγίας, στην κατεύθυνση παροχής ακόμα μεγαλύτερων δυνατοτήτων διευθετήσεων του χρόνου εργασίας. Είναι χαρακτηριστική η πρόβλεψη για επέκταση της περιόδου αναφοράς για τον υπολογισμό του μέσου εβδομαδιαίου χρόνου εργασίας, από τους τέσσερις μήνες που ισχύει γενικά, στους δώδεκα μήνες για τους μετακινούμενους εργαζόμενους και τους εργαζόμενους που εκτελούν κυρίως εργασία ανοιχτής θάλασσας. Επιπλέον, ρητά ορίζεται ότι εξαιρούνται οι μετακινούμενοι εργαζόμενοι από τις διατάξεις των άρθρων που αφορούν στον ημερήσιο χρόνο ανάπαυσης (δηλαδή το ωράριο εργασίας), έστω και αν η οδηγία επιτρέπει ακόμα και εργασία 13 ωρών ημερησίως που αφορούν στα διαλείμματα, στην εβδομαδιαία ανάπαυση, με αποτέλεσμα να επιτρέπεται ακόμα και εργάσιμη εβδομάδα επτά ημερών, καθώς και από το άρθρο που αφορά στη διάρκεια της νυχτερινής εργασίας. Την ίδια στιγμή δεν υπάρχει καμιά συγκεκριμένη διάταξη που να θέτει κάποιο ποσοστικό όριο. Με την ευκαιρία, εξάλλου, και για του λόγου το αληθές καταργείται και η διάταξη που ορίζει την Κυριακή ως την κατεξοχήν ημέρα εβδομαδιαίας ανάπαυσης - αργίας. Είναι φανερό, κατά τη γνώμη μας, ότι, όχι μόνο για επέκταση της προστασίας δεν μπορούμε να μιλάμε, αλλά για νομοθετική κάλυψη της αποδιάρθρωσης των εργασιακών σχέσεων και του χρόνου εργασίας που παρατηρείται ιδιαίτερα έντονα στον κλάδο των μεταφορών στα πλαίσια της ολοκλήρωσης των διαδικασιών απελευθέρωσης των αγορών και έντασης του ανταγωνισμού".

Υπονομεύει και τις συλλογικές συμβάσεις

Αναφερόμενος στην έκθεση ο Γ. Θεωνάς είπε ότι "επιφέρει κάποιες επιμέρους θετικές τροποποιήσεις, περιορίζοντας κυρίως τις επιτρεπόμενες παρεκκλίσεις, διατηρεί, όμως, τις βασικές εξαιρέσεις ως προς τους μετακινούμενους εργαζόμενους. Παράλληλα, αποδέχεται την άποψη ότι μέσω συλλογικών συμβάσεων μπορούμε να έχουμε παρεκκλίσεις στο θέμα της περιόδου αναφοράς για τον εβδομαδιαίο χρόνο εργασίας. Σε καμιά περίπτωση όμως οι συλλογικές συμβάσεις- σε όποιο επίπεδο και αν συνάπτονται - δεν μπορούν να οδηγούν στην υποβάθμιση της θέσης των εργαζομένων και να παραβιάζουν θεμελιώδεις διατάξεις της εργατικής νομοθεσίας όπως αυτές για τον υπολογισμό του χρόνου εργασίας και οι οποίες παραδοσιακά έχουν αναγκαστικό χαρακτήρα. Αλλωστε, μια από τις βασικές αρχές που διέπει το δίκαιο των συλλογικών συμβάσεων είναι ότι αυτές δεν μπορεί παρά, είτε να εναρμονίζονται με την υπερκείμενη νομοθετική ρύθμιση, είτε να έχουν ευνοϊκότερο για τους εργαζόμενους περιεχόμενο".

Καταλήγοντας ο ευρωβουλευτής του ΚΚΕ υπογράμμισε ότι "στα πλαίσια αυτά είναι φανερό ότι η νομοθετική αυτή παρέμβαση όχι μόνο δε θα λύσει τα περισσότερα από τα προβλήματα που υποτίθεται ότι προσπαθεί να λύσει, αλλά στο όνομα των υπαρκτών ιδιαιτεροτήτων των διάφορων κλάδων επισημοποιεί την κατηγοριοποίηση των εργαζομένων για το χρόνο εργασίας. Από την πλευρά μας, από την αρχή καταγγείλαμε την οδηγία του 1993 και ζητάμε να τροποποιηθεί σε μια κατεύθυνση που να προωθεί την εργασία των 35 ωρών την εβδομάδα χωρίς μείωση των αποδοχών, που να κατοχυρώνει την εβδομάδα 5 εργάσιμων ημερών και των 7 ωρών ημερησίας εργασίας, να περιορίζει δραστικά τις υπερωρίες, να καταργεί την υπερεργασία, να θέτει αυστηρούς περιορισμούς στη νυχτερινή εργασία που να περιορίζει τις παρεκκλίσεις στο ελάχιστο δυνατό και υπό αυστηρές προϋποθέσεις, προκειμένου να λαμβάνει υπόψη τις ιδιαιτερότητες των επιμέρους κλάδων. Σε κάθε περίπτωση, κεντρικός στόχος της νομοθεσίας για το χρόνο εργασίας δεν μπορεί παρά να είναι η προστασία της υγείας και της ασφάλειας των εργαζομένων, αλλά και συνολικά του πληθυσμού, η μείωση της ανεργίας, η προώθηση του στόχου της πλήρους απασχόλησης, η αξιοποίηση των δυνατοτήτων που προσφέρει η σύγχρονη τεχνολογία προς όφελος του ανθρώπινου παράγοντα και η αποφυγή των καταστρατηγήσεων μεταξύ άλλων και μέσω της χρήσης συμβάσεων άλλων από αυτές της εξαρτημένης εργασίας".


Κορυφή σελίδας
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ