Κυριακή 7 Μάρτη 1999
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 24
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
ΟΛΥΜΠΙΑΚΟΙ ΑΓΩΝΕΣ 2004
"Κουρελόχαρτο" το περιβάλλον της Αττικής

Η κυβέρνηση τσακίζει κάθε έννοια προστασίας του περιβάλλοντος και μετατρέπει το Λεκανοπέδιο σε στρατηγείο των πολυεθνικών! Ο "Ρ" αποκαλύπτει σήμερα όλες τις αλλαγές που προωθεί η κυβέρνηση για το Ρυθμιστικό Σχέδιο της Αθήνας, ενόψει δήθεν των Ολυμπιακών Αγώνων...

Ας δούμε αναλυτικά ποιες είναι οι αλλαγές που προωθεί η κυβέρνηση, σε ποια άρθρα του ισχύοντος Ρυθμιστικού Σχεδίου και πώς αυτά διαμορφώνονται. Σύμφωνα με πληροφορίες του "Ρ", οι παρακάτω διατυπώσεις των άρθρων του νέου νόμου μπορούν να θεωρούνται οριστικές. Τους πολιτικούς λόγους των αλλαγών εξηγεί κείμενο, που - όπως αναφέραμε - θα αποτελέσει και το πλαίσιο της αιτιολογικής έκθεσης του νομοσχεδίου.

Η συζήτηση για τη διαμόρφωση ενός τελικού κειμένου, μεταξύ ΥΠΕΧΩΔΕ, Διυπουργικής και Οργανωτικής Επιτροπής, βρίσκεται σε τελικό στάδιο. Ωστόσο, δεν έχει ολοκληρωθεί, κάτι που αναμένεται πιθανότατα να γίνει μέσα στο Μάρτη.Αμέσως μετά θα κατατεθεί το νομοσχέδιο στη Βουλή. Σύμφωνα με τα χρονοδιαγράμματα της έκθεσης των εμπειρογνωμόνων του ΕΜΠ, αυτό θα έπρεπε να είχε γίνει από τις αρχές του Μάρτη, ενώ στα τέλη του ίδιου μήνα πρέπει να έχει ψηφιστεί.

Αρθρο 3 - "Στόχοι και κατευθύνσεις"

1. Το άρθρο 3 του Ν. 1515/85 που αναφέρεται στους στόχους και τις κατευθύνσεις του Ρυθμιστικού Σχεδίου για την Αθήνα, αναμορφώνεται σε τρία επίπεδα:

  • Ως προς τους γενικότερους στόχους που καθορίζονται για την ευρύτερη περιοχή της Αθήνας.

Θα προστεθεί ως γενικός στόχος η διεύρυνση του εθνικού και διεθνούς ρόλου της πρωτεύουσας στο διαρκώς μεταβαλλόμενο, ανταγωνιστικό και παγκοσμιοποιημένο διεθνές περιβάλλον.

Η "Αιτιολογική Εκθεση" του νομοσχεδίου αναφέρει: "Η έννοια της βιώσιμης ανάπτυξης θέτει επί τάπητος την οργανική συσχέτιση της αναπτυξιακής στρατηγικής με τη διασφάλιση της οικολογικής ισορροπίας. Μονομερής προτεραιότητα στην προστασία του περιβάλλοντος στις σημερινές διεθνείς αρνητικές οικονομικές συγκυρίες δε διασφαλίζει το στόχο αυτό". (Τι στυγνή ομολογία!).

  • Ως προς τους ειδικότερους στόχους που καθορίζονται για την εξέλιξη της ευρύτερης περιοχής της Αθήνας σε σχέση με το εθνικό και διεθνές επίπεδο.

Οι ειδικότεροι στόχοι που καθορίζονται σε σχέση με το εθνικό και το διεθνές επίπεδο αναμορφώνονται σε διαφορετική λογική με βάση τις ταχύτατα εξελισσόμενες συνθήκες σε ευρωπαϊκό και παγκόσμιο επίπεδο ως προς τις αντιλήψεις σχεδιασμού και τη σημασία των μητροπολιτικών περιοχών στη διεύθυνση της παγκόσμιας οικονομίας. Σύμφωνα με το κείμενο - αιτιολογική έκθεση, "η ανάδειξη του διεθνούς ρόλου της πρωτεύουσας είναι προφανής στα σημερινά δεδομένα της παγκοσμιοποίησης και της οικονομικής και κοινωνικής σύγκλισης της χώρας στην Ευρωπαϊκή Ενωση".

Σε άλλο σημείο η αιτιολογική έκθεση αναφέρει: "Το νέο αυτό περιεχόμενο σημαίνει ότι η δημιουργία ευνοϊκών προϋποθέσεων στην Αθήνα για προσέλκυση εγκατάστασης διεθνών δραστηριοτήτων που προτιμούν ένα μητροπολιτικό περιβάλλον αποτελεί καίριο στόχο εκσυγχρονισμού της πόλης".

  • Ως προς τους ειδικότερους στόχους και κατευθύνσεις που καθορίζονται για την εξέλιξη της ίδιας της ευρύτερης περιοχής της Αθήνας, αναφορικά με την οικονομική της αναδιάρθρωση.

Οι στόχοι λοιπόν για τη "νέα" Αθήνα του 2004, όπως τους περιγράφει η αιτιολογική έκθεση είναι: "Να λειτουργήσει η πρωτεύουσα ως μητροπολιτικό κέντρο αναψυχής, τουρισμού και πολιτισμού, τερματικό κέντρο διακίνησης εμπορευμάτων, κέντρο παροχής υπηρεσιών ποιότητας και ανάπτυξης σύγχρονων επιχειρηματικών δραστηριοτήτων σε τομείς αιχμής". (Πλήρης "φωτογράφηση" των διαπλεκομένων, δηλαδή!).

Και φιλοδοξία της κυβέρνησης είναι να αποτελέσει η Αθήνα "τόπο προτίμησης των πολυεθνικών επιχειρήσεων για εγκατάσταση των κεντρικών τους γραφείων". Η αιτιολογική έκθεση σε ό,τι αφορά την αλλαγή του συγκεκριμένου άρθρου αναφέρει ότι "ο ρόλος της Αττικής πρέπει να ενισχυθεί και να λειτουργήσει ως μοχλός οικονομικής διείσδυσης των πολυεθνικών επιχειρήσεων της Ευρωπαϊκής Ενωσης στα κράτη των Βαλκανίων, της Ανατολικής Μεσογείου και της Βόρειας Αφρικής".

Αρθρο 11 - "Ιππόδρομος"

2. Θα τροποποιηθεί το άρθρο 11 του Ν. 2052/92 (είναι τροποποίηση του άρθρου 15 παρ. 2.3 εδάφιο δ του 1515/85) που αφορά στον Ιππόδρομο. Απαιτείται τροποποίηση με απάλειψη της πρόβλεψης χωροθέτησης στη θέση Αλυκές Αναβύσσου και εκ νέου πρόβλεψη στο Μαρκόπουλο με παράλληλη τροποποίηση του διαγράμματος του Ν. 1515/85.

Αρθρο 15 - "Υπερτοπικοί πόλοι"

3. Επικαιροποίηση, συμπλήρωση, τροποποίηση του άρθρου 15 του Ν. 1515/85.

Προωθείται αναμόρφωση και ποιοτική διάκριση σε δύο κατηγορίες των υπερτοπικών πόλων, προσθέτοντας και εκείνους που αφορούν σε χωροθετήσεις Ολυμπιακών Εγκαταστάσεων.

Η πρώτη κατηγορία αφορά σε πόλους με αστικό κύρια χαρακτήρα που εξυπηρετούν την ευρύτερη περιοχή του Πολεοδομικού Συγκροτήματος, σε ορισμένους από τους οποίους αφήνεται - μετά από ειδικό σχεδιασμό και κατάρτιση ΜΠΕ - η δυνατότητα προσθήκης κεντρικών λειτουργιών, χωρίς να αλλοιώνεται ο βασικός τους χαρακτήρας ως ζώνες ήπιας χρήσης με ικανούς ελεύθερους χώρους και χώρους πρασίνου.

Η δεύτερη κατηγορία αφορά στις λοφοσειρές και τους ορεινούς όγκους της Αττικής, που αντιμετωπίζονται ως πόλοι αποκλειστικά αναψυχής, πολιτισμού και αθλητισμού, σε λογική μεγάλων πάρκων ανοιχτών στους πολίτες. Στους πόλους της δεύτερης κατηγορίας αφήνεται η δυνατότητα προσθήκης εγκαταστάσεων περιβαλλοντικής υποδομής, μετά από ειδικό σχεδιασμό και κατάρτιση Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων.

Ευκαιρίας δοθείσης, περιλαμβάνει το νέο "Ρυθμιστικό" πέρα από τις ολυμπιακές εγκαταστάσεις και όλες τις υπόλοιπες χρήσεις, που εδώ και μία δεκαετία "λιγουρεύονται" διάφοροι μεγαλοσχήμονες επιχειρηματίες (Συνεδριακά Κέντρα, καζίνο κλπ.).

Προσθήκη στο άρθρο 15 - "Χωροθετήσεις ολυμπιακών έργων"

4. Θα προστεθεί αυτόνομη ενότητα στο τέλος του παραρτήματος του άρθρου 15 και θα προβλέπει τη χωροθέτηση των ολυμπιακών έργων - Αθήνα 2004 και των έργων υποστήριξης της Ολυμπιάδας, με συγκεκριμένο περιεχόμενο χρήσεων (ολυμπιακών και μεταολυμπιακών), θα συνοδεύεται δε από συγκεκριμένη οριοθέτηση των χώρων στο αντίστοιχο διάγραμμα που μνημονεύεται στην παρ. 2.Με τη διάταξη αυτή θα γίνει η γενική χωροθέτηση όλων των ολυμπιακών έργων και εγκαταστάσεων. Η ακριβής διατύπωση που πρότειναν εμπειρογνώμονες του ΕΜΠ για το άρθρο αυτό - σε ό,τι αφορά και τη μεταολυμπιακή χρήση όπου υπάρχει - είναι η εξής:

"Για τη διεξαγωγή των Ολυμπιακών Αγώνων με τη δημιουργία αθλητικών και πολιτιστικών εγκαταστάσεων μητροπολιτικής κλίμακας, στην ευρύτερη περιοχή της Αττικής προβλέπεται:

α) Η ανέγερση Ολυμπιακού Χωριού και των συναφών με αυτό εγκαταστάσεων στην περιοχή "Πάτημα Δαμόγλη", δυτικά του αεροδρομίου Τατοϊου, εντός των ορίων του Δήμου Αχαρνών. Το Ολυμπιακό Χωριό θα αποτελέσει οικιστικό απόθεμα για την κάλυψη των οικιστικών αναγκών του Λεκανοπεδίου.

β) Η δημιουργία του Ολυμπιακού Κέντρου Ιστιοπλοϊας στην περιοχή του Αγίου Κοσμά, στην ακτή του Δήμου Ελληνικού, με παράλληλη δημιουργία νησίδος. γ) Η κατασκευή Κέντρου κωπηλασίας - κανό - καγιάκ στην περιοχή Σχινιά του Δήμου Μαραθώνα, με παράλληλη θέσπιση μέτρων προστασίας του υγροβιότοπου (;!).

δ) Η δημιουργία Κέντρου Πολιτισμού και Αθλητισμού στην τοποθεσία του νυν Ιπποδρόμου, του Δήμου Καλλιθέας.

ε) Η δημιουργία Ολυμπιακών Αθλητικών Εγκαταστάσεων στην παράκτια ζώνη του Φαληρικού Ορμου, με παράλληλη θέσπιση μέτρων προστασίας του υγροβιότοπου.

στ) Η δημιουργία αθλητικών εγκαταστάσεων στον Ασπρόπυργο.

ζ) Η δημιουργία αθλητικών εγκαταστάσεων στη Δραπετσώνα (σ. σ. η έκθεση ολοκληρώθηκε και παραδόθηκε στον υφυπουργό ΠΕΧΩΔΕ Χρίστο Βερελή,πριν οι εκπρόσωποι της ΔΟΕ επισκεφτούν τη χώρα μας, έτσι δικαιολογείται και η αναφορά στη Δραπετσώνα και τον Ασπρόπυργο, την οποία απέρριψαν - υποτίθεται - οι της ΔΟΕ)...

Νομοθετικό πραξικόπημα

Ας δούμε αναλυτικά πώς περιγράφουν οι εμπειρογνώμονες την προσφορότερη - όπως τη χαρακτηρίζουν - λύση νομοθετικής ρύθμισης για τη χωροθέτηση των Ολυμπιακών Εργων.

Η επιτακτική ανάγκη επιτάχυνσης της χωροθέτησης των ολυμπιακών εγκαταστάσεων, η ανάγκη της συντόμευσης και απλούστευσης των διαδικασιών και η αναμφισβήτητη σκοπιμότητα των έργων, επιβάλλουν τη χωροθέτηση και έγκριση περιβαλλοντικών όρων με έκδοση τυπικού νόμου.Οι ρυθμίσεις αυτές θα πρέπει να περιλαμβάνονται, κατά το μέτρο του δυνατού, σε ενιαίο κείμενο, που να αφορά τα ολυμπιακά έργα στο σύνολό τους και να περιλαμβάνει:

α) Τροποποίηση του Ρυθμιστικού Σχεδίου Αθηνών, στο οποίο να συμπεριληφθεί γενική νομοθετική πρόβλεψη της χωροθέτησης των ολυμπιακών έργων.

β) Προέγκριση χωροθέτησης συνοδευόμενη από λεπτομερές διάγραμμα.

γ) Εγκριση περιβαλλοντικών όρων.

δ) Εκδοση άλλων διοικητικών πράξεων (τροποποιήσεις ΓΠΣ, εγκρίσεις πολεοδομικών μελετών, διοικητικές πράξεις που προβλέπονται για κατασκευή έργων Αγ. Κοσμά κ. ά.).

ε) Κύρωση σύμβασης.

Με πρόσχημα την επιτάχυνση των διαδικασιών οι ειδικοί εισηγούνται ουσιαστικά ένα νομοθετικό πραξικόπημα. Μάλιστα δικαιολογούν την εισήγησή τους αυτή με το "επιχείρημα" ότι κάτι τέτοιο έχει ξαναγίνει στο πρόσφατο παρελθόν!

Συγκεκριμένα αναφέρουν: "Θα πρέπει να σημειωθεί ότι υπάρχει νομοθετικό προηγούμενο νομοθετικής κύρωσης σύμβασης μεταξύ Δημοσίου και αναδόχου, σε παρόμοιας κλίμακας έργα μείζονος σημασίας, όπως αυτό του ν. 2338/1995, σχετικά με το αεροδρόμιο των Σπάτων και του Ν. 1955/91 για το Μετρό της Αθήνας".

Η ίδια ανάγκη που επιβάλλει την επιτάχυνση των διαδικασιών - συνεχίζουν - καθιστά απαγορευτική την έκδοση μιας ενιαίας νομοθετικής ρύθμισης, αφού μέχρι σήμερα δεν έχει ακόμη ανατεθεί η εκπόνηση των ΜΠΕ από τον αρμόδιο φορέα των έργων, ούτε έχει αρχίσει η διαδικασία προεγκρίσεων χωροθέτησης, πολλώ δε μάλλον δεν έχουν ακόμη κινηθεί οι διαδικασίες δημοπράτησης των έργων. Γι' αυτό το λόγο κρίνεται σκόπιμο η επέμβαση να γίνει σε περισσότερα διαδοχικά στάδια. Δηλαδή:

ΣΤΑΔΙΟ Α: Τροποποίηση - Συμπλήρωση ΡΣΑ Προετοιμασία σχεδίου νόμου (Δεκ. 1998 - Φεβ. 1999) Κατάθεση στη Βουλή - Ψήφιση (Μαρ. 1999).

ΣΤΑΔΙΟ Β:

Τροποποιήσεις ΓΠΣ - Προεγκρίσεις χωροθέτησης - Εγκρίσεις Περιβαλλοντικών Ορων και Πολεοδομικών μελετών (εφόσον έχουν ολοκληρωθεί). Προετοιμασία νομοθετημάτων (Δεκ. 1998 - Μάης 1999). Κατάθεση στη Βουλή - Ψήφιση (Μάης 1999 - Ιουλ. 1999).

ΣΤΑΔΙΟ Γ: Εγκρίσεις Περιβαλλοντικών Ορων και Πολεοδομικών μελετών - Προετοιμασία νομοθετημάτων (Δεκ.1999 - Φεβ. 2000) - Κατάθεση στη Βουλή - Ψήφιση (Μαρ. 1999 - Απρ. 2000).


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ