Σάββατο 16 Μάρτη 2019 - Κυριακή 17 Μάρτη 2019
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 33
ΠΑΙΔΕΙΑ
Να μην περάσει το σκληρό και ανταγωνιστικό Λύκειο που ετοιμάζει η κυβέρνηση

Eurokinissi

Στη διαδικασία της διαβούλευσης θα τεθεί την ερχόμενη βδομάδα το νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας για την «αναμόρφωση» - ή καλύτερα την ακύρωση - της Γ' Λυκείου και την πρόσβαση στην Ανώτατη Εκπαίδευση, όπως ανακοίνωσε την περασμένη Πέμπτη ο υπουργός Παιδείας, που παρέδωσε το τελικό κυβερνητικό σχέδιο γι' αυτήν την υπόθεση στην ΟΛΜΕ. Το κυβερνητικό σχέδιο παραμένει ίδιο ουσιαστικά με εκείνο που είχε παρουσιαστεί στο τέλος του καλοκαιριού και είχε ξεσηκώσει πλήθος αντιδράσεων από μαθητές, εκπαιδευτικούς και γονείς, αφού μετατρέπει το Λύκειο σε ένα πιο σκληρό και ανταγωνιστικό προπαρασκευαστήριο για τις εξετάσεις, οι οποίες μάλιστα διπλασιάζονται.

Θυμίζουμε ότι με το νέο σύστημα, οι μαθητές που τελειώνουν φέτος τη Β' Λυκείου, ολοκληρώνουν ουσιαστικά τις όποιες γενικές γνώσεις τούς προσφέρει η Μέση Εκπαίδευση και από τη νέα σχολική χρονιά μπαίνουν σε μια Γ' Λυκείου όπου θα διδάσκονται μόνο τα μαθήματα στα οποία θα διαγωνιστούν στις πανελλαδικές εξετάσεις, συν Θρησκευτικά, Γυμναστική και ένα μάθημα επιλογής (στα μαθήματα επιλογής περιλαμβάνονται τα ειδικά μαθήματα των πανελλαδικών εξετάσεων και τα Λατινικά).

Τον Οκτώβρη οι μαθητές θα καταθέσουν ένα πρώτο μηχανογραφικό δελτίο με έως 10 προτιμήσεις προκειμένου να δουν αν θα πετύχουν κάποιο Τμήμα Ελεύθερης Πρόσβασης (ΤΕΠ). Τα ΤΕΠ είναι τα Τμήματα χαμηλής ζήτησης, που τα δηλώνουν λιγότεροι υποψήφιοι από τον αριθμό των εισακτέων τους. Αν στο πρώτο μηχανογραφικό ο υποψήφιος πετύχει τουλάχιστον ένα ΤΕΠ, τότε το Φλεβάρη του 2020 θα έχει τη δυνατότητα με μια τελική δήλωση να κατοχυρώσει αν θέλει να εισαχθεί στο ΤΕΠ δίνοντας μόνο τις εξετάσεις για το απολυτήριο ή αν δεν θέλει να εισαχθεί στο ΤΕΠ συνεχίζει δίνοντας και τις πανελλαδικές εξετάσεις. Να σημειωθεί δε ότι όσοι επιλέξουν να εισαχθούν σε ΤΕΠ δεν έχουν δικαίωμα μετεγγραφής.

Στη συνέχεια, το Μάη του 2020 οι μαθητές - υποψήφιοι θα δώσουν τις εξετάσεις για το απολυτήριό τους, οι οποίες θα είναι παρόμοιες με τις πανελλαδικές (τα θέματα θα επιλέγονται με κλήρωση από αυτά που θα έχουν προτείνει οι εκπαιδευτικοί μιας ομάδας σχολείων, επιτηρητές και διορθωτές θα είναι εκπαιδευτικοί άλλων σχολείων και το όνομα του κάθε υποψηφίου στο γραπτό θα είναι καλυμμένο κ.λπ.) και στα ίδια ακριβώς μαθήματα. Να σημειωθεί ότι μόνο για το 2020 ο βαθμός του απολυτηρίου δεν θα μετρήσει για την πρόσβαση στην Ανώτατη Εκπαίδευση, ενώ από τον επόμενο χρόνο θα αρχίσει να μετράει σταδιακά, σε ένα ποσοστό που θα αυξάνεται και θα μειώνεται αντίστοιχα με το πόσο θα μετρούν οι βαθμοί των πανελλαδικών.

Μετά από αυτές τις εξετάσεις θα ακολουθούν οι πανελλαδικές, όπως τις γνωρίζουμε σήμερα, η ανακοίνωση των βαθμών, η συμπλήρωση μηχανογραφικού (όπως και σήμερα, δηλαδή με όσες επιλογές έχουν και τώρα οι υποψήφιοι στη συμπλήρωση του μηχανογραφικού, ανεξάρτητα από τις επιλογές που θα έχουν δηλώσει τον Οκτώβρη) και η ανακοίνωση των βάσεων με τα αποτελέσματα για την πρόσβαση θα γίνει κανονικά τον Αύγουστο.

Αποστεωμένο Λύκειο - φροντιστήριο

Από τα παραπάνω γίνεται εύκολα κατανοητό ότι το νέο Λύκειο που διαμορφώνεται είναι απόλυτα υποταγμένο στις εξετάσεις, ακόμα πιο άχαρο και αποστεωμένο για τους μαθητές αφού εξοβελίζεται από τη Γ' Λυκείου η γενική μόρφωση, αλλά και πολύ πιο ανταγωνιστικό και σκληρό, με διπλές πανελλαδικού τύπου εξετάσεις και με τους φροντιστηριάρχες να το χειροκροτούν και να «τρίβουν τα χέρια τους».

Και ακριβώς επειδή το υπουργείο Παιδείας τα γνωρίζει αυτά και γνωρίζει και τις αντιδράσεις που θα συναντήσει, επιχειρεί στο σχέδιο που έδωσε στη δημοσιότητα να διασκεδάσει τις εντυπώσεις, ανεπιτυχώς όμως.

Προσπαθώντας, για παράδειγμα, να απαντήσει το υπουργείο ότι τάχα η Γ' Λυκείου δεν μετατρέπεται σε ένα κοινό φροντιστήριο λέει: «Το φροντιστήριο μαθαίνει τον μαθητή/πελάτη πώς να αντιμετωπίσει με επιτυχία τις πανελλαδικές (...) Η δουλειά του σχολείου είναι εντελώς διαφορετική». Εδώ γελάνε και τα μωρά παιδιά! Μα αφού με το μόνο που θα ασχολούνται οι μαθητές στη Γ' Λυκείου είναι με τα μαθήματα των εξετάσεων, πώς εκπληρώνεται ο διαφορετικός ρόλος του σχολείου; Η μόνη και ουσιαστική διαφορά που θα έχει η Γ' Λυκείου με τα φροντιστήρια είναι ότι τα φροντιστήρια έχουν σε κάθε τμήμα το πολύ μέχρι 10 μαθητές, ενώ στα σχολεία στοιβάζονται 25 και 27 μαθητές ανά τμήμα! Ομως, όσοι δικαίως κατηγορούν την κυβέρνηση ότι «φροντιστηριοποιεί» το σχολείο δεν το κάνουν από τη σκοπιά ότι θα είναι ένα αναποτελεσματικό φροντιστήριο (με υπερμεγέθη τμήματα), αλλά από τη σκοπιά τού ότι πετιέται εκτός η όποια γενική μόρφωση προσφερόταν μέχρι τώρα. Σε αυτό το θέμα, δε, το υπουργείο κάνει μια κυνική ομολογία λέγοντας: «Με πέντε χρόνια δευτεροβάθμιας που έχουν προηγηθεί, ο μαθητής έχει αποκτήσει τη γνώση που χρειάζεται ως μελλοντικός πολίτης, κοινωνός κοινωνίας». Με άλλα λόγια, ό,τι μάθατε, μάθατε! Φτάνουμε στον 21ο αιώνα, με τον πλούτο της γνώσης που έχει αναπτυχθεί, να μειώνουμε κατά ένα έτος τα σχολικά χρόνια! Γυρνάμε δεκαετίες πίσω κι αυτό το πλασάρουν ως «πρόοδο»! Μήπως είναι αρκετό και το Γυμνάσιο από μόνο του, γι' αυτό το Λύκειο παραμένει εκτός υποχρεωτικής Εκπαίδευσης, παρά τις υποσχέσεις του ΣΥΡΙΖΑ ότι τάχα θα την επέκτεινε;

Οι διπλές εξετάσεις δεν αναβαθμίζουν το απολυτήριο

Αλλο επιχείρημα που επιστρατεύει ανεπιτυχώς η κυβέρνηση είναι ότι τάχα, με τις πανελλαδικού τύπου απολυτήριες εξετάσεις, θα ενισχύσει την αξία του απολυτηρίου. «Το απολυτήριο έχει σήμερα απαξιωθεί, ακριβώς γιατί θεωρείται μια απλή διαδικαστική υπόθεση», ισχυρίζεται το υπουργείο Παιδείας. Ομως, η πραγματικότητα που γνωρίζουν καλά όλοι οι απόφοιτοι είναι ότι το απολυτήριο δεν σημαίνει κάτι γιατί δεν μπορείς να κάνεις τίποτα με αυτό, γιατί με την πληθώρα αποφοίτων μεταδευτεροβάθμιων, ανώτερων και ανώτατων ιδρυμάτων, οι κάτοχοι μόνο του απολυτηρίου Λυκείου βρίσκονται τελευταίοι στην όποια λίστα διορισμού. Και το υπουργείο είναι προκλητικό όταν λέει ότι... «με την ενίσχυση της αξιοπιστίας του απολυτηρίου επιτυγχάνεται και η ισότιμη αντιμετώπιση των αποφοίτων των ΓΕΛ στην αγορά εργασίας, αφού είναι προσόν διορισμού μέσω ΑΣΕΠ». Γιατί και σήμερα το απολυτήριο είναι προσόν διορισμού. Ομως, όσες παραπάνω εξετάσεις και να βάλουν στο απολυτήριο, ο απόφοιτος του ΓΕΛ δεν μπορεί να ισοτιμηθεί με τον απόφοιτο του ΙΕΚ, του ΤΕΙ, του πανεπιστημίου κ.ο.κ.

Οσο για τις πανελλαδικού τύπου εξετάσεις που φορτώνουν τους μαθητές για να πάρουν το απολυτήριο, το υπουργείο ισχυρίζεται ότι δεν είναι επιπλέον πανελλαδικές γιατί τα θέματα θα τα βάζουν εκπαιδευτικοί της περιοχής των μαθητών (!), λες και αυτό που διαφοροποιεί τις πανελλαδικές είναι η... διεύθυνση κατοικίας του εκπαιδευτικού που πρότεινε το κάθε θέμα! Λέει ακόμα ότι αυτές οι εξετάσεις «δεν είναι ανταγωνιστικές, δεν περνάει όποιος πήρε καλύτερο βαθμό από ανθυποψηφίους του αλλά απλά όποιος πήρε βαθμό απόλυσης (9,5)». Αυτά αν πάει να τα πει στους μαθητές που θα έχουν περάσει όλη αυτή την ανταγωνιστική και σκληρή Γ' Λυκείου και θα φτάνουν σε αυτές τις εξετάσεις - «πρόβα τζενεράλε» των πανελλαδικών, με το άγχος στο κατακόρυφο... δεν θα έχει πού να σταθεί! Ασε που στην αμέσως επόμενη πρόταση, το υπουργείο προσθέτει ότι ο βαθμός του απολυτηρίου, άρα και αυτών των επιπλέον εξετάσεων, «θα συνυπολογίζεται και στη διαμόρφωση του βαθμού πρόσβασης των πανελλαδικών εξετάσεων», δηλαδή δεν θα φτάνει το 9,5 αλλά οι υποψήφιοι θα μοχθούν το ίδιο για καλούς βαθμούς όπως και στις πανελλαδικές...

Κοροϊδία με την «ελεύθερη πρόσβαση»

Σχετική με τα παραπάνω, δηλαδή τις πανελλαδικού τύπου εξετάσεις για το απολυτήριο και την προσμέτρηση προοπτικά του βαθμού του απολυτηρίου στην πρόσβαση, είναι και η δήλωση του υπουργείου ότι οι παρεμβάσεις αυτές γίνονται «στην προοπτική σταδιακής καθιέρωσης της ελεύθερης πρόσβασης». Εδώ γελάνε και οι πέτρες! Γιατί όλοι καταλαβαίνουν ότι αυτά λέγονται για να χαϊδέψουν τα αυτιά του κομματικού ακροατηρίου του ΣΥΡΙΖΑ και να κάνουν σύνδεση με την ανέφικτη θέση περί «ελεύθερης πρόσβασης», που είχαν όταν ήταν στην αντιπολίτευση. «Ελεύθερη», δηλαδή χωρίς εξετάσεις, δεν είναι ούτε θα είναι σε καμία περίπτωση η πρόσβαση στην Ανώτατη Εκπαίδευση. Ακόμα και σε αυτά τα Τμήματα Ελεύθερης Πρόσβασης (ΤΕΠ) που φτιάχνει τώρα το υπουργείο η πρόσβαση προϋποθέτει επιτυχία στις πανελλαδικού τύπου εξετάσεις που μπαίνουν πριν από το απολυτήριο. Ασε που και αυτά τα ΤΕΠ είναι εν μέρει «κοροϊδία» για να απαλύνουν τάχα κάποιους μαθητές σε αυτό το σκληρό και ανταγωνιστικό Λύκειο. Γιατί τα ΤΕΠ δεν είναι τίποτα λιγότερο και τίποτα περισσότερο από τα Τμήματα χαμηλής ζήτησης που υπάρχουν και σήμερα και που μπορούν να εισάγονται σε αυτά υποψήφιοι με πολύ χαμηλές βαθμολογίες.

Τέλος, σημειώνουμε ότι το υπουργείο, δημοσιοποιώντας το συγκεκριμένο σχέδιο, σημειώνει ότι αυτό «αποτελεί την αρχή για μια ευρύτερη αναμόρφωση της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης που θα επιτελεστεί σταδιακά, χωρίς αναταράξεις για τη σχολική κοινότητα, πάντα με γνώμονα το συμφέρον των παιδιών». Με δεδομένη τη φιλοσοφία που διέπει τις αλλαγές στη Γ' Λυκείου μπορούμε να φανταστούμε τι θα ακολουθήσει και στις υπόλοιπες τάξεις, ενώ η υπόσχεση «χωρίς αναταράξεις» καθόλου δεν μπορεί να καθησυχάσει, όταν για τους μαθητές που θα δώσουν του χρόνου εξετάσεις με το νέο σύστημα οι ανακοινώσεις γίνονται τώρα, Μάρτη μήνα, όταν ήδη έχουν ξεκινήσει την προετοιμασία τους για τις πανελλαδικές και η κυβέρνηση τους μετατρέπει ουσιαστικά σε «πειραματόζωα».


Γ. Σ.


Κορυφή σελίδας

Διαβάστε στο «Ρ»

Ο καιρός
Weather data from openweathermap.org