ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 5 Οχτώβρη 2014
Σελ. /40
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΣΥΓΚΥΒΕΡΝΗΣΗ - ΤΡΟΪΚΑ
Παζάρια με άξονα τις καπιταλιστικές αναδιαρθρώσεις

Η συγκυβέρνηση καταθέτει αύριο, Δευτέρα, στη Βουλή το προσχέδιο του κρατικού προϋπολογισμού για το 2015. Ο προϋπολογισμός είναι εργαλείο αναδιανομής σε όφελος του κεφαλαίου. Κεντρικό ζητούμενο είναι η εμπέδωση και η ανάκαμψη των καπιταλιστικών κερδών, η διαμόρφωση συνθηκών για τη βελτίωση του επενδυτικού κλίματος, η αποφασιστική κλιμάκωση του προγράμματος των ιδιωτικοποιήσεων. Προβλέπονται νέες απαλλαγές τόσο για τα διανεμόμενα όσο και για τα αδιανέμητα κέρδη των επιχειρηματικών ομίλων. Παράλληλα, οι νέες παρεμβάσεις στους αντιλαϊκούς φόρους αποσκοπούν στην παραπέρα διόγκωση της μάζας των εσόδων που εισρέουν στο κρατικό ταμείο, αφορούν στη διαχείριση και είσπραξη των ληξιπρόθεσμων οφειλών λαϊκών νοικοκυριών προς την Εφορία, πρώτα και κύρια από τα ασήκωτα χαράτσια που επιβλήθηκαν στην προηγούμενη φάση έξαρσης της καπιταλιστικής κρίσης. Στην ίδια κατεύθυνση -στα ληξιπρόθεσμα χαράτσια σε βάρος των λαϊκών νοικοκυριών- προσβλέπει και ο ΣΥΡΙΖΑ, οι βουλευτές του οποίου, την περασμένη εβδομάδα, κατάθεσαν στη Βουλή πρόταση νόμου - καρμπόν με αυτήν που διαβουλεύεται και καταλήγει η συγκυβέρνηση στα παζάρια της με την τρόικα. Στο ίδιο κάδρο, ο ΣΥΡΙΖΑ, ανοιχτά και απροκάλυπτα, αναγνωρίζει ολόκληρη, μέχρι κεραίας, τη γκάμα των αντιλαϊκών φόρων που ξετυλίχτηκαν στο πλαίσιο των μνημονίων και των εφαρμοστικών νόμων.

Σύμφωνα με πληροφορίες, το προσχέδιο του κρατικού προϋπολογισμού (2015) προβλέπει τη διόγκωση των πρωτογενών πλεονασμάτων στο 2,8% του παραγόμενου ΑΕΠ (έναντι αρχικού στόχου 3% για το 2015) από 1,7% ή 3 δισ. ευρώ για το 2014. Το ζήτημα παραμένει υπό διαβούλευση με την τρόικα και θα κριθεί μετά από την ολοκλήρωση της τρέχουσας αξιολόγησης, σε συνδυασμό και με τις αναμενόμενες αποφάσεις της ΕΕ σχετικά με την «ελάφρυνση» των τόκων εξυπηρέτησης του κρατικού χρέους. Η τέτοια εξέλιξη σηματοδοτεί νέες δυνατότητες σε ό,τι αφορά τις παραπέρα φοροελαφρύνσεις και τις κρατικές ενισχύσεις σε όφελος του κεφαλαίου. Το «όχι» της συγκυβέρνησης σε νέα μέτρα για το 2015, μεταφράζεται στη διόγκωση της μάζας των αντιλαϊκών φόρων όσο και της παραπέρα μείωσης των κρατικών κονδυλίων που αφορούν στην κάλυψη λαϊκών αναγκών. Ετσι, για παράδειγμα, μέσω των διαρθρωτικών παρεμβάσεων, το κεφάλαιο έχει να περιμένει τους ανείσπρακτους φόρους της προηγούμενης περιόδου. Μέσω παρεμβάσεων, όπως το «ελάχιστο εγγυημένο εισόδημα», έρχονται να καταργήσουν μια σειρά από προνοιακά επιδόματα σε οικονομικά ανήμπορα λαϊκά νοικοκυριά, όπως ΕΚΑΣ, ανεργίας, πολύτεκνων, φοιτητικά επιδόματα κ.ά.

Οι τομείς που παζαρεύουν

Οι διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις ήταν στο επίκεντρο των διαβουλεύσεων συγκυβέρνησης και τρόικας που ξεκίνησαν στις αρχές της περασμένης εβδομάδας. Ειδικότερα :

Κόκκινα επιχειρηματικά δάνεια: Σε πρώτο πλάνο προβάλλει η διαχείριση των «κόκκινων» επιχειρηματικών δανείων, σε λύση - πακέτο με τις ληξιπρόθεσμες οφειλές των επιχειρηματιών τόσο προς την Εφορία όσο και προς τα ασφαλιστικά ταμεία. Στο επίκεντρο μπαίνουν τα δάνεια και οι άλλες οφειλές για περίπου 10.000 επιχειρήσεις, οι οποίες θεωρούνται ότι πληρούν τα κριτήρια της «βιωσιμότητας» και για τις οποίες θα προβλέπεται «κατά περίπτωση» αντιμετώπιση. Σύμφωνα με κυβερνητικό στέλεχος, οι προσπάθειες που καταβάλλονται από το υπουργείο Εργασίας για τη διευκόλυνση της ρύθμισης ληξιπρόθεσμων δόσεων από τις επιχειρήσεις προς τα ασφαλιστικά ταμεία, αλλά και οι προσπάθειες που γίνονται από το υπουργείο Οικονομικών για τις ληξιπρόθεσμες οφειλές προς το Δημόσιο, θα αποτελέσουν ενιαίο σύνολο μαζί με τη νομοθεσία για τα «κόκκινα» δάνεια. «Δεν είναι απλά μια ρύθμιση», όπως είπε, αλλά «μια επιλογή στο πλαίσιο βοήθειας στην αγορά και αναδιάρθρωσης των επιχειρήσεων». Είναι φανερό ότι η «αντιμετώπιση» του ζητήματος συνδυάζεται με τις γενικότερες επιχειρηματικές αναδιαρθρώσεις, τις συγχωνεύσεις και τις εξαγορές, δηλαδή τη συγκεντροποίηση του κεφαλαίου, όλο αυτό που τόσο η συγκυβέρνηση όσο και στελέχη του ΣΥΡΙΖΑ βαφτίζουν «σχέδιο επανεκκίνησης» και «παραγωγικής ανασυγκρότησης» της οικονομίας.

Ιδιωτικοποιήσεις : Συγκυβέρνηση και ΤΑΙΠΕΔ, μέσα στο επόμενο εξάμηνο, προγραμματίζουν την ολοκλήρωση των διαδικασιών εκχώρησης βασικών και νευραλγικών υποδομών και «φιλέτων» γης. Πρόκειται για τους Οργανισμούς Λιμένων Πειραιά και Θεσσαλονίκης (ΟΛΠ και ΟΛΘ) με ποσοστά 67% το καθένα, 14 περιφερειακά αεροδρόμια, την εκχώρηση του παλιού αεροδρομίου του Ελληνικού και της ευρύτερης περιοχής - «φιλέτο», σειρά από μαρίνες σε τουριστικές περιοχές κ.ά. Τα χρηματικά ποσά από τις ιδιωτικοποιήσεις στο 9μηνο του 2014 διαμορφώνονται στα 400 εκατ. ευρώ, ενώ ο στόχος για το φετινό 12μηνο ήταν στα 1,5 δισ. ευρώ. Μέρος του στόχου για το 2014 μετακυλίεται για το 2015. Ταυτόχρονα, υπάρχει και ο εισπρακτικός στόχος ύψους 10 δισ. ευρώ για την προσεχή διετία.

Δημόσιος τομέας : Στα σκαριά είναι η μείωση του βασικού μισθού για τους νεοπροσλαμβανόμενους στο δημόσιο τομέα στα επίπεδα που ισχύουν και για τον ιδιωτικό τομέα, καθώς και η καθιέρωση γενικού μισθολογίου με βάση την αποδοτικότητα και την «αξιολόγηση» των εργαζομένων, η οποία οδηγεί σε παραπέρα συμπίεση του συνολικού κονδυλίου που καταβάλλει το Δημόσιο για τους μισθούς. Σύμφωνα με τις πληροφορίες, σχεδιάζεται και η παραπέρα συρρίκνωση των δομών, ιδιαίτερα σε ΝΠΙΔ (για την ώρα δεν κατονομάζονται), καθώς και η κλιμάκωση του προγράμματος των απολύσεων. Σε αυτό το πλαίσιο, οι ήδη σχεδιαζόμενες 5.500 απολύσεις θα γίνουν μέχρι το τέλος του 2014 ή το αργότερο μέχρι το Μάρτη του 2015.

Ληξιπρόθεσμα χρέη : Σύμφωνα με στοιχεία μελέτης, που ήδη βρίσκεται στα «συρτάρια» του υπουργείου Οικονομικών, από το σύνολο των ληξιπρόθεσμων οφειλών (περίπου 70 δισ. ευρώ) εισπράξιμο θεωρείται σήμερα το 20%, δηλαδή περίπου 14 - 15 δισ. ευρώ. Στα λαϊκά νοικοκυριά αυτής της κατηγορίας θα επικεντρωθεί, το επόμενο διάστημα, το ενδιαφέρον του φοροεισπρακτικού μηχανισμού. Σε αυτό το πλαίσιο, προετοιμάζονται οι νέες ρυθμίσεις για την είσπραξη των ληξιπρόθεσμων οφειλών. Για χρέη μέχρι 15.000 ευρώ μπορούν, υπό προϋποθέσεις, να φτάσουν στις 100 μηνιαίες δόσεις. Ταυτόχρονα, θα δοθούν «εκπτώσεις» επί των προβλεπόμενων σήμερα προστίμων και προσαυξήσεων, που θα κλιμακώνονται από 30% μέχρι και 90%, ανάλογα με τον αριθμό των δόσεων που θα επιλέξουν οι φορολογούμενοι με ληξιπρόθεσμα χρέη.


Α.Σ.


Ειλημμένες αποφάσεις τα αντεργατικά μέτρα που συζητούν με την τρόικα

Να υποβαθμίσει το περιεχόμενο των συζητήσεων που κάνει με την Τρόϊκα και να αποκρύψει τον επώδυνο χαρακτήρα των νέων μέτρων που σχεδιάζονται σε ασφαλιστικό και εργασιακά, επιχείρησε τις προηγούμενες ημέρες η κυβέρνηση. Ετσι, την προηγούμενη Παρασκευή στη Βουλή, και ενώ τα ζητήματα αυτά είναι στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων με την τρόικα, ο υπουργός Εργασίας εμφανίστηκε να ισχυρίζεται ότι, ούτε λίγο, ούτε πολύ, τα θέματα του ασφαλιστικού έχουν «κλείσει» και πως δεν τίθεται θέμα αλλαγών. Το ίδιο εμφανίζεται και για τα εργασιακά, μετά και τη «συμφωνία» που υπήρξε στη Γενεύη μεταξύ υπουργείου Εργασίας, εργοδοτών και ΓΣΕΕ, με τη συμμετοχή της Διεθνούς Οργάνωσης Εργασίας.

Εάν, όμως, οι ισχυρισμοί αυτοί ανταποκρίνονται στην αλήθεια, τότε τι συζητά το υπουργείο Εργασίας με την τρόικα; Είναι γεγονός ότι οι αποφάσεις είναι ήδη ειλημμένες, οι δεσμεύσεις έχουν αναληφθεί και συμπεριληφθεί στις προηγούμενες συμφωνίες κυβέρνησης και τρόικας.

Το αντιδραστικό περιεχόμενο των νέων ανατροπών που σχεδιάζονται είναι δεδομένο. Τα νέα μέτρα που σχεδιάζονται σε βάρος της Κοινωνικής Ασφάλισης και των ασφαλιστικών δικαιωμάτων θα επιχειρηθούν να προωθηθούν μέσω των αναλογιστικών μελετών, που αναμένεται να είναι έτοιμες μέχρι το τέλος του μήνα, αλλά και της σχετικής μελέτης που η κυβέρνηση έχει αναθέσει στο ΚΕΠΕ.

Σημειώνεται ότι η αιχμή του δόρατος στη μελέτη του ΚΕΠΕ είναι η αύξηση του ελάχιστου αριθμού ενσήμων που θα χρειάζονται για την κατοχύρωση του δικαιώματος στη σύνταξη (από 4.500 ένσημα που είναι σήμερα), η κατάργηση των ειδικών ηλικιακών ορίων συνταξιοδότησης που ισχύουν σε ορισμένους κλάδους και ταμεία, η μείωση των συντάξεων σε ταμεία όπως το πρώην ΤΕΒΕ και οι «ενοποιήσεις» μέσω των οποίων θα συρρικνωθούν οι παροχές προς τα κάτω. Αν και το υπουργείο επιχειρεί να εμφανίσει τις «ενοποιήσεις» απλά ως ένα αθώο οργανωτικό ζήτημα, που θα εξασφαλίσει τον «εξορθολογισμό» της λειτουργίας των Ταμείων, η ιστορία των ενοποιήσεων έχει δείξει ότι αυτές -όπου έγιναν- πάντα οδήγησαν σε μειώσεις συντάξεων και σε συρρίκνωση παροχών.

Αλλά και ο νόμος 3863/2010, που θα αρχίσει η εφαρμογή του από το νέο έτος, θα φέρει μειώσεις στις συντάξεις των νέων συνταξιούχων, ενώ οι ειδικές αποφάσεις, που θα θέσουν σε πρακτική εφαρμογή το νόμο, κρύβουν αρκετές παγίδες και ιδιαίτερα για ζητήματα όπως οι κατώτερες συντάξεις και πώς αυτές θα αποδίδονται με το νέο σύστημα, η απονομή των συντάξεων αναπηρίας, το ΕΚΑΣ για το οποίο θεωρείται ότι έχει υψηλό κόστος και όλα αυτά πέραν των μειώσεων στις συντάξεις που φέρνουν οι γενικές διατάξεις του νόμου.

Ταυτόχρονα, στο τραπέζι είναι τα εργασιακά, με αιχμή τις ομαδικές απολύσεις, αλλά και οι αλλαγές στο συνδικαλιστικό νόμο, που θα βάζουν νέα εμπόδια στη συνδικαλιστική δράση των συνδικάτων και ειδικότερα στην προκήρυξη απεργιών, θέματα που συζητήθηκαν στη Γενεύη στη συνάντηση του υπουργού Εργασίας, με τους εργοδότες και τη ΓΣΕΕ και τη συμμετοχή της Διεθνούς Οργάνωσης Εργασίας. Ο εφησυχασμός που επιχειρεί να καλλιεργήσει το υπουργείο Εργασίας και για τα εργασιακά είναι αποπροσανατολιστικός, καθώς το ζήτημα του συνδικαλιστικού νόμου το άνοιξε η ίδια η κυβέρνηση, με τον ισχυρισμό της ότι αυτός είναι «ξεπερασμένος», ενώ η πλήρης απελευθέρωση των ομαδικών απολύσεων είναι πάγια επιδίωξη των εκπροσώπων των μεγάλων καπιταλιστικών επιχειρήσεων, προκειμένου να ενισχύσουν την ανταγωνιστικότητά τους.


Γ.Ζαχ.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ