Τετάρτη 2 Σεπτέμβρη 1998
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 2
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
ΚΑΚΟΙ ΘΕΑΤΡΙΝΟΙ ΤΟΥ... ΚΑΛΟΥ (! ) ΚΑΠΙΤΑΛΙΣΜΟΥ

Την παραμονή της επετείου των οβιδιακών μεταμορφώσεων του ΠΑΣΟΚ ως κλασικού κόμματος της σοσιαλδημοκρατίας (σ.σ.: μην ξεχνάμε ότι αύριο ξημερώνει 3 Σεπτέμβρη, ημερομηνία ίδρυσης του ΠΑΣΟΚ το 1974 και... επανίδρυσής του το 1996), οι πρωθυπουργοί της Ελλάδας και της Γαλλίας πρωταγωνίστησαν στην τρίτη κατά σειρά "κεντροαριστερή συνάθροιση" των Αθηνών. Αντικείμενο της συνεύρεσης του Κ. Σημίτη με τον Λ. Ζοσπέν - είχαν προηγηθεί εκείνες με τον Ντελόρ και τον Ντ' Αλέμα - τι άλλο; Μα η αποτύπωση του ρόλου της σύγχρονης σοσιαλδημοκρατίας ως πολιτικού οχήματος για την προώθηση των συμφερόντων της κεφαλαιοκρατίας, στα πλαίσια της πολύκροτης "παγκοσμιοποίησης", δηλαδή, στα πλαίσια μιας εποχής που η στυγνότητα του καπιταλισμού καθιστά όσο ποτέ αναγκαίους για την ολιγαρχία τους πολιτικούς κυματοθραύστες της λαϊκής αγανάκτησης.

Φυσικά, αυτός ο ρόλος του ΠΑΣΟΚ και των απανταχού ομοϊδεατών του δε θα περίμενε κανείς να διακηρυχτεί με την ίδια στυγνότητα που εκφράζεται στην πράξη. Αλλωστε, είναι παλιά βασική αρχή της αστικής πολιτικής επιστήμης η εξαπάτηση των λαϊκών μαζών μέσα από τη χρήση άλλοτε βαρύγδουπων και άλλοτε αποπροσανατολιστικών όρων, αποστεωμένων από το πραγματικό τους περιεχόμενο και αξιοποιήσιμων για το πέρασμα εκείνης της πολιτικής, που έχει την ανάγκη να βαφτίζει πάντα το "κρέας ψάρι".

Εν προκειμένω, ούτε τα βαρύγδουπα έλειψαν, ο πληθωρισμός της χρήσης του όρου "κεντροαριστερά" το αποδεικνύει, ούτε οι ύμνοι στη "δικαιοσύνη", στην "αλληλεγγύη" και στο "σοσιαλισμό" πήγαν πίσω. Δικαίως, στο άκουσμα των λόγων των δυο πρωθυπουργών πολλοί θυμήθηκαν τα λόγια του Μπρεχτ: Η χρησιμοποίηση ορισμένων λέξεων, όπως ελευθερία, δικαιοσύνη, μόρφωση, παραγωγικότητα, εντιμότητα πρέπει να έπεται από τον καθαρισμό της βρωμιάς που κόλλησε επάνω τους η χρησιμοποίησή τους από τους εκμεταλλευτές του καπιταλιστικού συστήματος και τους εκπροσώπους τους, υποστήριζε.

Αν σκεφτεί κανείς ότι όλες αυτές οι αναφορές των Ζοσπέν - Σημίτη έγιναν μπροστά από ένα πανό, που διατεινόταν ότι η διάλεξη των δυο αντρών είχε θέμα το "δημοκρατικό σοσιαλισμό" (!), τότε ο Μπρεχτ είχε κάτι παραπάνω από δίκιο. Διότι, όπως με σαφήνεια εξήγησαν και οι δύο, γι' αυτούς, για τα κόμματά τους και για τις κυβερνήσεις τους, ένα είδος "σοσιαλισμού" τους εμπνέει: Ο καπιταλισμός!

***

Βέβαια, δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι οι σοσιαλδημοκράτες... διαφέρουν από τους νεοφιλελεύθερους. Ετσι λένε, τουλάχιστον. Πώς αποδεικνύουν τις διαφορές τους; Μα, σημειώνουν, οι φιλελεύθεροι είναι υπέρ του "κακού" καπιταλισμού και του "καπιταλισμού - καζίνο", ενώ εμείς, οι σοσιαλδημοκράτες, είμαστε υπέρ του "καλού" καπιταλισμού! Αλήθεια, από ποιο όριο ιδιοποίησης υπεραξίας από τους εκμεταλλευτές και κάτω αρχίζει να γίνεται "καλός" ο καπιταλισμός σας, κύριοι; Από ποιο αριθμό στρατιών ανέργων αρχίζει να "καλυτερεύει" ο καπιταλισμός σας; Με πόσες βόμβες ιμπεριαλιστών κατά των λαών ισούται η "καλοσύνη" του καπιταλισμού σας; Αν δεν ήταν επίσημη πολιτική προπαγάνδα, το παραπάνω ιδεολογικο-θεωρητικό σχήμα θα ήταν κατάλληλο έναυσμα για συγγραφή επιθεωρησιακού σεναρίου!

Αυτό δε σημαίνει ότι δεν παίζεται θέατρο. Παίζεται και μάλιστα κακής ποιότητας, με τους υποκριτές της σοσιαλδημοκρατίας να προσπαθούν να αποκοιμίσουν τα ακροατήριά τους. Κοιτάξτε, λένε οι Σημίτης και Ζοσπέν: Εμείς είμαστε υπέρ της οικονομίας της αγοράς (δηλαδή, υπέρ της περίφημης "ελευθερίας των αγορών", της ασυδοσίας του κεφαλαίου, των ιδιωτικοποιήσεων, της κατάλυσης των εργατικών δικαιωμάτων, της εντατικοποίησης της εκμετάλλευσης, της ανατροπής των εργασιακών σχέσεων κλπ.), αλλά είμαστε εναντίον της "κοινωνίας της αγοράς"! "Quelle bourde" λένε οι φίλοι μας οι Γάλλοι ή "ω τι φούσκες", που θα λέγαμε εμείς σε ελεύθερη μετάφραση.

***

Η ...ανακάλυψη είναι απλή: Η οικονομία της αγοράς δεν επηρεάζει τον κοινωνικό τομέα (!), λένε οι σοσιαλδημοκράτες. Αν είναι έτσι, τότε γιατί ο φιλελευθερισμός που εφαρμόζουν οι σοσιαλδημοκράτες μας αφήνει πίσω του κοινωνικά ερείπια; Τότε όλοι αυτοί που έχουν το θράσος να μιλούν για "σοσιαλισμό" και "Αριστερά", όντας οι συντάκτες της Συνθήκης του Μάαστριχτ, της Συνθήκης του Αμστερνταμ, της "Λευκής Βίβλου", της Συνθήκης Σένγκεν, γιατί φτιάχνουν όλα αυτά τα "Συντάγματα" της κεφαλαιοκρατικής ασυδοσίας; Δεν τα συντάσσουν και τα επιβάλλουν στους λαούς για να συμμορφώσουν το κοινωνικό, πολιτικό και πολιτιστικό εποικοδόμημα με τους βάρβαρους κανόνες της οικονομίας της αγοράς;

Φυσικά, αντί άλλης απαντήσεως είναι αρκετά τα έργα τους, αλλά και όσα μας "υπόσχονται". Οπως ο κ. Σημίτης, που σε μια μεγαλειώδη του προχτεσινή θεωρητική (η πρακτική έχει προηγηθεί) "βουτιά" στο μονεταρισμό, υπερτόνισε την ανάγκη για "πέρασμα της κοινωνικής πολιτικής στην αρχή της δίκαιης επιλεκτικότητας"! Δηλαδή, αφού διανύσαμε την "εκσυγχρονιστική" περίοδο, όπου όποιος είχε τα στοιχειώδη καταχωρήθηκε στους "έχοντες και κατέχοντες" (σ.σ.: γεγονός που εκτιμάται δεόντως από την εφορία και από τους αρμοδίους επί της εισοδηματικής πολιτικής), τώρα εισερχόμαστε στον αστερισμό της "δίκαιης ελεημοσύνης" και του "μοιράσματος της φτώχειας με αλληλεγγύη"! Διότι, σου λένε οι σοσιαλδημοκράτες μας, "καλός" είναι εκείνος ο καπιταλισμός που οι φτωχοί του, οι άνεργοί του, οι άστεγοί του, δεν πεθαίνουν και στους δρόμους, διάβολε! Στα πλαίσια, λοιπόν, της "δίκαιης επιλεκτικότητας", ο κ. Σημίτης μας είπε ότι η "κεντροαριστερά" του μόλις διαλύσει εντελώς το σύστημα κοινωνικής πολιτικής, αμέσως μετά θα αρχίσει να μοιράζει συσσίτια, και όχι σε όλους, αλλά σε όσους πεινάνε πολύ!

***

Αυτή είναι η "Αριστερά" τους, ο "σοσιαλισμός" τους και, κυρίως, η "ανθρωπιά" του καπιταλισμού τους. Ομως, όπως δήλωσε ο Λ. Ζοσπέν, υπάρχει η ανάγκη του "ρεαλισμού". Ως εκ τούτου, προχωράμε στο 35ωρο, αλλά με... διευθέτηση (και στη Γαλλία) του συνολικού χρόνου εργασίας. Είδες άμα είσαι "σοσιαλιστής";... Στα πλαίσια αυτού του "ρεαλισμού", ο δικός μας, ο κ. Σημίτης, είπε ότι κοινωνική πολιτική δεν μπορούμε να εφαρμόσουμε (σ.σ.: "είναι σπατάλη", σύμφωνα με τα λόγια του), αλλά η "κεντροαριστερά" δίνει έμφαση στην "ανάπτυξη της ατομικότητας" και στην παροχή "ευκαιριών" στον καθένα ξεχωριστά... Κάτι τέτοια ακούει ο νεοσυντηρητικός κ. Ανδριανόπουλος, και έχει μετατρέψει σε "ίνδαλμά" του τον πρωθυπουργό.

Η προχτεσινή εκδήλωση και τα όσα ακούστηκαν από τους Σημίτη - Ζοσπέν δεν αφήνουν περιθώρια αυταπατών για το ρόλο που διαδραματίζει η σοσιαλδημοκρατία ως προκεχωρημένο πολιτικό φυλάκιο για την επιβολή του πλήρους εκβαρβαρισμού στις οικονομικές, κοινωνικές και πολιτικές σχέσεις. Αυτό απαιτεί η ιδιότητά της ως πολιτικού υποσυνόλου του πολιτικού προσωπικού των πολυεθνικών. Ειδικά για τη χώρα μας και το λαό μας πρόκειται για συμπεράσματα με ιδιαίτερη σημασία. Πρώτον, διότι και στην Ελλάδα η πλουτοκρατία έχει αναθέσει τη διαχείριση των υποθέσεών της στην εγχώρια σοσιαλδημοκρατία. Δεύτερον, γιατί η χώρα μας, μέσω της εμπλοκής της στην ΕΕ - που, σημειωτέον, οι κ. κ. Σημίτης και Ζοσπέν εμφάνισαν σαν εν δυνάμει "στρατηγείο" του "σοσιαλισμού"! - βρίσκεται στην πρώτη γραμμή όλων των αντιλαϊκών πειραματισμών και επιβολής των πολυεθνικών ρυθμίσεων της "νέας τάξης" της κεφαλαιοκρατικής αταξίας και της αγοραίας κοινωνίας. Οπως ακριβώς τη θέλει η οικονομία της αγοράς τους.

Νίκος ΜΠΟΓΙΟΠΟΥΛΟΣ

Η χρησιμοποίηση ορισμένων λέξεων, όπως ελευθερία, δικαιοσύνη, μόρφωση, παραγωγικότητα, εντιμότητα, πρέπει να έπεται από τον καθαρισμό της βρωμιάς που κόλλησε επάνω τους η χρησιμοποίησή τους από τους εκμεταλλευτές του καπιταλιστικού συστήματος και τους εκπροσώπους τους, υποστήριζε ο Μπρεχτ. Η προχτεσινή "διάλεξη" των Ζοσπέν - Σημίτη ήταν μια ακόμη απόδειξη για το πόσο δίκιο είχε


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ