Σάββατο 30 Νοέμβρη 2019 - Κυριακή 1 Δεκέμβρη 2019
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 24
ΕΡΓΑΤΙΚΑ
Να δυναμώσουμε τον αγώνα για Ναυπηγική Βιομηχανία στην υπηρεσία του λαού

Συζήτηση με μέλη της ΤΕ Βιομηχανίας της ΚΟ Αττικής, ενόψει της εκδήλωσης του Κόμματος την Τετάρτη 4/12

Εκδήλωση με θέμα «Η Ναυπηγοεπισκευαστική Βιομηχανία στη δίνη των ιμπεριαλιστικών ανταγωνισμών. Η πρόταση του ΚΚΕ είναι η μόνη συμφέρουσα για τους εργαζόμενους στη Ναυπηγοεπισκευή και το λαό μας» οργανώνουν οι ΚΟΒ Ναυπηγείων και Μετάλλου Αθήνας της ΤΕ Βιομηχανίας της ΚΟ Αττικής του ΚΚΕ.

Η εκδήλωση θα γίνει την Τετάρτη 4/12, στις 6.30 μ.μ. στο δημαρχείο Χαϊδαρίου (αίθουσα συνεδριάσεων του Δημοτικού Συμβουλίου).

Θα μιλήσει ο Ηλίας Τσιμπουκάκης, μέλος της Επιτροπής Περιοχής της ΚΟ Αττικής.

Για την πρωτοβουλία και τους στόχους της μιλούν στον «Ριζοσπάστη» τα μέλη της Τομεακής Επιτροπής Βιομηχανίας της ΚΟ Αττικής, Σωτήρης Πουλικόγιαννης, πρόεδρος του Συνδικάτου Μετάλλου Αττικής και Ναυπηγοεπισκευαστικής Βιομηχανίας Ελλάδας, και Παναγιώτης Καραμαγκιόλας.

***

-- Η πρωτοβουλία της ΤΕ Βιομηχανίας οργανώνεται σε μια περίοδο που καταγράφονται μια σειρά εξελίξεων γύρω από τη ναυπηγοεπισκευαστική βιομηχανία. Πώς μπορούμε να συνοψίσουμε τις εξελίξεις αυτές;

Σωτήρης Πουλικόγιαννης: Η ναυπηγοεπισκευαστική βιομηχανία, ένα σημαντικό κομμάτι του κλάδου του Μετάλλου, βρίσκεται ακόμα με το ενάμισι πόδι στην κρίση. Την ίδια στιγμή, όμως, μια προσεκτική ματιά στις εξελίξεις δείχνει ότι οι επιχειρήσεις ετοιμάζονται να κινηθούν σε τροχιά ανάπτυξης.


Σήμερα, τα ναυπηγεία σε Σκαραμαγκά και Ελευσίνα είναι στην ουσία κλειστά. Οι εργαζόμενοι πληρώνονται από το πρόγραμμα του Πολεμικού Ναυτικού έναν μισθό μειωμένο κατά 35%. Βρίσκονται σε μόνιμη ανασφάλεια, δεν ξέρουν αν αύριο θα έχουν δουλειά και με τι όρους. Αντίστοιχα, στη Ναυπηγοεπισκευαστική Ζώνη οι εργαζόμενοι κινούνται συνεχώς μεταξύ ανεργίας και εργασίας, ανάλογα με το πότε και πόσες δουλειές μπαίνουν. Δίνουν μάχη για την εφαρμογή της Συλλογικής Σύμβασης που έχουν υπογράψει, αφού οι εργοδότες προσπαθούν συνέχεια να παραβιάζουν τους όρους της. Στη Σύρο, όπου ολοκληρώθηκε το πέρασμα του ναυπηγείου από τον όμιλο Ταβουλάρη στην αμερικανικών συμφερόντων «ΟΝΕΧ», οι εργαζόμενοι δουλεύουν πλέον μέσω εργολάβου, δεν υπάρχει μόνιμη και σταθερή εργασία. Πάνω σε αυτό το έδαφος έρχονται οι επενδυτές.

Οσον αφορά το θεσμικό πλαίσιο, με το νόμο 4607/2019 προβλέπεται η χρησιμοποίηση αιγιαλών σε όλη την Ελλάδα για την εξυπηρέτηση ναυπηγοεπισκευαστικών επιχειρήσεων. Την «απελευθέρωση» αυτή χαιρέτισε η Ενωση Εφοπλιστών προβλέποντας «τεράστια ανάπτυξη» της ναυπηγοεπισκευαστικής βιομηχανίας στα λιμάνια της Βόρειας Ελλάδας.

Στον Πειραιά ξεδιπλώνονται το master plan της «COSCO» και το ενδιαφέρον του κινεζικού μονοπωλίου να εξασφαλίσει άδεια ναυπηγείου. Ενδιαφέρον για τα ναυπηγεία της Ελευσίνας, μετά από αυτά της Σύρου, έχει εκδηλώσει η «ONEX». Τα παραπάνω έχουν να κάνουν με τα σχέδια μετατροπής της χώρας σε διαμετακομιστικό κόμβο, που διαμορφώνουν συνθήκες ανάπτυξης της ναυπηγοεπισκευής, αλλά και με τα εξοπλιστικά προγράμματα - μαμούθ σε συνθήκες όξυνσης των ενδοϊμπεριαλιστικών ανταγωνισμών.

Από πρόσφατη περιοδεία του Κόμματος στα Ναυπηγεία Ελευσίνας
Από πρόσφατη περιοδεία του Κόμματος στα Ναυπηγεία Ελευσίνας
Παναγιώτης Καραμαγκιόλας: Το ενδιαφέρον των επιχειρηματικών ομίλων εκδηλώνεται ακριβώς γιατί προκύπτουν μεγάλα περιθώρια κερδοφορίας. Στα χρόνια της κρίσης συρρικνώθηκαν, συγχωνεύθηκαν, καταστράφηκαν μονάδες και υποδομές, με τους εργαζόμενους και τις οικογένειές τους να καταδικάζονται στην ανεργία και τη φτώχεια. Αλλά και πριν από την κρίση, η ενσωμάτωση της Ελλάδας στην ΕΕ και η πολιτική των αστικών κυβερνήσεων συνολικότερα οδήγησε σε οδυνηρές συνέπειες για τους εργαζόμενους και για τις παραγωγικές δυνατότητες της χώρας. Μεγάλο κομμάτι της ναυπήγησης έχει συγκεντρωθεί στα χέρια επιχειρηματικών κολοσσών σε Γερμανία, Δανία, Ιταλία, Τουρκία. Σήμερα, λιμάνια και ναυπηγεία αξιοποιούνται στην κατεύθυνση της πολιτικής των κυβερνήσεων που θέλουν την Ελλάδα να παίζει το ρόλο του γεωστρατηγικού «μεντεσέ». Ο ελληνόκτητος εμπορικός στόλος είναι εξάλλου ενταγμένος στο στρατηγικό σχεδιασμό των ιμπεριαλιστικών επεμβάσεων και πολέμων ως το 4ο όπλο του ΝΑΤΟ.

Κέρδη για το κεφάλαιο, χτύπημα των εργατικών κατακτήσεων και δικαιωμάτων

-- Πώς επιδρούν τα παραπάνω στους εργαζόμενους στα ναυπηγεία, στη Ζώνη, στις επιχειρήσεις του κλάδου;

Σ. Π.: Κυβέρνηση, μονοπωλιακοί όμιλοι, εφοπλιστές, επιμελητήρια παρεμβαίνουν στις εξελίξεις με γνώμονα τους στόχους της κερδοφορίας και της ανταγωνιστικότητας και όχι τις ανάγκες των εργαζομένων και του λαού. Θεωρούν προϋπόθεση τη φθηνή και «ευέλικτη» εργατική δύναμη, την επέκταση της εργολαβοποίησης και των «δουλεμπορικών», την κατάργηση κατακτήσεων που έχουν να κάνουν με το ωράριο, με τα μέτρα για την υγεία και την ασφάλεια των εργαζομένων, με τις ρυθμίσεις για την προστασία του περιβάλλοντος.

Η πίεση στους εργαζόμενους να αποδεχθούν την κατάσταση αυτή εκφράζεται και μέσα από την παρέμβαση αστικών και οπορτουνιστικών δυνάμεων, που καλλιεργούν τα επιχειρήματα κυβέρνησης και εργοδοσίας και στο συνδικαλιστικό πεδίο. Ετσι, «συμβουλεύουν» τους εργαζόμενους να εγκαταλείψουν τις «κόκκινες γραμμές», δηλαδή Συλλογικές Συμβάσεις, δικαιώματα και διεκδικήσεις, στο όνομα της διευκόλυνσης των επενδύσεων και της ανάπτυξης.

Π. Κ.: Η κυβέρνηση και τα αστικά κόμματα εξυμνούν τα αμερικανικά επιχειρηματικά συμφέροντα, τους κινεζικούς μονοπωλιακούς κολοσσούς και όποιους άλλους επενδυτές εμφανιστούν. Επιδιώκουν να στοιχίσουν τους εργαζόμενους στη γραμμή που λέει πως «θα έχουμε πολέμους, άρα θα έχουμε δουλειά», το πιο επικίνδυνο σκεπτικό που μπορεί να υιοθετήσει ένας εργάτης. Είναι χαρακτηριστικό ότι πρόσφατα ελλιμενίστηκε για δεύτερη φορά το αμερικανικό ταχύπλοο μεταφοράς στρατευμάτων «USNS Carson City» του αμερικανικού Πολεμικού Ναυτικού στο λιμάνι της Σύρου. Πρόκειται για εξέλιξη που επιβεβαιώνει τα σχέδια της λειτουργίας του ναυπηγείου ως μιας «άτυπης βάσης» των ΗΠΑ και ένα παράδειγμα που δείχνει πως η ανάπτυξη του κλάδου βαδίζει χέρι χέρι με τις ιμπεριαλιστικές στρατιωτικές επεμβάσεις, εκθέτοντας το λαό σε μεγάλους κινδύνους.

Συζητάμε πλατιά για τους δύο δρόμους, για την ανάγκη ισχυροποίησης του ΚΚΕ

-- Σε ποια κατεύθυνση καλεί το ΚΚΕ τους εργαζόμενους να αναζητήσουν διέξοδο στα προβλήματα που αφορούν στους όρους αμοιβής και εργασίας, αλλά και τους στόχους που καλείται να υπηρετήσει ο κλάδος;

Π. Κ.: Λέμε στους εργαζόμενους ότι στο δρόμο της καπιταλιστικής ανάπτυξης πάντα υπάρχουν «κοντά ποδάρια», αφού τη φάση της ανάπτυξης διαδέχεται αργά ή γρήγορα η κρίση. Διέξοδος και πραγματική λύση είναι η ναυπηγική βιομηχανία να υπηρετεί τις εργατικές - λαϊκές ανάγκες, με κεντρικό επιστημονικό σχεδιασμό, με εργατικό έλεγχο, συμβάλλοντας με τον τρόπο αυτό στην ανάπτυξη και άλλων κλάδων, όπως των Μεταφορών, της Ενέργειας, της χαλυβουργίας.

Η εκδήλωση που οργανώνουμε, οι εξορμήσεις και οι περιοδείες για την προετοιμασία της εντάσσονται στη δράση για την ισχυροποίηση του Κόμματος στους χώρους δουλειάς, σε χώρους στρατηγικής σημασίας. Επιδιώκουμε ταυτόχρονα να δυναμώσει ο αγώνας πλάι στο Συνδικάτο Μετάλλου και Ναυπηγοεπισκευαστικής Βιομηχανίας Ελλάδας, να γίνουν βήματα στη συνειδητοποίηση της ανάγκης να αλλάξει ο συσχετισμός δυνάμεων στα επιχειρησιακά σωματεία που επικρατεί ο εργοδοτικός - κυβερνητικός συνδικαλισμός. Να βρεθούν στο επίκεντρο της συζήτησης και των αγωνιστικών πρωτοβουλιών αιτήματα που ανταποκρίνονται στις σύγχρονες ανάγκες, για μόνιμη σταθερή δουλειά, Συλλογικές Συμβάσεις, μέτρα για την υγεία και την ασφάλεια στην Εργασία, σύγχρονες, ασφαλείς και φθηνές ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες.

Σ. Π.: Επιδιώκουμε να αναδείξουμε σε ποιους όρους δουλειάς και ζωής μεταφράζεται για τους εργαζόμενους η καπιταλιστική ανάπτυξη. Θέλουμε να ανοίξουμε τη συζήτηση για τους δύο διαφορετικούς δρόμους, για την ανάγκη να παλέψουμε σήμερα για ανάπτυξη που να υπηρετεί τις λαϊκές ανάγκες και όχι την κερδοφορία μιας χούφτας επιχειρήσεων και τα ματωμένα σχέδια των ιμπεριαλιστών. Στο πλαίσιο αυτού του δρόμου μπορεί να δουλέψει με σύγχρονα δικαιώματα και το επιστημονικό εργατικό δυναμικό που σήμερα αναζητά δουλειά στις τέσσερις γωνιές του ορίζοντα. Στη βάση αυτή, απευθυνόμαστε στους εργαζόμενους και τους καλούμε να συζητήσουμε γύρω από την πρόταση του ΚΚΕ, να δυναμώσουμε τους αγώνες για Ναυπηγική Βιομηχανία στην υπηρεσία του λαού.

ΠΑΡΟΜΟΙΑ ΘΕΜΑΤΑ
Βήμα στο συντονισμό της πάλης των εργαζομένων(22/6/2013)
Βήμα στο συντονισμό της πάλης των εργαζομένων(22/6/2013)
Σημαντικό βήμα για την οικοδόμηση του ενιαίου μετώπου πάλης(7/7/2012)
Δράση για την οργάνωση της πάλης στα ναυπηγεία(24/1/2012)
Οι εξελίξεις στη ναυπηγοεπισκευαστική βιομηχανία στην Ελλάδα(6/1/2011)
Στρατηγικής σημασίας επιχειρήσεις στα χέρια των πολυεθνικών(5/1/2008)

Κορυφή σελίδας

Διαβάστε στο «Ρ»
Ο καιρός
Weather data from openweathermap.org