Τετάρτη 28 Απρίλη 2004
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 31
ΠΑΙΔΕΙΑ
Η «ΑΝΑΤΟΜΙΑ» ΤΗΣ ΕΝΙΑΙΑΣ ΑΝΩΤΑΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ

Τρία χρόνια μετά την «ανωτατοποίηση» των ΤΕΙ, τα προβλήματα συνεχίζονται. Αποτελεί πραγματική λύση για τα Ιδρύματα αυτή που δρομολογήθηκε με το νόμο 2916;

Η Πανσπουδαστική ΚΣ ήταν η μόνη δύναμη που από την πρώτη στιγμή αντιτάχθηκε στο νόμο της «ψευτο-ανωτατοποίησης», τόσο στα ΤΕΙ όσο και στα ΑΕΙ. Σήμερα, νιώθει δυστυχώς δικαιωμένη, καθώς η κατάσταση στα ΤΕΙ αντί να βελτιώνεται, χειροτερεύει. Οι ανάγκες των Ιδρυμάτων δεν ικανοποιήθηκαν, οι ελλείψεις διογκώνονται, όλο και περισσότεροι σπουδαστές απαξιώνουν πλήρως ή εγκαταλείπουν τις σπουδές τους. Πολλά από τα νέα Τμήματα που δημιουργούνται, όπως και πολλά από τα υπάρχοντα, μοιάζουν περισσότερο με επαγγελματικές σχολές χαμηλού μάλιστα επιπέδου.

Πίσω από την πλαστή δικαιολογία ότι «τα ΤΕΙ θεραπεύουν εφαρμοσμένες επιστήμες», η κυρίαρχη γαλαζο-πράσινη πολιτική διαιωνίζει το χαρακτήρα των ΤΕΙ ως ιδρύματα Β' κατηγορίας σε σχέση με τα ΑΕΙ. Ομως, πώς μπορούν άραγε να υπάρχουν παράλληλα και αναβαθμισμένα, πραγματικά ανώτατα, ιδρύματα εφαρμοσμένων επιστημών (Πολυτεχνεία) που ανήκουν στην πανεπιστημιακή βαθμίδα;

Αυτή την κατάσταση τη γνωρίζουν καλύτερα απ' όλους οι σπουδαστές κι οι εκπαιδευτικοί των ΤΕΙ, όμως ποια είναι τα αιτήματα που προτάσσουν για να βγουν από το αδιέξοδο; Αραγε τα αιτήματα για γενναία αύξηση της χρηματοδότησης και δυνατότητα να διοργανώνουν τα ΤΕΙ αυτοδύναμα μεταπτυχιακά προγράμματα, είναι ικανά για να λύσουν τα προβλήματα και να ενταχθούν ουσιαστικά τα Ιδρύματα στην ανώτατη εκπαιδευτική βαθμίδα;

Αν ορίσουμε την επιστήμη ως την ανθρώπινη προσπάθεια για την αναζήτηση και την ανάπτυξη της γνώσης (μέσα από τη διερεύνηση και συστηματοποίηση των νόμων της αντικειμενικής πραγματικότητας), τότε εύκολα μπορούμε να καταλάβουμε ότι η Ανώτατη Εκπαίδευση υπηρετεί αυτό το σκοπό αναζήτησης της γνώσης, πράγμα που γίνεται μέσα από την έρευνα. Η ειδοποιός διαφορά λοιπόν, της Ανώτατης Εκπαίδευσης σε σχέση με τις άλλες εκπαιδευτικές βαθμίδες, είναι η εξ ορισμού σύνδεσή της με την έρευνα.

Αυτό όμως δε λύνεται απλώς με τη διενέργεια μεταπτυχιακών. Στα προηγούμενα άρθρα (21 και 24/4) περιγράψαμε τα βασικά χαρακτηριστικά της Ανώτατης Εκπαίδευσης και των αρχών που πρέπει να διέπουν τις σπουδές ώστε οι απόφοιτοι να είναι πραγματικοί επιστήμονες. Τα σημερινά μεταπτυχιακά προγράμματα λαμβάνουν χαρακτηριστικά που πρέπει να έχουν οι ολοκληρωμένες προπτυχιακές σπουδές κι αντί να αναβαθμίζουν, τελικά καταλήγουν να αποστεώνουν το πτυχίο. Οπότε, γίνεται φανερό ότι οι σπουδές και τα πτυχία των ΤΕΙ σε τίποτα δε θα αναβαθμιστούν από τη δημιουργία αυτοτελών μεταπτυχιακών. Εξάλλου, τι είδους έρευνα θα είναι αυτή που θα κάνει ο απόφοιτος, π.χ., του Τμήματος Σχεδιασμού Ενδυμάτων;(!) Θα είναι επιστημονική έρευνα;

Η έννοια της «επιστήμης» είναι το κλειδί. Οι επιστήμες προσδιορίζονται και διακρίνονται από το αντικείμενο της έρευνάς τους. Πρώτιστη λοιπόν, ανάγκη για τα ΤΕΙ είναι ο καθορισμός πραγματικά επιστημονικών αντικειμένων. Η όποια αναβάθμιση - προσπάθεια ένταξης των ΤΕΙ στην ανώτατη βαθμίδα πρέπει να ξεκινάει από κει και φυσικά μετά να ακολουθεί η πλήρης στήριξη, η απλόχερη χρηματοδότηση κι επιστημονική βοήθεια.


Κορυφή σελίδας
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ