Σάββατο 25 Φλεβάρη 2006
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 12
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
ΔΙΚΗ ΓΙΑ ΤΟ ΝΑΥΑΓΙΟ ΤΟΥ «ΣΑΜΙΝΑ»
Ενα από τα εγκλήματα του εφοπλιστικού κεφαλαίου

Τη Δευτέρα αναμένεται η απόφαση του δικαστηρίου

Σε δύο μέρες αναμένεται να εκδοθεί η απόφαση για το πολύνεκρο ναυάγιο του «ΕΞΠΡΕΣ ΣΑΜΙΝΑ», που βυθίστηκε στις 26 Σεπτέμβρη 2000 στη θάλασσα της Πάρου και πήρε μαζί του στον πάτο της θάλασσας 80 ανθρώπους. Μετά από εννέα μήνες δίκης στο Τριμελές Εφετείο Κακουργημάτων Πειραιά και ανεξάρτητα από την όποια απόφαση, η όλη διαδικασία δεν ανταποκρίθηκε στο πάνδημο αίτημα για παραδειγματική τιμωρία των εφοπλιστών, οι οποίοι κατηγορούνται για απλά πλημμελήματα, ενώ η πρόταση του εισαγγελέα για αθώωση του προέδρου της πλοιοκτήτριας εταιρίας «Hellenic Seaways» (τότε MFD) εγείρει πολλά ερωτήματα και παραπέμπει στο ενδεχόμενο η απόφαση του δικαστηρίου να είναι «κομμένη και ραμμένη» στα μέτρα των εφοπλιστών.

Ωστόσο, όποια και αν είναι η απόφαση, το γεγονός ότι το ναυάγιο του «ΣΑΜΙΝΑ» ήταν προδιαγεγραμμένο, δεν μπόρεσε να αποκρυφτεί. Τα στοιχεία ήταν ατράνταχτα, ενώ αποδείχτηκε περίτρανα ότι πρόκειται για ένα από τα μεγαλύτερα εγκλήματα του εφοπλιστικού κεφαλαίου. Ενα έγκλημα που έχει τις ρίζες του στον ανταγωνισμό των ακτοπλοϊκών εταιριών, για ολοένα και περισσότερα κέρδη, ο οποίος πυροδοτήθηκε και από τον κανονισμό «έκτρωμα» 3577/92 της Ευρωπαϊκής Ενωσης για την «απελευθέρωση» των ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών.

Ο ανταγωνισμός αυτός συνεχίζεται και σήμερα μεταξύ των «γιγάντων» της ακτοπλοΐας, που συνθλίβουν το δικαίωμα του λαού για φτηνές, ασφαλείς, τακτικές, σύγχρονες, ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες και απειλούν ευθέως την ασφάλεια της ανθρώπινης ζωής με τα βαπόρια τους, που σήμερα είναι σε χειρότερη κατάσταση και από το «ΣΑΜΙΝΑ».

Εδώ αναδεικνύεται και η σημασία του μεγαλειώδους απεργιακού αγώνα που έδωσαν οι ναυτεργάτες, απαιτώντας ακριβώς αυτό: ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες προς όφελος του λαού και όχι του φονικού εφοπλιστικού κεφαλαίου.

Πιστοποιητικά στα τυφλά

Ο,τι ξεβράστηκε από το ναυάγιο
Ο,τι ξεβράστηκε από το ναυάγιο
Τα στοιχεία-σοκ που παρουσιάστηκαν από τους δικηγόρους της Πολιτικής Αγωγής στη δίκη και παρουσιάζουν την κατάσταση του «ΣΑΜΙΝΑ», το οποίο κανονικά έπρεπε να έχει πάει στο διαλυτήριο και όχι να ταξιδεύει, είναι πολλά.

  • Μηχανοστάσιο έτοιμο να εκραγεί.
  • Σωστικά για πέταμα.
  • Καμπίνες του πληρώματος κάτω από το γκαράζ.
  • Προπέλες χιλιοεπισκευασμένες.

Ολα αυτά συνθέτουν την εικόνα του «οριακά αξιόπλοου» - σύμφωνα με τους πραγματογνώμονες - «ΣΑΜΙΝΑ». Οσον αφορά το λόγο που δεν έκλεισαν οι υδατοστεγείς πόρτες είναι καθαρό ότι κάτω από το γκαράζ στο χώρο που θα έπρεπε να ήταν στεγανός υπήρχαν παράνομα όλες οι καμπίνες του κατώτερου πληρώματος.

Τα έγγραφα που κουβαλούσε στα συρτάρια του το «ΣΑΜΙΝΑ», ο Κλάδος Ελέγχου Εμπορικών Πλοίων (ΚΕΕΠ) και ο «Ελληνικός Νηογνώμονας» με την πλήρη κάλυψη του υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας είχαν βάλει για ακόμα μία φορά το «χεράκι» τους ώστε όλα να φαίνονται νομότυπα. Το πλοίο και κατ' επέκταση η εταιρία MFD (σημερινή HSW), με τη συνδρομή και τη συνενοχή των ελεγκτικών μηχανισμών, του υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας και της κυβέρνησης του ΠΑΣΟΚ, είχε προμηθευτεί όλα τα ...απαραίτητα πιστοποιητικά ασφάλειας και αξιοπλοΐας. Πιστοποιητικά, που παραβίαζαν κάθε άρθρο των Διεθνών Συμβάσεων και Κανονισμών!

Συγκεκριμένα: Είχε ληγμένα πιστοποιητικά αξιοπλοΐας. Για την ακρίβεια, η ισχύς του Πιστοποιητικού Ασφαλείας Νο 333/20.7.00, το κυριότερο έγγραφο του πλοίου, που είχε εκδοθεί από τον ΚΕΕΠ, είχε λήξει στις 17 Αυγούστου 2000. Στο ίδιο πιστοποιητικό είχαν αναγραφεί παρατηρήσεις που δε θα έπρεπε να υπάρχουν, όπως αυτή που αφορούσε την τοποθέτηση λαμπτήρων στα σωσίβια. Δηλαδή, ήταν παράνομες, καθώς παραβίαζαν την οδηγία 98/18/ΕΚ. Επιπλέον ψευδώς, όπως αποκαλύφθηκε, είχαν αποκατασταθεί παρατηρήσεις!

Την ίδια ώρα, στο ελικοαξονικό σύστημα του πλοίου είχαν πραγματοποιηθεί μεγάλης έκτασης επισκευές, οι οποίες δεν είχαν εγκριθεί και πιστοποιηθεί από τον «Ελληνικό Νηογνώμονα». Πράγμα που σημαίνει ότι έπρεπε να έχει ανακληθεί η κλάση του πλοίου και να μην είχε ταξιδέψει καν!

Για όλα αυτά βέβαια κανένας δεν είναι κατηγορούμενος, ενώ ακόμα και για τον έναν επιθεωρητή του ΚΕΕΠ Παν. Τσόρβα, που είναι κατηγορούμενος για απλό πλημμέλημα, ο εισαγγελέας πρότεινε την αθώωσή του!

Σα να ήταν τροχαίο!

Την ίδια ώρα, και δύο μόνο εικοσιτετράωρα πριν ανακοινωθεί η απόφαση του δικαστηρίου, οι μόνοι που είναι σίγουρο ότι θα τιμωρηθούν είναι τα μέλη του πληρώματος. Πλοίαρχος, υποπλοίαρχος και ίσως κάποιοι ακόμα από τους αξιωματικούς.

Αντίθετα, ο πρόεδρος της εταιρίας Κ. Κληρονόμος, ο οποίος προκλητικά εμφανιζόταν στο δικαστήριο, συνοδεία της προσωπικής του φρουράς, όποτε ήθελε, προκειμένου να ακούσει τις αγορεύσεις των δικηγόρων του, όχι μόνο κατηγορείται για απλό πλημμέλημα σα να ήταν τροχαίο, αλλά και η πρόταση του εισαγγελέα Παν. Μπρακουμάτσου είναι αθωωτική, καθώς σύμφωνα με το σκεπτικό του δεν υπάρχουν στοιχεία που να αποδεικνύεται η ενοχή του!

Για τον έτερο εκπρόσωπο της πλοιοκτήτριας εταιρίας Ν. Βικάτο μπορεί η πρόταση του εισαγγελέα να είναι καταδικαστική, ωστόσο όμως τα πλημμελήματα για τα οποία κατηγορείται και αυτός είναι πολύ μικρά μπροστά σε ένα τόσο μεγάλο έγκλημα.

Στον αντίποδα βρίσκονται οι συγγενείς των θυμάτων και οι ναυαγοί, οι οποίοι τόσους μήνες παρακολουθούν τη δίκη και νιώθουν προσβεβλημένοι, αφού το μόνο που δεν άκουσαν είναι ότι για το ναυάγιο φταίνε οι 80 νεκροί...


Ελένη ΓΑΒΡΙΗΛ


Κορυφή σελίδας
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ