Παρασκευή 3 Γενάρη 1997
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 21
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗ ΠΡΩΤΕΥΟΥΣΑ
Τοπίο στην ... ομίχλη

Δηλώσεις των Αγ. Σαχίνη, Λάζαρου Χατζηνάκου, Τάσου Δαρβέρη, Ομηρου Ταχμαζίδη

ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ (του ανταποκριτή μας).-

Οι υπουργοί Πολιτισμού και ΠΕΧΩΔΕ και οι διοικούντες τον ΟΠΠΕ, κρατώντας την πορσελάνινη "σκυτάλη" που παρέλαβαν από την Κοπεγχάγη, κήρυξαν την παραμονή της Πρωτοχρονιάς με υπαίθριο "πάρτι" την έναρξη των εκδηλώσεων της "Θεσσαλονίκης Πολιτιστικής Πρωτεύουσας της Ευρώπης".

Το "πάρτι" ήταν υπαίθριο, βεβαίως, λόγω ανυπαρξίας χώρων για να φιλοξενήσουν παρόμοιες εκδηλώσεις. Το "Ολύμπιον", το πρώην "Βασιλικό Θέατρο", το Θέατρο της Εταιρείας Μακεδονικών Σπουδών, όλα θα βρίσκονται για καιρό ακόμη υπό κατασκευή ή ανακαίνιση και είναι αμφίβολο πότε θα τελειώσουν οι εργασίες. Αλλά και αυτό ακόμη το Θεατράκι της Σταυρούπολης, που προγραμματίζεται να φιλοξενήσει εκδηλώσεις της ΠΠ και του ΚΘΒΕ, είναι μικρό. Η Θεσσαλονίκη ήταν και παραμένει φτωχή σε υποδομή.

Ομως οι υπεύθυνοι του ΟΠΠΕ και του ΥΠΠΟ βρήκαν έναν τρόπο για να ρίξουν στάχτη στα μάτια του κόσμου. Το πρωτοχρονιάτικο "πάρτι" με πλήθος καλλιτέχνες στις εξέδρες και χιλιάδες πολίτες στους δρόμους και γύρω από τραπέζια με δωρεάν φαγητά και ποτά επιβεβαίωσαν όσα επισημαίνονται μήνες τώρα. Οτι δηλαδή ο κόσμος είναι διψασμένος πολιτισμικά και όχι μόνο σε καλλιτεχνικό επίπεδο. Αναζητά το διαφορετικό και ποιοτικό στοιχείο και, κάνοντας βήμα καλής θέλησης, αγκαλιάζει το θεσμό της "Πολιτιστικής Πρωτεύουσας", έστω και αν η επίσημη πρώτη της έγινε υπαίθρια, κάτω από συνθήκες ψύχους και πυκνής ομίχλης. Οι υπεύθυνοι όμως της ΠΠ απαντούν στις ανησυχίες και τις αναζητήσεις τους προσφέροντας μόνο "άρτον και θεάματα". Και όπως μαθαίνουμε, σκέφτονται να "ξαναταϊσουν" τους πολίτες με ένα δείπνο για όλη την πόλη, που θα δοθεί στις 31 του μήνα και το οποίο ονόμασαν "Συμπόσιον"...

Τι κλήθηκαν όμως να γιορτάσουν οι κάτοικοι της Θεσσαλονίκης; Πόσο ανταποκρίνεται στις προσδοκίες τους το έργο που πραγματοποίησε μέχρι σήμερα ο ΟΠΠΕ;

Σήμερα ο "Ρ" φιλοξενεί δηλώσεις που αναφέρονται στην "Πολιτιστική Πρωτεύουσα". Μιλούν ο δημοτικός σύμβουλος Αγάπιος Σαχίνης,οι δημοσιογράφοι Λάζαρος Χατζηνάκος και Ομηρος Ταχμαζίδης και ο συγγραφέας Τάσος Δαρβέρης.

Να αντισταθεί η πόλη

Αγάπιος Σαχίνης: "Στη Θεσσαλονίκη της ανεργίας, των κλειστών επιχειρήσεων και της υποαπασχόλησης, η "Πολιτιστική Πρωτεύουσα" του χασαπόχαρτου, της αδιαφάνειας, για άλλη μια φορά προκαλεί τον ελληνικό λαό και ιδιαίτερα τους Θεσσαλονικείς με όλα όσα ανακοινώνονται διά στόματος υπουργού Πολιτισμού ή παραγόντων του ΟΠΠΕ σε συνεντεύξεις χωρίς διάλογο, καταγράφοντας για άλλη μια φορά το έλλειμμα δημοκρατίας. Η δημοκρατία, ενώ αποτελεί βασικό στοιχείο του Πολιτισμού, είναι κάτι που δε γνωρίζει ο ΟΠΠΕ και το ΥΠΠΟ, όπως αποδεικνύουν η πρακτική τους, οι "συνεντεύξεις - μονόλογοι", δηλαδή η άρνηση διαλόγου και ενημέρωσης των φορέων της πόλης. Ολα αυτά είναι στοιχεία που καταγράφουν τον ιδιότυπο αυταρχισμό, που εκτρέφει συμφέροντα και προσωπικές φιλοδοξίες στους έχοντες και κατέχοντες τις καρέκλες του ΟΠΠΕ. Μόνο που οι αντέχοντες στην πόλη μας εξέλιπον, πλέον. Την απάντηση σ' αυτή την πρόκληση των διοικούντων της Πολιτιστικής θα τη δώσει ο λαός της Θεσσαλονίκης".

Λάζαρος Χατζηνάκος: "Οποιος δεν ενσωματώνεται στην κυρίαρχη άποψη πραγμάτων, που διακατέχει τη νεοελληνική κοινωνία, δεν μπορεί να είναι αισιόδοξος. Γιατί διαπιστώνει καθημερινά ότι πρόκειται για μια "μάχη της κονόμας", η οποία γίνεται κάτω από το τραπέζι και ακολουθεί υπόγειες διαδρομές, που διασυνδέουν αρμονικά όλους εκείνους που εμφανίζονται ως πολιτικοί αντίπαλοι και φορείς "ριζικά αντίθετων" ιδεολογιών.Πίσω από τη βιτρίνα των "μεγάλων" πολιτιστικών γεγονότων του 1997 θα κρύβονται όλες οι πραγματικές αντιθέσεις: Ανάμεσα στους εντεταλμένους διαχειριστές της πολιτιστικής έκφρασης και στον υγιή κόσμο της εργασίας. Ανάμεσα στον απλό πολίτη, στο δημιουργό που αναζητεί με αγωνία διέξοδο για να εκφράσει τις αναζητήσεις του και στον κάτοχο της δημόσιας θέσης, το διανομέα των κονδυλίων που αποφασίζει στο όνομα της πόλης την κατανάλωση πολύτιμων πόρων για φουσκωμένα έργα, ελλιπείς εκδόσεις και ατελέσφορους εξωραϊσμούς. Ανάμεσα, τέλος, στους άδολους οραματιστές μιας Θεσσαλονίκης με βαλκανικό χρώμα, με ανάπτυξη και σχεδιασμό και στους ενσυνείδητους κόλακες της εξουσίας που αναδεικνύουν ως "καλό" για την πόλη μόνο ό,τι ελέγχεται, χειραγωγείται και υποκύπτει".

Τάσος Δαρβέρης: "Θα πρέπει να γίνει αντιληπτό ότι ο ΟΠΠΕ δεν εκπροσωπεί και δεν αξιοποιεί το σύνολο του πνευματικού δυναμικού της Θεσσαλονίκης. Ολες του οι δραστηριότητες περιστρέφονται γύρω από μια δράκα κρατικοδίαιτων λογοτεχνιζόντων τρίτης διαλογής, οι οποίοι έχουν ωστόσο ισχυρά ερείσματα στο κυβερνών κόμμα και στις "παραφυάδες" του και οι οποίοι λυμαίνονται τα κρατικά βραβεία λογοτεχνίας, τα κονδύλια του υπουργείου Πολιτισμού και τους ηγεμονικούς μισθούς του ΟΠΠΕ '97.Και, βέβαια, κανένα μεγάλο έργο δεν προβλέπεται να είναι έτοιμο στις αρχές του 1997, παρά τη συμβολή - με το αζημίωτο - των οικοδομικών εταιριών - συμφερόντων του δημοσιογραφικού συγκροτήματος των Αθηνών... Αλλά ούτε και η συνεισφορά του εν λόγω συγκροτήματος στα αγιορείτικα πράγματα είναι ικανοποιητική: Ο διοικητής του Αγίου Ορους και διευθυντής του "Βήματος" πηγαίνει και φεύγει αυθημερόν από τη μοναστική πολιτεία με ελικόπτερο, προτού προλάβει να ενημερωθεί έστω για τα εκεί τεκταινόμενα. Το κυριότερο όμως είναι ότι εκείνοι που ελέγχουν τον ΟΠΠΕ δεν αξιοποίησαν το σύνολο του πνευματικού δυναμικού της Θεσσαλονίκης. Αυτή η μοίρα ωστόσο δεν αρμόζει σε μια πόλη σαν τη Θεσσαλονίκη. Δεν το επιτρέπουν οι ιστορικές και οι πολιτιστικές παραδόσεις της. Η πόλη μας οφείλει να αντισταθεί όσο μπορεί".

Ομηρος Ταχμαζίδης: "Οι αρμόδιοι του ΟΠΠΕ κατόρθωσαν το ακατόρθωτο: Να διχάσουν μια πόλη και να πνίξουν κάθε ελπίδα για πολιτισμό μέσα στις μηχανορραφίες, τη μικρόνοιά τους και την έλλειψη παιδείας που τους χαρακτηρίζει. Η Θεσσαλονίκη μπορεί να ελπίζει μόνο στις δυνάμεις της".


Κορυφή σελίδας
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ