Τετάρτη 31 Αυγούστου 2005
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 8
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
ΠΡΟΫΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ 2005
Νέα βάρη στα λαϊκά στρώματα

Κάτω από τον πήχη παρέμειναν στο 7μηνο τα δημόσια έσοδα, εμφανίζοντας ρυθμό αύξησης 3,7%. Πολιτική αυστηρής λιτότητας και στους προϋπολογισμούς της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης για το 2006

Προαναγγελία του συνοδευτικού φορολογικού πακέτου και άλλων μέτρων σε βάρος των λαϊκών τάξεων αποτελούν τα στοιχεία για την εκτέλεση του φετινού (2005) κρατικού προϋπολογισμού. Παρά την εμφανιζόμενη μείωση των ελλειμμάτων, η οποία, πρώτα και κύρια, είναι αποτέλεσμα της καρατόμησης ακόμη και δαπανών «κοινωνικού χαρακτήρα», γεγονός είναι ότι ο ρυθμός αύξησης των φορολογικών εσόδων παραμένει (στο 7μηνο Γενάρης - Ιούλης του 2005) στα επίπεδα του 3,7% έναντι ετήσιου στόχου 11,4% που προβλέπεται στον προϋπολογισμό. Είναι απόλυτα φανερό το γεγονός ότι η τέτοια «υστέρηση» των συνολικών εσόδων είναι αποτέλεσμα των φοροελαφρύνσεων και άλλων διευκολύνσεων που θεσμοθετήθηκαν σε όφελος και για λογαριασμό του μεγάλου κεφαλαίου. Στην ίδια περίοδο τα λαϊκά στρώματα της χώρας σηκώνουν και τα πρόσθετα φορολογικά βάρη (αύξηση ΦΠΑ κ.ά.) που μπήκαν σε εφαρμογή από το Μάρτη του 2005. Πρόγευση της πολιτικής μονόπλευρης λιτότητας που θα εφαρμοστεί και στο επόμενο έτος 2006 δίνεται και σε εγκύκλιο του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους που αφορά την κατάρτιση των προϋπολογισμών από τις Νομαρχιακές Αυτοδιοικήσεις. Παρά τις αυξημένες ανάγκες τους, τις περικοπές ακόμη και εγκεκριμένων κονδυλίων για το 2005, η ενίσχυση της Αυτοδιοίκησης με πόρους του κρατικού προϋπολογισμού για το 2006 αναμένεται να χειροτερεύσει ακόμη περισσότερο. Είναι φανερό πως η κυβέρνηση δίνει το «σινιάλο» για μια Αυτοδιοίκηση - δέσμια στα κριτήρια της «ανταποδοτικότητας» που θα επιβάλει ολοένα και μεγαλύτερα χαράτσια.

Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία, η πορεία εκτέλεσης του προϋπολογισμού στο 7μηνο Γενάρης - Ιούλης του 2005 εμφανίζει τα παρακάτω:

  • Εσοδα: Διαμορφώνονται σε 23,6 δισ. ευρώ (από 22,8 δισ. ευρώ πέρσι) με ρυθμό αύξησης 3,7% και έναντι στόχου 11,4% που προβλέπεται στον προϋπολογισμό. Η αύξηση των φορολογικών βαρών προέρχεται από την αφαίμαξη των λαϊκών τάξεων. Εκτός από την αύξηση του ΦΠΑ τα λαϊκά στρώματα πλήρωσαν και αυξημένους ειδικούς φόρους για πετρέλαιο, βενζίνες κ.ά. Τα κρατικά ταμεία ενισχύθηκαν φέτος από πολλαπλάσια ποσά από ειδικούς φόρους, γεγονός που κάνει κάνει περισσότερο επιτακτική την υποχρέωση της κυβέρνησης να καταβάλει επίδομα θέρμανσης στα λαϊκά νοικοκυριά.
  • Δαπάνες: Η πολιτική της μονόπλευρης λιτότητας αρχίζει να αποδίδει καρπούς σε όφελος της πλουτοκρατίας. Οι πρωτογενείς δαπάνες που αφορούν τα έξοδα λειτουργίας του κρατικού μηχανισμού (μισθοί, συντάξεις, λειτουργικά έξοδα) παρουσιάζουν ισχνή αύξηση 2,5%, δηλαδή κάτω και από τον επίσημο πληθωρισμό. Αντίθετα οι δαπάνες για τους τόκους εξυπηρέτησης του υπέρογκου δημοσίου χρέους εκτινάχτηκαν κατά 16%. Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία, το σύνολο των δαπανών διαμορφώνεται σε 29,9 δισ. ευρώ. Από το κονδύλι αυτό τα 21,3 δισ. αφορούν σε πρωτογενείς δαπάνες. Τα 9,8 δισ. ευρώ αφορούν πληρωμές τόκων. Για χρεολύσια δαπανήθηκαν επιπλέον 18 δισ. ευρώ. Ετσι για τη συνολική εξυπηρέτηση του δημοσίου χρέους (τόκοι και χρεολύσια) δαπανήθηκαν 27,8 δισ. ευρώ έναντι 21,3 δισ. στις πρωτογενείς δαπάνες.
  • Το έλλειμμα του κρατικού προϋπολογισμού διαμορφώνεται στα 7,98 δισ. ευρώ (12,67 δισ. ευρώ πέρσι). Η εμφανιζόμενη μείωση κατά 11,4% είναι αποτέλεσμα και της καρατόμησης κατά 40,8% που εμφανίζουν φέτος οι δαπάνες του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων.
Προϋπολογισμοί της Αυτοδιοίκησης

«Πράσινο φως» για την αύξηση της φορολογικής επιβάρυνσης των δημοτών δίνουν οι κυβερνητικές οδηγίες για την κατάρτιση των προϋπολογισμών του 2006 από τις Νομαρχιακές Αυτοδιοικήσεις. Σύμφωνα με την εγκύκλιο, το ύψος της κρατικής επιχορήγησης θα υπολογιστεί «στο ύψος των απολύτως αναγκαίων πιστώσεων». Μειωμένες προβλέπονται και οι δαπάνες για τη συντήρηση του οδικού δικτύου.


Κορυφή σελίδας
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ