ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 30 Αυγούστου 1998
Σελ. /40
ΕΡΓΑΤΙΚΑ
ΜΗΤΡΩΟ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ
"Κουτσό" νομοθέτημα

Η ρύθμιση σοβαρών θεμάτων, με την έκδοση Προεδρικών Διαταγμάτων και αγνόηση των προτάσεων σωματείων και φορέων, είναι το κύριο χαρακτηριστικό του νόμου που ψηφίστηκε πριν λίγες μέρες

Παντελώς αγνόησε η κυβέρνηση τις θέσεις και προτάσεις των εργαζομένων στη Ζώνη, αλλά και άλλων ενδιαφερόμενων φορέων, απέναντι στους οποίους είχε δεσμευτεί σχετικά, για την κατάρτιση του νομοσχεδίου για το Μητρώο των Ναυπηγοεπισκευαστικών Επιχειρήσεων, το οποίο ψηφίστηκε στο θερινό τμήμα της Βουλής. Το ΚΚΕ ψήφισε "παρών" επί της αρχής του νομοσχεδίου, καθώς μια σειρά από σοβαρά ζητήματα παραπέμπονται σε ρύθμιση μέσα από την έκδοση Προεδρικών Διαταγμάτων. Ο νόμος - που η κυβέρνηση είχε δεσμευτεί να καταθέσει εδώ και τρία ολόκληρα χρόνια, μετά από τις πολύμηνες αγωνιστικές κινητοποιήσεις των σωματείων και όλων των φορέων που δραστηριοποιούνται γύρω από τη Ζώνη - απέχει σημαντικά από όσα είχαν συμφωνηθεί με τους εμπλεκόμενους φορείς πριν από 14 περίπου μήνες.

Ομως, η κυβέρνηση δε στάθηκε μόνο σ' αυτό. Είναι εξάλλου προσφιλής της τακτική η αγνόηση των αιτημάτων των εργαζομένων. Παράλληλα, απέρριψε και τις προτάσεις που έκανε το ΚΚΕ, πράγμα που έδειξε, για άλλη μια φορά, με σαφήνεια, την πρόθεσή της να μη λύσει πραγματικά τα τεράστια προβλήματα με τις επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται γύρω από τη ναυπηγοεπισκευή, κάτι που θα μπορούσε να γίνει ως ένα βαθμό με το μητρώο.

Τα Σωματεία Εργαζομένων της Ζώνης, αλλά και άλλοι φορείς που σχετίζονται με τη ναυπηγοεπισκευή, είχαν προβάλει διαφωνίες για μια σειρά από ζητήματα, που και σήμερα δε διευκρινίζονται με το νόμο. Ενα από τα πιο σοβαρά σημεία διαφωνίας αποτέλεσε η απόφαση της κυβέρνησης να παραπέμψει μια σειρά από ρυθμίσεις στην έκδοση Προεδρικών Διαταγμάτων.

Για παράδειγμα, οι όροι και προϋποθέσεις για την κατάταξη των επιχειρήσεων της Ζώνης σε κατηγορίες θα οριστούν με ΠΔ. Από τις κατηγορίες αυτές εξαρτάται και το είδος των εργασιών που θα μπορούν να αναλάβουν αυτές οι επιχειρήσεις!

Ακόμα, σε ΠΔ παραπέμπεται η απόφαση για τον τρόπο και τη διαδικασία ελέγχου των αιτήσεων που θα καταθέτουν οι επιχειρήσεις, είτε για να εγγραφούν στο μητρώο, είτε για οποιαδήποτε άλλη μετατροπή της κατηγορίας τους, της κατάστασής τους κλπ.

Με ΠΔ θα καθορίζονται, επίσης, η διαδικασία και οι προϋποθέσεις χωροθέτησης των ναυπηγοεπισκευαστικών ζωνών,αλλά και οι προϋποθέσεις για την εκτέλεση εργασιών μέσα σε αυτές.

Στην έκδοση Προεδρικών Διαταγμάτων παραπέμπεται ακόμα και ο καθορισμός των διοικητικών κυρώσεων για την παραβίαση των όρων λειτουργίας, των κανόνων ασφαλείας, των περιβαλλοντικών όρων!

Επίσης, σημαντικές ενστάσεις εκδηλώθηκαν για την άρνηση της κυβέρνησης να συμπεριλάβει στο νόμο το αίτημα των φορέων για ασφαλιστική και φορολογική ενημερότητα,ως απαραίτητη προϋπόθεση, προκειμένου μια επιχείρηση να ενταχθεί στο μητρώο επιχειρήσεων της Ζώνης. Το αίτημα αυτό ήταν καθοριστικό για τη λύση των σημερινών προβλημάτων και ο τρόπος που το χειρίστηκε η κυβέρνηση εγκυμονεί κινδύνους, καθώς υπάρχουν επιχειρήσεις που εκπληρώνουν τις υποχρεώσεις τους, αλλά και "αεριτζήδες", που δεν πληρώνουν δραχμή για ασφαλιστικές εισφορές.

Τα σωματεία είχαν επίσης καταθέσει διαφορετικές προτάσεις για ζητήματα προσωπικού και εξοπλισμού των ναυπηγοεπισκευαστικών επιχειρήσεων, ωστόσο ο νόμος δεν ορίζει ελάχιστο αριθμό μόνιμου προσωπικού που θα πρέπει να απασχολείται σ' αυτές τις επιχειρήσεις, όπως και ελάχιστου εξοπλισμού, στη λογική των θέσεων των εργαζομένων. Οι προτάσεις των τελευταίων συνδέονται με την τήρηση των κανόνων υγιεινής και ασφάλειας, καθώς και με την ύπαρξη κατάλληλης υποδομής και εξοπλισμού, για την προστασία της ζωής των εργαζομένων, σε ένα χώρο ιδιαίτερα επικίνδυνο και με μακρύ, θλιβερό κατάλογο θυμάτων.

Τις θέσεις αυτές χρησιμοποίησε σε μεγάλη έκταση το ΚΚΕ, στις παρεμβάσεις του για το νομοσχέδιο. Για το θέμα των Προεδρικών Διαταγμάτων, ο βουλευτής του ΚΚΕ Στρ. Κόρακας,στη σχετική συνεδρίαση της Ολομέλειας της Βουλής, τόνισε χαρακτηριστικά ότι "είναι γνωστή η τακτική της εκάστοτε κυβέρνησης, και της σημερινής, να επιδιώκουν να έχουν λυμένα τα χέρια, παραπέμποντας τα πάντα σε ΠΔ". Υπογράμμισε ταυτόχρονα ότι "αρνούμαστε να δώσουμε εν λευκώ εξουσιοδοτήσεις σε οποιονδήποτε και ακόμα περισσότερο σε μια κυβέρνηση που η πολιτική της υπηρετεί με ιδιαίτερη συνέπεια τα συμφέροντα του μεγάλου, ντόπιου και ξένου, κεφαλαίου".

Ο βουλευτής του ΚΚΕ επισήμανε με έμφαση, ότι η στάση της κυβέρνησης απέναντι στο πρόβλημα οδηγεί στο σοβαρότατο κίνδυνο διαιώνισης της σημερινής κατάστασης. Μιας κατάστασης που χαρακτηρίζεται από τη σκανδαλώδη εύνοια της κυβέρνησης προς αυτούς που λυμαίνονται τα μεγάλα ναυπηγεία της χώρας.

Ανάμεσα στα άλλα, οι παρεμβάσεις του ΚΚΕ στη Βουλή είχαν να κάνουν με την ανάγκη, ο ελάχιστος αριθμός απασχολουμένων σε αυτές τις επιχειρήσεις να είναι επτά εργαζόμενοι, μόνιμα απασχολούμενοι με συμβάσεις αορίστου χρόνου. Πρότεινε επίσης τη συγκρότηση επιτροπής, στην οποία θα συμμετέχουν και εκπρόσωποι των εργαζομένων, για τον έλεγχο του Μητρώου των επιχειρήσεων.


ΛΙΜΑΝΙΑ
Σε αναμονή νέας επίθεσης

Η ιδιωτικοποίηση των λιμανιών Πειραιά και Θεσσαλονίκης θα απασχολήσει την κυβέρνηση μέσα στο Σεπτέμβρη, σύμφωνα με προηγούμενες σχετικές δηλώσεις της

Σε ετοιμότητα βρίσκονται οι εργαζόμενοι στα δυο μεγάλα λιμάνια της χώρας, του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης,καθώς πλησιάζει ο καιρός που η κυβέρνηση έχει δηλώσει ότι θα επιχειρήσει να ολοκληρώσει τα σχέδιά της για το ξεπούλημά τους στους ιδιώτες. Η ανατροπή των εργασιακών σχέσεων συνολικά, με πρώτο χτύπημα την άρση της μονιμότητας των δημοσίων υπαλλήλων που απασχολούνται σε ΟΛΠ και ΟΛΘ, η δραστική μείωση του αριθμού των εργαζομένων, η λειτουργία των λιμανιών σαν διαμετακομιστικά κέντρα που όλες τις μέχρι σήμερα δραστηριότητές τους θα λυμαίνονται οι ιδιώτες, η άνθηση του παραεμπορίου είναι ορισμένα στοιχεία της νέας πραγματικότητας που θέλει να επιβάλει η κυβέρνηση στα δυο λιμάνια.

Ηδη, η διοίκηση του Οργανισμού Λιμένος Πειραιά έχει δώσει οδηγία στην ιδιωτική εταιρία "ΙΝΤΡΑΣΟΦΤ" που ανήκει στον Σ. Κόκκαλη,να αναλάβει την εκπόνηση μελέτης για τη μηχανοργάνωση του Οργανισμού και να θεωρήσει ότι ο ΟΛΠ είναι ανώνυμη εταιρία!Το κόστος της μελέτης σύμφωνα με έγγραφο της ΙΝΤΡΑΣΟΦΤ ανέρχεται στα 136.052.632 εκατομμύρια δραχμές!

Η οδηγία της κυβέρνησης δεν είναι καθόλου τυχαία, αφού έχει δηλώσει κατ' αρχήν ότι οι δυο Οργανισμοί θα μετατραπούν σε ανώνυμες εταιρίες, για να παραδοθούν στη συνέχεια στο ιδιωτικό κεφάλαιο. Πολύ πιθανή είναι η εκδοχή ιδιωτικοποίησης με τη μορφή μακροχρόνιων μισθώσεων τμημάτων του λιμανιού, την οποία και έχουν προτείνει οι εφοπλιστές. Με το τρόπο αυτό, οι εφοπλιστές θα απολαμβάνουν τα κέρδη από τις μισθώσεις των τμημάτων και το κράτος θα έχει την υποχρέωση ανάπτυξης της υποδομής. Το σίγουρο, όμως, είναι ότι οι επιπτώσεις θα είναι τεράστιες και για τους εργαζόμενους αλλά και για την ίδια την οικονομία της χώρας.

Στο λιμάνι του Πειραιά σήμερα απασχολούνται συνολικά 2.250 εργαζόμενοι(περίπου 1.500 από αυτούς είναι με σχέση εργασίας δημοσίου δικαίου και οι υπόλοιποι εργατοτεχνίτες). Η πρώτη συνέπεια από τη μετατροπή του Οργανισμού Λιμένος Πειραιώς σε ανώνυμη εταιρία, θα είναι η αυτόματη άρση της μονιμότητας για τους 1.500 δημόσιους υπάλληλους. Οι εργαζόμενοι θα διέπονται πλέον από το εργασιακό καθεστώς ιδιωτικού δικαίου, με επιπτώσεις στα εργασιακά, ασφαλιστικά και συνταξιοδοτικά τους δικαιώματα, ενώ ταυτόχρονα ανοίγει ο δρόμος για απολύσεις.Παράλληλα, με την απόφαση αυτή, ανοίγει ο δρόμος για την αφαίρεση κατακτήσεων και στους λιμενεργάτες,με τη δραστική μείωσή τους και τη μετατροπή τους, στην πορεία, σε "απασχολήσιμους".

Η ιδιωτικοποίηση - ανεξάρτητα από τον τρόπο που θα γίνει - του Οργανισμού Λιμένος Πειραιά θα παίξει καταλυτικό ρόλο και στο μέλλον της Ναυπηγοεπισκευαστικής Ζώνης,πράγμα που φάνηκε και από τις τελευταίες δηλώσεις του υπουργού Εμπορικής Ναυτιλίας Σ. Σουμάκη σχετικά με το θέμα, ο οποίος είπε ότι μετά την ιδιωτικοποίηση των λιμανιών είναι αμφίβολο αν η Ζώνη θα συνεχίσει τη λειτουργία της. Κάτι τέτοιο θα σημάνει αυτόματα εκτίναξη της ανεργίας σε ασύλληπτα ύψη στην πόλη του Πειραιά, καθώς χιλιάδες εργαζόμενοι που απασχολούνται στη Ζώνη θα πάψουν να έχουν μεροκάματο! Σε πλήρη αμφισβήτηση μπαίνει και ο όποιος κοινωνικός ρόλος θα μπορούσαν να παίξουν τα λιμάνια υπό κρατικό έλεγχο.

Σκοπός των δρομολογούμενων εξελίξεων στα λιμάνια είναι η συρρίκνωση της δραστηριότητάς τους, κυρίως μέσα από την αποτροπή οποιασδήποτε παραγωγικής δραστηριότητας, όπως αυτή καθορίζεται σήμερα μέσα από την ύπαρξη και λειτουργία των χώρων αποθήκευσης προϊόντων, των μηχανισμών (σιλό) εκφόρτωσης των χύδην (ασυσκεύαστων) προϊόντων κ.ά. Σημαντικές θα είναι οι επιπτώσεις και στο εμπόριο, κυρίως όσον αφορά μικρομεσαίες επιχειρήσεις που στηρίζονται σε μεγάλο βαθμό από τις εμπορευματικές δραστηριότητες του λιμανιού. Το λιμάνι θα μετατραπεί σε ένα απέραντο "οικόπεδο" στο οποίο οι πολυεθνικές θα ακουμπούν απλά τα εμπορεύματά τους για να τα μεταφέρουν αλλού στη συνέχεια.

Με την ιδιωτικοποίηση των λιμανιών, σε συνδυασμό με την άρση του καμποτάζ που προωθείται, η "μαύρη εργασία" θα πάρει ανεξέλεγκτες διαστάσεις και μέσα στο λιμάνι του Πειραιά, πολύ περισσότερο αν τα λιμάνια μετατραπούν σε άντρο του εφοπλιστικού κεφαλαίου. Οι επιπτώσεις θα είναι αρνητικές και στη διαδικασία του εκτελωνισμού, αφού τίποτα δε θα μπορεί να ελέγξει το "κλειστό" κύκλωμα των ιδιωτών που θα δημιουργηθεί.

Οι εργαζόμενοι στα λιμάνια, υπάλληλοι και λιμενεργάτες, έχουν δηλώσει την απόφασή τους να μην επιτρέψουν την ιδιωτικοποίηση των λιμανιών. Στις 18 του Ιούνη οι εργαζόμενοι πραγματοποίησαν μια μεγαλειώδη 6ημερη απεργία, με καθολική συμμετοχή όλες τις μέρες, γεγονός που δείχνει την απόφασή τους να μην "καταθέσουν τα όπλα". Η κυβέρνηση με την απόφασή της να ξεπουλήσει τα λιμάνια στους ιδιώτες, εκτός από τους εργαζόμενους στα λιμάνια έχει απέναντί της και μια σειρά από εργατικά σωματεία και φορείς του Πειραιά, που συντονίζουν τη δράση τους ενάντια στο ξεπούλημα. Μάλιστα, πρόσφατα, με πρωτοβουλία της Επιτροπής Αγώνα για τη σωτηρία της Ζώνης,πραγματοποιήθηκε σύσκεψη στο Δημαρχείο του Περάματος, με τη συμμετοχή πολλών φορέων και εργατικών σωματείων και βέβαια του Δήμου Περάματος. Κοινή διαπίστωση όλων ήταν οι καταστροφικές συνέπειες που θα έχει για την πόλη του Πειραιά η ιδιωτικοποίηση του λιμανιού, καθώς και η ανάγκη για συντονισμό και κοινή δράση για την ανάπτυξη αγωνιστικών κινητοποιήσεων που θα βάλουν "φρένο" στα σχέδια της κυβέρνησης.




Διαβάστε στο «Ρ»

Ο καιρός
Weather data from openweathermap.org