Παρασκευή 16 Φλεβάρη 1996
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 32
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
Σε ιδιώτες και οι αυτοκινητόδρομοι

Η κυβέρνηση ομολογεί ανοιχτά ότι τα κονδύλια του Πακέτου Ντελόρ δεν επαρκούν για την κατασκευή τους, στρώνοντας έτσι το έδαφος για παράδοση στο ιδιωτικό κεφάλαιο των δύο μεγάλων οδικών αρτηριών (ΠΑΘΕ και Εγνατία)

Η κυβέρνηση "ανακάλυψε" ξαφνικά ότι τα πολυδιαφημισμένα περιβόητα μεγάλα δημόσια έργα βρίσκονται "στον αέρα", αφού τα κονδύλια του δεύτερου πακέτου Ντελόρ μαζί με την εθνική συμμετοχή δε φτάνουν για την υλοποίησή τους, προσπαθώντας με τον τρόπο αυτό να στρώσει το δρόμο στο ξένο και ντόπιο ιδιωτικό κεφάλαιο να βάλει χέρι και στα έργα που δεν κατασκευάζονται τώρα με αυτοχρηματοδότηση. Για το λόγο αυτό, οι αρμόδιοι υπουργοί, όπως για παράδειγμα έκανε χτες ο Κ. Λαλιώτης, προσφεύγουν πλέον ανοιχτά σε ξένους ιδιώτες, χρησιμοποιώντας ως δέλεαρ την παραχώρηση της εκμετάλλευσης των έργων αυτών για αρκετές δεκαετίες. Η κίνηση αυτή, εκτός από το γεγονός ότι θα προκαλέσει τον πολλαπλασιασμό και την αύξηση διοδίων και εισιτηρίων, υποθηκεύει για αρκετές δεκαετίες την οικονομία της χώρας, αφού τα ιδιωτικά αυτά κεφάλαια θα προέλθουν κυρίως από εξωτερικό δανεισμό με την εγγύηση του δημοσίου και, φυσικά, δεν είναι δυνατόν να αποπληρωθούν μόνο από την ανταποδοτικότητα των έργων.

Ο υπουργός ΠΕΧΩΔΕ, μιλώντας χτες σε εκδήλωση με θέμα τα "μεγάλα έργα", ομολόγησε απερίφραστα ότι "η προσέλκυση και χρησιμοποίηση ιδιωτικών κεφαλαίων για την υλοποίηση σημαντικών έργων είναι πολύ σημαντική, αποτελεί για μας προτεραιότητα: Γιατί τα επιδιωκόμενα έργα είναι πολλά. Γιατί οι πόροι της Ευρωπαϊκής Ενωσης και οι Εθνικοί Πόροι δεν είναι δυνατόν να καλύψουν τις χρηματοδοτικές ανάγκες. Γιατί το πρόγραμμα σύγκλισης της εθνικής οικονομίας δεν επιτρέπει υπέρμετρη αύξηση των δημοσίων δαπανών κατά τα επόμενα χρόνια".

Ο υπουργός αποκάλυψε ότι, εκτός από τα ήδη γνωστά έργα, που πρόκειται να κατασκευαστούν και με ιδιωτικά κονδύλια και να παραχωρηθεί η εκμετάλλευσή τους σε ιδιώτες (αεροδρόμιο Σπάτων, ζεύξη Ρίου - Αντιρρίου, Λεωφόρος Σπάτων - Σταυρού - Ελευσίνας, μετρό Θεσσαλονίκης), διερευνάται η ίδια προοπτική και για σημαντικά τμήματα της Εγνατίας, του αυτοκινητοδρόμου Πάτρα - Αθήνα - Θεσσαλονίκη - Εύζωνοι (ΠΑΘΕ) και της ζεύξης του Μαλιακού. Εχει, επίσης, κάποια σημασία ότι ο Κ. Λαλιώτης έκανε την ομιλία του αυτή σε ημερίδα του Γαλλικού Εμπορικού Επιμελητηρίου, αφού, όπως είναι γνωστό, οι Γάλλοι διεκδικούν μεγάλο μερίδιο των μεγάλων έργων.

Με δανεικά...

Το πρόβλημα είναι γνωστό εδώ και καιρό, αφού, όπως έγραψε ο "Ρ", και η προηγούμενη κυβέρνηση της ΝΔ και η σημερινή, έφτιαξαν έναν τεράστιο κατάλογο"μεγάλων έργων", που δε στηρίζεται σε καμιά αναπτυξιακή προοπτική για τη χώρα, μόνο και μόνο για να εξυπηρετήσουν τα μεγάλα εγχώρια και ξένα, εργολαβικά και άλλα, συμφέροντα. Είναι χαρακτηριστικό ότι για την ολοκλήρωση των δύο οδικών αξόνων, ΠΑΘΕ και Εγνατίας, υπολογίζεται ότι θα απαιτηθούν 1,6 περίπου τρισ. δρχ., αλλά έχουν εξασφαλιστεί μόνο 300 δισ. για τον ΠΑΘΕ και 450 δισ. για την Εγνατία. Η κυβέρνηση περίμενε ότι ένα μεγάλο μέρος των κονδυλίων που λείπουν θα μπορούσε να εξευρεθεί από δάνεια της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων (ΕΤΕπ). Από τη συγκεκριμένη τράπεζα, έχουν ζητηθεί δάνεια για τα Σπάτα (300 δισ. σε πρώτη φάση), το Ρίο - Αντίρριο, το μετρό Θεσσαλονίκης, τη Σταυρού - Ελευσίνας, που δεν έχουν ακόμη εγκριθεί, ενώ η ίδια τράπεζα χρηματοδοτεί και το μετρό της Αθήνας. Ολα αυτά τα δάνεια, που έχουν ζητηθεί από την ΕΤΕπ, ξεπερνούν το 1 τρισ. δρχ. και, σύμφωνα με πληροφορίες, στελέχη της έχουν διαμηνύσει ότι δεν είναι δυνατόν να ικανοποιήσει ταυτόχρονα όλες αυτές τις αιτήσεις για χρηματοδότηση. Το πρόβλημα, λοιπόν, για την κυβέρνηση γίνεται ακόμη πιο δύσκολο, αφού κάποια από τα έργα αυτά δε θα μπορέσει να τα υλοποιήσει, ενώ επιπλέον εκφράζονται φόβοι ότι το δημόσιο θα αναγκαστεί να πληρώσει και τεράστια ποσά για ποινικές ρήτρες, εξαιτίας τουλάχιστον των σκανδαλωδών συμβάσεων, που ήδη έχει υπογράψει...

Νίκος ΠΕΡΠΕΡΑΣ


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ