Επίκαιρη ερώτηση του βουλευτή του ΚΚΕ Νίκου Γκατζή, για τα αίτια του ναυαγίου
Ο υπουργός Εμπορικής Ναυτιλίας Στ. Σουμάκης,απαντώντας χτες στη Βουλή σε επίκαιρη ερώτηση του βουλευτή του ΚΚΕ Ν. Γκατζή για τα αίτια του ναυαγίου του "ΔΥΣΤΟΣ" και τις τεράστιες ευθύνες του υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας, προσπάθησε να θολώσει τα νερά. Μετά τη θύελλα αντιδράσεων που σήκωσε η αρχική του δήλωση, με την οποία επέρριπτε την αποκλειστική ευθύνη του ναυαγίου στον πλοίαρχο του "ΔΥΣΤΟΣ", επιχείρησε να αναδιπλωθεί, φορτώνοντας, όμως, πάλι τις ευθύνες στον πλοίαρχο, αφού επανέλαβε τα ίδια με άλλα λόγια. Συγκεκριμένα είπε: "Δεν είπα ότι φταίει ο πλοίαρχος. Εγώ είπα ότι φεύγουν τα πλοία με ευθύνη των πλοιάρχων. Τώρα με ποιες συνθήκες έφυγε ή δεν έφυγε, αυτό είναι κάτι που δε θα το μάθουμε ποτέ, και αν υπάρχουν ευθύνες από την πλευρά της εταιρίας, αυτές θα αναζητηθούν". Ακολούθως ο Στ. Σουμάκης δήλωσε ότι "όλα τα τσιμεντάδικα θα περάσουν από επιθεώρηση από πλευράς υπηρεσιών του υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας, ανεξάρτητα αν την ευθύνη την έχουν αυτή τη στιγμή οι νηογνώμονες".
Ο βουλευτής του ΚΚΕ με την ερώτησή του έθετε στον υπουργό Εμπορικής Ναυτιλίας τα εξής ζητήματα:
1. Γιατί καθυστέρησε επί τόσες ώρες η λήψη του σήματος για το ναυάγιο και η κινητοποίηση του λιμενικού και του πολεμικού ναυτικού;
2. Γιατί ο υπουργός, με δηλώσεις του αμέσως μετά το ναυάγιο, αθώωσε την πλοιοκτήτρια εταιρία, επιρρίπτοντας τις ευθύνες στον άτυχο πλοίαρχο;
3. Θα τροποποιηθεί η νομοθεσία, ώστε να ισχύει για όλες τις κατηγορίες των πλοίων η απαγόρευση απόπλου και όχι μόνο για τα επιβατηγά, όπως ισχύει σήμερα;
4. Θα δημιουργηθούν άμεσα σταθμοί διάσωσης, με τον ανάλογο εξοπλισμό και εξειδικευμένο προσωπικό; Ποια μέτρα θα παρθούν, και πότε, ώστε να υπάρξει επιτέλους σύστημα λήψης των επειγόντων δορυφορικών σημάτων που εκπέμπονται από πλοία που βρίσκονται σε κίνδυνο;
5. Ποια μέτρα θα παρθούν, ώστε τα πιστοποιητικά ασφαλείας για την αξιοπλοϊα των πλοίων από τους νηογνώμονες και την Επιθεώρηση Εμπορικών Πλοίων να ελέγχονται και να αποδίδονται ευθύνες σ' αυτούς που τα εκδίδουν;6. Μέχρι πότε το Ανώτατο Συμβούλιο Ναυτικών Ατυχημάτων (ΑΣΝΑ) θα μπορεί να βγάζει αποφάσεις καρμπόν καθ' υπαγόρευση ΥΕΝ, εφοπλιστών για τη συγκάλυψη των ευθυνών τους;
Ο υπουργός Εμπορικής Ναυτιλίας, στην απάντησή του, αφού επανέλαβε ότι εξετάζονται οι ενέργειες των αξιωματικών του θαλάμου επιχειρήσεων, για το αν θα μπορούσαν να προσφέρουν μεγαλύτερη βοήθεια, υποστήριξε ότι το σύστημα εκπομπής κινδύνου που είχε το πλοίο ήταν από τα πλέον αναξιόπιστα, με ποσοστό αναξιοπιστίας 98%. Αναφερόμενος δε στο θέμα των φωτοβολίδων είπε το ακατανόητο: "Ξέρετε ότι τα ζούμε καθημερινά και αν μπούμε σε μια διαδικασία κινητοποιήσεων, θα πρέπει συνεχώς ο στόλος, τα αεροπλάνα κλπ. να βρίσκονται σε μια ετοιμότητα άνευ προηγουμένου"!!! Στη συνέχεια υποστήριξε ότι δε ρυμουλκήθηκε αμέσως τα ναυάγιο, διότι σύμφωνα με τη γνώμη των ειδικών υπήρχε άμεσος κίνδυνος να βυθιστεί.
"Τις ημέρες των γιορτών η ναυτική οικογένεια, αλλά και ολόκληρη η Μαγνησία, θρηνούσαν νέους ανθρώπους, οικογένειες έμειναν χωρίς τον προστάτη τους, οικογένειες οι οποίες είναι δοσμένες στο επάγγελμα της θάλασσας. Θρηνούσαν απαρηγόρητα το χαμό που προήλθε, πρώτον από το ακόρεστο κέρδος των εφοπλιστών, που στέλνουν σαπιοκάραβα να κάνουν τις μεταφορές, και την εκμετάλλευση θυσιάζοντας τις ζωές των ανθρώπων"., τόνισε ο Ν. Γκατζής στην αρχή της παρέμβασής του και στη συνέχεια υπογράμμισε: "Δεύτερον, προήλθε από τη σημαντική και εγκληματική αδιαφορία της πολιτείας. Το υπουργείο έχει τεράστιες ευθύνες και ο ίδιος ο υπουργός προσωπικά, γιατί μέχρι σήμερα δεν υπήρχε κανένα μέτρο πρόληψης. Κάθε χρόνο τέτοια εποχή θρηνούμε θύματα. Κάθε χρόνο δηλώνετε ότι θα παρθούν μέτρα για να μη ξαναγίνουν τέτοια εγκλήματα. Δυστυχώς, όμως, κάθε χρόνο ερχόμαστε να θρηνήσουμε ανθρώπους, εξαιτίας της αδιαφορίας της πολιτείας".
Ακολούθως ο βουλευτής του ΚΚΕ, σχολιάζοντας τα πιστοποιητικά αξιοπλοϊας που δίδονται από τους νηογνώμονες, επισήμανε: "Κανένας ξένος νηογνώμονας δε δίνει πιστοποιητικά σε αυτά τα τσιμεντάδικα που κάνουν μεταφορές. Είναι όλα μετασκευασμένα. Ποιος τα έλεγξε; Τι κάνει η υπηρεσία επιθεώρησης; Επαφίεται στους νηογνώμονες; Ακόμα και για την αμερικανική εταιρία ΑΜΕΡΙΚΑΝ ΜΠΙΡΟ, που είναι η πιο σοβαρή εταιρία, οι ναυτικοί λένε ότι είναι αναξιόπιστη. Και σε αυτή δεν μπορείς να βασιστείς. Κάθε βεβαίωση για την ικανότητα του πλοίου να ταξιδέψει έχει κάποια τιμή. Ολοι αυτοί είναι υπάλληλοι των εφοπλιστών. Τι γίνεται, όμως, με την επιθεώρηση; Λαμβάνει υπόψη μόνο αυτά που δίνουν οι νηογνώμονες ή στέκεται πάνω στο πρόβλημα; Είναι πολλά τα μέτρα που πρέπει να ληφθούν".
Σχολιάζοντας ο Ν. Γκατζής τις υφιστάμενες διατάξεις για την απαγόρευση απόπλου των πλοίων λόγω κακοκαιρίας, που επικαλέστηκε ο υπουργός λέγοντας ότι για φορτηγά πλοία άνω των 45 μέτρων είναι στην κρίση του πλοιάρχου, τόνισε:"Το Προεδρικό Διάταγμα 852 λέει ότι αυτό γίνεται με υπουργική απόφαση και υπάρχουν και σχετικά εγχειρίδια που αναφέρονται σε αυτό. Γιατί, λοιπόν, με αυτά τα εγχειρίδια δεν μπορούν να ληφθούν διαφορετικά μέτρα για τον απόπλου των πλοίων;", προσθέτοντας: "Δεν είναι μόνο ο καιρός. Είναι και το αν τα πλοία είναι σωστά. Αν ήταν, έναν τέτοιον καιρό 7 και 8 μποφόρ θα μπορούσαν να τον αντιμετωπίσουν".
Καταλήγοντας ο βουλευτής του ΚΚΕ υπογράμμισε: "Δεν μπορείτε να διαθέτετε την ΕΔΕ σε έναν άνθρωπο της υπηρεσίας, ο οποίος είναι υπεύθυνος. Δεν μπορεί ο διευθυντής της υπηρεσίας επιθεώρησης να κάνει τον έλεγχο παραπέρα για να βγάλει την υπηρεσία του αθώα".
Στη δευτερολογία του Ο Στ. Σουμάκης είπε ότι αν αποδειχθεί ευθύνη του ελληνικού νηογνώμονα θα υπάρξουν κυρώσεις που μπορεί να φτάσουν έως την αφαίρεση της άδειας και της εξουσιοδότησης που του έχει δοθεί από το ΥΕΝ.
Γιάννης ΚΩΣΤΑΚΗΣ