Δραματική προειδοποίηση για τις συνέπειες της χαλάρωσης των μέτρων ασφάλειας είχαν κάνει έγκαιρα η Εργοστασιακή Επιτροπή, η Ενωση Ηλεκτρολόγων και απλοί εργαζόμενοι. Παρ' όλα αυτά για τη διεύθυνση της επιχείρησης και τον πρόεδρο του σωματείου έφταιγε "η κακιά στιγμή"!
Τη Δευτέρα 17 Φλεβάρη, μόλις ένα μήνα πριν, ένα άλλο ατύχημα - ευτυχώς χωρίς θύματα - είχε εκπέμψει σήμα για τους κινδύνους που εγκυμονούσε η απόφαση της πολυεθνικής "Μπράουν εντ Ρουτ",διαχειρίστριας του ναυπηγείου να τα θυσιάσει όλα στη μείωση του κόστους παραγωγής. Τότε είχε σπάσει το συρματόσκοινο ενός γερανού, καθώς προσπαθούσε να ανασηκώσει ένα υπόστεγο, με διαστάσεις δωματίου και βάρους τριών τόνων. Η "μπαστέκα" του γερανού έπεσε, αλλά εκείνη τη στιγμή, από καθαρή σύμπτωση, δεν υπήρχαν εργάτες από κάτω.
Οπως είχε καταγγείλει επανειλημμένα η Εργοστασιακή Επιτροπή,η πολυεθνική έχει προχωρήσει σε μείωση των βαρδιών, των ελέγχων, ενώ γίνεται ελλιπής συντήρηση των μηχανημάτων που είναι παλιά. Για παράδειγμα, μείωσε τον αριθμό των ηλεκτρολόγων που απασχολούνταν στις δεξαμενές στους υποσταθμούς, στη γιάρδα και τους γερανούς. Μόνο στις δεξαμενές υπήρχε σε 24ωρη βάση βάρδια πέντε ατόμων. Τώρα υπάρχει βάρδια 5 ατόμων, αλλά για όλα τα τμήματα!
Ακόμη μεγαλύτερους κινδύνους - επισήμανε η Εργοστασιακή Επιτροπή - για εργαζόμενους και εγκαταστάσεις, εγκυμονεί η κατάργηση των βαρδιών τα Σαββατοκύριακα στις δεξαμενές, όταν δεν υπάρχει πλοίο. Καθεμιά απ' τις δεξαμενές είναι ένα εργοστάσιο με πάμπολλα μηχανήματα και τάση 220.000 VOLT.
Σε αλλεπάλληλες ανακοινώσεις είχε τονίσει ότι "όσο συνεχίζεται αυτή η τακτική από την εταιρία, τόσο οι κίνδυνοι θα αυξάνονται...".
Είναι χαρακτηριστικό ότι προχτές, μια μέρα πριν το δυστύχημα, 26 ηλεκτρολόγοι του ναυπηγείου είχαν συνυπογράψει κείμενο, όπου επισήμαιναν τις ελλείψεις σε μέτρα υγιεινής και ασφάλειας και πρότειναν τι πρέπει να γίνει. Το κείμενο αυτό το παρέδωσαν στον υπεύθυνο τμηματάρχη, κ. Αθανασόπουλο.Ακόμα περιμένουν απάντηση.
Πριν ένα μήνα περίπου ανάλογο κείμενο με τις ελλείψεις στα μέτρα υγιεινής και ασφάλειας είχε στείλει η Ενωση Ηλεκτροτεχνιτών Αττικής προς τη διοίκηση των ναυπηγείων και προς τον υπεύθυνο τμηματάρχη. Συγκεκριμένα, στο κείμενο αναφέρεται ότι μέσα στο ναυπηγείο επικρατεί μία κατάσταση απαράδεκτη και επικίνδυνη.Πρόσφατα είναι τα ατυχήματα του Νο 2 γερανού της κλίνης και του ηλεκτρολογικού πίνακα του Νο 57, φρεατίου της Νο 4 προβλήτας. "Από καθαρή τύχη - υπογραμμίζεται - δε θρηνήσαμε θύματα. Στα πλαίσια της δημιουργίας ανθρώπων για όλες τις δουλιές και την ανατροπή της προηγούμενης κατάστασης, με τη διοίκηση που ασκείτε, όχι μόνο παρανομείτε καταστρατηγώντας βασικές διατάξεις της νομοθεσίας, αλλά δημιουργείτε και επικινδυνότητα για τους ίδιους τους εργαζόμενους και τις εγκαταστάσεις".Η συντήρηση, όπως αναφέρεται στην ανακοίνωση, τουλάχιστον ως προς τον ηλεκτρολογικό τομέα, είναι προβληματική έως ανύπαρκτη. "Αφήνετε - τονίζεται - χωρίς βάρδιες τις πλωτές και μόνιμες δεξαμενές, με αποτέλεσμα να υπάρχει κίνδυνος για την ασφάλειά τους. Αναθέτετε τη συντήρηση μηχανημάτων και ηλεκτρολογικού υλικού σε εργαζόμενους άλλης ειδικότητας άσχετης με του ηλεκτροτεχνίτη, παρανομώντας, πάντοτε στα πλαίσια της ελαστικής μεταχείρισης των εργαζομένων".
Ηλεκτρολόγος που απασχολείται στο ναυπηγείο μάς κατήγγειλε χτες ότι το ίδιο έγγραφο στάλθηκε και στο σωματείο, το οποίο η πλειοψηφία του σωματείου δε δέχτηκε να το πρωτοκολλήσει!
Σε χτεσινή της ανακοίνωση η εταιρία, σε μια προσπάθεια να προκαταλάβει και την προανάκριση, ισχυρίζεται ότι πρόκειται για "τυχαίο γεγονός που ουδόλως πρέπει να συνδυαστεί με την όποια έλλειψη των μέτρων υγιεινής και ασφάλειας, στα οποία η εταιρία σαν οργανωμένη ναυπηγική βιομηχανία δίνει κύρια προτεραιότητα"!
Και ο πρόεδρος του σωματείου Σ. Μαρκάτος δήλωσε χτες στους δημοσιογράφους ότι "είναι ικανοποιητικά τα μέτρα προστασίας που παίρνονται", παρά τις επανειλημμένες καταγγελίες και απέδωσε το δυστύχημα στην "κακιά στιγμή"! Οταν οι κάμερες έκλεισαν και κάτω από την πίεση των εργαζομένων, ο Σ. Μαρκάτος παραδέχτηκε ότι "είναι υπέρ της διπλής βάρδιας"! Λίγο αργότερα δήλωσε πάλι ότι "δεν έχει καμία σχέση το ατύχημα με τη μείωση του προσωπικού και τα μέτρα ασφαλείας" και επανέλαβε για ακόμα μια φορά ότι φταίει η "κακιά στιγμή"..!
- Το Συνδικάτο Εργατών Μετάλλου Αττικής και το Σωματείο εργαζομένων στην επιχείρηση Καζής καταγγέλλουν, με ανακοινώσεις τους, την ασυδοσία των εργοδοτών και την εγκληματική αδιαφορία της κυβέρνησης για τη ζωή των εργαζομένων.