Από το «ατύχημα» στα Γρεβενά |
Σύμφωνα με τα όσα έχουν γίνει γνωστά, ο 65χρονος, πατέρας δύο παιδιών, είχε καταθέσει τα χαρτιά του για σύνταξη, ωστόσο του έλειπαν 30 με 50 ένσημα. Ετσι αναγκάστηκε να συνεχίσει την αναζήτηση του μεροκάματου και του ενσήμου, και το πρωί της Δευτέρας πήγε ξανά για δουλειά με τα μέλη του Δασικού Συνεταιρισμού Κρικέλλου.
Αυτό ήταν και το τελευταίο μεροκάματο για τον 65χρονο, που έρχεται να προστεθεί στον μακρύ κατάλογο των νεκρών από κρατικά και εργοδοτικά εγκλήματα στους χώρους δουλειάς, από την πολιτική των κυβερνήσεων και ΕΕ που όλο και αυξάνει τα όρια συνταξιοδότησης και επιβάλλει τη δουλειά στις σκαλωσιές και στα δάση μέχρι τα γεράματα.
Ενα ακόμα σοβαρό εργατικό «ατύχημα» σημειώθηκε το πρωί της Δευτέρας 20 Μάη σε εργοτάξιο της ΤΕΡΝΑ στην Πηγαδίτσα Γρεβενών, κατά την κατασκευή του κόμβου σύνδεσης της Εγνατίας Οδού με τον Ε65.
Θύμα αυτήν τη φορά ήταν ένας 57χρονος χειριστής γερανού, ο οποίος τραυματίστηκε στην προσπάθειά του να σωθεί όταν το μηχάνημα που χειριζόταν άρχισε να υποχωρεί από το σημείο όπου εργαζόταν. Ο εργαζόμενος πήδηξε από το γερανοφόρο όχημα και μεταφέρθηκε στο Νοσοκομείο Γρεβενών, όπου νοσηλεύεται με κάταγμα στον αγκώνα και αναμένεται να υποβληθεί σε χειρουργείο.
Το περιστατικό καταγγέλλει το Συνδικάτο Οικοδόμων Γρεβενών, τονίζοντας ότι είναι κι αυτό αποτέλεσμα της εργοδοτικής αυθαιρεσίας και επισημαίνοντας τις διαχρονικές ελλείψεις σε μέτρα υγείας και ασφάλειας στους χώρους δουλειάς.
«Το νέο εργατικό "ατύχημα" έρχεται να προστεθεί στον ατελείωτο κατάλογο εργαζομένων που σακατεύονται καθημερινά, επιβεβαιώνοντας ότι κάτω από την εντατικοποίηση της εργασίας και τις ελλείψεις σε μέτρα προστασίας οι εργαζόμενοι παίζουν τη ζωή τους κορόνα - γράμματα», σημειώνει το Συνδικάτο.
Αντιπροσωπεία του Συνδικάτου επισκέφτηκε τον τραυματία στο νοσοκομείο και του εξέφρασε τη συμπαράστασή της.
Παράλληλα, κλιμάκιο του Συνδικάτου με επικεφαλής τον πρόεδρό του και μέλος της διοίκησης του Εργατικού Κέντρου Γρεβενών, Κώστα Παύλου, επισκέφτηκε το πρωί της Τρίτης το εργοτάξιο ζητώντας να διερευνηθούν άμεσα και σε βάθος οι συνθήκες του «ατυχήματος». Με αφορμή δε την επίσκεψη κλιμακίου της Επιθεώρησης Εργασίας στον χώρο, απαίτησε να ενταθούν οι έλεγχοι και να επιβληθούν τα προβλεπόμενα μέτρα για την ασφάλεια των εργαζομένων. Ο Κ. Παύλου κατήγγειλε ότι παρά τις επανειλημμένες παρεμβάσεις του Συνδικάτου, τα μέτρα ασφαλείας στο εργοτάξιο παραμένουν ανεπαρκή.
Σε έναν ακόμα μεγάλο χώρο δουλειάς όπου τα «ατυχήματα» είναι στην ημερήσια διάταξη, στο εργοτάξιο του Ελληνικού, το Σωματείο στο έργο αναδεικνύει το πρόβλημα της ασφαλούς πρόσβασης των εργαζομένων στα πόστα τους και της ασφαλούς μετακίνησης. Το πρόβλημα αφορά ιδιαίτερα τους εργαζόμενους στις οικιστικές αναπτύξεις στον Αγιο Κοσμά, οι οποίοι δυσκολεύονται να φτάσουν και να φύγουν με ασφάλεια από τη δουλειά.
Συγκεκριμένα, ο χώρος των οικιστικών αναπτύξεων «είναι μια λωρίδα μεταξύ θάλασσας και Λ. Ποσειδώνος που εκτείνεται για περίπου 2 χλμ. και περιλαμβάνει έργα πολυκατοικιών και βιλών, που απασχολούν καθημερινά εκατοντάδες συναδέλφους όλων των ειδικοτήτων», εξηγεί το Σωματείο. Τον τελευταίο ενάμιση μήνα η «Lamda» έχει προχωρήσει στο κλείσιμο της πύλης πεζών που βρίσκεται δίπλα στις γραμμές του τραμ στην Ποσειδώνος, με την αιτιολογία ότι η «AVAX» χρειάζεται τον χώρο για εργασίες. «Το κλείσιμο της πύλης δεν συνοδεύτηκε από κανένα άλλο μέτρο», με αποτέλεσμα να παραμένει «μία μόνο πύλη, που βρίσκεται στο νότιο άκρο» της λωρίδας των οικιστικών αναπτύξεων.
Οι εργαζόμενοι που μετακινούνται με ΙΧ αντιμετωπίζουν δυσκολίες στην κίνηση και στη στάθμευση, καθώς «όλα σχεδόν τα οικοδομικά τετράγωνα του χώρου είναι εργοτάξια». Ακόμα χειρότερα, όσοι φτάνουν στη δουλειά με τα ΜΜΜ ή με δίκυκλο «βιώνουν μια πραγματική οδύσσεια για να φτάσουν στο πόστο τους, καθώς αναγκάζονται να περπατήσουν πάνω από 2 χλμ. μέσα στις λάσπες και τη βροχή ή στη σκόνη και τη ζέστη» ενώ από δίπλα τους «διέρχονται βαρέα οχήματα» και «γερανοί μεταφέρουν φορτία πάνω από τα κεφάλια τους». Κάτω από τις διαμαρτυρίες των εργαζομένων και του Σωματείου, η εργοδοσία δεσμεύτηκε να παρέχει βανάκι για τη μετακίνηση. Ομως ακόμα και στις περιπτώσεις που αυτό συμβαίνει οι εργαζόμενοι μένουν «όμηροι της εργοδοσίας στο χώρο δουλειάς, περιμένοντας για ώρες πέρα από το ωράριό τους πότε θα αξιωθεί η εργοδοσία να βγάλει κίνηση με το βανάκι προς τη μοναδική πύλη».
«Οι περγαμηνές ασφαλείας και ποιότητας που διαφημίζει ο κύριος του έργου είναι μόνο στα χαρτιά για τους εργαζόμενους», καταγγέλλει το Σωματείο. Δίπλα στην καθημερινή ταλαιπωρία και στις επικίνδυνες συνθήκες μετακίνησης, θέτει το ερώτημα τι θα γίνει σε περίπτωση που χρειαστεί να εκκενωθεί άμεσα ο χώρος. «Απαιτούμε να μπορούμε να πηγαίνουμε και να φεύγουμε από τη δουλειά μας με ασφάλεια και αξιοπρέπεια», τονίζει το Σωματείο.
Διεκδικεί: Εδώ και τώρα να λάβει η «Lamda» όλα τα απαραίτητα τεχνικά μέτρα για την εξασφάλιση ασφαλούς διόδου πεζών προς τη Λ. Ποσειδώνος και τις στάσεις των ΜΜΜ. Να αλλάξει ο προγραμματισμός των εργασιών, με σκοπό να εξασφαλιστούν ανοιχτοί χώροι συγκέντρωσης, έξοδοι διαφυγής και σχέδιο εκκένωσης του χώρου. Εξασφάλιση σταθερού χώρου στάθμευσης οχημάτων, που να καλύπτει το σύνολο των εργαζομένων του έργου. Ουσιαστική εκπαίδευση των εργαζομένων. Πρόσληψη οδηγών για την εξυπηρέτηση της προσέλευσης και αποχώρησης των εργαζομένων από στάσεις και σταθμούς ΜΜΜ, με συχνά δρομολόγια.