Παρασκευή 31 Γενάρη 2003
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 25
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Διαφορετική «ανάγνωση»

Στις «Συμμορίες της Νέας Υόρκης» του Σκορτσέζε τα μέσα εξολόθρευσης του αντιπάλου είναι σχεδόν πρωτόγονα: χασαπομάχαιρα, τσεκούρια, λάμες και τα παρόμοια. Τα κανόνια, βέβαια, τα έχει και τα χρησιμοποιεί το κράτος...

Η ταινία, πιθανόν, αλληγορεί για τα τρέχοντα γεγονότα στον κόσμο και για το κύμα μεταναστών από τα ανατολικά στα δυτικά, όπως συνέβαινε περίπου εκατόν πενήντα χρόνια πριν, με τους Ιρλανδούς που έφταναν στη Νέα Υόρκη κατά δέκα χιλιάδες κάθε εβδομάδα. Οι «γηγενείς» δεν τους ήθελαν. Αντιπαρατάσσονταν κατά συμμορίες, που αντιπροσώπευαν φυλετικές ή θρησκευτικές ομάδες.

Ο Σκορτσέζε, πρώτης γενιάς Αμερικανός από Ιταλούς γονείς, γύρισε την ταινία στην Ιταλία, γνωρίζοντας πολύ καλά τι συμβαίνει στην Ιταλία με τους μετανάστες από την Αλβανία, το κουρδικό Ιράκ, το Πακιστάν, απ' οπουδήποτε. Οι «γηγενείς» Αμερικανοί δε θέλουν τους ξένους που κουβαλάνε άλλες γλώσσες, συνήθειες, συμπεριφορές και κυρίως τους «παίρνουν» τις δουλιές.

Στην ταινία, αρχηγός των «γηγενών» είναι ο Μπιλ ο χασάπης, που σφάζει, το ίδιο εύκολα, γουρούνια και ανθρώπους. Σκληρός και απάνθρωπος δηλώνει: άντρας είναι όποιος πεθαίνει για την πατρίδα του. Οταν ο αντίπαλός του, του συστήνεται ως Αμστερνταμ, ο χασάπης συστήνεται με το όνομα «Νέα Υόρκη»...

Στις συμμορίες υπεισέρχεται η θρησκευτική διαφορά διαμαρτυρόμενων και καθολικών και η άρνηση των «γηγενών» να αναδειχτεί καθολικός Ιρλανδός σε πολιτικό πρόσωπο, ούτε καν δημοτικός σύμβουλος. Μια διαμάχη που κράτησε μέχρι τον Τζον Κένεντι, δηλαδή εκατό χρόνια. Ανάμεσα στους σφαγείς και την πορνεία χωράει και ο έρωτας. Ο Αμστερνταμ, δεν ξεφεύγει. Η φιλενάδα του - κλεφτρόνι συγκέντρωσε 200 τόσα δολάρια, ώστε να καλύψει τα εισιτήρια για το Σαν Φρανσίσκο. Ακόμα μια νύξη για φυγή προς τη Δύση...

Την τελική μάχη την κερδίζουν οι μετανάστες, που γίνονται επικυρίαρχοι της Ν. Υόρκης. Στη μάχη σκοτώνεται ο Μπιλ. Πεθαίνοντας κλείνει και το γυάλινο μάτι του με τον αμερικανικό αετό και λέει: «Πεθαίνω σαν Αμερικανός».

Δεν υπαινισσόμαστε ότι ο Σκορτσέζε είναι ρατσιστής, αλλά ότι η ταινία του επιτρέπει και διάφορες «αναγνώσεις» και ερμηνείες.


Ιωάννα ΚΑΡΑΤΖΑΦΕΡΗ


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ