Πέμπτη 23 Σεπτέμβρη 2021
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 27
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Ενδιαφέρουσες ταινίες και αυτήν τη βδομάδα

«Ενας θρίαμβος»
«Ενας θρίαμβος»
Ενδιαφέρουσα και πολυποίκιλη αυτή η βδομάδα που διανύουμε, καθώς μπαίνουμε στην τελευταία βδομάδα του Σεπτέμβρη, που ξεκινάει με το σημαντικότερο φεστιβάλ της χρονιάς, το δικό μας 47ο Φεστιβάλ ΚΝΕ - «Οδηγητή». Από σήμερα, 23 έως και τις 25 του μήνα η καρδιά μας χτυπάει κόκκινα και γράφει τα δικά της σενάρια για τους αγώνες που έρχονται, στο Πάρκο Περιβαλλοντικής Ευαισθητοποίησης «Αντώνης Τρίτσης» στο Ιλιον. Η στήλη προτείνει τις εκδηλώσεις που πραγματοποιούνται στο Στέκι Πολιτισμού, που φέτος είναι αφιερωμένες στις «κόκκινες» μέρες της Κομμούνας. Στο ίδιο πνεύμα σας προτείνουμε να παρακολουθήσετε το νέο ντοκιμαντέρ της ΚΝΕ για τα 150 χρόνια από την Παρισινή Κομμούνα, στο κανάλι της ΚΝΕ στο YouTube, με τίτλο «72 μέρες... Παρισινή Κομμούνα - ο προάγγελος της νέας κοινωνίας».

Η κινηματογραφική βδομάδα περιλαμβάνει 6 νέες ταινίες μυθοπλασίας και ένα ντοκιμαντέρ στους κινηματογράφους και φυσικά το 27ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας, Νύχτες Πρεμιέρας, που ξεκινά σήμερα 23 Σεπτέμβρη και θα διεξαχθεί μέχρι και τις 3 Οκτώβρη, σε φυσικούς χώρους, με αρκετές πρεμιέρες ταινιών. Ετσι οι αίθουσες Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, «Ιντεάλ», «Δαναός», «Τριανόν», Δημοτικό Θέατρο Πειραιά και τα θερινά σινεμά «Λαΐς» - Ταινιοθήκη της Ελλάδας, «Ριβιέρα», «Σινέ Φλερύ» και «Στέλλα» θα φιλοξενήσουν τρία διαγωνιστικά τμήματα (Διεθνές Διαγωνιστικό, Διεθνές Διαγωνιστικό Ντοκιμαντέρ - Stranger Than Fiction και Ελληνικές Μικρές Ιστορίες) αλλά και διάφορα αφιερώματα με πιο ξεχωριστά τα Festival Darlings, ICONS, Μουσική & Φιλμ, ενώ τις εντυπώσεις κλέβει το «This is Orson Welles», μια ρετροσπεκτίβα των ταινιών του σπουδαίου σκηνοθέτη.

«Μια Τετάρτη του Μαΐου»
«Μια Τετάρτη του Μαΐου»
Ο «Δρόμος από Πάγο» του Τζόναθαν Χένσλι με πρωταγωνιστή τον Λίαμ Νίσον, που υποδύεται έναν οδηγό φορτηγού που καλείται να διασχίσει τον παγωμένο Καναδά ώστε να σώσει τους εγκλωβισμένους εργάτες ενός ορυχείου, δεν έχει αρκετά όπλα στη φαρέτρα του ώστε να μας πείσει να μπούμε στη σκοτεινή αίθουσα... Το «Εκρηκτικό Κοκτέιλ» του Ναβότ Παπουσάντο αφορά τρεις γενιές πληρωμένων δολοφόνων θηλυκού γένους, οι οποίες αναλαμβάνουν να σώσουν ένα οχτάχρονο κορίτσι από μια σειρά αδίστακτους μαφιόζους που θέλουν να εκδικηθούν τον πατέρα του. Πέραν του all star γυναικείου καστ, στερείται ενδιαφέροντος σεναρίου, αφού στηρίζεται στην ανεπιτυχή μίμηση του σινεμά του Ταραντίνο, με ποταμούς αίματος να «πρωταγωνιστούν». Για δυο μέρες μόνο θα προβάλλεται το αξιόλογο - σε θέμα και εκτέλεση - «No Heroes» του Γιώργου Βιτσαρόπουλου που αναφέρεται στις προπονήσεις, στους αγώνες και τις συνθήκες που βιώνουν οι αθλητές της ομάδας μπάσκετ με αμαξίδιο του Αθλητικού Συλλόγου Κινητικά Αναπήρων (ΑΣΚΑ) στο Μαρούσι και γυρίστηκε κατά τη διάρκεια της αγωνιστικής σεζόν 2018-2019. Η «Εξαφάνιση Ανηλίκου» του Κριστιάν Καριόν μιλά για έναν πατέρα που μαθαίνει ότι ο γιος του έχει απαχθεί και ξεκινάει έναν μοναχικό αγώνα δρόμου αναζητώντας τα ίχνη του. Η ταινία έχει την ιδιαιτερότητα του πειράματος, γιατί ο πρωταγωνιστής Τζέιμς ΜακΑβόι δεν γνώριζε ολόκληρη την έκβαση του σεναρίου κατά τη διάρκεια του γυρίσματος κι έτσι δούλεψε υποκριτικά τον ρόλο του σκηνή - σκηνή... Η ταινία είναι ένα καλοδουλεμένο βραδυφλεγές θρίλερ με απρόσμενη εξέλιξη και αξίζει τον κόπο για τους λάτρεις του είδους. Οσο για τον «Μπλε Βάλτο» του Τζάστιν Τσον, θα επανέλθουμε με κριτική, λόγω αδυναμίας παρακολούθησης της δημοσιογραφικής προβολής, αλλά εκ πρώτης όψεως φαίνεται μια αξιόλογη προσπάθεια με στοιχεία κοινωνικής κριτικής στην αμερικανική πραγματικότητα.

Μια Τετάρτη του Μαΐου / Chaharshanbeh, 19 Ordibehesht / Βαχίντ Τζαλιλβάντ (2015)

Μια Τετάρτη, στο Ιράν, ένας άντρας χωρίς κάποια ιδιαίτερη οικονομική επιφάνεια βάζει μια αγγελία στην εφημερίδα ότι σκοπεύει να χαρίσει ένα μεγάλο χρηματικό ποσό σε όποιον το έχει πραγματικά ανάγκη. Εξω από τα γραφεία που προσδιορίζει η αγγελία, μαζεύονται δεκάδες άνθρωποι, κυρίως γυναίκες, των οποίων την καθημερινότητα παρακολουθούμε κατά τη διάρκεια της εξιστόρησης.

Η υπεροχή εθνική κινηματογραφία του Ιράν δίνει άλλο ένα δείγμα της σπουδαιότητάς της. Βαθιά κοινωνικός κινηματογράφος που αντανακλά τα αιώνια ριζωμένα και αναχρονιστικά ήθη του Ιράν, που σημαδεύουν οποιονδήποτε αντιδρά στα ασφυκτικά πλαίσια που ορίζουν, τη θέση της γυναίκας που καταπιέζεται και κακοποιείται σε απίστευτο βαθμό και την ίδια στιγμή λόγω της ανέχειας αναγκάζεται να σηκώσει στις πλάτες της όλα τα οικογενειακά βάρη. Η ταινία είναι καθρέφτης της σύγχρονης ιρανικής κοινωνίας, όπου οι φτωχοί άνθρωποι στερούνται τα απαραίτητα, ακόμα και την αξιοπρέπειά τους. Ακόμα όμως και σε αυτές τις δύσκολες συνθήκες η αγάπη και αλληλεγγύη καίνε σαν μικρές φλογίτσες, προμηνύοντας έναν πιο ανθρώπινο κόσμο.

Ενας Θρίαμβος / Un Triomphe / Εμανουέλ Κουρκόλ / 2020

Ο Ετιέν, ένας άνεργος ηθοποιός, δουλεύει ως υπεύθυνος ενός θεατρικού εργαστηρίου σε μια φυλακή, όπου μαζεύει έναν ασυνήθιστο θίασο από κατάδικους για να ανεβάσουν το διάσημο έργο του Σάμιουελ Μπέκετ «Περιμένοντας τον Γκοντό». Οταν του επιτραπεί να πάρει την ομάδα των κρατούμενων σε περιοδεία του έργου σε κανονικά θέατρα έξω από τη φυλακή, ο Ετιέν επιτέλους αισθάνεται ότι αυτή μπορεί να είναι η μεγάλη του ευκαιρία να πραγματοποιήσει το όνειρό του στη σκηνή και στη ζωή. Η ταινία βασίζεται στην αληθινή ιστορία του Σουηδού ηθοποιού και σκηνοθέτη Jan Jοnson το 1985.

Ιδιαίτερα ανθρώπινη και όμορφη ταινία, που προσπαθεί να σπάσει τα στερεότυπα που έχουμε για τους φυλακισμένους και δείχνει την τεράστια παιδευτική και ευεργετική για τον ψυχισμό επίδραση του θεάτρου στον άνθρωπο. Ο Ετιέν αντιμετωπίζει καλοπροαίρετα, με εμπιστοσύνη, τον κάθε συμμετέχοντα - φυλακισμένο στον θίασο, έχοντας στόχο την εξέλιξή του μέσα από τη συμμετοχική διαδικασία του θεατρικού εργαστηρίου, χωρίς να κρίνει την προσωπικότητά του και για ποιο λόγο βρισκόταν στη φυλακή. Μέσω αυτής της διαδικασίας παρακολουθούμε πώς το θεατρικό κείμενο και οι πρόβες συντελούν στην «απελευθέρωση» του κάθε ατόμου από την υποτιμητική εικόνα που είχε ο ίδιος για τον εαυτό του. Οι ίδιοι οι φυλακισμένοι, που θεωρούσαν ότι ήταν άξιοι μόνο για εγκληματικές πράξεις και τίποτα περισσότερο, αντιλαμβάνονται τις όμορφες πλευρές της προσωπικότητάς τους και η επαφή τους με το υπόλοιπο κοινωνικό σύνολο βοηθάει σε αυτόν το στόχο πολύπλευρα. Την ώρα που βρίσκονται στη σκηνή είναι ηθοποιοί, είναι άνθρωποι που χειροκροτούνται για την προσπάθειά τους, ξεχνούν ποιοι στα αλήθεια είναι...

Ο Καντ Μεράντ δίνει ρεσιτάλ, παίζοντας έναν από τους πιο σπουδαίους ρόλους της καριέρας του.


Π. Α.


Κορυφή σελίδας

Τετρασέλιδα του «Ρ»
Διαβάστε στο «Ρ»

Ο καιρός
Weather data from openweathermap.org