Κυριακή 7 Μάη 2000
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 6
ΑΠΟ ΜΕΡΑ ΣΕ ΜΕΡΑ
ΒΙΒΛΙΟ
«Συγκοινωνούντα δοχεία»

«Του θεού είναι η Ανατολή, του θεού είναι η Δύση», λέει το Κοράνι. Κάθε άλλο παρά θεολογούμε. Εξάλλου, τα περί της «θεόθεν» δημιουργίας του ανθρώπου και του κόσμου, πρώτος αμφισβήτησε ο, σχεδόν, τρισχιλιετής μύθος που έγραψε στα ακκαδικά ο Ατράχασης - μύθος που θα μπορούσε να τιτλοφορηθεί «Ιστορία του Ανθρώπινου Γένους» - ο οποίος αρχίζει με τη φράση «Οταν οι θεοί ήταν άνθρωποι». Ανθρωποι, που για να μην κάνουν οι ίδιοι όλες τις δουλιές, συνέλαβαν τη δαιμόνια ιδέα: ορισμένοι να χριστούν «θεοί» και τάχα παρθενογενετικά να «πλάσουν» πολλούς άλλους για να τους υπηρετούν και οι οποίοι θα λέγονται «άνθρωποι». Οι απατηλές αντιλήψεις περί της - θεϊκή βουλήσει - «παρθενογένεσης» δεν περιορίστηκαν μόνο ως προς έμβια όντα. Επεκτάθηκαν έως τον πολιτισμό, δημιουργώντας ανά τους αιώνες εξουσιαστικές σκοπιμότητες, σκοταδιστικούς ισχυρισμούς και γελοιωδέστατες ψευδαισθήσεις - που συναντώνται και σήμερα - περί «παρθενογένεσης» και «μοναδικότητας» του πολιτισμού.

Αυτή η απάτη και αυταπάτη αφορά και στον αρχαίο ελληνικό πολιτισμό, τον οποίο, αρκετοί ακόμη και σήμερα, θεωρούν «παρθενογεννημένο». Αυτές τις έωλες αντιλήψεις (τις οποίες εξέθρεψε επί δύο αιώνες κυρίως η γερμανική αρχαιολογία - λάτρης της «αγνής» και «καθαρής» κλασικής Ελλάδας) έρχεται να ταρακουνήσει το βιβλίο του καθηγητή Κλασικής Φιλολογίας στο Πανεπιστήμιο της Ζυρίχης Βάλτερ Μπούρκερτ «Αρχαίος Ελληνικός Πολιτισμός. Η επίδραση της Ανατολής» (μετάφραση Αμαλία Λογιάκη, εκδόσεις Παπαδήμα ). Η πλουσιότατη, σε πηγές (μύθοι, έπη, κείμενα αρχαίων φιλοσόφων, ιστορικών, ποιητών, αρχαιολογικά ευρήματα, μελέτες επιφανών αρχαιολόγων κλπ.) και αποδεικτική εικονογράφηση, μελέτη, με προσεκτικά και συνετά επιχειρήματα αντικρούει την «ιδεολογία του ρομαντικού εθνικισμού», τις απόψεις περί «ελληνικού φυλετικού πολιτισμού», τις τάσεις ενάντια στο «ανατολικισμό». Ο συγγραφέας με συστηματικότητα παραθέτει αποδεδειγμένα τεκμήρια και σημαντικές ενδείξεις (η επιστήμη οφείλει να τις μελετήσει), για την πληθώρα «δανείων» και μεταναστών δημιουργών (δημόσιων εργατών - τεχνιτών) από την Ανατολή (θρησκεία, γραφή, λογοτεχνία, επιστήμη, τέχνη κλπ.) που δέχτηκε ο ελληνικός πολιτισμός από αρχαιοτάτων χρόνων. «Δάνεια» ολοφάνερα στην εποχή του Ομήρου (και στην «Οδύσσεια»), επαληθευμένα και με πολλά ευρήματα σε σημαντικούς αρχαιολογικούς χώρους της Ελλάδας, τα οποία, ρίχνοντας φως στους «σκοτεινούς αιώνες», απέδειξαν ότι «υπό την επιρροή της σημιτικής Ανατολής, ξεκίνησε η μοναδική άνθηση του ελληνικού πολιτισμού, που επρόκειτο σύντομα να ασκήσει πολιτισμική ηγεμονία στη Μεσόγειο». Ο συγγραφέας βλέπει διαλεκτικά τον πολιτισμό «ως ένα σύστημα επικοινωνίας με συνεχόμενες ευκαιρίες εκ νέου εκμάθησης, με συμβατικά, αλλά διαπερατά σύνορα, σ' έναν κόσμο ανοιχτό στην αλλαγή και την εξάπλωση».


Αρ. ΕΛΛΗΝΟΥΔΗ


Κορυφή σελίδας
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ