ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 6 Μάη 1997
Σελ. /36
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
ΚΚΕ
Σταματήστε το σκάνδαλο της Φλώρινας

Οι βουλευτές του Κόμματος, που πρώτοι έφεραν στο Κοινοβούλιο την προκλητική σύμβαση ΔΕΗ - Κοπελούζου, επανέρχονται με σχετική ερώτηση και καταγγέλλουν τις κυβερνητικές ρυθμίσεις

Το θέμα της σκανδαλώδους σύμβασης της ΔΕΗ με κοινοπραξία του Κοπελούζου για την κατασκευή του λιγνιτικού σταθμού Φλώρινας, έφερε για δεύτερη φορά στη Βουλή το ΚΚΕ, καλώντας την αρμόδια υπουργό Β. Παπανδρέου να καταθέσει σχετικές αιτήσεις και έγγραφα που να "δικαιολογούν" το τίμημα των 179,5 δισ. δρχ. Συγκεκριμένα, στην Ερώτηση που υπογράφουν οι βουλευτές του ΚόμματοςΣταύρος Παναγιώτου και Μαρία Μπόσκου αναφέρεται:

"Με την αριθ. 2776/11-3-1997 Ερώτηση είχαμε θέσει σειρά ερωτημάτων για την ανάθεση του Λιγνιτικού Σταθμού Φλώρινας και τη σκανδαλώδη τιμή που επρόκειτο να ανατεθεί. Στον ενδιάμεσο χρόνο, σύμφωνα με πληροφορίες του Τύπου, το ΔΣ της ΔΕΗ προχώρησε στην ανάθεση του έργου, ενώ ταυτόχρονα εμφανίστηκαν δημοσιεύματα, που αποτελούν ένδειξη ότι αντιτιθέμενα συμφέροντα, που δε συμμετέχουν στην τεράστια κλοπή της ΔΕΗ και του ελληνικού λαού, δίνουν μάχη για το μοίρασμα της πίτας. Η απάντησή σας με το έγγραφο αριθ. πρωτ. Δ5 - ΗΛ/Β/Φ6/6407/3 - 4 - 1997, δεν είναι καθόλου πειστική για τους ακόλουθους λόγους:

  • Η τιμή ανάθεσης της μονάδας Αγ. Δημήτρη V ήταν περίπου 80 δισ. δρχ., που αναπροσαρμοζόμενη (συναλλαγματικό και δραχμικό μέρος) εκτιμούσε ότι βρίσκεται σήμερα γύρω στα 100 δισ. δρχ.
  • Ασφαλώς, γνωρίζουμε ότι υπάρχουν πρόσθετα έργα, όπως η αποθείωση, ορισμένα έργα υποδομής κτλ. που προσαυξάνουν το τίμημα του ΑΓ. Δημήτρη V, για να είναι συγκρίσιμο με το τίμημα της Φλώρινας. Ομως, ενώ αυτά τα αναφέρετε στην απάντησή σας ξεχνάτε να αναφέρετε για το σημαντικό μικρότερο κόστος της Φλώρινας που οφείλεται στα παρακάτω:
  • Η μονάδα Αγ. Δημήτρη V είναι συνολικής ισχύος 360 MW, ενώ της Φλώρινας 330 MW, που σημαίνει ότι θα έπρεπε στη σύγκριση να γίνει η σχετική σημαντική μείωση για τη Φλώρινα.
  • Η Μονάδα Αγ. Δημήτρη V καίει λιγνίτη περίπου 1200 Kcal/Kg, ενώ της Φλώρινας περίπου 2.200 Kcal/Kg. Αυτό σημαίνει ότι θα έπρεπε στη σύγκριση να γίνει η σχετική σημαντική μείωση για τη Φλώρινα.
  • Η εγκατάσταση αποθείωσης πράγματι αυξάνει την τιμή της Φλώρινας, όμως δεν είναι συγκρίσιμη με τις μονάδες αποθείωσης της Μεγαλόπολης, αφού η περιεκτικότητα σε θειάφι στη Μεγαλόπολη είναι πολύ πιο αυξημένη από ό,τι στη Δυτική Μακεδονία γενικά.

Υστερα από τα παραπάνω είναι φανερό ότι η απάντησή σας δε δικαιολογεί το πολύ υψηλό τίμημα, που γίνεται η ανάθεση του έργου της Φλώρινας και καθόλου δεν καλύπτεται η συμφωνία που αναφέρετε, ότι η σύμβαση θα γίνει με "ανταγωνιστικούς όρους". Ασφαλώς θεωρούμε χρήσιμη την κατασκευή στην περιοχή της Φλώρινας του Λιγνιτικού Σταθμού, όμως δεν μπορούμε να συμφωνήσουμε με τους ληστρικούς όρους, που επιβάλλονται στη ΔΕΗ και θα πληρώσει ο λαός μας. Αλλωστε, όπως φάνηκε και από διάφορα δημοσιεύματα, το δημόσιο και η διοίκηση δεν έχει εξασφαλίσει τις αναγκαίες ποσότητες λιγνίτη από δικά της λιγνιτωρυχεία, με αποτέλεσμα η ΔΕΗ να κινδυνεύει να βρεθεί στις ανεξέλεγκτες ορέξεις για υπερκέρδη λίγων ιδιωτών.

ΕΡΩΤΑΤΑΙ η κ. υπουργός, ποια είναι τα μέτρα που πρόκειται να πάρει η κυβέρνηση και πότε ώστε να σταματήσει η ληστεία του ελληνικού δημοσίου;

Επιπλέον, καλείται η κ. υπουργός Ανάπτυξης να καταθέσει μέσα στις προθεσμίες που προβλέπει ο Κανονισμός της Βουλής όλες τις μελέτες της ΔΕΗ και του υπουργείου που "δικαιολογούν" (όπως αναφέρεται στην απάντηση του υπουργείου) το τίμημα των 174 δισ. δρχ. καθώς και τους υπολογισμούς της ΔΕΗ για το κόστος της Kwh στο Σταθμό Φλώρινας με το τίμημα που υπέγραψε το ΔΣ της ΔΕΗ".

ΚΚΕ
Σταματήστε το σκάνδαλο της Φλώρινας

Οι βουλευτές του Κόμματος, που πρώτοι έφεραν στο Κοινοβούλιο την προκλητική σύμβαση ΔΕΗ - Κοπελούζου, επανέρχονται με σχετική ερώτηση και καταγγέλλουν τις κυβερνητικές ρυθμίσεις

Το θέμα της σκανδαλώδους σύμβασης της ΔΕΗ με κοινοπραξία του Κοπελούζου για την κατασκευή του λιγνιτικού σταθμού Φλώρινας, έφερε για δεύτερη φορά στη Βουλή το ΚΚΕ, καλώντας την αρμόδια υπουργό Β. Παπανδρέου να καταθέσει σχετικές αιτήσεις και έγγραφα που να "δικαιολογούν" το τίμημα των 179,5 δισ. δρχ. Συγκεκριμένα, στην Ερώτηση που υπογράφουν οι βουλευτές του ΚόμματοςΣταύρος Παναγιώτου και Μαρία Μπόσκου αναφέρεται:

"Με την αριθ. 2776/11-3-1997 Ερώτηση είχαμε θέσει σειρά ερωτημάτων για την ανάθεση του Λιγνιτικού Σταθμού Φλώρινας και τη σκανδαλώδη τιμή που επρόκειτο να ανατεθεί. Στον ενδιάμεσο χρόνο, σύμφωνα με πληροφορίες του Τύπου, το ΔΣ της ΔΕΗ προχώρησε στην ανάθεση του έργου, ενώ ταυτόχρονα εμφανίστηκαν δημοσιεύματα, που αποτελούν ένδειξη ότι αντιτιθέμενα συμφέροντα, που δε συμμετέχουν στην τεράστια κλοπή της ΔΕΗ και του ελληνικού λαού, δίνουν μάχη για το μοίρασμα της πίτας. Η απάντησή σας με το έγγραφο αριθ. πρωτ. Δ5 - ΗΛ/Β/Φ6/6407/3 - 4 - 1997, δεν είναι καθόλου πειστική για τους ακόλουθους λόγους:

  • Η τιμή ανάθεσης της μονάδας Αγ. Δημήτρη V ήταν περίπου 80 δισ. δρχ., που αναπροσαρμοζόμενη (συναλλαγματικό και δραχμικό μέρος) εκτιμούσε ότι βρίσκεται σήμερα γύρω στα 100 δισ. δρχ.
  • Ασφαλώς, γνωρίζουμε ότι υπάρχουν πρόσθετα έργα, όπως η αποθείωση, ορισμένα έργα υποδομής κτλ. που προσαυξάνουν το τίμημα του ΑΓ. Δημήτρη V, για να είναι συγκρίσιμο με το τίμημα της Φλώρινας. Ομως, ενώ αυτά τα αναφέρετε στην απάντησή σας ξεχνάτε να αναφέρετε για το σημαντικό μικρότερο κόστος της Φλώρινας που οφείλεται στα παρακάτω:
  • Η μονάδα Αγ. Δημήτρη V είναι συνολικής ισχύος 360 MW, ενώ της Φλώρινας 330 MW, που σημαίνει ότι θα έπρεπε στη σύγκριση να γίνει η σχετική σημαντική μείωση για τη Φλώρινα.
  • Η Μονάδα Αγ. Δημήτρη V καίει λιγνίτη περίπου 1200 Kcal/Kg, ενώ της Φλώρινας περίπου 2.200 Kcal/Kg. Αυτό σημαίνει ότι θα έπρεπε στη σύγκριση να γίνει η σχετική σημαντική μείωση για τη Φλώρινα.
  • Η εγκατάσταση αποθείωσης πράγματι αυξάνει την τιμή της Φλώρινας, όμως δεν είναι συγκρίσιμη με τις μονάδες αποθείωσης της Μεγαλόπολης, αφού η περιεκτικότητα σε θειάφι στη Μεγαλόπολη είναι πολύ πιο αυξημένη από ό,τι στη Δυτική Μακεδονία γενικά.

Υστερα από τα παραπάνω είναι φανερό ότι η απάντησή σας δε δικαιολογεί το πολύ υψηλό τίμημα, που γίνεται η ανάθεση του έργου της Φλώρινας και καθόλου δεν καλύπτεται η συμφωνία που αναφέρετε, ότι η σύμβαση θα γίνει με "ανταγωνιστικούς όρους". Ασφαλώς θεωρούμε χρήσιμη την κατασκευή στην περιοχή της Φλώρινας του Λιγνιτικού Σταθμού, όμως δεν μπορούμε να συμφωνήσουμε με τους ληστρικούς όρους, που επιβάλλονται στη ΔΕΗ και θα πληρώσει ο λαός μας. Αλλωστε, όπως φάνηκε και από διάφορα δημοσιεύματα, το δημόσιο και η διοίκηση δεν έχει εξασφαλίσει τις αναγκαίες ποσότητες λιγνίτη από δικά της λιγνιτωρυχεία, με αποτέλεσμα η ΔΕΗ να κινδυνεύει να βρεθεί στις ανεξέλεγκτες ορέξεις για υπερκέρδη λίγων ιδιωτών.

ΕΡΩΤΑΤΑΙ η κ. υπουργός, ποια είναι τα μέτρα που πρόκειται να πάρει η κυβέρνηση και πότε ώστε να σταματήσει η ληστεία του ελληνικού δημοσίου;

Επιπλέον, καλείται η κ. υπουργός Ανάπτυξης να καταθέσει μέσα στις προθεσμίες που προβλέπει ο Κανονισμός της Βουλής όλες τις μελέτες της ΔΕΗ και του υπουργείου που "δικαιολογούν" (όπως αναφέρεται στην απάντηση του υπουργείου) το τίμημα των 174 δισ. δρχ. καθώς και τους υπολογισμούς της ΔΕΗ για το κόστος της Kwh στο Σταθμό Φλώρινας με το τίμημα που υπέγραψε το ΔΣ της ΔΕΗ".

ΠΡΟΕΔΡΙΚΟ ΔΙΑΤΑΓΜΑ - ΦΥΣΙΚΟ ΑΕΡΙΟ
Διά χειρός... ιδιωτικής "πρωτοβουλίας"

Ακόμα και στη σύνταξη Προεδρικών Διαταγμάτων προχωρούν σε συνεργασία με την κυβέρνηση διάφοροι επιχειρηματίες για τον προσδιορισμό του τρόπου έκδοσης αδειών για επαγγελματίες στα αέρια καύσιμα

Πριν ακόμη το φυσικό αέριο φτάσει στην ελληνική αγορά, επιχειρηματίες - αρπαχτικά προετοιμάζονται να μονοπωλήσουν τις "μπίζνες", που συνδέονται με την εγκατάσταση, τον έλεγχο και τη συντήρηση των συσκευών και καυστήρων φυσικού αερίου. Στην πραγματικότητα πρόκειται για έναν ολόκληρο κλάδο, ο οποίος θα δημιουργηθεί τα επόμενα χρόνια με τη χρήση του νέου καυσίμου. Στο παρασκήνιο μάλιστα ορισμένοι επιτήδειοι, σε συνεργασία με τις αρμόδιες υπηρεσίες του υπουργείου Ανάπτυξης, φροντίζουν να δημιουργήσουν τις αναγκαίες για τους εαυτούς τους προϋποθέσεις, ώστε τα προσωπικά τους οφέλη και συμφέροντα να εμφανιστούν και να λειτουργήσουν σαν κοινωνικά οφέλη. Κάποιοι μάλιστα φτάνουν στο σημείο με την ανοχή των κυβερνώντων να καταρτίζουν οι ίδιοι... νομοθετήματα, για λογαριασμό δήθεν του συνόλου των εμπλεκόμενων φορέων και παραγόντων στη χρήση του φυσικού αερίου στην αστική κατανάλωση. Μια τέτοια περίπτωση είναι αυτή της επιχείρησης ZAPANTIS CO, η οποία προχώρησε στην επεξεργασία σχεδίου... Προεδρικού Διατάγματος, για την έκδοση αδειών στα αέρια καύσιμα. Το σχέδιο στάλθηκε στην αρμόδια υπηρεσία του υπουργείου Ανάπτυξης και από εκεί, προφανώς με εντολή της υπουργού Παπανδρέου, διενεμήθη ως σχέδιο του υπουργείου στους διάφορους εμπλεκόμενους φορείς.

Η διαδικασία επεξεργασίας του σχεδίου Προεδρικού Διατάγματος είναι καθ' όλα παράτυπη, ενώ συνάντησε την έντονη αντίδραση του Πανελλήνιου Συνδέσμου Αδειούχων Εγκαταστατών Συντηρητών Καυστήρων και Συντηρήσεως Λεβητοστασίων "ΗΦΑΙΣΤΟΣ", ο οποίος ζητάει την ανάκληση του συγκεκριμένου σχεδίου. Οπως επισημαίνει ο παραπάνω σύνδεσμος σε έγγραφό του προς το υπουργείο Ανάπτυξης, για την επέκταση των επαγγελματικών αδειών των μελών του τον Σεπτέμβρη του 1995 είχε συσταθεί μια επιτροπή, αποτελούμενη από εκπροσώπους της ΔΕΠΑ, του ΟΑΕΔ, του ΠΕΡΠΑ, του τμήματος Επαγγελματιών, της Διεύθυνσης Πετρελαϊκής Πολιτικής, του κλάδου των συντηρητών και εγκαταστάσεων καυστήρων (ΗΦΑΙΣΤΟΣ και ΣΑΣΚΒΕ). Σκοπός της Επιτροπής ήταν ο σχηματισμός ενός προσχεδίου Προεδρικού Διατάγματος για την έκδοση αδειών. Ομως ο υπεύθυνος από το υπουργείο Ανάπτυξης Κ. Χατζηγιαννάκης δε συγκάλεσε ποτέ τη σύσταση της επιτροπής, αλλά, αφού παρέλαβε με ΦΑΞ από την ιδιωτική εταιρία Ζαπάντης στις 12 Φλεβάρη 1997 ένα σχέδιο προεδρικού διατάγματος για τη χορήγηση αδειών αερίων καυσίμων, το απέστειλε με τη σειρά του στο Σύνδεσμο ΗΦΑΙΣΤΟΣ στις 22 Απρίλη (Μεγάλη εβδομάδα) μαζί με ένα τελεσίγραφο, μέσω του οποίου καλούσε τους εκπροσώπους του συνδέσμου να εκφράσουν μέσα σε διάστημα 10 ημερών τις θέσεις τους πάνω στο προσχέδιο.

Οι εκπρόσωποι του συνδέσμου "ΗΦΑΙΣΤΟΣ" καταδικάζουν τη μεθοδολογία της έκδοσης του εν λόγω Προεδρικού Διατάγματος και ζητούν από την κυβέρνηση, την ανάκληση του σχετικού εγγράφου, την άμεση σύσταση της επιτροπής και την αναγνώριση και αξιολόγηση της εργασίας της προηγούμενης επιτροπής για το θέμα.

ΠΡΟΕΔΡΙΚΟ ΔΙΑΤΑΓΜΑ - ΦΥΣΙΚΟ ΑΕΡΙΟ
Διά χειρός... ιδιωτικής "πρωτοβουλίας"

Ακόμα και στη σύνταξη Προεδρικών Διαταγμάτων προχωρούν σε συνεργασία με την κυβέρνηση διάφοροι επιχειρηματίες για τον προσδιορισμό του τρόπου έκδοσης αδειών για επαγγελματίες στα αέρια καύσιμα

Πριν ακόμη το φυσικό αέριο φτάσει στην ελληνική αγορά, επιχειρηματίες - αρπαχτικά προετοιμάζονται να μονοπωλήσουν τις "μπίζνες", που συνδέονται με την εγκατάσταση, τον έλεγχο και τη συντήρηση των συσκευών και καυστήρων φυσικού αερίου. Στην πραγματικότητα πρόκειται για έναν ολόκληρο κλάδο, ο οποίος θα δημιουργηθεί τα επόμενα χρόνια με τη χρήση του νέου καυσίμου. Στο παρασκήνιο μάλιστα ορισμένοι επιτήδειοι, σε συνεργασία με τις αρμόδιες υπηρεσίες του υπουργείου Ανάπτυξης, φροντίζουν να δημιουργήσουν τις αναγκαίες για τους εαυτούς τους προϋποθέσεις, ώστε τα προσωπικά τους οφέλη και συμφέροντα να εμφανιστούν και να λειτουργήσουν σαν κοινωνικά οφέλη. Κάποιοι μάλιστα φτάνουν στο σημείο με την ανοχή των κυβερνώντων να καταρτίζουν οι ίδιοι... νομοθετήματα, για λογαριασμό δήθεν του συνόλου των εμπλεκόμενων φορέων και παραγόντων στη χρήση του φυσικού αερίου στην αστική κατανάλωση. Μια τέτοια περίπτωση είναι αυτή της επιχείρησης ZAPANTIS CO, η οποία προχώρησε στην επεξεργασία σχεδίου... Προεδρικού Διατάγματος, για την έκδοση αδειών στα αέρια καύσιμα. Το σχέδιο στάλθηκε στην αρμόδια υπηρεσία του υπουργείου Ανάπτυξης και από εκεί, προφανώς με εντολή της υπουργού Παπανδρέου, διενεμήθη ως σχέδιο του υπουργείου στους διάφορους εμπλεκόμενους φορείς.

Η διαδικασία επεξεργασίας του σχεδίου Προεδρικού Διατάγματος είναι καθ' όλα παράτυπη, ενώ συνάντησε την έντονη αντίδραση του Πανελλήνιου Συνδέσμου Αδειούχων Εγκαταστατών Συντηρητών Καυστήρων και Συντηρήσεως Λεβητοστασίων "ΗΦΑΙΣΤΟΣ", ο οποίος ζητάει την ανάκληση του συγκεκριμένου σχεδίου. Οπως επισημαίνει ο παραπάνω σύνδεσμος σε έγγραφό του προς το υπουργείο Ανάπτυξης, για την επέκταση των επαγγελματικών αδειών των μελών του τον Σεπτέμβρη του 1995 είχε συσταθεί μια επιτροπή, αποτελούμενη από εκπροσώπους της ΔΕΠΑ, του ΟΑΕΔ, του ΠΕΡΠΑ, του τμήματος Επαγγελματιών, της Διεύθυνσης Πετρελαϊκής Πολιτικής, του κλάδου των συντηρητών και εγκαταστάσεων καυστήρων (ΗΦΑΙΣΤΟΣ και ΣΑΣΚΒΕ). Σκοπός της Επιτροπής ήταν ο σχηματισμός ενός προσχεδίου Προεδρικού Διατάγματος για την έκδοση αδειών. Ομως ο υπεύθυνος από το υπουργείο Ανάπτυξης Κ. Χατζηγιαννάκης δε συγκάλεσε ποτέ τη σύσταση της επιτροπής, αλλά, αφού παρέλαβε με ΦΑΞ από την ιδιωτική εταιρία Ζαπάντης στις 12 Φλεβάρη 1997 ένα σχέδιο προεδρικού διατάγματος για τη χορήγηση αδειών αερίων καυσίμων, το απέστειλε με τη σειρά του στο Σύνδεσμο ΗΦΑΙΣΤΟΣ στις 22 Απρίλη (Μεγάλη εβδομάδα) μαζί με ένα τελεσίγραφο, μέσω του οποίου καλούσε τους εκπροσώπους του συνδέσμου να εκφράσουν μέσα σε διάστημα 10 ημερών τις θέσεις τους πάνω στο προσχέδιο.

Οι εκπρόσωποι του συνδέσμου "ΗΦΑΙΣΤΟΣ" καταδικάζουν τη μεθοδολογία της έκδοσης του εν λόγω Προεδρικού Διατάγματος και ζητούν από την κυβέρνηση, την ανάκληση του σχετικού εγγράφου, την άμεση σύσταση της επιτροπής και την αναγνώριση και αξιολόγηση της εργασίας της προηγούμενης επιτροπής για το θέμα.

Συσκέψεις για την πορεία της οικονομίας

Σειρά συσκέψεων για την πορεία της ελληνικής οικονομίας πραγματοποιεί σήμερα ο πρωθυπουργός με το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης. Σ' αυτά τα πλαίσια, ο πρωθυπουργός Κ. Σημίτης,πρόκειται να συναντηθεί σήμερα με τον υπουργό Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Γ. Παπαντωνίου,ενώ αμέσως μετά αναμένεται να έχει ξεχωριστή συνάντηση με τον υφυπουργό Οικονομικών Γ. Δρυ.

Στις παραπάνω συναντήσεις, αναμένεται μεταξύ άλλων να συζητηθεί και η εξέλιξη που εμφανίστηκε τον προηγούμενο μήνα στο σκέλος των εσόδων του κρατικού προϋπολογισμού του 1997, θέμα που τέθηκε και στη διάρκεια χτεσινής σύσκεψης του Γ. Παπαντωνίου και του Γ. Δρυ, με τη συμμετοχή του γενικού γραμματέα του υπουργείου Οικονομικών Χ. Αλαμάνου.Σε δηλώσεις που έκανε μετά τη σύσκεψη, ο υφυπουργός Οικονομικών εξέφρασε την ελπίδα - καθώς δεν υπάρχουν ακόμη οριστικά στοιχεία - ότι τον προηγούμενο μήνα Απρίλη, ο ρυθμός αύξησης των εσόδων ήταν μεγαλύτερος του 15,6%, εξέλιξη, που, ωστόσο, δεν είναι ικανή να ανατρέψει τη δυσμενή πορεία που σημειώθηκε στους προηγούμενους μήνες. Σύμφωνα με τις ίδιες δηλώσεις, χαμηλός ήταν ο ρυθμός αύξησης των τελωνειακών εσόδων, που κυμάνθηκε τον προηγούμενο μήνα γύρω στο 9%.

Η σημαντική υστέρηση που εμφανίστηκε στα έσοδα στο πρώτο τρίμηνο του 1997 ήταν ένα από τα θέματα που έθεσε χτες το κλιμάκιο του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου (ΔΝΤ), σε επαφές που είχε με στελέχη του υπουργείου Εθνικής Οικονομίας. Σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, στις έντονες επιφυλάξεις που διατύπωσαν οι εκπρόσωποι του διεθνούς ιμπεριαλιστικού οργανισμού, σε σχέση με τους στόχους που έχουν τεθεί για το έλλειμμα του 1997, οι εκπρόσωποι του υπουργείου εξέφρασαν την εκτίμηση για αισθητή ανάκαμψη των εσόδων από το Μάη και στους ερχόμενους μήνες.

Συσκέψεις για την πορεία της οικονομίας

Σειρά συσκέψεων για την πορεία της ελληνικής οικονομίας πραγματοποιεί σήμερα ο πρωθυπουργός με το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης. Σ' αυτά τα πλαίσια, ο πρωθυπουργός Κ. Σημίτης,πρόκειται να συναντηθεί σήμερα με τον υπουργό Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Γ. Παπαντωνίου,ενώ αμέσως μετά αναμένεται να έχει ξεχωριστή συνάντηση με τον υφυπουργό Οικονομικών Γ. Δρυ.

Στις παραπάνω συναντήσεις, αναμένεται μεταξύ άλλων να συζητηθεί και η εξέλιξη που εμφανίστηκε τον προηγούμενο μήνα στο σκέλος των εσόδων του κρατικού προϋπολογισμού του 1997, θέμα που τέθηκε και στη διάρκεια χτεσινής σύσκεψης του Γ. Παπαντωνίου και του Γ. Δρυ, με τη συμμετοχή του γενικού γραμματέα του υπουργείου Οικονομικών Χ. Αλαμάνου.Σε δηλώσεις που έκανε μετά τη σύσκεψη, ο υφυπουργός Οικονομικών εξέφρασε την ελπίδα - καθώς δεν υπάρχουν ακόμη οριστικά στοιχεία - ότι τον προηγούμενο μήνα Απρίλη, ο ρυθμός αύξησης των εσόδων ήταν μεγαλύτερος του 15,6%, εξέλιξη, που, ωστόσο, δεν είναι ικανή να ανατρέψει τη δυσμενή πορεία που σημειώθηκε στους προηγούμενους μήνες. Σύμφωνα με τις ίδιες δηλώσεις, χαμηλός ήταν ο ρυθμός αύξησης των τελωνειακών εσόδων, που κυμάνθηκε τον προηγούμενο μήνα γύρω στο 9%.

Η σημαντική υστέρηση που εμφανίστηκε στα έσοδα στο πρώτο τρίμηνο του 1997 ήταν ένα από τα θέματα που έθεσε χτες το κλιμάκιο του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου (ΔΝΤ), σε επαφές που είχε με στελέχη του υπουργείου Εθνικής Οικονομίας. Σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, στις έντονες επιφυλάξεις που διατύπωσαν οι εκπρόσωποι του διεθνούς ιμπεριαλιστικού οργανισμού, σε σχέση με τους στόχους που έχουν τεθεί για το έλλειμμα του 1997, οι εκπρόσωποι του υπουργείου εξέφρασαν την εκτίμηση για αισθητή ανάκαμψη των εσόδων από το Μάη και στους ερχόμενους μήνες.

"Εκσυγχρονιστική" στατιστική

Δε γνωρίζουμε αν το πρόσφατο ενημερωτικό δελτίο της Εθνικής Στατιστικής Υπηρεσίας (ΕΣΥΕ) για τη βιομηχανική παραγωγή στάλθηκε από παραδρομή, (απουσίαζε το 90% των σχετικών στοιχείων που θα έπρεπε να έχει) ή αν ο τρόπος αυτός στατιστικής παρουσίασης αποτελεί νέα... λιτή "εκσυγχρονιστική" αντίληψη για την ενημέρωση. Φανταζόμαστε ότι οι αρμόδιοι υπηρεσιακοί παράγοντες και φυσικά ο αρμόδιος υπουργός - πολιτικός προϊστάμενος της ΕΣΥΕ - τις επόμενες ημέρες, θα μας εξηγήσουν τους λόγους που τους οδήγησαν να εκδώσουν τα στοιχεία της βιομηχανικής παραγωγής στην ελλιπέστατη μορφή που τα παρουσίασαν. Το φανταζόμαστε...

***

Με αφορμή όμως αυτό το γεγονός θα θέλαμε να σχολιάσουμε ένα ευρύτερο. Οτι η ΕΣΥΕ, σε μία εποχή η οποία χαρακτηρίζεται σαν εποχή κυριαρχίας της πληροφορίας και της γνώσης, αντί να κάνει βήματα προς τα εμπρός, αντίθετα οπισθοχωρεί σε εποχές του μακρινού παρελθόντος. Η Στατιστική Υπηρεσία, αντί να διευρύνει το εκδοτικό της πεδίο με νέα στοιχεία, η δραστηριότητά της συνεχώς συρρικνώνεται. Από πού να ξεκινήσει κανείς και πού να τελειώσει. Για μία πενταετία περίπου έχουν σταματήσει να εκδίδονται οι Εθνικοί Λογαριασμοί, οι οποίοι παρακολουθούν την εξέλιξη των εισοδημάτων, του κρατικού προϋπολογισμού, της ανεργίας, της απασχόλησης κλπ. Η φορολογία εισοδήματος νομικών προσώπων (επιχειρήσεων) έχει σταματήσει να εκδίδεται από το 1984! Η δε φορολογία εισοδήματος φυσικών προσώπων, εκδίδεται κατά τέτοιο τρόπο, ώστε το εισόδημα του μεγαλεμπόρου - μεγαλοβιομηχάνου, να προστίθεται στο εισόδημα του κάθε φουκαρά επαγγελματοβιοτέχνη και τελικά να προκύπτει ο... μέσος όρος των εισοδημάτων και των φόρων των δύο "κοινωνικών εταίρων".

Δηλαδή; δηλαδή αν θέλει κάποιος επιστήμονας, ερευνητής, μελετητής ή και κάποιος απλός πολίτης σε τελευταία ανάλυση, να ανατρέξει στην ΕΣΥΕ για να παρακολουθήσει την εξέλιξη διάφορων οικονομικών και κοινωνικών παραμέτρων, κοινώς... την έχει βάψει. Τέτοια στοιχεία δυστυχώς δεν υπάρχουν.

***

Και μετά από όλα αυτά τίθεται ευθέως το ερώτημα. Η υποβάθμιση των δραστηριοτήτων της ΕΣΥΕ οφείλεται στη γενικότερη πολιτική πενίας και λιτότητας ή μήπως πρέπει να αναζητήσουμε και άλλα πονηρά ελατήρια και πολιτικές σκοπιμότητες; Είναι τυχαίο αλήθεια το γεγονός ότι μετά από 12 χρόνια πολιτικής λιτότητας δεν υπάρχουν επίσημα στατιστικά στοιχεία για την εξέλιξη του ιδιωτικού εισοδήματος στη διαμόρφωση του ΑΕΠ της χώρας; Είναι τυχαίο ότι σήμερα δεν έχουν εξαφανιστεί τα στοιχεία για το δηλωθέν προσωπικό εισόδημα 200 - 300 μεγάλων οικογενειών της χώρας, καθώς και η πλήρης έλλειψη στοιχείων για την οικονομική δραστηριότητα των μεγάλων επιχειρήσεων. Λίγο πριν από το 2000 και η στατιστική έρευνα της χώρας βιώνει ακόμα το Μεσαίωνα.

Θ. Κ.

"Εκσυγχρονιστική" στατιστική

Δε γνωρίζουμε αν το πρόσφατο ενημερωτικό δελτίο της Εθνικής Στατιστικής Υπηρεσίας (ΕΣΥΕ) για τη βιομηχανική παραγωγή στάλθηκε από παραδρομή, (απουσίαζε το 90% των σχετικών στοιχείων που θα έπρεπε να έχει) ή αν ο τρόπος αυτός στατιστικής παρουσίασης αποτελεί νέα... λιτή "εκσυγχρονιστική" αντίληψη για την ενημέρωση. Φανταζόμαστε ότι οι αρμόδιοι υπηρεσιακοί παράγοντες και φυσικά ο αρμόδιος υπουργός - πολιτικός προϊστάμενος της ΕΣΥΕ - τις επόμενες ημέρες, θα μας εξηγήσουν τους λόγους που τους οδήγησαν να εκδώσουν τα στοιχεία της βιομηχανικής παραγωγής στην ελλιπέστατη μορφή που τα παρουσίασαν. Το φανταζόμαστε...

***

Με αφορμή όμως αυτό το γεγονός θα θέλαμε να σχολιάσουμε ένα ευρύτερο. Οτι η ΕΣΥΕ, σε μία εποχή η οποία χαρακτηρίζεται σαν εποχή κυριαρχίας της πληροφορίας και της γνώσης, αντί να κάνει βήματα προς τα εμπρός, αντίθετα οπισθοχωρεί σε εποχές του μακρινού παρελθόντος. Η Στατιστική Υπηρεσία, αντί να διευρύνει το εκδοτικό της πεδίο με νέα στοιχεία, η δραστηριότητά της συνεχώς συρρικνώνεται. Από πού να ξεκινήσει κανείς και πού να τελειώσει. Για μία πενταετία περίπου έχουν σταματήσει να εκδίδονται οι Εθνικοί Λογαριασμοί, οι οποίοι παρακολουθούν την εξέλιξη των εισοδημάτων, του κρατικού προϋπολογισμού, της ανεργίας, της απασχόλησης κλπ. Η φορολογία εισοδήματος νομικών προσώπων (επιχειρήσεων) έχει σταματήσει να εκδίδεται από το 1984! Η δε φορολογία εισοδήματος φυσικών προσώπων, εκδίδεται κατά τέτοιο τρόπο, ώστε το εισόδημα του μεγαλεμπόρου - μεγαλοβιομηχάνου, να προστίθεται στο εισόδημα του κάθε φουκαρά επαγγελματοβιοτέχνη και τελικά να προκύπτει ο... μέσος όρος των εισοδημάτων και των φόρων των δύο "κοινωνικών εταίρων".

Δηλαδή; δηλαδή αν θέλει κάποιος επιστήμονας, ερευνητής, μελετητής ή και κάποιος απλός πολίτης σε τελευταία ανάλυση, να ανατρέξει στην ΕΣΥΕ για να παρακολουθήσει την εξέλιξη διάφορων οικονομικών και κοινωνικών παραμέτρων, κοινώς... την έχει βάψει. Τέτοια στοιχεία δυστυχώς δεν υπάρχουν.

***

Και μετά από όλα αυτά τίθεται ευθέως το ερώτημα. Η υποβάθμιση των δραστηριοτήτων της ΕΣΥΕ οφείλεται στη γενικότερη πολιτική πενίας και λιτότητας ή μήπως πρέπει να αναζητήσουμε και άλλα πονηρά ελατήρια και πολιτικές σκοπιμότητες; Είναι τυχαίο αλήθεια το γεγονός ότι μετά από 12 χρόνια πολιτικής λιτότητας δεν υπάρχουν επίσημα στατιστικά στοιχεία για την εξέλιξη του ιδιωτικού εισοδήματος στη διαμόρφωση του ΑΕΠ της χώρας; Είναι τυχαίο ότι σήμερα δεν έχουν εξαφανιστεί τα στοιχεία για το δηλωθέν προσωπικό εισόδημα 200 - 300 μεγάλων οικογενειών της χώρας, καθώς και η πλήρης έλλειψη στοιχείων για την οικονομική δραστηριότητα των μεγάλων επιχειρήσεων. Λίγο πριν από το 2000 και η στατιστική έρευνα της χώρας βιώνει ακόμα το Μεσαίωνα.

Θ. Κ.



Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ