Κυριακή 21 Ιούνη 1998
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 34

Η ανάγκη της προμήθειας από την Ελλάδα κατάλληλων ελικοπτέρων έρευνας- διάσωσης ήταν πάντοτε και είναι περισσότερο από φανερή. Το όλο θέμα ξανάρχεται στην επικαιρότητα το 1996. Τότε επιδιώκεται νέος, υποτίθεται καλύτερος, διαγωνισμός, με βασική προϋπόθεση γι' αυτό τον ανταγωνισμό των μετεχουσών εταιριών. Χρειάστηκαν όμως τέσσερις ολόκληροι μήνες για να παραπέμψει (6.4.96) το υπουργείο Ανάπτυξης αυτή την προμήθεια - λόγω μεγάλης οικονομικής και τεχνολογικής αξίας - σε Διακομματική Επιτροπή,που συγκροτήθηκε γι' αυτό το σκοπό, απ' το Υπουργικό Συμβούλιο, στο YEN στις 19.11.96.

Η διακομματική επιτροπή, χωρίς καμιά δική της καθυστέρηση, προχώρησε στο έργο της, παίρνοντας συνεχείς διαβεβαιώσεις απ' τα εντεταλμένα όργανα ότι οι τεχνικές προδιαγραφές τους, στη νέα διακήρυξη, θα επιτρέψουν τη συμμετοχή περισσότερων προμηθευτών κ. ά. Οταν, όμως, έφτασε η ώρα της τεχνικής αξιολόγησης - μερικοί - επανήλθαν στα παλιά τερτίπια: Με διάφορα προσχήματα, για "ελλείψεις" που σε κάθε περίπτωση και, σύμφωνα με το νόμο, μπορούσε η διακομματική να ζητήσει την κάλυψή τους, όλες οι τεχνικές προσφορές (4 προμηθευτών) δεν αξιολογήθηκαν καν τεχνικά, διότι μερικοί θέλανε να φτάσει στο τέλος και πάλι μια και μοναδική προσφορά, δηλαδή η απορριφθείσα του προηγούμενου διαγωνισμού! Για να υπάρξει επίφαση συμμετοχής περισσοτέρων - τους ενός - ελικοπτέρων, προτάθηκε και έγινε δεκτή η συμμετοχή και άλλων Ε/Π της ίδιας εταιρίας (EUROCOPTER), χωρίς να ενημερωθεί η διακομματική - απ' τους αρμόδιους του YEN - ότι η παραγωγή αυτού του τύπου ελικοπτέρου διακόπηκε εδώ και...8 χρόνια(1990)!

Ετσι αξιολογήθηκαν - και πάλι - τεχνικά, ελικόπτερα μιας και μόνης προμηθεύτριας (EUROCOPTER).

Ακόμη χειρότερη η οικονομική προσφορά

Ενώ, λοιπόν, για 6 Ε/Π έχουν προϋπολογιστεί 18 δισ. δρχ., όταν ανοίχτηκαν οι οικονομικές προσφορές της "Eurocopter" για τους 3 τύπους Ε/Π αυτές ήταν (σε δρχ. ) 29,95 δισ., 32,8 δισ. και 30,8 δισ. Αυτές οι τιμές ανακοινώθηκαν στους προμηθευτές κατά το άνοιγμα των οικονομικών προσφορών. Η χαμηλότερη τιμή αφορά το Ε/Π που η παραγωγή του σταμάτησε πριν 8 χρόνια (AS 332, C1 (FLIR και RADAR 1500)). Σημειώνουμε ότι:

α. Στους διεθνείς καταλόγους τιμών η τιμή των ίδιων Ε/Π είναι πολύ χαμηλότερη!

β. Με την τιμή αυτή, που ξεπερνά το 150% της προϋπολογισθείσης δαπάνης (αντί 18 δισ. δρχ., 150% = 27 δισ. και τιμή μειοδότη 29,9 δισ. ), ο διαγωνισμός οδηγείται - σύμφωνα με προϊσχύουσα κοινή υπουργική απόφαση σε ματαίωση.

Οι "αρμόδιοι" σε αδιέξοδο...

Μια τέτοια κατάληξη ανησύχησε σοβαρά όσους μεθόδευσαν αυτήν την "εξέλιξη". Ενώ λοιπόν - υποτίθεται - ότι επείγονται για την αγορά Ε/Π και μ' αυτό το επιχείρημα θέλουν να επηρεάσουν την κοινή γνώμη, επί πενήντα ολόκληρες μέρες ερευνούν δυνατότητα μεταβάπτισης ("των κρεάτων σε ψάρια") των δεδομένων. Οταν - επιτέλους - συγκαλούν τη διακομματική - παραδόξως - η τιμή του φθηνότερου Ε/Π, από 29,95 δισ. "υποστέλλεται" σε 26,86 δισ., δηλ. κάτω απ' το 150% της προϋπολογισθείσης δαπάνης!

Η ταχυδακτυλουργία βάζει σε σοβαρή ανησυχία τους εκπροσώπους των 3 κομμάτων, που παρέμειναν στη διακομματική. Μετά από έρευνα που πραγματοποιούν, πιστοποιούν ότι από την οικονομική προσφορά της "Eurocpter" για το παραπάνω Ε/Π η επιτροπή αξιολόγησης, αυθαίρετα και παράνομα, είχε περικόψει, με το πρακτικό της Νο 7, τόσα υλικά υποστήριξης και εξοπλισμού του Ε/Π, των οποίων η προσφορά και αγορά ήταν υποχρεωτική,όσα χρειάζονταν για να πέσει η τιμή κάτω των 27 δισ. (ή του 150% της προϋπολογισθείσας δαπάνης των 18 δισ. ). Και όχι μόνο αυτό: Επιδιώκοντας ν' αποσείσει δικές της ευθύνες, η ΕΑ τελικά - στο πολυσέλιδο πρακτικό οικονομικής αξιολόγησης, που προσκομίστηκε στη διακομματική 24 μόνο ώρες πριν τη συνεδρίαση (5.6.98) δε γνωμοδοτούσε καν για την κατακύρωση της προμήθειας. Η διακομματική συνεδριάζει στις 5.6.98 - υπ' αυτές τις προϋποθέσεις - και 4 υπουργοί (από τα 7) μέλη της, ψηφίζουν - ως έχει - ένα πρακτικό οικονομικής αξιολόγησης για το οποίο δεν υπήρχε καν τελική γνωμοδότηση - πρόταση. Για "κάλυψη" της έλλειψης αυτής βρέθηκε μετά μερικές μέρες, γραμμένο το υπ' αριθμ. 8 πρακτικό της επιτροπής αξιολόγησης με... ίδια ημερομηνία της ημέρας συνεδρίασης της διακομματικής(5/6), όπου παρόμοια πρόταση της επιτροπής αξιολόγησης δεν υπήρξε!

Η αντίδραση των εκπροσώπων των κομμάτων

Σημειώνεται ότι, μερικές βδομάδες πριν τη συνεδρίαση, της διακομματικής, στις 5.6.98, η διακομματική είχε αποφασίσει να προσφύγει στο Ελεγκτικό Συνέδριο για την έγκριση νομιμότητας των διαδικασιών του διαγωνισμού πριν υπάρξει - όπως ο νόμος ορίζει (Ν. 2145/93) - τελική κατακυρωτική απόφαση και τελικό σχέδιο σύμβασης. Στην πρώτη συνεδρίαση της επιτροπής που όρισε το Ελεγκτικό Συνέδριο για απάντηση στο αίτημα του YEN (συνεδρίαση 25.5.98) επισημαίνονται αυτές οι ελλείψεις. Δυο μέρες αργότερα - στις 27.5.98 - τα 3 μέλη της διακομματικής, εκπρόσωποι των μετεχόντων κομμάτων ΠΑΣΟΚ - ΚΚΕ - ΣΥΝ, με έγγραφό τους στον πρόεδρο της διακομματικής υπουργό Εμπορικής Ναυτιλίας κ. Στ. Σουμάκη, συνοψίζουν το μέγιστο μέρος των παρανομιών που έγιναν κατά την οικονομική αξιολόγηση, αλλά και ένα πλήθος τεχνικών ελλείψεων του προς αγορά ελικοπτέρου, οι οποίες σαφώς επαναλαμβάνουν τις δεκάδες τεχνικές ελλείψεις που οδήγησαν στη ματαίωση του πρώτου διαγωνισμού! Ζητούν επίσης το έγγραφό τους αυτό να σταλεί σε όλα τα μέλη της διακομματικής και να διαβιβαστεί στο Ελεγκτικό Συνέδριο... προ της έκδοσης της όποιας γνωμοδότησής του. Δυστυχώς, η κοινοποίηση στα μέλη της διακομματικής καθυστερεί, ενώ το έγγραφο - σκόπιμα - δεν υποβάλλεται στο Ελεγκτικό Συνέδριο προφανώς προς αποφυγή ενημέρωσής του.

Οταν τελικά η διακομματική συνεδριάζει στις 5.6.98 για έγκριση ή απόρριψη της οικονομικής αξιολόγησης, σε ερώτημα των εκπροσώπων των κομμάτων, ο πρόεδρος της επιτροπής και υπουργός YEN δίνει τη διαβεβαίωση "ότι δεν έχει καμία αντίρρηση οι παρατηρήσεις που έχουν γίνει - από τα μέλη- (της διακομματικής) να πάνε στο Ελεγκτικό Συνέδριο αφού πρώτα γίνει μια συζήτηση με την εταιρία (; ) ("Europter"), η προσφορά της οποίας έγινε... αποδεκτή"!!! Λίγο αργότερα, αποκαλύπτεται ότι τέσσερις μέρες πριν τη διαβεβαίωση του κ. Στ. Σουμάκη για ενημέρωση του Ελεγκτικού Συνεδρίου ως προς τις απόψεις των εκπροσώπων των κομμάτων, το Ελεγκτικό Συνέδριο πήρε τελικά απόφαση με ημερομηνία 1.6.98. Σημειώνεται ότι στις 5/6 που ο υπουργός δίνει τις παραπάνω διαβεβαιώσεις, παραδίδεται στα μέλη της διακομματικής χειρόγραφο κείμενο της Γραμματείας της επιτροπής, κατά το οποίο δεν προβλεπόταν λήψη απόφασης, ελλείψει τελικής κατακυρωτικής απόφασης και τελικού σχεδίου σύμβασης. Και αυτά, όταν - 4 μέρες πριν - το Ελεγκτικό Συνέδριο είχε πάρει σχετική απόφαση!

ΠΑΡΟΜΟΙΑ ΘΕΜΑΤΑ
Περίεργη υπόθεση απευθείας ανάθεσης (1999-01-23 00:00:00.0)
Ο,τι θέλει κάνει το "ντοβλέτι"; (1998-06-21 00:00:00.0)
Σταματήστε το σκάνδαλο! (1998-03-17 00:00:00.0)
Χτύπημα στο θεσμό των Διακομματικών (1998-02-26 00:00:00.0)
Τεράστιες οι ευθύνες της κυβέρνησης για την καθυστέρηση (1998-02-19 00:00:00.0)
Νέα μάχη στον "πόλεμο" για τις προμήθειες (1996-05-04 00:00:00.0)

Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ