Παρασκευή 11 Οχτώβρη 1996
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 17
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
ΣΥΜΦΩΝΙΑ ΕΠΑΝΕΝΑΡΞΗΣ ΕΡΓΑΣΙΩΝ ΤΟΥ ΜΕΤΡΟ
Καθοριστικός ο ρόλος των κινητοποιήσεων

Χρειάζεται επαγρύπνηση καθώς οι διαπραγματεύσεις μεταξύ των εργολάβων και του ΥΠΕΧΩΔΕ συνεχίζονται και ο κίνδυνος για νέες υπερβάσεις και παρατάσεις δεν έχει εκλείψει

Καθοριστικό ρόλο έπαιξαν οι μεγάλες κινητοποιήσεις των εργαζομένων, για την επανέναρξη των εργασιών του μετρό και την απόρριψη από την κυβέρνηση της απαίτησης των εργολάβων του μετρό για τη σύνταξη μιας νέας σκανδαλώδους συμπληρωματικής σύμβασης, με την οποία θα πλήρωνε ο ελληνικός λαός κι άλλα "πανωπροίκια" συνολικού ύψους 160 δισ. δρχ., ενώ παράλληλα θα τιναζόταν στον αέρα το χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης του έργου.

Αυτό είναι το βασικό συμπέρασμα από τη χτεσινή συμφωνία που επήλθε κατά τη συνάντηση της πολιτικής ηγεσίας του ΥΠΕΧΩΔΕ με τους επικεφαλής της κοινοπραξίας των εργολάβων. Οι κινητοποιήσεις των εργαζομένων είχαν ως αποτέλεσμα να καμφθεί η υποχωρητική στάση της κυβέρνησης, αλλά και να ενισχυθεί η διαπραγματευτική της θέση απέναντι στις εξωφρενικές απαιτήσεις των εργολάβων.

Σημαντικό ρόλο έπαιξαν βέβαια και οι εσωτερικές αντιθέσεις μεταξύ των μελών της κοινοπραξίας, ιδιαίτερα όταν τους τέθηκε το δίλημμα: Η συνεχίζετε το έργο ή σας κηρύσσουμε έκπτωτους και το συνεχίζουμε με άλλους εργολάβους. Στο δίλημμα αυτό "τσίμπησαν", σύμφωνα με πληροφορίες, ιδιαίτερα οι εταιρίες της κοινοπραξίας που κατασκευάζουν τον ηλεκτρομηχανολογικό εξοπλισμό του μετρό και οι οποίες δε θα μπορούσαν να διεκδικήσουν τίποτε, αν το έργο σταματούσε οριστικά, σε αντίθεση με τις άλλες εταιρίες που κατασκευάζουν τα έργα πολιτικού μηχανικού.

Τα παζάρια συνεχίζονται

Ωστόσο, όπως προέκυψε και από χτεσινές δηλώσεις του υπουργού ΠΕΧΩΔΕ Κ. Λαλιώτη παραμένουν σε εκκρεμότητα αρκετές οικονομικές και τεχνικές διαφορές μεταξύ των εργολάβων και του δημοσίου και γι' αυτό άλλωστε ορίστηκε και νέα συνάντηση, που θα γίνει σε 15 μέρες και γι' αυτό οι εργαζόμενοι θα πρέπει να βρίσκονται σε διαρκή επαγρύπνηση.

Είναι θετικό βέβαια το γεγονός ότι οι συζητήσεις αυτές θα γίνουν μέσα στο πλαίσιο και τις προβλέψεις της υπάρχουσας σύμβασης. Και αυτή όμως είναι διάτρητη, όπως έχει καταγγελθεί από πολλές πλευρές, και ανοιχτή σε υπερβάσεις και "παζάρια". Υπάρχει επομένως περίπτωση πολλές από τις δεκάδες διεκδικήσεις των εργολάβων να γίνουν τελικά δεκτές, κάτι που ήδη διαφαίνεται. Με βάση πάντως τη σύμβαση, τα "πανωπροίκια" που τώρα μπορεί να δώσει η κυβέρνηση δε θα ξεπεράσουν τα 20 με 30 δισ. δρχ., δηλαδή το 3% του προϋπολογισμού του έργου.

Αγνωστο το χρονοδιάγραμμα

Επίσης, από τη χτεσινή ενημέρωση του υπουργού ΠΕΧΩΔΕ προκύπτει ότι δεν είναι ακόμη οριστικό το χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης του έργου, ενώ αυξάνουν οι πιθανότητες για την τμηματική παράδοσή του. Ηδη το ελληνικό δημόσιο έχει αναλάβει την ευθύνη για τις καθυστερήσεις 6 τουλάχιστον μηνών, με αποτέλεσμα η παράδοση του έργου να τοποθετείται πλέον επίσημα στην άνοιξη του 1999, αντί στο Νοέμβρη του 1998.

Υπάρχει περίπτωση ο χρόνος αυτός να παραταθεί και για μερικούς ακόμη μήνες, πράγμα που θα καθοριστεί από τις τεχνικές λύσεις που θα ακολουθηθούν για τη διάνοιξη της σήραγγας Σύνταγμα - Κεραμεικός, από τις πρόσθετες καθυστερήσεις λόγω αρχαιολογικών ανασκαφών και από την καθυστέρηση έγκρισης ορισμένων μελετών, τις οποίες αναλαμβάνει το ελληνικό δημόσιο, σύμφωνα με όσα δήλωσε χτες ο υπουργός ΠΕΧΩΔΕ.

Ολα αυτά δείχνουν ότι η κατασκευή του μετρό εξακολουθεί να "τρενάρει", παρά τις δηλώσεις και τις εκφράσεις ευφορίας των κυβερνητικών αρμοδίων...


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ