ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 8 Ιούνη 2001
Σελ. /64
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Η Καισαριανή τίμησε τον Γιώργο Κακουλίδη

Τον ποιητή Γιώργο Κακουλίδη τίμησε η γενέτειρά του Καισαριανή το βράδυ της Τετάρτης, με μια σεμνή και ζεστή εκδήλωση που οργάνωσε ο δήμος, στην αίθουσα εκδηλώσεων του δημαρχείου.

Η εκδήλωση ξεκίνησε με το μήνυμα που απέστειλε η ΓΓ της ΚΕ του ΚΚΕ, Αλέκα Παπαρήγα και με το οποίο ευχήθηκε στον τιμώμενο «να συνεχίσει σταθερά και αταλάντευτα την αγωνιστική του πορεία στη ζωή και την τέχνη».

«Στο πρόσωπό του σήμερα τιμούμε τρεις γενιές της Καισαριανής που είναι ταυτόχρονα και τρεις καλλιτεχνικές γενιές» σημείωσε στο χαιρετισμό του ο δήμαρχος της πόλης, Γιώργος Κατημερτζής, αναφερόμενος στον παππού του ποιητή, Γιώργο Κακουλίδη, γλύπτη, ο οποίος ήρθε στην Καισαριανή από την Κερασούντα του Πόντου το 1910 και στον πατέρα του, Δημήτρη, ζωγράφο με σπουδαίο έργο, που γεννήθηκε το 1931, όταν ο συνοικισμός άρχισε να αναπτύσσεται από τους Μικρασιάτες πρόσφυγες. Σε ένα τέτοιο περιβάλλον που το σημάδευαν παρουσίες του κύκλου του πατέρα, όπως οι ποιητές Νίκος Καρούζος και Μιχάλης Κατσαρός, γεννήθηκε το 1956 ο Γιώργος.

Από το 1979, οπότε και εκδόθηκε η πρώτη του ποιητική συλλογή «Λίμπερτυ», μέχρι τώρα ο Γ. Κακουλίδης έχει εκδώσει οκτώ ποιητικές συλλογές, δύο πεζογραφήματα και ένα θεατρικό έργο. Το 1994 τιμήθηκε με το Διεθνές Βραβείο Καβάφη, ενώ το 2001 εκδόθηκε η ποιητική του συλλογή «Ο πειρασμός της Μάχης». Ο δήμαρχος σημείωσε ότι με την εκδήλωση αυτή τονίζεται η θέληση του δήμου να γίνει η Καισαριανή «ένας τόπος πολιτισμού και πολιτιστικών δραστηριοτήτων υψηλού επιπέδου».

Στη σημασία της εκδήλωσης αναφέρθηκε και ο επίτιμος δήμαρχος Καισαριανής, Παναγιώτης Μακρής, ο οποίος τόνισε πως αυτή «σηματοδοτεί την πολιτιστική ανάπτυξη της Καισαριανής στην ογδοντάχρονη ύπαρξή της», με ιδιαίτερης σημασίας σταθμούς την Εθνική Αντίσταση και τη μετεμφυλιακή περίοδο. Ο Π. Μακρής αναφέρθηκε στα μεγάλα πολιτιστικά επιτεύγματα του δήμου και αφού συνεχάρη τη δημοτική αρχή και όσους βοήθησαν στην οργάνωση της εκδήλωσης, σημείωσε πως ο ποιητής, εκτός από το έργο του, συμμετέχει ενεργά και στους αγώνες του λαού.

Για το έργο του ποιητή μίλησε ο ιστορικός Βάσιας Τσοκόπουλος. Η ποίησή του, σημείωσε, «είναι ένας εξορκισμός του θανάτου, αλλά πολύ περισσότερο μια δραστική πάλη εναντίον του... Γι' αυτό και η ποίησή του ακτινοβολεί τόσο, γιατί είναι το αποτέλεσμα της πάλης του με τον εαυτό του».

Ποιήματα της τελευταίας του συλλογής απάγγειλε η Λητώ Τσεκούρα. Ο ίδιος ο ποιητής έκλεισε την εκδήλωση ευχαριστώντας τους διοργανωτές, ενώ μετέφερε στους παρευρισκόμενους εικόνες της παιδικής του ηλικίας από την Καισαριανή και απήγγειλε δύο ποιήματά του.

Παραβρέθηκαν, μεταξύ άλλων, ο Δημήτρης Κουτσούμπας, μέλος του ΠΓ της ΚΕ του ΚΚΕ και διευθυντής του «Ριζοσπάστη», ο Βασίλης Κολοβός, η Εύα Μελά κ.ά.

49η ΜΠΙΕΝΑΛΕ ΒΕΝΕΤΙΑΣ
Ο «κόσμος» τριών δημιουργών

ΒΕΝΕΤΙΑ (της απεσταλμένης μας ΑΡΙΣΤΟΥΛΑΣ ΕΛΛΗΝΟΥΔΗ).-

Οι Βενετσιάνοι, οι ξένοι τουρίστες και οι Ελληνες που τυχαία διάβηκαν χτες (7/6) το βράδυ την Οδό και τη Γέφυρα των Ελλήνων, όπου βρίσκεται το Ελληνικό Ινστιτούτο Βυζαντινών Σπουδών Βενετίας και ο περίφημος ναός του Αγίου Γεωργίου, ξαφνιάστηκαν ακούγοντας μια γυναικεία αηδονόλαλη φωνή να τραγουδά σε γλώσσα ελληνική. Ηταν η Σαβίνα Γιαννάτου η οποία συνοδευόμενη από το συγκρότημα «Primavesa en Salonico» ερμήνευσε «Τραγούδια της Μεσογείου» στο προαύλιο του ναού, «σημαδεύοντας» με αυτή την ιδιαιτέρως ατμοσφαιρική συναυλία την ελληνική παρουσία στην 49η Μπιενάλε Εικαστικών Τεχνών της Βενετίας.

Παρουσία σημαντική, με συμμετοχή τριών εικαστικών καλλιτεχνών της νεότερης γενιάς (Νίκος Ναυρίδης, Ηλίας Παπαηλιάκης, Ερση Χατζηαργυρού), παρουσία την οποία χαιρέτισε ο υπουργός Πολιτισμού, Ευάγγελος Βενιζέλος με συνέντευξη Τύπου που έδωσε χτες το βράδυ στο Ινστιτούτο, ενόψει των σημερινών εγκαινίων (11 π.μ.) του Ελληνικού Περιπτέρου στην Μπιενάλε και κυρίως, με στόχο, να προβάλει την «Πολιτιστική Ολυμπιάδα» του 2004. Την κεντρική ιδέα και ουσία της η οποία επιδιώκει «να παρουσιάσει την αυθεντικότητα των τόπων και ιδεών» και να στείλει σ' όλο τον κόσμο ένα μήνυμα για τον «Πολιτισμό του Πολιτισμού». Ο υπουργός μίλησε για μια «Πολιτιστική Ολυμπιάδα» της «ισοτιμίας και πολυφωνίας» μέσα από τη «διαχρονία του ελληνικού πολιτισμού», με ιδεολογικούς άξονες «την ειρήνη, την κοινωνική συνοχή, την οικονομικότητα» και πολιτιστικούς «την παράδοση, τη νεοτερικότητα και τη μετανεοτερικότητα».

Ο Ε. Βενιζέλος ευελπίστησε για τη δημιουργία ενός ιδρύματος - θεματοφύλακα της «Πολιτιστικής Ολυμπιάδας» και στις άλλες πόλεις που θα αναλάβουν τους Ολυμπιακούς Αγώνες και μίλησε για την καθιέρωση των βραβείων της «Πολιτιστικής Ολυμπιάδας» με την επωνυμία «Κότινος» τα οποία θα αφορούν σε όλες τις μορφές του πολιτισμού και της επιστήμης. Αναφορικά με τις εκδηλώσεις της «Πολιτιστικής Ολυμπιάδας» για το 2001, ο υπουργός παρέπεμψε σε ένα ενημερωτικό φυλλάδιο, το οποίο περιέχει εκδηλώσεις που έχουν προ πολλού ανακοινωθεί (μερικές ήδη έγιναν, άλλες έπονται) και ως προς τις εκδηλώσεις που θα γίνουν το 2004 είπε πως «το πρόγραμμα θα ανακοινωθεί προσεχώς στην Αθήνα».

Το λόγο για την «Πολιτιστική Ολυμπιάδα» πήρε στη συνέχεια ο πρόεδρός της Τίτος Πατρίκιος, ο οποίος στάθηκε κυρίως στο νόημα των «τριών κομβικών σημείων της» τα οποία είναι ο τόπος, ο χρόνος και ο λόγος, με διαστάσεις «διατοπικότητας», «διαχρονικότητας» και «διαλόγου - διαλεκτικής», αντίστοιχα. Ο Τ. Πατρίκιος είπε: «θέλουμε στην Πολιτιστική Ολυμπιάδα να υπάρχουν τα μεγάλα οικουμενικά, συμβολικά γεγονότα, αλλά και τα μικρότερα, ηπιότερα του καθημερινού ανθρώπου».

Στη συνέντευξη Τύπου μίλησε και η εθνική επίτροπος στην Μπιενάλε Λίνα Τσίκοντα, η οποία τόνισε ότι «τα πολύ σημαντικά έργα και των τριών καλλιτεχνών, συμπτωματικά συμπίπτουν με τα τρία κομβικά σημεία της "Πολιτιστικής Ολυμπιάδας" (τόπος, χρόνος, λόγος), καθώς οι τρεις καλλιτέχνες μέσα από τα έργα τους περνούν φιλοσοφικές έννοιες διερεύνησης του εσωτερικού και εξωτερικού "κόσμου" του ανθρώπου».

Οι μύθοι του «αφροκεντρισμού»

Ως «τάση να λυθούν τα προβλήματα της Αμερικής μέσω αυτών των θεωριών» εκτιμά την άποψη του «αφροκεντρισμού», δηλαδή της θεωρίας ότι η αρχαιοελληνική φιλοσοφία είναι αποτέλεσμα «σφετερισμού» των ιδεών του αφρικανικού πολιτισμού, η καθηγήτρια Ανθρωπιστικών Σπουδών στο Wellesley College της Μασαχουσέτης και ένθερμη αντίπαλος της παραπάνω θεωρίας Μέρι Λέφκοβιτς, σε συνέντευξη Τύπου που παραχώρησε την Τετάρτη από το βήμα της Ακαδημίας Αθηνών. Η καθηγήτρια ήρθε στην Ελλάδα συνοδεύοντας τον σύζυγό της καθηγητή και κορυφαίο ελληνιστή, Σερ Χιου Λόιντ Τζονς, με αφορμή την υποδοχή του ως Ξένου Εταίρου της Ακαδημίας Αθηνών που πραγματοποιήθηκε την Τρίτη.

Την Μέρι Λέφκοβιτς παρουσίασε ο πρόεδρος της Ακαδημίας Νικόλαος Κονομής και η ίδια, στην ομιλία της και στις απαντήσεις της στους δημοσιογράφους, εξήγησε την εν λόγω θεωρία της «Μαύρης Αθηνάς», σύμφωνα με την οποία ο Σωκράτης ήταν μαύρος και ο Αριστοτέλης ένας απλός κλέφτης ιδεών από τη βιβλιοθήκη της Αλεξάνδρειας.

Η καθηγήτρια σημείωσε ότι οι απόψεις αυτές είναι αποτέλεσμα της ανησυχίας των αμερικανικών πανεπιστημίων, από τα οποία προέρχονται και τα οποία θέλουν με αυτόν τον τρόπο να καλύψουν την έλλειψη ουσιαστικής προσφοράς τους στην επιστήμη. Επικεφαλής της θεωρίας πως η αρχαιοελληνική σκέψη είναι αποτέλεσμα ...κλοπής είναι ο καθηγητής Μπερνάλ του Πανεπιστημίου Κορνέλ, ο οποίος, σύμφωνα με την Μ. Λέφκοβιτς, «γνωρίζει ότι η θεωρία για τον Αριστοτέλη είναι ανοησία», αλλά εξακολουθεί να «βλέπει» στενότερη σχέση μεταξύ της αιγυπτιακής και της ελληνικής σκέψης, από αυτήν που αναγνωρίζει η διεθνής επιστημονική κοινότητα. Αλλωστε, η ίδια και με τα βιβλία της και με τα άρθρα της έχει αποδείξει το ανυπόστατο των ισχυρισμών του Μπερνάλ.

Τέλος, σε ερώτηση αν η παραποίηση της αλήθειας για τις ρίζες του ευρωπαϊκού πολιτισμού καλύπτει την επιβολή της «νέας τάξης πραγμάτων» και της «παγκοσμιοποίησης», η καθηγήτρια σημείωσε πως στην Αμερική υπάρχει όντως ένα πολιτικό κλίμα εναντίον του ευρωπαϊκού πολιτισμού. Να σημειωθεί ότι το βιβλίο της «Η Μαύρη Αθηνά - Μύθοι και Πραγματικότητα ή οι παραποιήσεις του "αφροκεντρισμού"» κυκλοφορεί στα ελληνικά από τον «Κάκτο».

Σελίδες «Χορού»

Κυκλοφόρησε το νέο τεύχος (Ανοιξη 2001), του περιοδικού «Χορός» (τρίμηνη έκδοση του Σωματείου Χορού και Ρυθμικής). Στις σελίδες του η Γ. Γιωτάκη επιχειρεί μία προσέγγιση στο καλλιτεχνικό κίνημα του «Κομιούνιτι Ντανς» («Χορός για την Κοινότητα»). Μία προσπάθεια ορισμού και περιγραφής του έργου του, με ιδιαίτερη έμφαση στην κοινωνική του προσφορά μέσω του χορού και της κίνησης. Ακόμη η Χριστίνα Πολυχρονιάδου αναφέρεται στο πιο αρχαίο και σύγχρονο μέσο, το Σώμα, ως θέμα του 3ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Νέων Μέσων, ενώ η Λένα Ζαμπούρα υπογράφει το κείμενο «Σκέψεις για τη χοροθεατρική εκπαίδευση, μια σύγχρονη αντίληψη». Επίσης στις σελίδες του «Χορού» φιλοξενείται ένα αφιέρωμα στο «7ο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας 2001», αλλά και ειδήσεις από το χώρο του χορού.

«Λα Στράντα» στο Ηρώδειο

Συμπαραγωγή του Δημοτικού Περιφερειακού Θεάτρου Βόλου, του Κέντρου Μουσικού Θεάτρου Βόλου και του Καλλιτεχνικού Οργανισμού της πόλης είναι η παράσταση «Λα Στράντα» που ανεβαίνει στις 10 του Σεπτέμβρη στο Ηρώδειο. Την παράσταση, που βασίζεται στη θεατρική διασκευή των Τούλιο Πινέλι και Μπερναντίνο Τσαπόνι, αλλά και στο σενάριο της ταινίας του Φελίνι, σκηνοθετεί ο Γιάννης Διαμαντόπουλος. Τη μετάφραση έκανε η Βιολέττα Σωτηροπούλου - Καρύδη. Τη θεατρική προσαρμογή των κειμένων επιμελήθηκε η Τιτίκα Στασινοπούλου. Πρωταγωνιστούν οι: Σπύρος Φωκάς, Γιώργος Νινιός και Τ. Στασινοπούλου. Παίζουν ακόμη οι: Κ. Βακαλοπούλου, Αν. Κουτσελίνης, Κ. Μακρή κ.ά. Τα σκηνικά και τα κοστούμια είναι του Π. Παπαδόπουλου. Η θεατρική προσαρμογή της μουσικής του Νίνο Ρότα είναι του Νίκου Κηπουργού.

Μετά το «Λα Στράντα», το ΔΗΠΕΘΕ Βόλου θα ανεβάσει την επόμενη διετία μία ελληνική οπερέτα. Ακόμη, το «Σλουθ» (Α. Σάφερ), τις «Αινιγματικές Παραλλαγές» (Ε. Σμιτ), το κλασικό αριστούργημα «Πέερ Γκιντ» (Ιψεν), τα «Σονέττα» (Σαίξπηρ). Επίσης, δύο θεατρικές συνθέσεις: «Η καταγγελία της Αννας Φρανκ» και «Τα φαντάσματα του Τρωικού πολέμου απολογούνται». Τέλος, μέσα στην επόμενη διετία το ΔΗΠΕΘΕ Βόλου θα ανεβάσει το έργο του Τ. Χάρισον «Η Δημιουργία, τα Πάθη, η Δευτέρα Παρουσία».



Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ