Τετάρτη 31 Γενάρη 1996
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 22
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
ΟΓΔΟΟ ΕΞΑΜΗΝΟ ΣΤΑ ΤΕΙ
Αναβάθμιση ή υποταγή στις "ανάγκες της αγοράς";

Εχει περάσει ένας χρόνος από τότε που το σπουδαστικό κίνημα οδηγήθηκε σε αγωνιστικές κινητοποιήσεις κάτω από το βάρος της συνεχιζόμενης υποβάθμισης των ΤΕΙ απαιτώντας ουσιαστική αναβάθμιση των ιδρυμάτων, των σχολών και της παρεχόμενης γνώσης διεκδικώντας ενιαία δημόσια Ανώτατη Εκπαίδευση. Η απάντηση που δίνεται σήμερα από την κυβέρνηση στο αίτημα αυτό των σπουδαστών, είναι παραπάνω χρόνος σπουδών αυξάνοντας κατά ένα εξάμηνο τις σπουδές στα ΤΕΙ.

Πραγματικά, γεννιέται το εξής ερώτημα: Αν το πρόβλημα της αναβάθμισης είναι μόνο πρόβλημα επιπλέον μαθημάτων, και περισσότερο χρόνου σπουδών, γιατί δεν υιοθετήθηκε αυτό το μέτρο νωρίτερα ώστε να δοθεί λύση σε αυτό το χρόνιο πρόβλημα; Γιατί η κυβέρνηση, οι σπουδαστικές παρατάξεις (ΔΑΠ, ΠΑΣΠ, Ν. ΟΡ., "ΣΥΝ") αλλά και άλλοι κύκλοι καλλιεργούν την άποψη ότι δήθεν αύξηση του χρόνου σπουδών οδηγεί απευθείας σε αναβάθμιση, σε αντίθεση με αυτά που έλεγαν πέρσι; Η απάντηση βρίσκεται στην πλήρη υποταγή στις επιταγές της Ε Ε για φτηνή κατάρτιση, για πτυχία και σχολές πολλών κατηγοριών και αυτό γιατί τα αναθεωρημένα προγράμματα σπουδών που φτιάχνονται προκειμένου να υπάρξει το επιπλέον εξάμηνο, μόνο στόχο έχουν την προσαρμογή των ΤΕΙ στο σύστημα αξιολόγησης, έτσι, όπως αυτό διαμορφώνεται στην Ευρωπαϊκή Ενωση και όπως προβλέπεται στο νόμο για το ΕΣΥΠ ώστε να υπάρχει πλήρης υποταγή των ΤΕΙ στις ανάγκες της αγοράς.

Βαθμοί από τον εργοδότη!

Αποκαλυπτικά στοιχεία για την προσπάθεια αυτή, περιέχονται στο πιλοτικό πρόγραμμα αξιολόγησης που πρόσφατα εφαρμόστηκε στο τμήμα Ηλεκτρολογίας του ΤΕΙ Πάτρας και στο οποίο αποτυπώνεται έντονα η αγωνία σε όλες τις εκθέσεις για το αν η αγορά είναι ικανοποιημένη από το βαθμό σύνδεσης των ιδρυμάτων με τις επιχειρήσεις.

Γι' αυτό και προτείνεται η ύπαρξη επιτροπής σύνδεσης του τμήματος με τις επιχειρήσεις ώστε να εξασφαλιστούν χρηματικοί πόροι. Και φυσικά για να υπάρχει αντιστοιχία μεταξύ των "πόρων" που θα προσφέρουν οι επιχειρήσεις και των υπηρεσιών του ιδρύματος, θα πρέπει, όπως λέγεται, να φτιαχτεί επιτροπή που θα ασχολείται με την αξιολόγηση του προγράμματος σπουδών στην οποία θα συμμετέχουν "άτομα" που θα προέρχονται από τους ενδιαφερόμενους ιδιώτες, έτσι ώστε τα προγράμματα να προσαρμόζονται κάθε φορά σύμφωνα με τις ανάγκες τους. Ιδιαίτερα σημαντικό στοιχείο για την προσπάθεια σύνδεσης των ιδρυμάτων με τις "ανάγκες της αγοράς", είναι η επισήμανση που γίνεται από την επιτροπή αξιολόγησης ότι στον τελικό βαθμό πτυχίου των σπουδαστών θα πρέπει να βαθμολογεί και ο εργοδότης στον οποίο ο σπουδαστής κάνει την πρακτική άσκηση. Δηλαδή, θα βαθμολογείται ο κάθε σπουδαστής για το αν ανταποκρίνεται ή όχι στις επιδιώξεις του ιδιώτη επιχειρηματία, για το αν συνδικαλίζεται ή όχι κτλ. Θέλουν όπως φαίνεται μια τριτοβάθμια εκπαίδευση κάτω από τον άμεσο έλεγχο των επιχειρήσεων, που θα παράγει φτηνό εργατικό δυναμικό, υποταγμένο στις διαθέσεις τους. Και αυτό γιατί εκείνοι που θα αξιολογούν τα προγράμματα σπουδών, τα τμήματα, τις σχολές, δε θα είναι άλλοι από ξένους "εμπειρογνώμονες", στελέχη της ΕΕ, γραμματείς του ΣΕΒ, όπως έγινε και στο πιλοτικό πρόγραμμα. Αυτοί θα αξιολογούν δηλαδή ποιο τμήμα ή ίδρυμα παίρνει καλό βαθμό στον τομέα σύνδεσης με την αγορά. Και βέβαια αφού η πολιτική της ΕΕ και της κυβέρνησης οδηγούν σε κλείσιμο κλάδους ολόκληρους (Ναυπηγεία, κλωστοϋφαντουργία), τα αντίστοιχα ΤΕΙ παίρνουν χαμηλό βαθμό σύνδεσης και κλείνουν.

Γραφεία διαμεσολάβησης!

Στην κατεύθυνση αυτή, πρόσδεσης των ΤΕΙ με τους ιδιώτες, ώστε να εξοικονομήσουν πόρους προκειμένου να εξασφαλιστεί η λειτουργία τους, κινείται και η επιστολή της ΓΓΕΤ προς τα ΤΕΙ ώστε να ενισχύσουν τα εργαστήριά τους για να προσφέρουν λειτουργίες σε "τρίτους". Προβλέπεται μάλιστα και η δημιουργία γραφείων διαμεσολάβησης ώστε να διευκολύνονται οι ενδιαφερόμενοι στις επιλογές για καλύτερη κάλυψη των αναγκών τους. Τα εργαστήρια που θα εκλεγούν από εκπροσώπους του ΣΕΒ, όπως επισημαίνει η επιστολή, για να προσφέρουν τις υπηρεσίες τους στους ιδιώτες, θα ενισχυθούν με το ποσό των 3 δισ.!

Ολα αυτά, τη στιγμή που οι λειτουργικές ανάγκες των ΤΕΙ σε καθηγητές, υλικοτεχνική υποδομή, σπουδαστική μέριμνα, όχι μόνο δεν καλύπτονται αλλά υπάρχει κίνδυνος κλεισίματος ιδρυμάτων. Τι έρχονται λοιπόν να καλύψουν, το επιπλέον εξάμηνο και τα αναθεωρημένα προγράμματα σπουδών;

Σημαίνει υποταγή

Η ουσία βρίσκεται στο ότι η προσπάθεια που καταβάλλεται να παρουσιαστεί αυτή η κατάσταση ως αναβάθμιση, μόνο στόχο έχει την προσαρμογή των ΤΕΙ στο σύστημα αξιολόγησης, κατηγοριοποίησης των σχολών, στο χτύπημα των επαγγελματικών δικαιωμάτων, καθώς από την αξιολόγηση θα εξαρτάται η κατάταξη των πτυχίων και των απόφοιτων. Σημαίνει υποταγή στις ορέξεις του κεφαλαίου, παρέμβαση των επιχειρήσεων στα προγράμματα σπουδών των ΤΕΙ με βάση τις ανάγκες της αγοράς, μακριά από τα συμφέροντα των εργαζομένων και του λαού μας. Η πολιτική αυτή,σπρώχνει τα ιδρύματα να μπουν στη διαδικασία αποδοχής της κατηγοριοποίησης, που γίνεται μέσω του οικονομικού εκβιασμού αφού η χρηματοδότηση θα εξαρτάται από την αξιολόγηση και καθορίζεται από τον εξαρτημένο ρόλο της χώρας στα πλαίσια της ΕΕ.

Ενα ρόλο που στα πλαίσια της ΕΕ δεν μπορεί να είναι διαφορετικός. Πρόκειται για μια πολιτική που δίνει το χαμηλότερο ποσοστό του ΑΕΠ για την παιδεία στην Ευρώπη, οδηγώντας συνειδητά τα ιδρύματα στα χέρια των ιδιωτών και των σχεδίων τους. Αυτές οι επιλογές που προσπαθούν να σπείρουν αυταπάτες για δήθεν αναβάθμιση των ΤΕΙ μέσω της αύξησης του χρόνου σπουδών, δε χωράνε στις συνειδήσεις των σπουδαστών που παλεύουν για μια ουσιαστική ενιαία, ανώτατη, δημόσια και δωρεάν εκπαίδευση. Και αυτό γιατί όσο συνεχίζεται η πολιτική της υποβάθμισης και της εξάρτησης της χώρας στα πλαίσια της ΕΕ, όπου βρίσκει έδαφος η απαξίωση του επιστημονικού δυναμικού και η προσπάθεια για άμεση εκμετάλλευση των σχολών από τους ιδιώτες και όχι προς όφελος των εργαζομένων και του τόπου, η μόνη απάντηση είναι ο αγώνας ενάντια στις επιταγές της ΕΕ και της κυβέρνησης.

Για μια πραγματική ενιαία ανώτατη εκπαίδευση, σε μια διαφορετική οικονομική και κοινωνική ανάπτυξη της χώρας σε όφελος των εργαζομένων όπου θα βρει σκοπό να αναπτυχθεί και η εκπαίδευση.

Θέμης ΓΚΙΩΝΗΣ

Μέλος της Επιτροπής ΑΕΙ - ΤΕΙ του ΚΣ της ΚΝΕ


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ