ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 3 Νοέμβρη 2012 - 2η έκδοση
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Ενθουσίασε ο διαχρονικός λόγος του Μπρεχτ

Καταχειροκροτήθηκαν, προχτές το βράδυ, στην επίσημη πρεμιέρα, οι συντελεστές της παράστασης «Ο αφέντης Πούντιλα και ο δούλος του ο Μάτι» του Μπρεχτ, που παίζεται με μεγάλη επιτυχία στο θέατρο «Τζένη Καρέζη». Ο Κώστας Καζάκος σκηνοθέτησε μια υψηλής αισθητικής, χυμώδη, καυστικού χιούμορ παράσταση λαϊκού θεάτρου, με εξαιρετικές υποκριτικές «καταθέσεις» όλων των ηθοποιών.

Πολλοί φίλοι, μουσικοί, ηθοποιοί, συγγραφείς και πολιτικοί παραβρέθηκαν στην επίσημη, μεταξύ αυτών η ΓΓ της ΚΕ του ΚΚΕ, Αλέκα Παπαρήγα, οι βουλευτές του Κόμματος Θ. Παφίλης, Σπ. Χαλβατζής, Ν. Καραθανασοπουλος, Γ. Γκιόκας, Ν. Μωραΐτης, τα μέλη του ΠΓ Δ. Γόντικας, Ν. Σοφιανός και Δ. Κουτσούμπας, πολλά μέλη της ΚΕ, ο γραμματέας της ΚΝΕ Θ. Χιώνης, οι καλλιτέχνες Σπύρος Ευαγγελάτος, Αγγελος Αντωνόπουλος, Κώστας Αρζόγλου, Κατερίνα Χέλμη, Γεράσιμος Ανδρεάτος, Αφροδίτη Γρηγοριάδου κ.ά.

Θυμίζουμε και τους άλλους συντελεστές της παράστασης: Μουσική σύνθεση: Διονύσης Τσακνής. Σκηνικά - κοστούμια: Φαίδων Πατρικαλάκης. Τον Πούντιλα ερμηνεύει ο Κώστας Καζάκος. Αφηγητής - τραγουδιστής: Διονύσης Τσακνής. Παίζουν επίσης: Θοδωρής Γράμψας, Ντορέττα Παπαδημητρίου, Νίκος Μόσχοβος, Παύλος Ορκόπουλος, Σταμάτης Τζελέπης κ.ά.

ΚΡΑΤΙΚΟΣ ΠΡΟΫΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ ΓΙΑ ΤΟΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟ
Συνεχίζεται η κατρακύλα των δαπανών

Αντανάκλαση της κλιμακούμενης επίθεσης εναντίον του Πολιτισμού, προκειμένου να εφαρμοστεί ο στόχος του κεφαλαίου και των κυβερνήσεών του για πλήρη εμπορευματοποίησή του και της μεγάλης κατρακύλας στο επίπεδο των δαπανών, αποτελεί και το πολιτιστικό κομμάτι του κρατικού προϋπολογισμού για το 2013, στο πλαίσιο του ενιαίου υπουργείου Παιδείας - Πολιτισμού.

Ετσι, για «Υπηρεσίες Πολιτισμού» (!) όπως, προφανώς απαξιωτικά αναφέρεται στον Προϋπολογισμό όλη η υποδομή ενός υπουργείου, που κορμός της είναι η Αρχαιολογική Υπηρεσία, δηλαδή η προστασία και ανάδειξη της πολιτιστικής μας κληρονομιάς, προϋπολογίζονται για το 2013, 250,1 εκατ. ευρώ, δηλαδή, περίπου 70 εκατ. ευρώ λιγότερα από το 2012 (319 εκατ. ευρώ)!

Είναι αξιοσημείωτο, ότι για δεύτερη συνεχή χρονιά, ο Προϋπολογισμός δεν έχει αναλυτικούς κωδικούς δαπανών για τον Πολιτισμό. Μόνο στην εισηγητική έκθεση αναφέρεται - γενικά - ότι τα ποσά θα διατεθούν για «μισθοδοσία προσωπικού και πρόσληψη εποχικού προσωπικού, κυρίως για την ανάγκη φύλαξης μουσείων και αρχαιολογικών χώρων, συντήρησης, διαμόρφωσης και προστασίας των αρχαιολογικών χώρων και μουσείων, λειτουργικών αναγκών των αρχαιολογικών υπηρεσιών».

Φυσικά η συγκυβέρνηση γνωρίζει ότι παρασφίγγει... την οικονομική θηλιά στον πολιτισμό, ο οποίος υπέστη και το χτύπημα με το «κούρεμα» των αποθεματικών του Ταμείου Αρχαιολογικών Πόρων - Απαλλοτριώσεων την άνοιξη. Δηλαδή συνειδητά επιλέγει την πλήρη «αποψίλωση» όποιου δημόσιου χαρακτηριστικού απομένει στην Αρχαιολογική Υπηρεσία. Λ.χ., μόνο άσχετη με τη μείωση των κρατικών δαπανών δεν είναι η «φάμπρικα» που άνοιξε - με ευθύνη της συγκυβέρνησης - για πρόσληψη αρχαιολόγων για τα δημόσια και ιδιωτικά έργα... με «μπλοκάκι» παροχής υπηρεσιών. Δηλαδή, ούτε καν ως συμβασιούχων στην Αρχαιολογική Υπηρεσία...



Το Νομισματικό Μουσείο στο «Art Project»

Ακόμη ένα ελληνικό μουσείο «τυλίχθηκε» στα «πλοκάμια» της πολυεθνικής «Google». Μετά το Μουσείο Ακρόπολης, το Κυκλαδικής Τέχνης και Μπενάκη, η εταιρεία ενέταξε στο πρόγραμμά της «Art Project» και το Νομισματικό Μουσείο. Ανακοίνωση του υπουργείου αναφέρει ότι το Νομισματικό «είναι το πρώτο κρατικό μουσείο που συμμετέχει στο πρωτοποριακό πρόγραμμα "Art Project" της Google», που σημαίνει ότι θα ενταχθούν κι άλλα, και ότι το Μουσείο Ακρόπολης δεν είναι κρατικό... παρά τις κατά καιρούς αντίθετες κυβερνητικές «διαβεβαιώσεις».

Το «Art Project» ψηφιοποιεί συλλογές μουσείων και τις «ανεβάζει» στο διαδίκτυο σε ανοιχτή πρόσβαση. Ξεκίνησε το 2011 με 17 μουσεία σε 9 χώρες. Σήμερα αριθμεί 151 μουσεία σε 40 χώρες και περιλαμβάνει περισσότερα από 30.000 αντικείμενα τέχνης, και 46 πολιτιστικά ιδρύματα.

Το Νομισματικό Μουσείο, ήδη ενέταξε 56 αριστουργήματά του και μέχρι το τέλος Νοέμβρη θα εντάξει άλλα 150. Στις αρχές του 2013, θα υπάρχει και εικονική «περιήγηση» στις αίθουσες του Ιλίου Μελάθρου (οικία Σλήμαν).

Ο υπουργός Πολιτισμού, Κ. Τζαβάρας, εκθείασε το όλο σχέδιο, προαναγγέλλοντας την ένταξη στο «Art Project» όλων των αρχαιολογικών χώρων μουσείων «που παρουσιάζουν τη μεγαλύτερη επισκεψιμότητα» (Εθνικό Αρχαιολογικό, Ολυμπίας, Δελφών, Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης, Ηρακλείου).

Ο «Ρ» τον Απρίλη με αφορμή την ένταξη των πρώτων ελληνικών μουσείων στο πρόγραμμα (παρότι η πρόσβαση σε αυτό δεν έχει κόστος, ακόμα, για το χρήστη του διαδικτύου), επισήμανε ότι το κεφάλαιο κάθε άλλο παρά «ανιδιοτελές» είναι. Η «Google», λ.χ., πρωταγωνιστεί, μαζί με άλλα πολυεθνικά μεγαθήρια, στο λυσσαλέο ανταγωνισμό των μονοπωλίων για το «κελεπούρι» της ψηφιοποίησης έργων του λόγου, και όχι μόνο. Αυτό που σήμερα μοιάζει «αθώα» ψηφιακή «βόλτα» σε αριστουργήματα Τέχνης, ίσως αποτελεί «υποδομή» ενός ακόμη πεδίου κερδοφορίας και άγριου ανταγωνισμού, αύριο...

Αλληγορία για το σήμερα

Ο θίασος «blitz», παρουσιάζει (έως 18/11, 9 μ.μ., εκτός Δευτέρας - Τρίτης), στη Στέγη Γραμμάτων- Τεχνών την παράσταση «Late night». Το έργο εκτυλίσσεται σε μια αίθουσα χορού. Κάποιοι τραγουδούν και χορεύουν. Μια απόκοσμη φωνή δίνει οδηγίες και παραγγέλματα. Μια ηλεκτρική επιγραφή αναβοσβήνει διαρκώς κι εκείνοι, παραζαλισμένοι, επιδίδονται σε προσωπικές εξομολογήσεις. Ο χορός τελείωσε, αλλά η μουσική ακόμη ηχεί. Ενα υπερεαλιστικό πάρτι, με αναφορές στις ταινίες των Ντέιβιντ Λιντς, Τζον Κασσαβέτη, Λ. Μπουνιουέλ και το «Σκοτώνουν τα άλογα όταν γεράσουν» του Πουατιέ, όπου τα πεινασμένα θύματα του καπιταλιστικού κραχ των ΗΠΑ χορεύουν μέχρι τελικής πτώσης και θανάτου και μόνον όποιος απομείνει όρθιος, παίρνει ένα χρηματικό έπαθλο - ελεημοσύνη...

Κείμενο - σκηνοθεσία: όλου του θιάσου. Φωτισμοί Τάσου Παλαιορούτα. Παίζουν: Γιώργος Βαλαής, Σοφία Κόκκαλη, Αγγελική Παπούλια, Χρήστος Πασσαλής, Φιντέλ Ταλαμπούκας, Μαρία Φιλίνη.

Μετά τις παραστάσεις στη «Στέγη», το «Late night» θα περιοδεύσει σε πόλεις της Γαλλίας, αρχίζοντας από το Μπορντό (στο θέατρο «La manufacture», στο πλαίσιο του φεστιβάλ «Nov' Art»).

«Το λάθος στην τέχνη»

«Το Λάθος στην Τέχνη, στη Φιλοσοφία, στις Επιστήμες. Το Λάθος στη ζωή, στις σχέσεις, στις επιλογές, στον απολογισμό. Μια επισκόπηση του Λάθους ως νοήματος της ανθρώπινης ύπαρξης», τιτλοφορούνται η έκθεση και οι εκδηλώσεις που οργανώνει (έως 16/11) η Εταιρεία Μελέτης Πολιτισμικής Εταιρότητας, στη μνήμη του σπουδαίου - βραβευμένου με «Οσκαρ» - σκηνογράφου - ζωγράφου Βασίλη Φωτόπουλου. Η έκθεση (επιμέλεια Μάνου Στεφανίδη) λειτουργεί καθημερινά (εκτός Σαββάτου - Κυριακής) 9 π.μ.- 10 μ.μ. στο κτίριο «Κωστής Παλαμάς» (Ακαδημίας 48 και Σίνα). Εκτίθενται μακέτες σκηνικών, κοστουμιών και φωτογραφίες από θεατρικές παραστάσεις του τιμώμενου.

Θα πραγματοποιηθούν (με είσοδο ελεύθερη) οι παρακάτω εκδηλώσεις (κτίριο «Κ. Παλαμάς»): 5/11 (7.30 μ.μ.) βραδιά ποίησης, με καταξιωμένους ποιητές. Στις 8.30 μ.μ. θεατρικά δρώμενα, με τους Κωνσταντίνο Κωνσταντόπουλο, Βασίλη Βλάχο και Λιάνα Σακελλίου. 3-4/11 (8 μ.μ.) εργαστήριο αφιερωμένο στη φωτογραφία. 9/11 (5 μ.μ.) στο Εντευκτήριο του Πανεπιστημίου, συνέδριο με εισηγητές πανεπιστημιακούς καθηγητές. Στις 9 μ.μ. μουσικά και χορευτικά δρώμενα, με τους Σπύρο Σακκά, Ευαγγελία Τσιάρα και τη χορευτική ομάδα «Rollin Foxes». Στις 10/11 (5 μ.μ.) στο «Bοοze Coperativa» (Κολοκοτρώνη 57, τηλ. 210.3240.944) ημερίδα για τη φωτογραφία.

Η ΚΡΑΤΙΚΗ ΟΡΧΗΣΤΡΑ ΑΘΗΝΩΝ (ΚΟΑ), σε συνεργασία με το Ιδρυμα «Ευγενίδου», αύριο (11.30 π.μ.) στο Μέγαρο Μουσικής θα ερμηνεύσει το αριστούργημα του Γκούσταβ Μάλερ «Οι πλανήτες», με τον νέο μαέστρο Νίκο Χαλιάσα. Συμμετέχουν η Χορωδία της ΕΡΤ (διδασκαλία Δημήτρη Μπουζάνη) και η χορωδία «Opus Femina» (διδασκαλία Φάλιας Παπαγιαννοπούλου). Τα μουσικά μέρη του έργου θα πλαισιωθούν με αφήγηση από τον Αρη Σερβετάλη και βίντεο του Παναγιώτη Δ. Σιμόπουλου.



Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ