Τετάρτη 6 Απρίλη 2022
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 20
ΝΕΟΛΑΙΑ (ΤΕΤΡΑΣΕΛΙΔΟ)
ΓΙΑΝΝΕΝΑ
«Η θέση του ΚΚΕ για το πανεπιστήμιο των σύγχρονων αναγκών και δυνατοτήτων της εποχής μας»

Σε πλευρές και ιδεολογήματα του επικείμενου νόμου - πλαισίου αναφέρθηκε ο Κυριάκος Ιωαννίδης στην εκδήλωση που έγινε στο ίδρυμα

Με έντονο ενδιαφέρον δεκάδες φοιτητές και μέλη ΔΕΠ του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων παρακολούθησαν χτες την εκδήλωση της ΚΟΒ Πανεπιστημίου Ιωαννίνων του ΚΚΕ και της ΤΟ Σπουδάζουσας Ιωαννίνων της ΚΝΕ στο ίδρυμα, με θέμα «Η θέση του ΚΚΕ για το πανεπιστήμιο των σύγχρονων αναγκών και δυνατοτήτων της εποχής μας» και ομιλητή τον Κυριάκο Ιωαννίδη, μέλος της ΚΕ και υπεύθυνο του Τμήματος Παιδείας και Ερευνας της ΚΕ του ΚΚΕ.

Στο πλαίσιο της επίσκεψής του, ο Κ. Ιωαννίδης συναντήθηκε με τον Τρ. Αλμπάνη, πρύτανη του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, και συνομίλησαν για την κατάσταση του ακαδημαϊκού ιδρύματος.

Την εκδήλωση άνοιξε ο Φώτης Κοσκερίδης, Γραμματέας της ΚΟΒ ΑΕΙ του ΚΚΕ, τονίζοντας εισαγωγικά ότι οι θέσεις του Κόμματος επιδιώκουν να απαντήσουν αν είναι δήθεν μονόδρομος οι φοιτητές να είναι «πελάτες» στο σημερινό πανεπιστήμιο - επιχείρηση, το διδακτικό προσωπικό να εργάζεται όλο και περισσότερο με «ελαστικές» σχέσεις και να εξαναγκάζεται να γίνεται κυνηγός χορηγιών, αν είναι λογικό στην εποχή της αλματώδους ανάπτυξης της έρευνας και της επιστήμης ο λαός της χώρας μας να μην μπορεί να καρπωθεί τα αποτελέσματά τους για να βελτιωθεί η ζωή του.

Ο Κυριάκος Ιωαννίδης στην ομιλία του μεταξύ άλλων τόνισε:


«Φίλες και φίλοι, δεν είναι υπερβολή όταν λέμε ότι το πανεπιστήμιο είναι κολλημένο στο χτες!

Θα πει κάποιος: Γιατί το ΚΚΕ λέει ότι όλα αυτά ανήκουν στο χτες ενώ προβάλλονται ως απαίτηση του μέλλοντος, ως αυτό που είναι καινοτόμο;

Θα το πούμε ξεκάθαρα: Ο δρόμος που προβάλλεται και σήμερα από όλες τις κυβερνήσεις ως λύση στα προβλήματά μας, στα προβλήματα των πανεπιστημίων, είναι δοκιμασμένος. Εχει παράξει αποτελέσματα. Δεν θα έρθει αλλά ήδη είναι εδώ. Και λειτουργεί ως εμπόδιο.

Μια τριτοβάθμια σούπα που θα μετράει τα πτυχία με το κιλό... των πιστωτικών μονάδων

Αξίζει λοιπόν να αναρωτηθούμε: Τι θα αλλάξει στην καθημερινότητα μιας νέας, ενός νέου που σπουδάζει σήμερα;

Τι ακριβώς θα αναβαθμιστεί στη στήριξη της προσπάθειας ενός φοιτητή για να αποκτήσει μέσα από το πρόγραμμα σπουδών εντός πτυχίου την επαρκή και αναγκαία γνώση για να ασκήσει πλήρως το επάγγελμα που σπούδασε;

Πώς θα τον βοηθήσει αυτό που πολύ προσεκτικά επέλεξε να πει ο πρωθυπουργός στο υπουργικό συμβούλιο, μιλώντας για τον νέο νόμο; Είπε χαρακτηριστικά:

"Αυτό το οποίο αποκαλούμε το εσωτερικό πρόγραμμα Erasmus, αν μπορούμε να δώσουμε τη δυνατότητα σε έναν μηχανικό παραγωγής να παρακολουθήσει μαθήματα φιλοσοφικής, να μπορέσουμε να διευρύνουμε το γνωστικό πεδίο των φοιτητών μας".


Ο κ. πρωθυπουργός δεν μίλησε για μαθήματα Φιλοσοφίας στο πρόγραμμα σπουδών του μηχανικού. Μήπως δεν είναι αναγκαίο όλοι μα όλοι οι αυριανοί μηχανικοί να γνωρίζουν Φιλοσοφία; Να μπορούν να ερμηνεύσουν, να γενικεύσουν με φιλοσοφικούς όρους, τους νόμους κίνησης της ύλης; Να μπορούν να δουν το πώς εντάσσεται η ανάπτυξη των νέων μέσων παραγωγής, των καινοτομιών στο εκάστοτε κοινωνικό πλαίσιο; Προφανώς και χρειάζεται και είναι και αναγκαίο. Και είναι αναγκαίο όχι μόνο για να γίνει ολόπλευρος άνθρωπος ο αυριανός επιστήμονας αλλά και για να γίνει σωστός επιστήμονας. Με διαλεκτική αντίληψη των σχέσεων ανάμεσα στα μέρη της πραγματικότητας που μελετάει και επιδρά σε αυτή.

Ομως, δεν εννοεί καθόλου αυτό ο κ. πρωθυπουργός. Θέλουν τον φοιτητή να κάνει μια βόλτα σε διάφορα γνωστικά αντικείμενα για να εμπεδωθεί η κουλτούρα της συνεχούς αναζήτησης προσόντων. Για να γίνουν τα απαραίτητα αθόρυβα βήματα ώστε το πτυχίο να είναι ένα ασπόνδυλο κολάζ γνώσεων, χωρίς αρχή, μέση και τέλος. Και προφανώς, μετά απ' όλα αυτά... ούτε λόγος για ουσιαστικό δικαίωμα στην πρόσβαση στο επάγγελμα.

Φυσικά... έχει και το πρακτικό της αντίκρισμα μια τέτοια προοπτική.

Ενα εξάμηνο από την Αρχιτεκτονική στη Νομική και αν χάσεις μάθημα στατικότητας, θα έχεις κάνει ένα εξάμηνο Ποινικό και στο δικαστήριο για το πεσμένο κτίριο θα έχεις δικηγόρο τον εαυτό σου!

Να το πούμε ξεκάθαρα:

Οι φοιτητές που βλέπουν προσθαφαιρέσεις μαθημάτων, ανάλογα με την επάρκεια καθηγητών πανεπιστημίου, ανάλογα με τις επιταγές της αγοράς, ανάλογα με τις αξιολογήσεις, ανάλογα με το πώς θα στριμωχτούν στην ανελαστική απαίτηση για επιχειρηματικότητα, στο κατά τ' άλλα ευέλικτο πρόγραμμα, μόνο αρνητικές συνέπειες μπορούν να περιμένουν από αυτόν τον νόμο.

Οι φοιτητές που έχουν ανάγκη να στηριχτούν για την επιλογή τους να σπουδάζουν ένα συγκεκριμένο επιστημονικό αντικείμενο που έχει ή πρέπει να έχει συγκεκριμένη επαγγελματική αποκατάσταση, μόνο ως ελευθερία επιλογών δεν βλέπουν τα πτυχία τους να εντάσσονται σε μια τριτοβάθμια σούπα που θα μετράει τα πτυχία με το κιλό... των πιστωτικών μονάδων. Γιατί αυτή είναι η πραγματικότητα. Και αυτή η πραγματικότητα φωνάζει Μπολόνια και στρατηγική της ΕΕ για τα πανεπιστήμια και τα πτυχία που δίνουν. Και για να μην ξεχνιόμαστε... όλα τα άλλα κόμματα έχουν στηρίξει την Μπολόνια και όλα τα κόμματα την έχουν προωθήσει στην πράξη, όταν κυβερνούσαν. Ολα τα άλλα είναι "άλλα λόγια να αγαπιόμαστε".

Αν δεν υπάρχει επιστημονικότητα δεν μπορεί να υπάρχει και διεπιστημονικότητα

Η σύνθετη λέξη διεπιστημονικότητα, λοιπόν, για την οποία πανηγυρίζει η κυβέρνηση ότι φέρνει είναι ένα κενό γράμμα όταν δεν υπάρχει το δεύτερο και πολύ ουσιαστικό συνθετικό της. Η επιστημονικότητα. Και αυτό σημαίνει ότι η απαίτηση για επιστημονική γνώση, χωρίς κανένα εμπόδιο, που πρέπει να δίνεται εξολοκλήρου, συνεκτικά, μέσα στο πτυχίο, είναι απαίτηση της ίδιας της ανάπτυξης της γνώσης στην εποχή μας. Αν δεν υπάρχει επιστημονικότητα δεν μπορεί να υπάρχει και διεπιστημονικότητα. Μήπως δεν βλέπουμε μια σειρά από μαθήματα αναγκαία για την απόκτηση γνώσης μέσα στο πτυχίο να μπαίνουν στα μεταπτυχιακά; Μήπως είναι ψέμα ότι υπάρχουν νέοι και νέες που επιδιώκουν να μπουν στα μεταπτυχιακά γιατί δεν νιώθουν έτοιμοι να ασκήσουν το επάγγελμα που αντιστοιχεί στο πτυχίο τους;

Οχι, αγαπητές φίλες και φίλοι. Αυτές οι εξελίξεις δεν έχουν να κάνουν με τη συσσώρευση της γνώσης που πράγματι υπάρχει. Και είναι λάθος αν δεν είναι ψέμα η άποψη ότι όλη η γνώση δεν χωράει στο πτυχίο, για να καταλήξει στο συμπέρασμα ότι το πτυχίο δεν μπορεί να δίνει πλήρη πρόσβαση στο επάγγελμα.

Γιατί η επιστήμη αναπτύσσεται αργά αλλά και απότομα αιώνες τώρα και ενσωματώνει δημιουργικά νέες γνώσεις, νέα πορίσματα.

Πετάει ξεπερασμένες γνώσεις, ενσωματώνει δημιουργικά άλλες. Δεν προσθέτει απλά λες και είναι η γνώση τούβλο, που τοποθετείται το ένα πάνω στο άλλο. Γιατί αν ήταν έτσι, σήμερα οι προπτυχιακές σπουδές θα έπρεπε να είναι τουλάχιστον 10 χρόνια...

(...) Για ποια καινοτομία μιλάει η κυβέρνηση της ΝΔ, όπως και οι προηγούμενες, περί βημάτων σύνδεσης των σπουδών με την αγορά εργασίας;

Η πανεπιστημιακή εκπαίδευση είναι επαγγελματική εκπαίδευση. Και είναι ούτως ή άλλως συνδεδεμένη με την οικονομία, την εργασία. Δεν υπάρχει νόμος για τα ΑΕΙ, δεν υπάρχει αιτιολογική έκθεση σε νόμο για τα πανεπιστήμια που να μη θέτει αυτόν τον στόχο, εδώ και δεκαετίες. Στο έδαφος αυτής της σύνδεσης, παράγονται και αναπαράγονται "χάσματα δεξιοτήτων", προγράμματα σπουδών και τμήματα χωρίς καμία επιστημονική συνοχή. Στο έδαφος αυτής της σύνδεσης με την αναρχία της αγοράς εργασίας που επιδιώκει το μέγιστο κέρδος, δηλαδή τη μέγιστη εκμετάλλευση, οι γνώσεις των νέων που σπουδάζουν βρίσκονται στα αζήτητα. Γιατί και η μορφωμένη εργατική δύναμη είναι εμπόρευμα και ανάλογα με τις διακυμάνσεις της καπιταλιστικής ανάπτυξης, τις προσδοκίες για κέρδος, κ.ά. μπορεί να πετιέται στα ράφια της ανεργίας».

Αλλες παρεμβάσεις

Στην εκδήλωση παρουσιάστηκαν τα αποτελέσματα ερωτηματολογίου που τα μέλη της ΚΝΕ διακίνησαν πλατιά στους φοιτητές καλώντας τους να καταθέσουν τη γνώμη τους για το σημερινό πανεπιστήμιο. Ακολούθησε χαιρετισμός από τον Στέφανο Καλαμίδα, μέλος ΔΕΠ της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, ο οποίος επισήμανε τη διαχρονική σύμπνοια όλων των κυβερνήσεων στη μείωση της κρατικής χρηματοδότησης στην Ερευνα, με αποτέλεσμα σήμερα αυτή να διαμορφώνεται με βάση την κατάταξη της αξιολόγησης του πανεπιστημίου και με άλλα κριτήρια, όπως δημοσιεύσεις κ.τ.λ. Τόνισε ανάμεσα στα άλλα την ανάγκη η πανεπιστημιακή κοινότητα να δυναμώσει τον συλλογικό αγώνα ενάντια σε κάθε μορφή επιχειρηματικής δραστηριότητας στα πανεπιστήμια, για αποκλειστική χρηματοδότηση από το κράτος, αναπλήρωση των μελών ΔΕΠ που έχουν βγει στη συνταξιοδότηση και κατάργηση των «ελαστικών» μορφών απασχόλησης.

Παρέμβαση στην εκδήλωση πραγματοποίησε και η Ειρήνη Κωσταδήμα, φοιτήτρια του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης, τονίζοντας αρχικά ότι οι φοιτητές και στα Γιάννενα βρίσκονται αντιμέτωποι με συνεχή υποβάθμιση των σπουδών και κάλεσε τους φοιτητές μπροστά στις φοιτητικές εκλογές να δυναμώσουν τα ψηφοδέλτια της «Πανσπουδαστικής», να την αναδείξουν για ακόμη μία φορά πρώτη δύναμη στο Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων, τσακίζοντας το ψηφοδέλτιο της κυβέρνησης, των διδάκτρων, των κλειστών σχολών, της πανεπιστημιακής αστυνομίας, το ψηφοδέλτιο της ΔΑΠ.


Κορυφή σελίδας
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ