Ενας ακόμα μοχλός υποταγής στην «ανταγωνιστικότητα» είναι τα «Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας», τον πολλαπλασιασμό των οποίων προωθεί το υπουργείο Παιδείας
Να συμβιβάζονται με την ανταγωνιστικότητα και άρα τις άθλιες συνθήκες δουλιάς και ζωής τους μαθαίνουν οι εργάτες στα ΣΔΕ |
Τα ΣΔΕ προσπαθούν να προσελκύσουν πρώτα απ' όλα τμήματα της εργατικής τάξης που η ταξική ανισότητα και η αντεργατική πολιτική, πέταξε πολύ νωρίς έξω απ' το σχολείο. Ο 52χρονος Γιάννης που πρόσφατα αποφοίτησε από ΣΔΕ, εξήγησε στον «Ρ» ότι στα 12 του χρόνια αναγκάστηκε να εγκαταλείψει το σχολείο, άρχισε να δουλεύει σε οικοδομή. Στα 14 του χρόνια μπάρκαρε σε πλοίο. Μιλώντας για τους εκπαιδευόμενους των ΣΔΕ τονίζει: «Πολλοί ερχόμαστε απευθείας από τη δουλιά, ακόμα και με τα ρούχα της δουλιάς»...
Η 50χρονη Δήμητρα που σκέφτεται να καταθέσει αίτηση για εγγραφή σε ΣΔΕ, ξεκίνησε στα 12 της να δουλεύει σε εργοστάσια. «Το πρώτο ήταν ο "Λεβεντάκης", με τα σεντόνια. Ημασταν τέσσερα παιδιά, στην οικογένεια. Τα δυο κορίτσια δουλεύαμε σε εργοστάσιο, ο ένας αδελφός σε πλυντήριο για χαλιά κι ο μικρότερος πήγαινε στο δημοτικό»... Ανάμεσα στους εκπαιδευόμενους υπάρχουν πολλές μητέρες που η ιδιωτικοποίηση των κοινωνικών υπηρεσιών (Πρόνοια κτλ.) αλλά και τα κοινωνικά πρότυπα που καλλιεργεί η φυλετική ανισοτιμία ανάγκασαν να εγκαταλείψουν το σχολείο. Για παράδειγμα, υπάρχουν γυναίκες που αναγκάστηκαν, όταν ήταν μικρότερες, να εγκαταλείψουν το σχολείο για να μεγαλώσουν τα παιδιά τους ή να φροντίσουν τους ηλικιωμένους γονείς τους. Ακόμα, βρίσκει κανείς μετανάστες, νέους που δεν τελείωσαν το σχολείο λόγω οικονομικών δυσκολιών κτλ.
Ενώ το πολύτιμο «μάθημα» της ταξικής πάλης μόνο στους δρόμους του αγώνα διδάσκεται |
Σ' αυτή την κατεύθυνση προσαρμόζεται το περιεχόμενο της εκπαίδευσης και κάθε είδους άλλη «στήριξη» που παρέχεται στους εκπαιδευόμενους των ΣΔΕ, όπως π.χ. «οι συμβουλευτικές υπηρεσίες» για τη «σύνδεση με την αγορά εργασίας». Παράδειγμα... συμβουλής είναι η ενημέρωση για θέσεις εποχιακής απασχόλησης σε εργατογειτονιά της δυτικής Αττικής, με λίστα η οποία αναρτήθηκε σε ΣΔΕ της περιοχής.
Το στίγμα του προσανατολισμού των ΣΔΕ - που αναδεικνύει και προς όφελος ποιας τάξης έχει σχεδιαστεί η «διά βίου εκπαίδευση» - δίνουν μερικά αποσπάσματα από εργασίες εκπαιδευομένων στο ίδιο ΣΔΕ. Από αυτές φαίνεται ξεκάθαρα ότι ο καπιταλισμός εκμεταλλεύεται με το χειρότερο τρόπο τη δίψα για μάθηση των ανθρώπων που το ίδιο το σύστημα τους τη στέρησε με βίαιο τρόπο. Πηγαίνουν σε ΣΔΕ για να μάθουν πράγματα που δεν μπόρεσαν όταν ήταν νέοι, με την ελπίδα να ολοκληρώσουν το σχολείο και... να κάνουν κάτι καλύτερο στη ζωή τους, αλλά σ' αυτά τα προγράμματα τους μαθαίνουν πώς θα γίνουν πιο ανταγωνιστικοί και πιο φθηνοί εργάτες!
Τα αποσπάσματα των εργασιών είναι αποκαλυπτικά (ο σχολιασμός δικός μας):
Ολα τα παραπάνω έρχονται να επιβεβαιώσουν έναν από τους βασικούς στόχους που έχει θέσει η «Λευκή Βίβλος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής "Διδασκαλία και μάθηση: προς την κοινωνία της γνώσης"» - στους οποίους αναφέρεται διαφημιστικό φυλλάδιο του υπουργείου Παιδείας για τα ΣΔΕ: «Το σχολείο να πλησιάσει περισσότερο και να συνεργαστεί με τον κόσμο των επιχειρηματιών». Αυτός είναι ο στόχος τους για το σχολείο σε οποιαδήποτε βαθμίδα ή μορφή του (δημοτικό, γυμνάσιο, λύκειο, τεχνικό) και όχι μόνο για τα ΣΔΕ. Θέλουν η εκπαίδευση στο σύνολό της να υπηρετεί καλύτερα τα συμφέροντα του κεφαλαίου κι όχι την ανάγκη της ολόπλευσης μόρφωσης και της διαμόρφωσης ελεύθερων προσωπικοτήτων. Και ο καινούριος «νόμος - πλαίσιο» και η αναθεώρηση του άρθρου 16 του Συντάγματος και το αντιδραστικό πόρισμα του Εθνικού Συμβουλίου Παιδείας (ΕΣΥΠ) για την «αναμόρφωση» της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και τα ΣΔΕ, έχουν βγει απ' την ίδια «φάμπρικα»...