Κομμάτι - κομμάτι οι εγκαταστάσεις του ΟΑΚΑ παραχωρούνται σε ιδιωτικά συμφέροντα, με σοβαρές συνέπειες σε αθλούμενους και συλλόγους |
Ειδικά για το συγκρότημα του ΟΑΚΑ, τέτοιοι σχεδιασμοί περνούν αυτή την περίοδο σε νέα φάση, όπως δείχνουν περιπτώσεις όπως η πρόσφατη παραχώρηση των 16 ανοιχτών γηπέδων τένις σε ιδιωτική εταιρεία, ή τα ανάλογα πλάνα που αφορούν το ανοιχτό προπονητικό στίβου Κ2. Θύματα αυτής της πολιτικής είναι και οι εργαζόμενοι στις εγκαταστάσεις, καθώς η επικείμενη ιδιωτικοποίηση - με όποια μορφή κι αν προχωρήσει - θέτει σε καθεστώς αβεβαιότητας το εργασιακό μέλλον τους.
Μετά την επιβολή χαρατσιού για το κοινό και τα σωματεία, η μετατροπή του βοηθητικού Κ2 σε αθλητική επιχείρηση δείχνει να είναι ο στόχος των νέων σχεδίων |
Τα παραπάνω γίνονται ξεκάθαρα από τον «οδικό χάρτη» που υπάρχει χρόνια τώρα στα συρτάρια για το μέλλον του συγκροτήματος του ΟΑΚΑ και ο οποίος ουσιαστικά επικεντρώνεται σε τρία βασικά σημεία: Την αλλαγή του συντελεστή δόμησης, τις εμπορικές χρήσεις και την αναβάθμιση με αποκλειστικό σκοπό την καλύτερη πώληση. Ειδικό κομμάτι αποτελεί η χρήση - πάντα με τις κυβερνητικές ευλογίες - συγκεκριμένων εγκαταστάσεων του ΟΑΚΑ από ΠΑΕ και ΚΑΕ, οι οποίες, όπως έχει καταγγελθεί επανειλημμένως από τις διοικήσεις του Σταδίου, φτάνουν να χρωστούν σημαντικά ποσά, ζητώντας παράλληλα ολοένα και μεγαλύτερη μείωση του μισθώματος.
Η πλήρης εμπορευματοποίηση του συγκροτήματος του ΟΑΚΑ αποτελεί το απώτερο σχέδιο όλων των κυβερνήσεων μέχρι σήμερα |
Παρ' όλα αυτά, σήμερα αντί για τα παραπάνω κυριαρχούν οι λογικές της εμπορευματοποίησης. Και όταν οι συνθήκες δεν είναι έτοιμες προκειμένου να συμβεί αυτό, έχει αποδειχθεί έμπρακτα πως η εγκατάλειψη προκειμένου να δημιουργηθούν τα κατάλληλα άλλοθι για τη μελλοντική παράδοση στα επιχειρηματικά συμφέροντα αποτελεί την πλέον προσφιλή «συνταγή» της εκάστοτε κυβέρνησης.
Ενδεικτικό παράδειγμα αποτελεί σήμερα ο περιβάλλων χώρος του ΟΑΚΑ, όπου η εικόνα της εγκατάλειψης (π.χ. συντριβάνια, δεντροστοιχίες, κατασκευές) είναι εμφανής, κρύβοντας μάλιστα και αρκετές παγίδες (ανοιχτά φρεάτια, σπασμένες κατασκευές όπως φωτοχείμαροι κ.λπ.) για όσους βρεθούν στο χώρο για άθληση ή ψυχαγωγία. Αντίστοιχα προβλήματα υπάρχουν και στον τομέα της υλικοτεχνικής υποδομής των ίδιων των εγκαταστάσεων.
Πλευρά του σχεδίου της εγκατάλειψης αποτελούν και οι πρακτικές που ακολουθήθηκαν και ακολουθούνται όσον αφορά την οικονομική ενίσχυση για επιβίωση του όλου συγκροτήματος. Είναι χαρακτηριστικό πως από τα 30 εκατ. ευρώ που ήταν η επιχορήγηση για τις εγκαταστάσεις του ΟΑΚΑ πριν λίγα χρόνια, έχει πέσει μόλις στα 10 εκατ., έχοντας σαν συνέπεια ή το άνοιγμα του δρόμου για την παραχώρηση χώρων ή την επιβολή αντιτίμου, χαράτσι δηλαδή, σε συλλόγους ή αθλούμενους για τη χρήση τους. Παρ' όλα αυτά, την ίδια στιγμή αρκετά χρήματα που προορίζονται για έργα και συντήρηση των εγκαταστάσεων παραμένουν αναξιοποίητα στα κρατικά ταμεία, αφού ποτέ δεν έγιναν οι εργασίες για τις οποίες προβλέπονταν - δείγμα και αυτό των απώτερων βλέψεων για την τελική τύχη του συγκροτήματος.
Πρόσφατα ανακοινώθηκε από πλευράς κυβέρνησης, διά στόματος υφυπουργού Αθλητισμού, η εκμίσθωση των 16 ανοιχτών γηπέδων τένις του ΟΑΚΑ σε ιδιώτη. Και η πραγματικότητα για το εν λόγω εγχείρημα αναδεικνύεται πολύ διαφορετική σε σχέση με ό,τι διαφημίστηκε από τους κυβερνώντες σχετικά με τη συμφωνία. Οπως προκύπτει, αν και η αναφορά γίνεται για τα 16 ανοιχτά γήπεδα τένις, στην πράξη η παραχώρηση αφορά το σύνολο της εγκατάστασης του τένις, συμπεριλαμβανομένων δυο μπλοκ αποδυτηρίων, γραφείων κ.ά.
Παράλληλα, με βάση τη συμφωνία και παρά τις κυβερνητικές διακηρύξεις για απαλλαγή από το κόστος συντήρησης, το ΟΑΚΑ καλείται να πληρώσει ένα διόλου ευκαταφρόνητο ποσό 5 μισθωμάτων - περίπου 105.000 ευρώ - για το σύνολο των επισκευών που απαιτούνται προκειμένου να παραχωρηθεί η εγκατάσταση. Οικονομική συμβολή και μάλιστα της τάξης του 85% καλείται να καταβάλει το ΟΑΚΑ για τις εργασίες που απαιτούνται ώστε να δοθεί η άδεια λειτουργίας, αλλά και για εκείνες που θα επιβάλει η αλλαγή χρήσης, όπως η ανακατασκευή του δικτύου φωτισμού και ύδρευσης (νέοι μετρητές, σωληνώσεις κ.λπ.).
Το ίδιο θα συμβεί και σε οποιαδήποτε παραχώρηση των εγκαταστάσεων για τις ανάγκες διεξαγωγής αγώνων, π.χ. για τη διοργάνωση πανελλήνιων πρωταθλημάτων τένις κ.λπ. Παρά την ολοκλήρωση της συμφωνίας για τη μίσθωση από τον ιδιώτη, τα στοιχεία αποδεικνύουν ότι αρκετά ζητήματα παραμένουν ανοιχτά ακόμα και στο πρωτόκολλο παράδοσης - παραλαβής, με τις τεχνικές υπηρεσίες του ΟΑΚΑ να εκφράζουν τις ενστάσεις τους.
Παράλληλα βρίσκονται στα σκαριά τα κυβερνητικά σχέδια μελλοντικής ιδιωτικοποίησης και του ανοιχτού προπονητηρίου στίβου Κ2, που από το 2004 και έπειτα έχει βρεθεί στο στόχαστρο. Από το 2012 δραστηριοποιούνται εκεί 7 αθλητικά σωματεία με περίπου 2.000 μέλη, καθώς και προπονητές που γυμνάζουν ομάδες εφήβων και ενηλίκων, ανεβάζοντας σε περίπου 6.000 τον αριθμό των ατόμων που θεωρούνται μέλη - δραστηριοποιούνται στο Κ2. Εχει δε επιβληθεί χαράτσι χρήσης της εγκατάστασης, τόσο για τα μέλη των συλλόγων όσο και για τον κόσμο, και μάλιστα διόλου ευκαταφρόνητο, καθώς αγγίζει τα 40 ευρώ για παιδιά, τα 90 ευρώ για ενήλικες και τα 60 ευρώ για όσους ενήλικες είναι εγγεγραμμένοι σε κάποιο σύλλογο.
Τα τελευταία χρόνια ωστόσο η εγκατάσταση έχει μπει στο στόχαστρο επιχειρηματικών συμφερόντων, προκειμένου να καρπωθούν τα οικονομικά κέρδη της χρήσης της από τους αθλούμενους. Στόχος είναι η μετατροπή του Κ2 σε ένα μονοπώλιο άθλησης, καθώς τα σχέδια προβλέπουν τη δραστηριοποίηση ενός μόνο συλλόγου, καθιστώντας αβέβαιο το μέλλον των υπόλοιπων, με βάση τους κινδύνους που εγκυμονεί ένα τέτοιο εγχείρημα, όπως αύξηση του ενοικίου εγκατάστασης, αύξηση του χαρατσιού συμμετοχής κ.ο.κ. Αντίστοιχες συνέπειες αναμένεται να υπάρξουν και για όσους κάνουν χρήση της εγκατάστασης σε ερασιτεχνικό επίπεδο.