Πέμπτη 24 Απρίλη 1997
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 18
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ ΓΙΑ ΤΙΣ ΑΣΤΙΚΕΣ ΣΥΓΚΟΙΝΩΝΙΕΣ
Οι ΣΕΠ του ΠΑΣΟΚ...

Ο,τι δεν μπόρεσε να κάνει η ΝΔ το 1990 στις αστικές συγκοινωνίες, επιχειρεί τώρα να κάνει με "κομψό" τρόπο η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ, έχοντας ουσιαστικά τη στήριξη της πράσινης ηγεσίας του Συνδικάτου Εργαζομένων ΟΑΣΑ. Με το νομοσχέδιο που κατέθεσε, ανοίγει διάπλατα το δρόμο στους ιδιώτες και μάλιστα με πιο "έξυπνο" τρόπο απ' αυτό της ΝΔ, που ιδιωτικοποίησε τις αστικές συγκοινωνίες από τη μια μέρα στην άλλη.

Το... 4ο κατά σειρά νομοσχέδιο του ΠΑΣΟΚ για τις αστικές συγκοινωνίες, προβλέπει τη σύσταση ανωνύμων εταιριών από τον ΟΑΣΑ, για να "κάνουν συγκοινωνιακές υπηρεσίες" ή έργο "παρεμφερές με τους σκοπούς και τις αρμοδιότητες του ΟΑΣΑ και των εποπτευομένων από αυτόν φορέων"!

Υπάρχει, όμως και άλλη "κερκόπορτα" ιδιωτικοποίησης μέσα από τους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης, κατά το πρότυπο των ιδιωτικών παρκόμετρων. Το νομοσχέδιο επιτρέπει στους ΟΤΑ να κάνουν δημοτική ή διαδημοτική συγκοινωνία, κάτι που σημαίνει ότι θα το εκμεταλλευτούν αμέσως οι ιδιώτες, όπως έκαναν και με τα παρκόμετρα.

Ολα αυτά δε θα τα ελέγχει ο υπουργός Μεταφορών με ένα... προσωπικό "Γνωμοδοτικό Συμβούλιο Συγκοινωνιακής Πολιτικής", το οποίο θα μπορεί να συγκαλεί μόνο ο ίδιος για "διαμόρφωση γενικών κατευθύνσεων στις συγκοινωνίες". Αυτό, όμως, είναι στην ουσία το μοναδικό και κύριο έργο του ΟΑΣΑ, που προγραμματίζει και εποπτεύει τις συγκοινωνίες. Για να λειτουργεί μάλιστα "ανενόχλητα" το Συμβούλιο, στο οποίο, σημειωτέον, συμμετέχουν και εκπρόσωποι των ιδιωτικών συγκοινωνιακών φορέων (ΚΤΕΛ, ταξί, κλπ.), υπάρχει διάταξη στο νομοσχέδιο με την οποία:

Ο υπουργός Μεταφορών μπορεί, με μια απλή απόφασή του, να διαμορφώνει κατά το δοκούν τη "γεωγραφική περιοχή αρμοδιότητας του ΟΑΣΑ"!

Η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ, εκτός από την ιδιωτικοποίηση των αστικών συγκοινωνιών, επιχειρεί με το νομοσχέδιο αυτό να σαρώσει και τις εργασιακές κατακτήσεις και δικαιώματα των εργαζομένων, καταργώντας τις ΣΣΕ και το ωράριο, καθιερώνοντας το εποχικό προσωπικό κλπ. Προβλέπει, μάλιστα και 700 μετατάξεις εργαζομένων, όταν σήμερα το προσωπικό της ΕΘΕΛ φτάνει δε φτάνει 5.000, έναντι 8.500 που ήταν πριν τη διάλυση της ΕΑΣ. Είναι αυταπόδεικτο, συνεπώς, ότι ξεκάθαρος στόχος της κυβέρνησης είναι πριν το ξεπούλημα των συγκοινωνιών να εξασφαλίσει στους ιδιώτες τις "ιδανικές" συνθήκες (λίγο προσωπικό και πολλή δουλιά χωρίς δικαιώματα).

Ολα τα παραπάνω συμπληρώνονται και από το χαράτσι στα εισιτήρια που επιβάλλει η κυβέρνηση από την 1η Ιούλη 1997 (από 75 σε 100 δρχ.), ενώ στο νομοσχέδιο προβλέπεται και αναπροσαρμογή των κομίστρων των αστικών συγκοινωνιών κάθε χρόνο!

Στο μεταξύ, είναι αξιοσημείωτο ότι αν και είναι ολοφάνερο πως επιχειρείται η διάλυση των αστικών συγκοινωνιών και η πλήρης ανατροπή των εργασιακών σχέσεων, εντούτοις η πλειοψηφία του Συνδικάτου Εργαζομένων ΟΑΣΑ "χαιρετίζει την κατάθεση του νομοσχεδίου", διατηρεί επιφυλάξεις για τις "ασάφειες" που περιέχει και ζητά από την κυβέρνηση διευκρινίσεις! Στα λόγια"διαφωνεί κάθετα" με τις επιχειρούμενες αλλαγές στις εργασιακές σχέσεις και περιμένει να περάσουν οι γιορτές, για να καταθέσει τις προτάσεις της. Ούτε, λόγος, βέβαια, για τη σύγκληση γενικής συνέλευσης για ένα τόσο σημαντικό θέμα, που αφορά τους πάντες.

Επίσης, οι ηγεσίες των σωματείων εργαζομένων ΗΛΠΑΠ και ΗΣΑΠ διοργάνωσαν χτες έκτακτη σύσκεψη (χωρίς βέβαια να "σκεφτούν" ότι σε αυτήν έπρεπε να συμμετάσχει και το Συνδικάτο Εργαζομένων ΟΑΣΑ) και εξέδωσαν ανακοίνωση, με την οποία "καλούν τον αρμόδιο υπουργό να σταματήσει άμεσα κάθε διαδικασία για το συγκεκριμένο νομοσχέδιο" και "να προχωρήσει σε ουσιαστικό και εποικοδομητικό διάλογο με τους εργαζόμενους". Το ενδιαφέρον στην ανακοίνωση είναι ότι η "αγανάκτηση" και η "κατηγορηματική αντίθεσή" τους εστιάζεται στην "αιφνιδιαστική και απαράδεκτη κατάθεση του νομοσχεδίου". Σημειώνουν απλά ότι αυτό "ουσιαστικά διαλύει τους συγκοινωνιακούς φορείς". Τα περί ιδιωτικοποίησης, εργασιακών σχέσεων κλπ. είναι φαίνεται ψιλά γράμματα...


Κορυφή σελίδας
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ