Κυριακή 18 Νοέμβρη 2001
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 14
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
Η ΑΛΛΗ ΔΙΑΣΤΑΣΗ
Κρίνοντας τους συναδέλφους μου

Είμαι στη Θεσσαλονίκη, απεσταλμένος της εφημερίδας μας, να παρατηρώ και να κρίνω. Και να κρίνω συναδέλφους μου. Τι ευθύνη! Γιατί πρέπει να είμαι παρατηρητικός και δίκαιος. Να είμαι πάντα σε καλή διάθεση και ξεκούραστος. Γιατί οι παρατηρήσεις μου έχουν να κάνουν με έργα τέχνης, προϊόντα ψυχής, καμωμένα με πολλή πίκρα και με πολύ πάθος. Και με απερίγραπτες δυσκολίες...

Από την άλλη υπάρχουν οι αναγνώστες και οι θεατές. Αυτοί πρέπει να μάθουν την αλήθεια. Την αλήθεια, που όσο αντικειμενικός και να είσαι, είναι - πάντα - μια υποκειμενική υπόθεση. Τέτοια δυσκολία διέρχομαι. Τέτοια πίεση...

Και υπάρχει και ο τρίτος παράγοντας. Το χρέος. Που δεν παίρνει αναβολές. Που είναι πάνω από συναισθηματισμούς. Το χρέος να ξεχωρίσει το πραγματικό από το κάλπικο. Το ύποπτο από το αληθινό. Και να φτάσει στο φως το πραγματικό έργο τέχνης.

«Τι δουλιά, θεέ μου», θα φώναζα, αν πίστευα σε θεό. Τώρα δεν έχω πού να φωνάξω και αρχίζω τους διαλόγους με τον εαυτό μου. Και μέσα από αυτούς τους διαλόγους μαθαίνω περισσότερο τις αδυναμίες μου. Και τη δύναμή μου, όμως, να σταθώ πάνω από πρόσωπα, από συμπάθειες και αντιπάθειες. Να γράψω αυτά ακριβώς που πέφτουν στην αντίληψή μου. Και αυτό είναι μια υπέροχη διαδικασία. Γιατί σκάβεις πολύ βαθιά μέσα σου και φτάνεις στα βάθη της συνείδησής σου.

Τελικά, με πρόσφατη αυτή την εμπειρία, πιστεύω πως είναι παραγωγικό και πολύ διδακτικό να αναλαμβάνεις ευθύνες. Να κοιτάζεις στα μάτια τον άνθρωπο που αγαπάς, το συνάδελφό σου που σε συνδέουν αγώνες, συμφωνίες και διαφωνίες, και να του λες στα ίσα τη γνώμη σου. Και ενώ ο καθένας πιστεύει ότι εκείνος που κερδίζει είναι εκείνος που ακούει τη γνώμη σου και δέχεται τα σωστά - κατά την κρίση του - και απορρίπτει τις υπερβολές σου, τελικά ο κερδισμένος είσαι εσύ που μπήκες στη δοκιμασία. Γιατί η υπευθυνότητα που πρέπει να δείξεις τόσο στο δημιουργό όσο και στους αναγνώστες, σε αναγκάζει να γίνεις καλύτερος παρατηρητής, δικαιότερος κριτής. Και αυτό σε διδάσκει.

Και σε αναγκάζει, επίσης, να βλέπεις τα έργα τέχνης, τις ταινίες στη συγκεκριμένη περίπτωση, με άλλο μάτι. Κοινωνικότερο και λιγότερο προσωπικό. Γιατί ο κινηματογραφιστής, ιδιότητα που έχω - και πολύ αγαπώ - ευχαριστιέται ή δυσαρεστείται και με πράγματα που για τον «απλό» θεατή δεν έχουν και τόση αξία. Μια σκιά στον τοίχο, για παράδειγμα, δε σημαίνει, ίσως, τίποτα για κάποιον που δεν μπορεί να την παρατηρήσει. Για τον «ειδικό» αυτό είναι ζήτημα. Γιατί μπορεί να δείχνει προχειρότητα.

Και, αποφασίζεις, και από άλλους παράγοντες, ο χώρος στην εφημερίδα, ας πούμε, να μην ασχοληθείς με τέτοιες «μικρές» λεπτομέρειες. Στέκεσαι στα «χοντρά». Και ο λόγος σου κινδυνεύει να γίνει σχηματικός και εσύ αφοριστικός. Και πρέπει να αναλάβεις το ρίσκο. Γιατί πρέπει να εκφραστεί η άποψή μας για τα τεκταινόμενα στη Θεσσαλονίκη. Για την ελληνική κινηματογραφική παραγωγή.


Του
Νίκου ΑΝΤΩΝΑΚΟΥ

ΠΑΡΟΜΟΙΑ ΘΕΜΑΤΑ
Ενα βιβλίο που μπορεί να ταξιδέψει σε όλη την Ελλάδα(2021-09-24 00:00:00.0)
Τι ώρες είναι αυτές;(2008-03-23 00:00:00.0)
«Με ρέστα δε γουστάρω πια να ζω...»(2008-01-27 00:00:00.0)
«Αντιμέτωπος με το θηρίο»...(2007-07-15 00:00:00.0)
Περπατώ εις το δάσος...!(2004-08-17 00:00:00.0)
Sir Gregory ή καπετάν Γρηγόρης;(2002-10-20 00:00:00.0)

Κορυφή σελίδας
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ