Δευτέρα 23 Ιούνη 2025
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 17
ΑΙΜΑΤΟΚΥΛΙΣΜΑ ΜΕΣΗ ΑΝΑΤΟΛΗ
Εδώ και τώρα να διασφαλιστεί ο επαναπατρισμός των ναυτεργατών

Εγκλωβισμένοι ναυτεργάτες σε πάνω από 155 πλοία!

Εντείνεται η ανησυχία μετά το χτύπημα των ΗΠΑ στο Ιράν και την απόφαση του ιρανικού Κοινοβουλίου να κλείσουν τα Στενά του Ορμούζ, για την τύχη των ναυτεργατών που είναι εγκλωβισμένοι στην ευρύτερη περιοχή, οι οποίοι εν μέσω κλιμάκωσης του ιμπεριαλιστικού πολέμου στη Μέση Ανατολή έρχονται αντιμέτωποι με θανάσιμα επικίνδυνες συνθήκες.

Οπως αναφέρεται σε δελτίο Τύπου των ναυτεργατικών σωματείων ΠΕΜΕΝ - «ΣΤΕΦΕΝΣΩΝ» για τη συνάντηση της ΠΝΟ με τον υπουργό Ναυτιλίας Β. Κικίλια στις 19 Ιούνη, στην ευρύτερη περιοχή «βρίσκονται εγκλωβισμένοι ναυτεργάτες σε 155 πλοία»!

Στα Στενά του Ορμούζ, που αποτελούν την πύλη για τον Περσικό Κόλπο, και είναι ένα από τα πιο σημαντικά σημεία για τη μεταφορά πετρελαίου σε παγκόσμιο επίπεδο, διαπλέουν κάθε μήνα κατά μέσο όρο περίπου 3.000 πλοία, με τo 16% από αυτά να είναι ελληνόκτητα. Σύμφωνα μάλιστα με στοιχεία της «Lloyd's List Intelligence», το πρώτο τρίμηνο του 2025, πέρασαν από τα Στενά 1.201 πλοία ελληνικής ιδιοκτησίας.

Με φόντο τις εξελίξεις, που δείχνουν περαιτέρω βύθιση στην άβυσσο του πολέμου μετά και την επίθεση των ΗΠΑ στο Ιράν, τα ναυτεργατικά σωματεία απαιτούν εδώ και τώρα «να χαρακτηριστούν εμπόλεμες ζώνες, θαλάσσιες περιοχές όπου μαίνονται πολεμικές συγκρούσεις. Με ευθύνη των εφοπλιστικών εταιρειών, της κυβέρνησης, του υπουργείου ναυτιλίας, να ενημερώνονται έγκαιρα οι ναυτεργάτες των πλοίων, που προσεγγίζουν εμπόλεμες ζώνες, να διασφαλίζεται ο ασφαλής επαναπατρισμός τους, ανεξάρτητα της χρονικής διάρκειας της σύμβασης που έχουν υπογράψει και χωρίς καμία οικονομική επιβάρυνση των εξόδων τους».

Ανακοίνωση για το ζήτημα είχε εκδώσει και η Κομματική Οργάνωση Ναυτεργατών του ΚΚΕ, τονίζοντας ότι «το κράτος - δολοφόνος του Ισραήλ κι οι ιμπεριαλιστικές δυνάμεις που το στηρίζουν ρίχνουν κι άλλο λάδι στην ήδη φουντωμένη φωτιά. Οι ΗΠΑ συγκεντρώνουν πολεμικές δυνάμεις, έχοντας παράλληλα μετατρέψει τη βάση της Σούδας σε ορμητήριο θανάτου.

Σε αυτές τις συνθήκες, ναυτεργάτες ταξιδεύουν μέσα στην Ερυθρά Θάλασσα, τα Στενά του Ορμούζ, την ΝΑ Μεσόγειο.

Οι ναυτεργάτες έχουν πληρώσει βαρύ φόρο αίματος, όλη αυτήν την περίοδο των ιμπεριαλιστικών συγκρούσεων. Ρισκάρουν τη ζωή τους κάνοντας ελιγμούς θανάτου, ανάμεσα σε νάρκες της Μαύρης θάλασσας, πυραύλους και drone στην Ερυθρά και στα Στενά του Ορμούζ, συστήματα ασφαλούς ναυσιπλοΐας δέχονται παρεμβολές θέτοντας σε κίνδυνο την ασφάλεια και τη ζωή τους. Η ασφάλεια των ναυτεργατών πάει περίπατο, όταν τα ναυλοσύμφωνα που υπογράφονται, μεγαλώνουν τα κέρδη των εφοπλιστών ανάλογα με το πόσο μπαρούτι μυρίζει το ταξίδι που κλείσανε.

Να μη συμβιβαστούμε με την "κανονικότητα", του να μπαρκάρουμε και να παίζουμε τη ζωή μας κορόνα - γράμματα, για τα κέρδη των εφοπλιστών. Χρωστάμε σε μας και τους ανθρώπους μας, να ξεμπαρκάρουμε αρτιμελείς! Το μάρμαρο αυτής της κερδοφορίας το πληρώνουν όσοι είναι στα μηχανοστάσια, στις γέφυρες και τα καταστρώματα. Το τίμημα των business με το κράτος δολοφόνο του Ισραήλ, το πληρώνει ο λαός μας, που γίνεται στόχος αντιποίνων.

Καλούμε τους ναυτεργάτες σε επαγρύπνηση!

Να απαιτήσουμε οργανωμένα και ανυποχώρητα ΤΩΡΑ να χαρακτηριστούν εμπόλεμες ζώνες θαλάσσιες περιοχές όπου μαίνονται πολεμικές συγκρούσεις. Με ευθύνη των εφοπλιστικών εταιρειών, της κυβέρνησης, του υπουργείου Ναυτιλίας, να ενημερώνονται έγκαιρα οι ναυτεργάτες των πλοίων, που προσεγγίζουν εμπόλεμες ζώνες, να διασφαλίζεται ο ασφαλής επαναπατρισμός τους, ανεξάρτητα της χρονικής διάρκειας της σύμβασης που έχουν υπογράψει και χωρίς καμία οικονομική επιβάρυνση των εξόδων τους.

Καμία εμπλοκή της Ελλάδας σε πολεμικούς σχεδιασμούς, καμία συνεργασία με το κράτος - δολοφόνο του Ισραήλ!».

Τι σημαίνει το κλείσιμο του Ορμούζ

Τα Στενά του Ορμούζ είναι θαλάσσιος διάδρομος που συνδέει τον Περσικό Κόλπο με τον Ινδικό Ωκεανό, με το Ιράν στα βόρεια και τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα και το Ομάν στα νότια. Eχει μήκος πάνω από 150 χλμ. και πλάτος περίπου 35 χλμ. στο στενότερο σημείο του, με τις ναυτιλιακές διαδρομές σε κάθε κατεύθυνση να έχουν πλάτος μόλις δύο μίλια. Tο μικρό βάθος του το καθιστά ευάλωτο σε νάρκες, ενώ η εγγύτητα με την ξηρά - ιδίως με το Ιράν - εκθέτει τα πλοία σε επιθέσεις από πυραύλους που εκτοξεύονται από την ακτή ή σε αναχαίτιση από περιπολικά σκάφη και ελικόπτερα.

Σύμφωνα με διεθνή δεδομένα, περίπου 20 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα αργού πετρελαίου με πάνω από 100 πλοία - περίπου το 20% των παγκόσμιων υγρών πετρελαίου και σχεδόν το 30% του θαλάσσιου εμπορίου πετρελαίου - διέρχονται από τα Στενά. Ετσι, ένας αποκλεισμός των Στενών του Ορμούζ από το Ιράν θα μπορούσε να έχει επιπτώσεις σχεδόν στο 1/5 των παγκόσμιων ροών πετρελαίου και LNG.

Σημειωτέον ότι τα τελευταία χρόνια το Ιράν έχει αναπτύξει και τον τερματικό σταθμό Γκουάχερ, όπως και τον αγωγό Γκορεχ - Τζασκ (Goreh-Jask pipeline), ο οποίος μεταφέρει αργό πετρέλαιο από το Γκορεχ (νοτιοδυτικό Ιράν) στην ακτή του Κόλπου του Ομάν, παρακάμπτοντας πλήρως τα Στενά του Ορμούζ, επιτρέποντας έτσι κατευθείαν προς τον Ινδικό Ωκεανό, αν και η δυναμικότητα του τερματικού σταθμού παραμένει ακόμη πολύ χαμηλότερη σε σχέση με τις υποδομές του Kharg Island στον Περσικό Κόλπο, απ' όπου γίνεται η πλειονότητα των εξαγωγών.

Μετά την απειλή του Ιράν να κλείσει τα Στενά, τα ασφάλιστρα και κατ' επέκταση οι ναύλοι έχουν ήδη αρχίσει να ανεβαίνουν. Για παράδειγμα, η «Frontline», ένας σημαντικός χειριστής δεξαμενόπλοιων, έχει αναστείλει τις συμβάσεις που διέρχονται από τα Στενά. Το κόστος αλλαγής δρομολογίου και ασφάλισης ανέβασε τις τιμές αποστολής. Η αύξηση των ασφαλίστρων και οι αναγκαστικές παρακάμψεις θα μπορούσαν να αυξήσουν το κόστος αποστολής δεξαμενόπλοιων και LNG.

Οι επιπτώσεις στις τιμές καυσίμων μεταφοράς, παραγωγής και θέρμανσης αναμένεται να είναι άμεσες, ιδιαίτερα για την ΕΕ και την Ελλάδα. Το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο (ΔΝΤ) σε πρόσφατη αναφορά του υπενθύμισε ότι σε αντίστοιχες κρίσεις των ετών 2023 και 2024, καταγράφηκαν αυξήσεις πληθωρισμού έως και +1% στις «δυτικές» οικονομίες, ενώ το παγκόσμιο ΑΕΠ συρρικνώθηκε από -0,2% έως -1%.

Στο μεταξύ επιβεβαιώνοντας τους κινδύνους για τους ναυτεργάτες, όπως και για το πλήρωμα της φρεγάτας που η κυβέρνηση έχει στείλει στο στόμα του λύκου, με ανακοίνωση της η ευρωενωσιακή επιχείρηση «Ασπίδες», «αναβάθμισε» την απειλή για τα πλοία αμερικάνικων και ισραηλινών συμφερόντων που προέρχονται από την περιοχή σε «δριμεία», καλώντας τα να μην εισέρχονται στα χωρικά ύδατα της Υεμένης.

ΠΑΡΟΜΟΙΑ ΘΕΜΑΤΑ
Καταγγέλλουν κυβερνήσεις και εφοπλιστές που στέλνουν πλοία σε εμπόλεμες ζώνες (8/3/2024)
Επιβεβαιώνονται οι μεγάλοι κίνδυνοι της εμπλοκής (12/1/2024)
«Προειδοποιήσεις του ΝΑΤΟ» για «παράπλευρες απώλειες» ναυτεργατών! (11/3/2022)
Διαβεβαιώσεις στις ΗΠΑ ότι «δεν θα διευκολύνει» το ιρανικό τάνκερ (22/8/2019)
Κινεζική «σφήνα» στα παζάρια για τις «ναυτικές αποστολές» (7/8/2019)
Ανταλλαγή προειδοποιήσεων για τα στενά του Ορμούζ (29/12/2011)

Κορυφή σελίδας
Διακήρυξη της ΚΕ του ΚΚΕ για τη συμπλήρωση 80 χρόνων από το τέλος του Β' Παγκοσμίου Πολέμου και την Αντιφασιστική Νίκη των Λαών
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ