Σάββατο 16 Φλεβάρη 2019 - Κυριακή 17 Φλεβάρη 2019
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 24
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Η λογοτεχνία στη μικρή οθόνη

Συζήτηση με τον σκηνοθέτη Τάσο Ψαρρά για την τηλεοπτική σειρά «Η ζωή εν τάφω»

Ο Τ. Ψαρράς
Ο Τ. Ψαρράς
«Η ζωή εν τάφω» είναι το πρώτο μυθιστόρημα που έγραψε ο λογοτέχνης Στρατής Μυριβήλης και δίνει με τον πλέον παραστατικό τρόπο - άλλωστε ξεκίνησε να σχεδιάζεται το 1917, στα χαρακώματα του Α' Παγκοσμίου Πολέμου - τη φρίκη του πολέμου. Παράλληλα, αναδεικνύει την αντίληψη ότι όσοι σκοτώθηκαν και από τις δύο μεριές είναι εξίσου θύματα, θύματα αθώα κατά βάθος, γιατί η ιδέα του σκοτωμού δεν ήταν δικιά τους, όπως έλεγε ο ίδιος ο συγγραφέας το 1924.

Αυτό το βιβλίο μεταφέρεται στη μικρή οθόνη από τον πολυβραβευμένο σκηνοθέτη Τάσο Ψαρρά, που έχει αναλάβει το σενάριο και τη σκηνοθεσία. Ο «Ριζοσπάστης» είχε τη χαρά να καταφέρει να συζητήσει, μέσα στο βαρύ φόρτο του προγράμματος και των γυρισμάτων, με τον Τ. Ψαρρά.

***

-- Ξεκίνησε να προβάλλεται στην κρατική τηλεόραση «Η ζωή εν τάφω», ένα εμβληματικό αντιπολεμικό μυθιστόρημα. Τι ήταν αυτό που σας παρακίνησε να επιλέξετε το συγκεκριμένο έργο;

-- «Η ζωή εν τάφω» έχει τη δική της ιστορία. Το 2009, μετά την επιτυχία του «Καρυωτάκη», η ίδια η ΕΡΤ ζήτησε από μένα και τον σημερινό εκτελεστή παραγωγής της σειράς να υποβάλουμε μια πρόταση για μεταφορά στην τηλεόραση του συγκεκριμένου μυθιστορήματος του Μυριβήλη. Ετσι και έγινε. Το μυθιστόρημα, αν και δημοσιεύτηκε για πρώτη φορά το 1924, έδειχνε να είναι πολύ σύγχρονο και πολύ ενδιαφέρον. Ο Δ. Μαρωνίτης σε 4 επιφυλλίδες το 2015 στο «ΒΗΜΑ» χαρακτηρίζει το βιβλίο το σημαντικότερο του Μεσοπολέμου. Επιπλέον, πλησίαζε και η επέτειος των 100 χρόνων από την έναρξη του Α' Παγκοσμίου Πολέμου, κι αυτό ήταν ένα κίνητρο να πωληθεί η σειρά στο εξωτερικό. Αλλωστε, το ραδιόφωνο του BBC μετέδωσε το μυθιστόρημα σε δραματοποιημένη μορφή το 2014. Στη συνέχεια, βέβαια, μολονότι όλες οι επιτροπές της ΕΡΤ υποστήριζαν την πρόταση, έκλεισε η ΕΡΤ και πήγαν όλα πίσω.

Από τα γυρίσματα
Από τα γυρίσματα
-- Είναι μια σειρά εποχής, ιδιαίτερα προσεγμένη. Πώς δουλέψατε για να αποδώσετε την εποχή, τι δυσκολίες αντιμετωπίσατε;

-- Στην Ελλάδα, και ιδίως στην Αθήνα, είναι πολύ δύσκολο να γυρίσει κάποιος όχι μόνο μια σειρά αλλά και μια ταινία εποχής. Δεν υπάρχουν χώροι, δεν σώθηκαν σπίτια, κτίρια, δρόμοι, με εξαίρεση δυο - τρία στενά στην Πλάκα. Λες και κάποιοι ήθελαν να σβήσουν την ιστορία του τόπου. Για δείτε τι γίνεται σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες... Ολόκληρες γειτονιές, οικοδομικά τετράγωνα παραμένουν απείραχτα. Στον «Καρυωτάκη», που είχα πολλές σκηνές στην Αθήνα, έκανα τα γυρίσματα στη Σύρο, στο Γαλαξίδι, στην Καλαμάτα, στο Ναύπλιο και αλλού. Στη «Ζωή εν τάφω» ευτυχώς οι αστικοί χώροι ήταν στη Μυτιλήνη, που κρατά ακόμη, και σε ορισμένες άλλες περιοχές, ενώ τα χαρακώματα, στα οποία εξελίσσεται το κεντρικό μέρος της αφήγησης, τα κατασκευάσαμε στην Παιανία.

-- Μιλήστε μας για τους συνεργάτες σας...

-- Είναι μια πολυπρόσωπη παραγωγή με ελάχιστο κόστος και αυτό μας δημιουργεί τεράστια προβλήματα. Επίσης, η διάρκεια του εγχειρήματος είναι μεγάλη. Είμαστε στον όγδοο μήνα των γυρισμάτων και θέλουμε τουλάχιστον άλλους δύο. Σ' αυτό το διάστημα κάποιοι φεύγουν, άλλοι έρχονται, παρ' όλα αυτά συνεχίζουμε. Φωτογραφία ο Γιάννης Δρακουλαράκος, σκηνικά ο Σπύρος Λάσκαρης και στη συνέχεια ο Μιχάλης Σδούγκος, κοστούμια η Ιουλία Σταυρίδη, ηχοληψία ο Δημήτρης Κανελλόπουλος και στη συνέχεια ο Νίκος Μπουγιούκος, μακιγιάζ η Κατερίνα Βαρθαλίτου, μοντάζ η Ιωάννα Σπηλιοπούλου, μουσική ο Νεοκλής Νεοφυτίδης, εκτέλεση παραγωγής ο Γιώργος Παπαδάτος, παραγωγή ο Γιώργος Κυριάκος και η εταιρεία «View Master». Επίσης, παίρνουν μέρος πάνω από 150 ηθοποιοί, όπως ο Δημήτρης Μοθωναίος, η Χριστίνα Χειλά Φαμέλη, ο Γιάννης Μπέζος, η Καρυοφυλλιά Καραμπέτη, ο Γιώργος Αρμένης, η Ράνια Οικονομίδου, ο Δημήτρης Ημελλος, η Ελλη Φωτίου, ο Κώστας Καστανάς, ο Νίκος Πουρσανίδης, ο Βαγγέλης Στρατηγάκος, ο Ερρίκος Λίτσης, η Μαρία Κίτσου και πολλοί νεότεροι ηθοποιοί, για τους οποίους είμαι ιδιαίτερα υπερήφανος.


-- Από την πορεία σας μέχρι τώρα φαίνεται ότι σας γοητεύει η ελληνική λογοτεχνία. Εχετε επιλέξει τόσο να προβάλετε λογοτέχνες ενταγμένους στις κοινωνικές και πολιτικές συνθήκες που διαμορφώθηκε το έργο τους, όσο και να μεταφέρετε έργα τους στη μικρή μας οθόνη...

-- Η ελληνική λογοτεχνία είναι ένας θησαυρός που μας αποκαλύπτεται συνέχεια και σταθερά με παρελθόν, παρόν και μέλλον. Εχω μια βαθύτερη σχέση με την ελληνική λογοτεχνία, διότι εκτός από τις μεταφορές στον κινηματογράφο και την τηλεόραση, παράγω και σκηνοθετώ κατά διαστήματα την εκπομπή «Εποχές και Συγγραφείς» για την ΕΡΤ, παρουσιάζοντας συγγραφείς και το έργο τους σε σχέση πάντοτε με την κοινωνική πραγματικότητα της εποχής τους. Για το έργο αυτό με βράβευσε φέτος η Ακαδημία Αθηνών.

-- Ποια είναι τα μελλοντικά σας σχέδια; Βρίσκεται τίποτα στα σκαριά;

-- Υπάρχει σχέδιο για μια ταινία, για μια πολιτική ταινία, όπως είναι άλλωστε οι περισσότερες που έχω γυρίσει, που καλύπτει ένα μεγάλο μέρος της σύγχρονής μας κοινωνικής και πολιτικής Ιστορίας, με πολλές άγνωστες πτυχές της. Ελπίζω τελικά να γίνει, γιατί είναι ένα πολύ ενδιαφέρον αλλά και δύσκολο εγχείρημα.

-- Είστε χρόνια στο χώρο. Πώς βλέπετε την ανάπτυξη του ελληνικού κινηματογράφου; Ποιες είναι οι δυσκολίες που αντιμετωπίζει ένας δημιουργός σήμερα;

-- Ο κινηματογράφος θα έλεγε κανείς πως πάει καλά, από όσα δημοσιεύονται εντός και εκτός των τειχών. Αλλά οι δυσκολίες παραμένουν, τόσο στον τομέα της παραγωγής όσο και στον τομέα της διανομής. Οι χρηματοδοτήσεις δεν είναι μια εύκολη υπόθεση και τα κινηματογραφικά μονοπώλια περιορίζουν τις δυνατότητες να βρεθούν αίθουσες για προβολή των ελληνικών ταινιών. Σε καμιά περίπτωση δεν υπάρχουν οι ευκαιρίες που υπήρχαν πριν από 20 χρόνια. Θα δούμε...


Α. Π.


Κορυφή σελίδας
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ