Παρασκευή 3 Σεπτέμβρη 2004
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 31
ΚΡΙΤΙΚΗ ΤΑΙΝΙΩΝ
ΑΝΤΟΥΑΝ ΦΟΥΚΟΥΑ
Βασιλιάς Αρθούρος

Οι δημιουργοί ισχυρίζονται πως η ταινία τους στηρίζεται σε αληθινά ιστορικά γεγονότα! Αυτό αδυνατώ να το ελέγξω! Για εκείνο, όμως, που είμαι βέβαιος είναι πως αποκλείεται ο Αρθούρος, ο Κάμελοτ και οι Ιππότες τους να μιλούσαν αργκό. Και να κάνανε σεξουαλικά υπονοούμενα μεταξύ τους. Αυτά είναι μικροαστικές συμπεριφορές και οι μικροαστοί ήρθαν στην ιστορία πολύ αργότερα από τον 5ο μ.Χ. αιώνα! Αυτά σαν υπόμνηση για τις ιστορικές ακρίβειες που μας τονίζουν ο σκηνοθέτης και οι παραγωγοί.

Ο Αρθούρος, γιος Ρωμαίου πατέρα και Βρετανίδας μητέρας, διοικεί μια ομάδα ιπποτών στη Βρετανία για λογαριασμό της ρωμαϊκής αυτοκρατορίας. Η αυτοκρατορία πέφτει και οι Ρωμαίοι αποσύρονται, αφήνοντας τους άγρια διχασμένους κατοίκους του νησιού να τα βρουν μόνοι τους! Ο Αρθούρος αρπάζει την ευκαιρία. Αντί να φύγει στη Ρώμη, όπου επιτέλους θα ζήσει σαν ελεύθερος πολίτης αυτός και οι ιππότες του, σαν ανταμοιβή για την προσφορά του στη Ρώμη, παραμένει στο νησί και χρησιμοποιώντας φωτιά και τσεκούρι ενώνει όλες τις αντιμαχόμενες ομάδες, βάζοντας τα θεμέλια για τη σημερινή Βρετανία!

Πάνω στο μύθο του Αρθούρου έχουν γυριστεί πολλές ταινίες. Ετούτη είναι η πιο βίαιη. Μιλάμε για ακραίες καταστάσεις. Τόσο ακραίες που να σου προκαλούν στομαχική αναστάτωση. Αν, πάντως, αντέξεις όλο αυτό το σφαγείο και πεις «εντάξει, ταινία είναι, δεν είναι αλήθεια», τότε πράγματι θα δεις ένα κινηματογραφικό επίτευγμα. Θα δεις τρομερούς σχεδιασμούς, τρομερές μάχες, μοναδικές μονομαχίες. Θα δεις πολύ καλούς ηθοποιούς, μακιγιαρισμένους με μοναδικό τρόπο. Θα δεις ακριβά ντεκόρ, κοστούμια, καταπληκτικούς χώρους. Θα θαυμάσεις τις τεχνικές δυνατότητες της κινηματογραφικής τέχνης.

Αλλά, για να είμαστε δίκαιοι, ο συγκεκριμένος Αρθούρος, συγκρινόμενος με άλλους προηγούμενους, είναι άνθρωπος με υπόσταση, σκεπτόμενος, αρκετά «διανοούμενος», θα έλεγε κανείς, και πιο κοντά στην πραγματικότητα. Προσπαθεί να εξηγήσει «λογικά» μερικά πράγματα σε σύγκριση με τους άλλους που μόνο πολέμαγαν. Η ταινία δε στέκεται μόνον στη θρυλούμενη τόλμη του αρχηγού των ιπποτών, αλλά και στη δύναμη του μυαλού του. Στη διορατικότητά του. Εχεις την αίσθηση πως οι δημιουργοί προσπαθούν να εξομοιώσουν τον Αρθούρο τους με τον Μεγάλο Πέτρο της Ρωσίας ή τον Ασπαρούχ της Βουλγαρίας. Αν έτσι έχουν (ιστορικά) τα πράγματα τότε δε χρειαζότανε τόση βία. Γιατί η ίδια η ιστορία παρουσιάζει τρομερό ενδιαφέρον.

Εγώ, λοιπόν, στάθηκα σε αυτό ακριβώς το σημείο. Στην προσπάθεια και τους αγώνες του ανθρώπου, γενικά, να φτιάξει τη ζωή του κάτω από τρομερά δύσκολες και εχθρικές συνθήκες, αλλά και στο ρόλο της προσωπικότητας στην ιστορία. Είδα πως ετούτα τα δυο δεν μπορούν να υπάρξουν ξεχωριστά. Και είδα, ακόμα, πως το επίπεδο της μιας περίπτωσης είναι συνυφασμένο με το επίπεδο της άλλης. Δεν μπορεί να βάζει άλλα αιτήματα ο λαός και άλλες να είναι οι επιδιώξεις της προσωπικότητας. Στον Αρθούρο ο λαός, όλες οι αντιμαχόμενες ομάδες του λαού, είχαν εξαντληθεί από τους πολέμους. Και ο Αρθούρος έπιασε το σφυγμό τους. Τους ένωσε. Βοήθησε, καλύτερα, να ενωθούν.

Παίζουν: Κλάιβ Οουεν, Κίρα Νάιτλι, Στίβεν Ντιλέιν, Στέλαν Σκάρσγκαρντ, Γιόν Γκράφαντ.


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ