...ψήφισαν από κοινού ΝΔ, ΣΥΡΙΖΑ και ΚΙΝΑΛ/ΠΑΣΟΚ
Πρόκειται για το αντιλαϊκό νομοσχέδιο του υπουργείου Ναυτιλίας που αφορά την «Κύρωση κώδικα νομοθεσίας για την ολοκληρωμένη θαλάσσια πολιτική στον νησιωτικό χώρο και για τον μηχανισμό εφαρμογής, την κρατική εποπτεία και τους γενικούς όρους υλοποίησης του Μεταφορικού Ισοδυνάμου». Με αυτό, κυβέρνηση και αρμόδιο υπουργείο αρχίζουν την κωδικοποίηση της νομοθεσίας που έχουν ψηφίσει μέχρι τώρα όλες οι προηγούμενες κυβερνήσεις ΝΔ, ΣΥΡΙΖΑ και ΠΑΣΟΚ, με αποκλειστικό γνώμονα, όπως άλλωστε ανέφερε και ο υπουργός Ναυτιλίας Κ. Πλακιωτάκης, «να ενισχύσουμε το ελληνικό νηολόγιο, να ενδυναμώσουμε την ανταγωνιστικότητα του ελληνικού πλοίου». Οπως σημείωσε μιλώντας χτες στη Βουλή, αυτό το μέχρι τώρα θεσμικό πλαίσιο «ήδη αποδίδει καρπούς, καθότι αποτελεί τον βασικό μηχανισμό διαπραγμάτευσης για την εξειδίκευση των πόρων του ΕΣΠΑ, αλλά και του Ταμείου Ανάκαμψης» και πως ήδη γίνεται «συνδυαστική χρήση των πόρων του ΕΣΠΑ 2021-2027, του Ταμείου Ανάκαμψης και του "Νέαρχος"». Το τελευταίο είναι και αυτό χρηματοδοτικό εργαλείο από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων κ.ά.
Μάλιστα, κατά τον υπουργό, οι ακτοπλόοι εφοπλιστές θα πάρουν άμεσα ως προκαταβολή 370 εκατ. ευρώ για τη χρηματοδότηση 44 ενδονησιωτικών και διαπεριφερειακών γραμμών. «Αυτά - τόνισε - είναι έξτρα χρήματα, νέα χρήματα για την εξυπηρέτηση της δημόσιας θαλάσσιας συγκοινωνίας μέσω πολυετών συμβάσεων τεσσάρων έως επτά ετών». Τα οποία έρχονται να προστεθούν στα άλλα τόσα από την επιδότηση με «ζεστό» χρήμα των άγονων γραμμών και από το Μεταφορικό Ισοδύναμο, τα οποία τώρα αποκτάνε και ενισχυμένη νομοθετική ισχύ με την κωδικοποίηση.
Ο ΣΥΡΙΖΑ υπερψήφισε, ωστόσο άσκησε ...σκληρή κριτική για μη επαρκή χρηματοδότηση στους εφοπλιστές και επαρκή κίνητρα. Χαρακτηριστικά ήταν τα όσα ανέφερε ο βουλευτής και πρώην υπουργός Ναυτιλίας της κυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ Ν. Σαντορινιός, ο οποίος σχολιάζοντας τα έξτρα 370 εκατ. που θα δώσει η κυβέρνηση στους εφοπλιστές είπε: «Τι είναι στην πραγματικότητα αυτό; Είναι καινούργιες γραμμές; Οχι. Είναι απλή μεταφορά των κονδυλίων από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων στο ΕΣΠΑ, όπου είναι πιο δύσκολες οι συνθήκες αποπληρωμής». Ο ίδιος, δε, επιτέθηκε στην κυβέρνηση επειδή χρωστάει κάποια λεφτά σε ακτοπλόους από τις δημόσιες συμβάσεις «και μια που μιλάω για τους ακτοπλόους, κύριε υπουργέ, θα τους πληρώσετε ποτέ; Εξήντα εκατομμύρια τους χρωστάτε. Εξήντα εκατομμύρια χρωστάτε στην ακτοπλοΐα», ανέφερε. Ο ΣΥΡΙΖΑ καυχήθηκε δε για τη νομοθέτηση του Μεταφορικού Ισοδύναμου.
Η Ελ. Λύση και το ΜέΡΑ25 καταψήφισαν, καταθέτοντας ωστόσο προτάσεις (π.χ. νέα κίνητρα για την προσέλκυση πλοίων στην ελληνική σημαία κ.ά.) βγαλμένες απευθείας από τα συρτάρια των εφοπλιστών.
Η ειδική αγορήτρια του ΚΚΕ Μαρία Κομνηνάκα επισήμανε ότι έχει πολύ μεγάλο ενδιαφέρον για τους νησιώτες και συνολικά τον λαό «η κοινή αγωνία» που μοιράζονται ΣΥΡΙΖΑ και ΚΙΝΑΛ κατά πόσο θα προλάβει η κυβέρνηση και το υπουργείο Ναυτιλίας «να διαμορφώσει τα απαραίτητα εργαλεία για τη μοιρασιά του πακέτου ανάκαμψης, δηλαδή τα δισεκατομμύρια από τα λεφτά των λαών που θα πάνε στο εφοπλιστικό, στο τουριστικό, στο ναυτιλιακό, στο ενεργειακό κεφάλαιο, στους μεγάλους ομίλους των μεταφορών. Γιατί αυτούς τους παραλήπτες έχει προδιαγεγραμμένους το Ταμείο Ανάκαμψης και αυτήν ακριβώς την κατεύθυνση εξειδικεύει και το πρόγραμμα "Νέαρχος". Περιλαμβάνει νέα προνόμια για το κεφάλαιο, κρατική και κοινοτική χρηματοδότηση, για ενίσχυση, όπως λέτε, της ανταγωνιστικότητας της ναυτιλίας».
Η Μ. Κομνηνάκα ανέφερε ότι το νομοσχέδιο κωδικοποιεί νόμο της ΝΔ για τη νησιωτικότητα και αυτόν της κυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ για το Μεταφορικό Ισοδύναμο, το οποίο, όταν το ψήφιζε, το διαφήμισε ως αντιστάθμισμα για την κατάργηση του μειωμένου συντελεστή ΦΠΑ, όμως είναι μία έμμεση επιδότηση των εφοπλιστών. Ανέφερε ακόμα ότι παραμένουν σε πλήρη ισχύ οι νόμοι που βέβαια θα κωδικοποιηθούν στη συνέχεια για τις μειώσεις των οργανικών συνθέσεων των πλοίων, το χτύπημα των ΣΣΕ και όλου αυτού του αντιδραστικού πλαισίου, που αποτελεί «προϋπόθεση για την ανταγωνιστικότητα της γαλάζιας οικονομίας, όπως και συνολικά βέβαια την στήριξη της καπιταλιστικής ανάπτυξης».
Ο βουλευτής του ΚΚΕ Μανώλης Συντυχάκης ανέφερε ότι «απέναντι στην ανάγκη των νησιωτών και συνολικά του λαού για φτηνές, απρόσκοπτες, σύγχρονες ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες, 365 μέρες το χρόνο, με πληρώματα με μόνιμη σταθερή εργασία, πλήρη εργασιακά και ασφαλιστικά δικαιώματα και οργανικές συνθέσεις που θα καλύπτουν πλήρως τις ανάγκες των πλοίων και την ασφάλεια της ανθρώπινης ζωής στη θάλασσα, η κυβέρνηση "απαντά" με επιπλέον προκλητικά προνόμια στο εφοπλιστικό κεφάλαιο. Το κερασάκι στην τούρτα, το Μεταφορικό Ισοδύναμο, για να γίνουν αποδεκτά από τις λαϊκές οικογένειες των νησιών τα νέα προνόμια στους εφοπλιστές». Ειδικά για το Μεταφορικό Ισοδύναμο ανέφερε όλα όσα ισχύουν, που επιβεβαιώνουν ότι είναι έμμεση επιδότηση για τους εφοπλιστές και «αέρας κοπανιστός», όπως ανέφερε, για τους νησιώτες.