Τρίτη 30 Μάη 2000
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 38
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
ΣΤΑΥΡΟΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
Μετατρέπεται σε εμπορικό λιμάνι

Η σύγκρουση, πριν λίγες μέρες, δύο εμπορικών πλοίων έξω από το λιμάνι του Σταυρού, Θεσσαλονίκης, έφερε ξανά στην επιφάνεια τις αντιδράσεις των κατοίκων για την απόφαση της Νομαρχίας να επεκτείνει το εμπορικό λιμάνι και επανέφερε στην επικαιρότητα το θέμα για το τι είδος λιμάνι χρειάζεται μια τουριστικά αναπτυσσόμενη περιοχή, όπως η περιοχή του Σταυρού.

Στο Σταυρό λειτουργεί βέβαια λιμάνι για πολλά χρόνια. Ο χαρακτήρας όμως και ο βασικός σκοπός του ήταν να προσφέρει προστασία σε μικρά τουριστικά σκάφη αναψυχής και στα αλιευτικά σκάφη των τοπικών αλιέων. Με απόφαση όμως του Νομαρχιακού Συμβουλίου Θεσσαλονίκης το Μάη 1999, που καταψήφισε ο σύμβουλος της Νομαρχιακής «Αγωνιστικής Συνεργασίας», Μιχάλης Σπυριδάκης, εγκρίθηκε μια μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων για την επέκταση του λιμανιού. Με την απόφαση αυτή ξεκινά ουσιαστικά μια προσπάθεια μετατροπής του μικρού λιμανιού σε μεγάλο εμπορικό λιμάνι για εξυπηρέτηση άλλων σκοπών απ' αυτούς που μέχρι τώρα εξυπηρετεί το λιμάνι.

Μετά την απόφαση αυτή έχει κατασκευαστεί ένα μέρος του νέου βραχίονα και παρά το γεγονός ότι δεν εκτελούνται τώρα εργασίες, ο νέος βραχίονας θα κατασκευαστεί τμηματικά και όταν ολοκληρωθούν οι εργασίες θα έχει επεκταθεί σημαντικά ο χώρος του λιμανιού. Παράλληλα όμως με την κατασκευή του νέου βραχίονα είχε εκπονηθεί σχέδιο για ανέγερση μεγάλων αποθηκευτικών χώρων, τα οποία απέρριψε το Δημοτικό Συμβούλιο της περιοχής.

Η επίσημη αιτιολογία, που σ' αυτή στηρίχτηκε η απόφαση του Νομαρχιακού Συμβουλίου Θεσσαλονίκης, ήταν ότι χρειαζόταν ένα μεγάλο λιμάνι στην περιοχή για να προστατευτούν τα μικρά τουριστικά σκάφη.

Οι κάτοικοι όμως βεβαιώνουν ότι στην περιοχή δεν υπάρχουν μικρά ή μεγάλα τουριστικά σκάφη, σε αριθμούς που θα καθιστούσαν αναγκαία την ύπαρξη ενός μεγάλου εμπορικού λιμανιού. Ούτε χρειάζονται αποθηκευτικοί χώροι σε ένα λιμάνι που προορίζεται για μικρά τουριστικά σκάφη. Αλλοι φαίνεται να είναι οι λόγοι που η Νομαρχία και η κυβέρνηση προωθούν την κατασκευή μεγάλου εμπορικού λιμανιού στο Σταυρό.

Κάτοικοι της περιοχής δηλώνουν κατηγορηματικά ότι η κατασκευή ενός τέτοιου λιμανιού εξυπηρετεί στην ουσία τα μεγάλα εφοπλιστικά και εμπορικά συμφέροντα.

Στο συμπέρασμα αυτό οδηγεί και το γεγονός ότι έχει αυξηθεί σημαντικά ο αριθμός των εμπορικών σκαφών που χρησιμοποιούν το λιμάνι, τα τελευταία 2 χρόνια. Ενα μεγάλο εμπορικό λιμάνι στο Σταυρό παρέχει πολλά πλεονεκτήματα στα μεγάλα εμπορικά και εφοπλιστικά συμφέροντα γιατί στοιχίζει φθηνότερα, έχει χαμηλότερα τέλη από το λιμάνι της Θεσσαλονίκης, δεν έχει χρονοχρέωση και παρέχει τη δυνατότητα φθηνής φορτοεκφόρτωσης πάσης φύσεως εμπορευμάτων. Μπορεί δηλαδή να πληροί τους όρους ενός «δορυφορικού» των μεγάλων λιμανιών της Θεσσαλονίκης και της Καβάλας.

Ενας άλλος λόγος ανησυχίας είναι η προοπτική χρησιμοποίησης του λιμανιού για τις εξαγωγικές δραστηριότητες της TVX που χρόνια τώρα προσπαθεί να θέσει σε λειτουργία μονάδα μεταλλουργίας χρυσού στην περιοχή της Ολυμπιάδας. Πέρα από τους περιβαλλοντικούς κινδύνους που εγκυμονεί μια τέτοια εξέλιξη για μια περιοχή τουριστικής ανάπτυξης, όπως η περιοχή του Σταυρού, δημιουργεί μια υποδομή με χρήματα των Ελλήνων φορολογουμένων για πιθανή χρήση από μια ξένη πολυεθνική και κάποια μεγάλα εμπορικά, εφοπλιστικά συμφέροντα.


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ