Σάββατο 23 Δεκέμβρη 2023 - Κυριακή 24 Δεκέμβρη 2023
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 10
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΑΚΡΙΒΕΙΑ
«Τσουχτερό» το εορταστικό τραπέζι για τα λαϊκά νοικοκυριά

Eurokinissi

Με την ακρίβεια να καλπάζει και τους μισθούς «παγωμένους», το χριστουγεννιάτικο γιορτινό τραπέζι για μια λαϊκή οικογένεια έχει μετατραπεί σε εφιάλτη, καθώς θα είναι ακριβότερο κατά 20% με 30% σε σχέση με πέρυσι. Σε μερικά προϊόντα μάλιστα, όπως το λάδι, η αύξηση έχει φτάσει ακόμα και το 150%!

Τα κυβερνητικά σόου περί ελέγχων στην αγορά αλλά και προστίμων, που ισοδυναμούν με τις εισπράξεις μιας βδομάδας σε μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ, δεν πείθουν κανέναν. Το ίδιο και όσα αναφέρουν υπουργοί της κυβέρνησης περί αυξήσεων των μισθών από το νέο έτος, όταν οι τιμές στα βασικά προϊόντα έχουν εκτοξευθεί σε δυσθεώρητα ύψη.

Το μέτρο του καλαθιού του νοικοκυριού αλλά και το περιβόητο μέτρο της μείωσης των τιμών κατά 5%, που λανσάρει η κυβέρνηση, ουσιαστικά αποτελούν εμπαιγμό, αφού ακόμα και με μειωμένες τιμές, τα νοικοκυριά δεν μπορούν να ανταποκριθούν.

Είναι χαρακτηριστικά τα στοιχεία για τις αυξήσεις στις τιμές συγκριτικά με το 2022. Συγκεκριμένα:

- Το αρνί φέτος πωλείται από 10,4 έως 12,6 ευρώ (το Πάσχα του 2023 είχε 9,99 ευρώ), δηλαδή αύξηση από 4,1% έως 26,16%

- Το κατσίκι φέτος πωλείται από 11 έως 13,76 ευρώ (το Πάσχα του 2023 είχε 9,99 ευρώ), δηλαδή αύξηση από 11% έως 38%

- Το χοιρινό φέτος πωλείται από 6,2 έως 9 ευρώ (πέρυσι από 4 έως 6,20 ευρώ), δηλαδή αύξηση 50%

- Η γαλοπούλα φέτος πωλείται με 13 - 14 ευρώ (τα Χριστούγεννα του 2022 είχε 9 - 11 ευρώ), δηλαδή αύξηση περίπου 30%

- Η βασιλόπιτα και το τσουρέκι ιδιωτικής ετικέτας φέτος πωλούνται από 2,48 ευρώ/400 γραμμάρια, ενώ τα Χριστούγεννα του 2022 ήταν από 1,89 ευρώ, δηλαδή αύξηση πάνω από 31%

- Τα αυγά - η 12άδα ιδιωτικής ετικέτας - φέτος πωλούνται με 2,99 (πέρυσι είχαν 2 ευρώ), δηλαδή αύξηση 50%

- Το ελαιόλαδο φέτος έχει ξεπεράσει τα 14 ευρώ (πέρυσι είχε 5,55 ευρώ), δηλαδή αύξηση πάνω από 150%

- Η φέτα φέτος πωλείται με 9,99 (πέρυσι είχε 8,35), δηλαδή αύξηση 20%

- Σε οπωροκηπευτικά και φρούτα η αύξηση είναι 50% συγκριτικά με πέρυσι

Αναμένεται δε νέο μπαράζ ανατιμήσεων από την αρχή του 2024, τουλάχιστον σε 100 κωδικούς προϊόντων και θα είναι μεσοσταθμικά της τάξεως του 6%. Σύμφωνα με πληροφορίες, τη μεγαλύτερη αύξηση θα έχουν οι χυμοί μιας και αναμένεται να ανατιμηθούν από 20% έως 55%, τη στιγμή μάλιστα που ήδη αυξήθηκαν τον Νοέμβρη κατά 13,3%.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της εταιρείας ερευνών αγοράς «Circana», η μεγαλύτερη αύξηση τιμής, 12%, στο 10μηνο Γενάρη - Οκτώβρη 2023 σε σύγκριση με το αντίστοιχο περυσινό διάστημα, καταγράφηκε στην κατηγορία των απορρυπαντικών - καθαριστικών σπιτιού. Πρόκειται για την κατηγορία όπου στο ίδιο διάστημα το 25,6% των πωλήσεων έγινε μέσω προσφορών, από 21,7% το αντίστοιχο διάστημα του 2022.

Κόβουν από παντού και πάλι δεν μπορούν να τα βγάλουν πέρα

Σύμφωνα με στοιχεία ερευνών, 6 στους 10 καταναλωτές δηλώνουν ότι δυσκολεύονται πολύ για να τα βγάλουν πέρα. Επιπλέον, σε πρόσφατη έρευνα καταγράφηκε ότι τα ελληνικά νοικοκυριά είναι «πνιγμένα» από τα χρέη σε τράπεζες, εφορία και αντιμέτωπα με την ακρίβεια που τους έχει αναγκάσει να περιορίσουν δραστικά τις δαπάνες και να αλλάξουν ακόμη και τις διατροφικές τους συνήθειες.

- 1 στα 3 νοικοκυριά δηλώνει πως έχει οφειλές και δεν μπορεί να ανταποκριθεί στις υποχρεώσεις του, ενώ η πλειοψηφία έχει μειώσει θεαματικά τις αγορές σε βασικά ήδη διατροφής.

- Τουλάχιστον 1 στους 3 έχει λάβει τραπεζικό δάνειο (35%) ή/ και διατηρεί χρέος σε πιστωτική κάρτα (36%).

- 3 στους 10 δηλώνουν ότι έχουν χρέος προς την εφορία, ενώ το 17% έχει οφειλές που αφορούν τους λογαριασμούς ρεύματος, ύδρευσης και ενοικίου.

Επιπλέον, η ακρίβεια και οι συνεχείς ανατιμήσεις έχουν αναγκάσει τα νοικοκυριά και ευρύτερα τους καταναλωτές να προβούν σε μεγάλες περικοπές δαπανών σε διατροφικά προϊόντα «πρώτης γραμμής». Το 69% μείωσε τις αγορές σε ελαιόλαδο, το 75% στο μοσχάρι, το 77% στο κασέρι/γραβιέρα, το 73% στο τυρί φέτα και το 67% στο ψάρι. «Μαχαίρι» και στα γλυκά από το 82%, ενώ το 76% των ερωτηθέντων μείωσε τις δαπάνες στα αλκοολούχα ποτά.

Οι αιτίες...

Παρά τις προσπάθειες της κυβέρνησης και των άλλων αστικών κομμάτων να κρύψουν τις πραγματικές αιτίες της ακρίβειας, αυτές δεν κρύβονται... Οι αυξημένες τιμές των προϊόντων εμπεριέχουν τη λεγόμενη «πράσινη μετάβαση» και την «απελευθέρωση» της αγοράς Ενέργειας. Είναι η αύξηση του μεριδίου των ΑΠΕ στο εγχώριο ενεργειακό μείγμα, το τεράστιο κόστος εισαγωγής υγροποιημένου αερίου, που αυξήθηκε περαιτέρω από το ενεργειακό εμπάργκο ενάντια στα ρωσικά καύσιμα, την απαξίωση εγχώριων πηγών Ενέργειας. Τώρα ετοιμάζονται και νέες αυξήσεις από 1.1.2024, με την επαναφορά της ρήτρας αναπροσαρμογής.

Ακόμα, οι αυξημένες τιμές έχουν ενσωματωμένους τους «αναπτυξιακούς στόχους» και τα «πλεονάσματα» που διαφημίζει σήμερα η ΝΔ (τα «μαξιλάρια» για τα οποία περηφανεύονται ο ΣΥΡΙΖΑ και η «Νέα Αριστερά»). Πάνω από το 50% όσων πληρώνουμε για καύσιμα, είναι φόροι! Ενώ οι αυξήσεις των τιμών σε γάλα και κρέας εμπεριέχουν τις αυξήσεις στις τιμές των λιπασμάτων, που με τη σειρά τους εμπεριέχουν και τις αυξήσεις στο ενεργειακό κόστος...

Η κυβέρνηση της ΝΔ επιχειρεί να πείσει ότι η ακρίβεια είναι εισαγόμενη, τη στιγμή που κάθε μήνα ανεβάζει την πίστα της φοροεπιδρομής στους εργαζόμενους, στους αυτοαπασχολούμενους και τους μικρούς επαγγελματίες. Το ΠΑΣΟΚ και ο ΣΥΡΙΖΑ υπερτονίζουν την «ελληνική ιδιαιτερότητα», για να περάσει στα ψιλά η ίδια η στρατηγική της ΕΕ και του κεφαλαίου, με την οποία συμφωνούν και έχει τα αποτελέσματα με τα οποία έρχεται αντιμέτωπος ο λαός κάθε μέρα.

Οι προτάσεις της κυβέρνησης και των άλλων κομμάτων μοιάζουν σαν δύο σταγόνες νερό, γιατί έχουν έναν κοινό παρονομαστή: Να πληρώσει ο λαός για να θωρακίζονται τα καπιταλιστικά κέρδη.

Ακριβώς έτσι, λοιπόν, το 2024 ο τζίρος των σούπερ μάρκετ όσον αφορά τα ταχυκίνητα προϊόντα αναμένεται να αυξηθεί κατά 4,8%, ενώ στα τρόφιμα η αξία πωλήσεων θα είναι πάνω κατά 5,1%, στα είδη νοικοκυριού κατά 4,5% και στα προϊόντα προσωπικής υγιεινής και φροντίδας κατά 3,2%. Είναι χαρακτηριστικό ότι, σύμφωνα με σχετικές έρευνες, στο δεκάμηνο Γενάρη - Οκτώβρη 2023 οι τζίροι των ομίλων σούπερ μάρκετ ανήλθαν στα 7,467 δισ. ευρώ έναντι 6,821 δισ. ευρώ της αντίστοιχης περσινής περιόδου, μια αύξηση δηλαδή ήδη κατά 9,5% πριν λήξει ο χρόνος.


Κορυφή σελίδας
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ