Σάββατο 11 Οχτώβρη 2025 - Κυριακή 12 Οχτώβρη 2025
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 17
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΑΕΡΟΠΟΡΙΚΗ ΒΑΣΗ ΛΑΡΙΣΑΣ
Γιγαντώνονται οι αμερικανικές υποδομές «για αεροπορικές επιχειρήσεις στην Ανατολική Ευρώπη»

Αλλα 2 εκατ. δολάρια σκοπεύουν να ρίξουν οι Αμερικανοί στην Αεροπορική Βάση Λάρισας το αμέσως επόμενο διάστημα, καθώς προχωρούν με ταχείς ρυθμούς τα σχέδια επέκτασης των υποδομών που αξιοποιούν στην περιοχή, αναδεικνύοντάς την σε στρατηγικό κόμβο υποστήριξης των επιχειρήσεων της Πολεμικής Αεροπορίας των ΗΠΑ (USAF) και του ΝΑΤΟ στην Ανατολική Ευρώπη.

Θυμίζουμε, όπως έχει αναδείξει ο «Ριζοσπάστης», ότι οι Αμερικανοί έχουν βάλει σε υλοποίηση ένα σύνολο έργων με τον γενικό τίτλο «Σχεδίαση, Κατασκευή και Ανακαίνιση Στεγάστρων Συντήρησης Μεγάλης Επιφανείας (Large Area Maintenance Shelters - LAMS) στην Αεροπορική Βάση Λάρισας».

Οι εργασίες διαχωρίζονται ως εξής: «Ανακαίνιση της υπάρχουσας πίστας αεροσκαφών και κατασκευή μιας νέας πίστας από σκυρόδεμα για την κάλυψη των LAMS. Κατεδάφιση δύο υφιστάμενων υπόστεγων (εμβαδού το καθένα περίπου 40 μ. x 43 μ.) της χώρας υποδοχής και απομάκρυνση τυχόν υλικών HAZMAT (επικίνδυνα υλικά). Καταστροφή τμήματος της υπάρχουσας πίστας για την προσαρμογή της περιοχής για τις νέες εργασίες. Προετοιμασία χώρου για δύο LAMS εμβαδού περίπου 38 μ. x 60 μ. στη θέση των κατεδαφισμένων υπόστεγων».

Ως συμπληρωματικά έργα μπαίνουν: «Βελτίωση υποδομών - Κατεδάφιση του υπάρχοντος φράχτη και κατασκευή εξωτερικού φράχτη, ώστε να πληροί τα πρότυπα του ΝΑΤΟ για την ασφάλεια των αεροδρομίων». «Βελτίωση υποδομών - Κατεδάφιση της υπάρχουσας πύλης του αεροδρομίου και παροχή νέου ελέγχου πρόσβασης και πύλης προς την πίστα στάθμευσης που να πληροί τις απαιτήσεις της Βάσης για την πρόσβαση και την ασφάλεια των αεροδρομίων».

Σχέδια των Αμερικανών για τα δύο νέα υπόστεγά τους στην αεροπορική βάση Λάρισας
Σχέδια των Αμερικανών για τα δύο νέα υπόστεγά τους στην αεροπορική βάση Λάρισας
Σημαντικό κομμάτι των εργασιών ανατέθηκε στην ECC ENVIRONMENTAL CHEMICAL CORPORATION. Εχει γραφεία σε ΗΠΑ, Γερμανία, Ιταλία, Βρετανία, Καναδά και Ουκρανία, ενώ για να «χτυπήσει» τη δουλειά στη Λάρισα άνοιξε και ελληνικό παράρτημα («GREEK BRANCH» όπως αναφέρεται σε σχετικά έντυπα) στη Νέα Φιλαδέλφεια (Λαυρίου 24), ενώ φέρεται να εκπροσωπείται από γνωστή δικηγορική εταιρεία με έδρα τους Αμπελόκηπους («KG Law Firm»). Γενικώς έχει στο βιογραφικό της έργα σε 38 χώρες, πολλά συμβόλαια με το υπουργείο Αμυνας των ΗΠΑ, π.χ. για υποδομές που έστησε στην αεροπορική βάση των Αμερικανών στη Σιγκονέλα της Ιταλίας.

Εγγεγραμμένη στα μητρώα του ΕΒΕΑ από τις 7/1/22 δήλωσε ως «σκοπό επιχείρησης» (δίνοντας και εκεί μια εικόνα τού τι γίνεται στη Λάρισα):

«1) Στην Εταιρεία έχει ανατεθεί ένα έργο των Ηνωμένων Πολιτειών, το οποίο θα εκτελεστεί στην Ελλάδα και θα περιλαμβάνει όλη την εργασία, τη διαχείριση, την επίβλεψη, τα εργαλεία, τα υλικά και τον εξοπλισμό που απαιτούνται για την κατασκευή δύο προκατασκευασμένων υπόστεγων συντήρησης μεγάλης έκτασης (LAM), ενός κτιρίου συντήρησης αεροσκαφών και ενός κτιρίου κοινής ωφέλειας, επέκταση τροχοδρόμου και διαδρόμου προσγείωσης αεροσκαφών και χώρο στάθμευσης οχημάτων. Το έργο περιλαμβάνει επίσης την κατεδάφιση του υφιστάμενου σκυροδέματος των αεροσκαφών και τις εργασίες εργοταξίου για την προετοιμασία της κατασκευής των νέων εγκαταστάσεων κοινής ωφέλειας»,

«2) το Εργο περιλαμβάνει επιλογές για βελτιώσεις του τροχοδρόμου, βοηθητική πίστα στάθμευσης αεροσκαφών και έπιπλα και εξοπλισμό»,

«3) το Εργο θα απαιτήσει την παρουσία της Εταιρείας σε εργοτάξιο στην Ελλάδα για τη διάρκεια και τις ανάγκες του έργου τουλάχιστον 12 μηνών»,

Φάσεις της κατασκευής των υπόστεγων
Φάσεις της κατασκευής των υπόστεγων
«4) η Εταιρεία προτίθεται να υποβάλει προσφορές για άλλες κατασκευαστικές εργασίες και εργασίες που σχετίζονται με καύσιμα στην Ελλάδα, παρόμοιες με το έργο».

Σε αυτό το φόντο, η εταιρεία ολοκλήρωσε ήδη την κατασκευή δύο υπόστεγων («hangars») πολλαπλών χρήσεων μεγάλης επιφανείας (συνολικά 44.132 τετραγωνικά πόδια). Παρέδωσε επίσης δύο υπόστεγα 200 επί 110 ποδών, ένα κτίριο συντήρησης, υποστήριξης και ανεφοδιασμού αεροσκαφών 13.778 τ.π., έναν τροχόδρομο 150.694 τ.π., 129.167 τ.π. επιπλέον χώρου στάθμευσης αεροσκαφών, και έναν χώρο στάθμευσης οχημάτων. Η ECC πραγματοποίησε επίσης αναβαθμίσεις και βελτιώσεις στους υπάρχοντες τροχόδρομους για την ασφαλή κίνηση των αεροσκαφών από και προς τους διαδρόμους προσγείωσης - απογείωσης κ.ά.

Στο ίδιο πλαίσιο, στο νεότερο συμβόλαιο που κέρδισε θα τσεπώσει άλλα 2.090.586 δολάρια, προκειμένου μέχρι τις 23/10/26 να ολοκληρώσει τον «Σχεδιασμό - Κατασκευή Ανακαίνιση υφιστάμενης πίστας αεροσκαφών και κατασκευή νέας πίστας από σκυρόδεμα για τα LAMS στην αεροπορική βάση Λάρισας».

«Στρατηγικό σημείο» για την Πολεμική Αεροπορία των ΗΠΑ

Σημειωτέον, οι Αμερικανοί βιάζονται να προχωρήσουν τα έργα στη Λάρισα καθώς την προσεγγίζουν πλέον - όπως τονίζεται σε έγγραφά τους - ως υποδομή που εξυπηρετεί αεροπορικές επιχειρήσεις στην Ανατολική Ευρώπη («servicing air operations to Eastern Europe») με μέτωπο φυσικά στη Ρωσία.

Εξάλλου, ως γενικός σκοπός του έργου («GENERAL SCOPE OF WORK») αναφέρεται, πέρα από τις κατασκευές, «η παροχή στην περιοχή ενός στρατηγικού σημείου στάθμευσης αεροσκαφών ικανού να φιλοξενήσει πρόσθετες δυνατότητες για την USAF και τα κράτη - εταίρους κατά τη διάρκεια στρατιωτικών ασκήσεων και η διευκόλυνση της διανομής εξοπλισμού για αεροπορικές επιχειρήσεις» (βλ. όπλα, καύσιμα, ανταλλακτικά).

Σχέδια για την επόμενη φάση των έργων
Σχέδια για την επόμενη φάση των έργων
Σε αυτό το πλαίσιο, οι Αμερικανοί θέλουν τέτοιο εύρος και αντοχές αεροδιαδρόμου και τόσο μεγάλα υπόστεγα, ώστε σε αυτήν τη φάση τουλάχιστον να τροχοδρομούν και να σταθμεύουν εκεί μεταγωγικά LC-130H Hercules και αεροσκάφη εναέριου ανεφοδιασμού KC-135 Stratotanker.

Βέβαια, υπάρχουν και παλαιότερα έγγραφα, του 2021, από τα οποία προκύπτει πρώτον ότι οι Αμερικανοί έλεγχαν τις δυνατότητες της βάσης ήδη από το 2020 και δεύτερον ότι υπήρχαν σκέψεις να στηθούν υποδομές που να καλύπτουν τις ανάγκες (για στάθμευση και ελαφρά συντήρηση) μιας σειράς τύπων ιπτάμενων μέσων και συγκεκριμένα των: A-10C Thunderbolt II, C-21A, CV-22B Osprey, F-15 Eagle, F-15E Strike Eagle, F-16 Fighting Falcon, F-22A Raptor, F-35A Lightning II, HC-130 Combat King/Combat King II, KC-135 Stratotanker, LC-130H Hercules, MQ-9B Reaper, RQ-4 Global Hawk, U-2 Dragon Lady, HH-60 Pave Hawk. Δεν αποκλείεται και αυτά τα σχέδια να ενεργοποιηθούν στο μέλλον.

Ηδη από την εποχή ΣΥΡΙΖΑ

Αλλωστε, ήδη από το 2018 και τη διακυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ, προσγειώνονταν εκεί μαχητικά «F-22 Raptor» της USAF, ενώ πέρσι, προς υποστήριξη της μεγάλης ΝΑΤΟικής άσκησης «Defender Europe», η 521st Air Mobility Operations Wing (εδρεύει στο Ramstein της Γερμανίας) μετακίνησε στη Λάρισα δύο Air Mobility Teams, συνολικά 31 στελέχη, για να διαχειριστούν 13 αεροσκάφη και 122 τόνους φορτίου, φορτώνοντας και ξεφορτώνοντας θηριώδη μεταγωγικά, όπως C-17 Globemaster III.

Επιπλέον, τα τελευταία χρόνια, η 371st Expeditionary Air Base Squadron (EABS) της Πολεμικής Αεροπορίας των ΗΠΑ σταθμεύει στη Λάρισα τουλάχιστον 4 UAV τύπου «MQ-9 Reaper». Εχουν μεγάλη ακτίνα δράσης (περίπου 1.850 χλμ.) και αποτελούν τα «μάτια» των Αμερικανών από τη Βόρεια Αφρική και την Ανατολική Μεσόγειο μέχρι τη Μαύρη Θάλασσα, όπου ελέγχουν τις κινήσεις των ρωσικών Ενόπλων Δυνάμεων στην περιοχή, μεταδίδοντας εικόνα στα κεντρικά του ΝΑΤΟ και τις ουκρανικές Ενοπλες Δυνάμεις, σε άλλο ένα δείγμα της πολυεπίπεδης εμπλοκής της Ελλάδας στο Ουκρανικό.

Σε αυτό το πλαίσιο, τα έργα προχωρούν στα ανατολικά του αεροδιαδρόμου Η, σε περιοχή προβλεπόμενη από την επικαιροποιημένη Συμφωνία για τις Βάσεις (MDCA) «και σε μια ελεγχόμενη από την USAF περιοχή της βάσης» της Λάρισας, όπως οι ίδιοι αναφέρουν σε σχετικά έγγραφα, θεωρώντας την τσιφλίκι τους.


Θ. Μπ.


Κορυφή σελίδας
Διακήρυξη της ΚΕ του ΚΚΕ για τη συμπλήρωση 80 χρόνων από το τέλος του Β' Παγκοσμίου Πολέμου και την Αντιφασιστική Νίκη των Λαών
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ