ΕΠ Κρήτης του ΚΚΕ: Τα λαϊκά στρώματα να διεκδικήσουν σύγχρονο, ασφαλές οδικό δίκτυο, με ελεύθερη πρόσβαση
Σε πεδίο πολιτικής δικομματικής αντιπαράθεσης, μακριά από τις σύγχρονες ανάγκες των κατοίκων της Κρήτης για ασφαλείς οδικές μετακινήσεις, μετατρέπεται η κατασκευή του Βόρειου Οδικού Αξονα του νησιού, αφού όπως όλα δείχνουν η κυβέρνηση της ΝΔ προσανατολίζεται στην ακύρωση του σχεδιασμού που υλοποίησε ο ΣΥΡΙΖΑ για το συγκεκριμένο έργο και στην προώθηση νέου, ο οποίος θα έχει και διαφορετικό μοντέλο χρηματοδότησης.
Σύμφωνα με πρόσφατες δηλώσεις του υφυπουργού Μεταφορών Γ. Κεφαλογιάννη, η κυβέρνηση σχεδιάζει την ακύρωση της διαγωνιστικής διαδικασίας που βρίσκεται σε εξέλιξη και την έναρξη νέας διαβούλευσης, ενώ παράλληλα έβαλε στο τραπέζι του διαλόγου και το ενδεχόμενο ο νέος αυτοκινητόδρομος να χρηματοδοτηθεί μέσω διοδίων.
Σήμερα, αν και η διαγωνιστική διαδικασία έχει «παγώσει» μετά την κυβερνητική εναλλαγή, τυπικά βρίσκεται στη δεύτερη φάση, όπου συμμετέχουν για το τμήμα Χανιά - Ηράκλειο οι «ΑΚΤΩΡ», «ΓΕΚ - ΤΕΡΝΑ», «J&P - ΑΒΑΞ», «VINCI», «ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ - ACCIONA» και για το τμήμα Ηράκλειο - Νεάπολη οι «ΑΚΤΩΡ», «ΤΕΡΝΑ», «J&P - ΑΒΑΞ», «SHIKUN & BINUI LIMITED» και «ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ - INTERTOLL- ACCIONA».
Οι δηλώσεις του Γ. Κεφαλογιάννη περί επιβολής διοδίων για τη χρηματοδότηση του αυτοκινητόδρομου προκάλεσαν τις γνωστές υποκριτικές αντιδράσεις από πλευράς ΣΥΡΙΖΑ, τοπικών βουλευτών του αλλά και του «πράσινου» - συνεργαζόμενου με τον ΣΥΡΙΖΑ - περιφερειάρχη Στ. Αρναουτάκη. Ωστόσο, και η προηγούμενη κυβέρνηση είχε φροντίσει να δοθούν παχυλές αποζημιώσεις στους τελικούς αναδόχους του έργου από τον κρατικό προϋπολογισμό για διάστημα 20-30 χρόνων και ανάλογα με τον όγκο των διελεύσεων. Παράλληλα, το συνολικό κατασκευαστικό κόστος - που υπολογίζεται στα 1,6 δισ. ευρώ και περιελάμβανε και έργα εκσυγχρονισμού των λιμένων Σούδας, Ηρακλείου και Ρόδου - θα λάμβανε φυσικά χρηματοδότηση από δημόσιους και ευρωενωσιακούς πόρους, το ακριβές ύψος των οποίων δεν είχε δοθεί στη δημοσιότητα.
Σε δήλωσή του για το θέμα, ο Μανώλης Συντυχάκης, βουλευτής του ΚΚΕ και περιφερειακός σύμβουλος Κρήτης με τη «Λαϊκή Συσπείρωση», κάλεσε τα λαϊκά στρώματα να διεκδικήσουν σύγχρονο και ασφαλή ΒΟΑΚ και να μην αποδεχτούν τη χρηματοδότηση των κατασκευαστικών ομίλων.
Συγκεκριμένα, ο Μ. Συντυχάκης δήλωσε:
«Ο καβγάς ΝΔ - ΣΥΡΙΖΑ για την κατασκευή του ΒΟΑΚ με παραχώρηση σε ιδιώτες ή με σύμπραξη δημοσίου με ιδιωτικό τομέα, είτε μπουν διόδια είτε όχι, δείχνει πως βασική αγωνία και των δύο δεν είναι η οδική εξυπηρέτηση του λαού με ασφάλεια, αλλά το πώς θα εξασφαλιστεί να πληρώσει ο λαός για να έχει σίγουρο και άμεσο κέρδος για τα μονοπώλια που θα αναλάβουν να κατασκευάσουν το έργο.
Οι εργαζόμενοι της Κρήτης δεν πρέπει να αποδεχτούν διόδια ή άλλο τρόπο εκμετάλλευσης ως προϋπόθεση για την κατασκευή ενός σύγχρονου, ασφαλούς αυτοκινητόδρομου.
Ηδη οι εργαζόμενοι και οι λαϊκές οικογένειες πληρώνουν δυσβάσταχτους φόρους και τέλη κυκλοφορίας, τα οποία καταλήγουν στις τσέπες των επιχειρηματικών ομίλων και δεν αξιοποιούνται για την κάλυψη των λαϊκών αναγκών.
Η ΕΠ Κρήτης του ΚΚΕ καλεί την εργατική τάξη και τα άλλα λαϊκά στρώματα να διεκδικήσουν έναν Βόρειο Οδικό Αξονα και συνολικά σύγχρονο, ασφαλές οδικό δίκτυο στην Κρήτη, με ελεύθερη πρόσβαση, χωρίς διόδια ή άλλης μορφής εκμετάλλευση και δανεισμό που θα τον πληρώσουν και πάλι οι ίδιοι».