Ποια σενάρια μείωσης έμμεσων φόρων εξετάζει η κυβέρνηση, προκειμένου να μειωθεί ο πληθωρισμός στα επίπεδα που θέτει το Διευθυντήριο των Βρυξελλών για την ένταξη στην ΟΝΕ
"Αποσύρεται" για την ώρα από την κυβέρνηση το σενάριο της απόσυρσης των οχημάτων παλαιάς τεχνολογίας που προγραμματιζόταν - σύμφωνα με όσα φημολογούνταν όλους τους προηγούμενους μήνες - για το 1999. Σύμφωνα με σχετικές δηλώσεις που έγιναν χτες από ανώτατο στέλεχος του υπουργείου Οικονομικών, το μέτρο της απόσυρσης δε θα εφαρμοστεί τελικά για το 1999, με το πρόσχημα ότι δεν είναι δυνατόν να προσμετρηθεί από τις αρμόδιες υπηρεσίες με ακρίβεια η επίπτωση που θα είχε ενδεχόμενη εφαρμογή του στον πληθωρισμό.
Η κυβέρνηση φαίνεται πως κατέληξε στην παραπάνω απόφαση, ανταποκρινόμενη σε σχετικές πιέσεις που ασκούσαν το τελευταίο διάστημα οι εισαγωγείς αυτοκινήτων, οι οποίοι ισχυρίζονται ότι η αγορά έχει "παγώσει", λόγω της σχετικής φιλολογίας που αναπτύσσεται, τόσο στο ζήτημα της απόσυρσης, όσο και στο ζήτημα της προωθούμενης μείωσης των ειδικών φόρων κατανάλωσης.
Στο μεταξύ σε εξέλιξη βρίσκεται η φιλολογία και η συζήτηση, που αναπτύσσεται στους κόλπους της κυβέρνησης το τελευταίο διάστημα για το ζήτημα της μείωσης των έμμεσων φόρων, σε κάποιες υπηρεσίες και αγαθά, στην κατεύθυνση της μείωσης του πληθωρισμού, ως ενός από τα κριτήρια ένταξης της χώρας στην ΟΝΕ.Την ίδια στιγμή, βέβαια, έχουν ληφθεί οριστικές αποφάσεις από τα κυβερνητικά στελέχη για την ουσία της οικονομικής πολιτικής του 1999, η εφαρμογή της οποίας θα επιφέρει περισσότερο από κάθε προηγούμενη χρονιά απώλειες στα λαϊκά εισοδήματα, αλλά και περαιτέρω πτώση του βιοτικού επιπέδου των εργαζόμενων, μέσα από μια συνεχιζόμενη συρρίκνωση του κράτους πρόνοιας. Κι αυτό γιατί η εισοδηματική πολιτική που αποφασίστηκε να εφαρμοστεί για το επόμενο έτος θα είναι η χειρότερη μετά την αντίστοιχη του 1992 (που έδινε αυξήσεις 0% + 0%), αφού θα προβλέπει αυξήσεις στους μισθούς των δημοσίων υπαλλήλων μόλις κατά 2%! Παράλληλα, ο προϋπολογισμός του 1999 και η επιδιωκόμενη μέσα από αυτόν μείωση του ελλείμματος σε επίπεδα χαμηλότερα του 2% του ΑΕΠ, στηρίζεται σε μια άνευ προηγουμένου συμπίεση των δαπανών κοινωνικού χαρακτήρα - πράγμα που δήλωσε και ο καθ' ύλην αρμόδιος υπουργός Γ. Παπαντωνίου - με αποτέλεσμα οι διάφοροι φορείς του δημοσίου που εξυπηρετούν κοινωνικούς σκοπούς να αντιμετωπίζουν πλέον πρόβλημα επιβίωσης.
Και ενώ οι παραπάνω ουσιαστικές πτυχές της οικονομικής πολιτικής για το 1999 έχουν ήδη οριστικοποιηθεί από την κυβέρνηση, παραμένουν σε εκκρεμότητα και εγκλωβισμένα στη δίνη της προσωπικής κόντρας που έχει αναπτυχθεί μεταξύ των αρμοδίων υπουργών, τα ζητήματα που έχουν να κάνουν με την προωθούμενη μείωση των έμμεσων φόρων. Ως γνωστόν, στην Κυβερνητική Επιτροπή της περασμένης Παρασκευής δεν πάρθηκαν αποφάσεις για το συγκεκριμένο θέμα της μείωσης των έμμεσων φόρων - που θα κοστίζει στον προϋπολογισμό συνολικά γύρω στα 180 δισ. δρχ. - λόγω της διαμάχης που επικρατεί μεταξύ του Γ. Παπαντωνίου και της Β. Παπανδρέου.
Τα διάφορα σενάρια μείωσης των έμμεσων φόρων που συζητούνται αυτές τις μέρες, αφορούν ως γνωστόν τα εξής: