Τρίτη 8 Απρίλη 1997
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 27
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗ
Ξεριζώνει ό,τι απέμεινε, για... οικονομία

Την απόσυρσή του και τη δημοσίευση νέου, με βάση τις θέσεις των φορέων του χώρου, ζητά η "Δημοσιοϋπαλληλική Ενότητα Εκπαιδευτικών"

Πιστή στην πολιτική μείωσης των κρατικών δαπανών και της κοινωνικής πρόνοιας, η κυβέρνηση δεν εξαιρεί από αυτήν ούτε την ειδική αγωγή. Η όποια ασπίδα προστασίας είχε υιοθετηθεί για το συγκεκριμένο ευαίσθητο τομέα, καταστρατηγείται, με το πρόσχημα μάλιστα της "ενσωμάτωσης" των ειδικών σχολείων στα κοινά σχολεία δημοτικής εκπαίδευσης, που προωθεί το υπουργείο Παιδείας (ΥΠΕΠΘ) με το σχέδιο νόμου για "την Ειδική Αγωγή, την ένταξη των παιδιών με ειδικές ανάγκες στη γενική και τεχνική επαγγελματική εκπαίδευση". Ενα σχέδιο νόμου που δε διαφέρει ουσιαστικά από αυτό που είχε ανακοινώσει πριν δύο χρόνια το υπουργείο, και το οποίο είχε "παγώσει" κάτω από την πίεση των κινητοποιήσεων των εκπαιδευτικών και όλων των φορέων της ειδικής αγωγής. Ενα σχέδιο νόμου που διοχετεύει σχεδόν ανώδυνα τα παιδιά με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες στα συνηθισμένα σχολεία, τα "σπρώχνει" δηλαδή σ' ένα χώρο χωρίς την κατάλληλη υποδομή και επιστημονική στελέχωση. Δίνει, παράλληλα, το "πράσινο φως" για την ίδρυση και λειτουργία ιδιωτικών κέντρων και εργαστηρίων ειδικής επαγγελματικής κατάρτισης και αποκατάστασης, ενώ την ίδια στιγμή δεν προβλέπει πουθενά ίδρυση δημόσιων τέτοιων κέντρων ή αύξηση των κρατικών πόρων και μέτρα αναβάθμισης της δημόσιας δωρεάν ειδικής αγωγής.

Στην τακτική υποβάθμισης της δημόσιας δωρεάν ειδικής αγωγής, όπως σαφώς ερμηνεύονται τα παραπάνω, περιλαμβάνεται και η παροχή σε εποπτικό υλικό, εξοπλισμό και υποδομή, μετεκπαίδευση, ειδίκευση και επιμόρφωση των εκπαιδευτικών ειδικής αγωγής, που δεν εξασφαλίζει το εν λόγω σχέδιο νόμου. Σε ό,τι αφορά δε την επαγγελματική αποκατάσταση των ατόμων με ειδικές ανάγκες, προβλέπονται μεν κάποιες αυξήσεις θέσεων ειδικού προσωπικού, αλλά δε φαίνεται να "ξεφεύγει" από το καθεστώς του ρουσφετιού και της πολιτικής ομηρίας των εργαζομένων, που διαιωνίζεται επί χρόνια στο δημόσιο τομέα της χώρας μας. Αυτό συνάγεται από το γεγονός ότι οι αυξήσεις θέσεων ειδικού προσωπικού, που προβλέπει το σχέδιο νόμου, δε συνοδεύονται από κάποια μελέτη για το πόσοι πραγματικά χρειάζονται κι αν αυτοί οι εκπαιδευτικοί θα καλύψουν ήδη υπάρχουσες ανάγκες ή νέες, ενώ δεν καθορίζονται τα κριτήρια διορισμών των ατόμων με ειδικές ανάγκες - η δυνατότητα αυτή επαφίεται στον κάθε υπουργό. Την ίδια στιγμή, προβλέπεται η πρόσληψη ειδικού εκπαιδευτικού προσωπικού με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου.

Παράλληλα, το σχέδιο νόμου προβλέπει την ίδρυση Κέντρων Διάγνωσης, Αξιολόγησης και Συμβουλευτικής Υποστήριξης στη θέση των Ιατροπαιδαγωγικών Κέντρων του υπουργείου Υγείας και Πρόνοιας, χωρίς να δίνεται εξήγηση γιατί γίνεται αυτή η αντικατάσταση, καθώς και τι διασφαλίζει την επιτυχία των νέων Κέντρων, η κρατική χρηματοδότηση των οποίων δεν εξασφαλίζεται. Προβλέπεται ακόμη η ίδρυση Υπηρεσιακού Συμβουλίου Ειδικής Αγωγής, στη θέση του Συμβουλίου Ειδικής Αγωγής, χωρίς όμως να καθορίζεται ο τρόπος εκλογής των μελών του (τρία διορισμένα, δύο μόνο αιρετά) και η θητεία τους. Χαρακτηριστικό είναι ότι στο νέο αυτό όργανο δεν προβλέπεται αντιπροσώπευση των γονέων και των οργανώσεων των αναπήρων και των ατόμων με ειδικές ανάγκες

Υποχρέωση της πολιτείας η ειδική αγωγή

"Η ειδική αγωγή είναι δικαίωμα για όλα τα άτομα με ειδικές ανάγκες και υποχρέωση της πολιτείας και όχι χώρος για επικερδείς "φιλανθρωπίες" ή πολιτικά ρουσφέτια", σημειώνει χαρακτηριστικά, αναδεικνύοντας τις προθέσεις της κυβέρνησης και σχολιάζοντας ταυτόχρονα το σχέδιο νόμου, η "Δημοσιοϋπαλληλική Ενότητα Εκπαιδευτικών" (ΔΕΕ). Σε ανακοίνωση - κριτική για το σχέδιο νόμου, η ΔΕΕ ζητά την απόσυρσή του και τη δημοσίευση νέου με βάση τις θέσεις του κλάδου, των εκπαιδευτικών ειδικής αγωγής, των οργανώσεων αναπήρων και των συλλόγων γονέων. Κεντρικός άξονας των θέσεων αυτών είναι η ύπαρξη ενός ολοκληρωμένου προγραμματισμού, που θα σκοπεύει στην κάλυψη όλων των ατόμων με ειδικές ανάγκες, με υποχρεωτική, αποκλειστικά δημόσια, δωρεάν ειδική αγωγή και ταυτόχρονη αύξηση των δαπανών, για να αντιμετωπιστεί το μείζον αυτό κοινωνικό πρόβλημα.

Πιο συγκεκριμένα, η ΔΕΕ επισημαίνει την ανάγκη να ιδρυθούν, όπου χρειάζεται, δημόσια ειδικά σχολεία (Νηπιαγωγεία, Δημοτικά, Γυμνάσια), καθώς και δημόσια κέντρα επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης για επαγγελματική εξασφάλιση των ατόμων με ειδικές ανάγκες, που θα εξοπλιστούν σύγχρονα και θα στελεχωθούν με εκπαιδευτικό, ιατρικό, επιστημονικό και βοηθητικό προσωπικό, ταυτόχρονα βέβαια με την αναβάθμιση των ήδη υπαρχόντων. Επίσης, να θεσμοθετηθούν κέντρα διάγνωσης, έγκαιρης παρέμβασης από τη βρεφική ηλικία και συμβουλευτικής υποστήριξης σε κάθε δήμο και συγκρότημα κοινοτήτων, στελεχωμένα από ειδικευμένο επιστημονικό προσωπικό. Κατ' επέκταση, θέση της ΔΕΕ είναι να ξεκινήσει άμεσα διαχειριστικός έλεγχος των διαφόρων ιδιωτικών μονάδων ή εργαστηρίων ειδικής αγωγής και σταδιακά να δημοσιοποιηθούν.

Η ΔΕΕ σημειώνει πως πρέπει να θεσμοθετηθεί, μετά από δύο χρόνια βασικών σπουδών, κατεύθυνση ειδικής αγωγής στα Παιδαγωγικά Τμήματα, που θα έχουν την αποκλειστική ευθύνη για την ειδίκευση, τη μετεκπαίδευση και επιμόρφωση των εκπαιδευτικών ειδικής αγωγής. Επίσης, να διοριστούν οι αναγκαίοι εκπαιδευτικοί ειδικής αγωγής για τα ειδικά σχολεία και εκπαιδευτικοί γενικής αγωγής για το πρόγραμμα ενσωμάτωσης, όπου αυτό είναι δυνατό μετά από επιστημονικά τεκμηριωμένη απόφαση.

Τέλος, όπως τονίζει, το σχέδιο νόμου που ανακοίνωσε το ΥΠΕΠΘ "εντάσσεται στις κατευθύνσεις της ΕΕ και της "Λευκής Βίβλου" για περικοπές στην παιδεία και την κοινωνική πρόνοια, αφού δεν προβλέπει αύξηση κρατικών πόρων, μέτρα αναβάθμισης της δημόσιας δωρεάν ειδικής αγωγής και χτύπημα της ιδιωτικής".


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ