ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 29 Ιούνη 2021
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΜΕΣΟΠΡΟΘΕΣΜΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΔΗΜΟΣΙΟΝΟΜΙΚΗΣ ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗΣ 2022 - 2025
Το «στύψιμο» του λαού προϋπόθεση για να ανακάμψει η κερδοφορία των ομίλων

Eurokinissi

Στην αρμόδια Επιτροπή της Βουλής συζητείται από χτες το Μεσοπρόθεσμο Πλαίσιο Δημοσιονομικής Στρατηγικής 2022 - 2025, με το οποίο η κυβέρνηση προδιαγράφει την παραπέρα γενναία κρατική στήριξη των επιχειρηματικών ομίλων για να ανακάμψει η κερδοφορία τους, «στύβοντας» ακόμα περισσότερο τους εργαζόμενους, συνολικά τον λαό. Η ψήφιση του Μεσοπρόθεσμου στην Ολομέλεια αναμένεται να γίνει την Πέμπτη 1η Ιούλη.

Το ΚΚΕ από την αρχή καταψήφισε και κατήγγειλε το Μεσοπρόθεσμο. Οπως ανέδειξε η ειδική αγορήτρια του Κόμματος Διαμάντω Μανωλάκου, καταρρίπτοντας το αφήγημα που προσπάθησε να καλλιεργήσει η κυβέρνηση της ΝΔ όλες τις προηγούμενες μέρες ότι θα φέρει ευδαιμονία σε όλους, «τα ίδια τα νούμερα είναι μαρτυριάρικα, ξεφωνίζουν ότι είναι κομμένο και ραμμένο στο πώς θα ικανοποιηθούν οι ανάγκες του κεφαλαίου για ανάπτυξη της κερδοφορίας τους».

Παρουσιάζοντας τους βασικούς άξονές του, ανέδειξε:

-- Πρώτον, ότι διασφαλίζει πρόσθετο δημοσιονομικό χώρο για να χρηματοδοτηθούν οι παρεμβάσεις στήριξης των επιχειρηματικών ομίλων μέσω των κρατικών προϋπολογισμών, σε συνδυασμό με τον πακτωλό των εκταμιεύσεων από το Ταμείο Ανάκαμψης της ΕΕ. Δηλαδή ο προσανατολισμός και οι δαπάνες είναι υπέρ των επενδυτών και όχι των λαϊκών αναγκών.

-- Δεύτερον, αν και περιγράφεται ότι από το 2022 αναμένεται σημαντική επιτάχυνση του ετήσιου ρυθμού οικονομικής ανάπτυξης, στο 6,2% με διατήρηση κοντά στο 4% κατά μέσον όρο, αυτό αφορά τις επενδύσεις, καθώς η συμμετοχή της ιδιωτικής κατανάλωσης στο ΑΕΠ αναμένεται να διαμορφωθεί σε χαμηλότερο επίπεδο το 2022 από ό,τι το 2019, εν αντιθέσει με τη συμμετοχή των επενδύσεων. Μάλιστα, στο τέλος της μεσοπρόθεσμης περιόδου η ιδιωτική κατανάλωση αναμένεται να έχει περιοριστεί στο 65,5% του ΑΕΠ, δηλαδή στο χαμηλότερο ποσοστό από το 2007, που σημαίνει δυσμενέστερη εξέλιξη για το λαϊκό εισόδημα. Είναι χαρακτηριστικό ότι την ίδια περίοδο ο μέσος ετήσιος ρυθμός αύξησης του ονομαστικού μισθού προβλέπεται 2,4%, ωστόσο η βαθμιαία άνοδος του πληθωρισμού αναμένεται να περιορίσει τη μέση αύξηση του πραγματικού μισθού στο θλιβερό 0,8%. Αλλωστε, ήδη η ακρίβεια στα βασικά είδη ανάγκης θερίζει.

-- Τρίτον, ο φόρος εισοδήματος φυσικών προσώπων αυξάνεται ραγδαία και σε απόλυτα μεγέθη, από 9,59 δισ. ευρώ το 2021 σε 12,63 δισ. το 2025. Αύξηση περίπου 32%, «δηλαδή φοροληστεία για την εργατική τάξη και τα λαϊκά στρώματα», σημείωσε η Δ. Μανωλάκου. Παράλληλα, το σύνολο των κρατικών δαπανών από περίπου 70,1 δισεκατομμύρια το 2021 αναμένεται να συμπιεστεί σε περίπου 63,8 δισεκατομμύρια το 2025, ενώ μετά την απόσυρση των έκτακτων μέτρων στήριξης που πάρθηκαν στο πλαίσιο της κρίσης, θα αντικατασταθούν από περισσότερο στοχευμένες παρεμβάσεις στήριξης του κεφαλαίου.

-- Τέταρτον, η μείωση των ασφαλιστικών εισφορών για την εργοδοσία κατά τρεις ποσοστιαίες μονάδες, που προβλέπεται τόσο για το 2021 όσο και για το 2022, σημαίνει μείωση του «μη μισθολογικού κόστους» για τους επιχειρηματικούς ομίλους και απώλειες του κρατικού προϋπολογισμού κατά 815 εκατομμύρια ευρώ σε ετήσια βάση. «Να ποιοι είναι οι ωφελημένοι με τα εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ χάρισμα ετησίως».

-- Πέμπτον, μειωμένοι θα είναι στον τακτικό προϋπολογισμό οι πόροι για Υγεία και Παιδεία, κάτι που αποδεικνύει τον αντιλαϊκό χαρακτήρα του Μεσοπρόθεσμου, ενώ από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων του κρατικού προϋπολογισμού και μέσω του Ταμείου Ανάκαμψης θα διατεθούν κεφάλαια για επενδύσεις στους επιχειρηματικούς ομίλους 14,4 δισ. ευρώ. Συνολικά, σε ορίζοντα 4ετίας και μόνο από το σκέλος του προγράμματος δημοσίων επενδύσεων θα αποδοθούν στους επιχειρηματικούς ομίλους ποσά ύψους 42,6 δισ. ευρώ, με τις λαϊκές ανάγκες σε σχολεία, νοσοκομεία, αντισεισμική θωράκιση και άλλες αναγκαίες για τον λαό υποδομές να πηγαίνουν στα «αζήτητα».

«Επιβεβαιώνονται η ταξικότητα της πολιτικής του αστικού κράτους, με όποιο αστικό κόμμα είναι στην εξουσία, ΝΔ, ΣΥΡΙΖΑ ή ΠΑΣΟΚ - ΚΙΝΑΛ, ή σε συνεργασία και με άλλα» και με όποιο μείγμα αστικής διαχείρισης, επεσήμανε η Δ. Μανωλάκου.

Διαγκωνισμοί για τα συμφέροντα του κεφαλαίου

Ο ΣΥΡΙΖΑ καταψήφισε το Μεσοπρόθεσμο, με τον καημό της εισηγήτριάς του Κ. Παπανάτσιου να είναι ότι «δεν υπάρχει κανένα σχέδιο για την επανεκκίνηση της οικονομίας», «συνεχίζετε με ευχολόγια για την έκρηξη των επενδύσεων και των χρημάτων του Ταμείου Ανάκαμψης που θα οδηγήσουν στην ανάκαμψη» και «θα έπρεπε ήδη να έχετε συζητήσει και συναποφασίσει το πλαίσιο στήριξης της οικονομίας, βάσει του Ταμείου Ανάκαμψης, αλλά αυτό το κάνετε απομονωμένοι, χωρίς κανένα διάλογο». Ο δε Ευ. Τσακαλώτος παρατήρησε ότι όχι μόνο η κυβέρνηση δεν προχωρά σε σοβαρές μεταρρυθμίσεις αλλά και αυτές που φέρνει, «όπως το Ασφαλιστικό, δεν μας λέτε πόσο θα κοστίσει δημοσιονομικά», δηλαδή τι δημοσιονομικός χώρος θα εξασφαλιστεί για το κεφάλαιο. Παρόμοια ήταν η κριτική και των άλλων αστικών κομμάτων, που επίσης καταψήφισαν.

Ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών Θ. Σκυλακάκης, καθησυχάζοντας τον ΣΥΡΙΖΑ, είπε ότι το κυβερνητικό σχέδιο για το Ταμείο Ανάκαμψης «είναι γεμάτο μεταρρυθμίσεις και το εκτίμησε ιδιαίτερα η Ευρωπαϊκή Επιτροπή» και πρόσθεσε ότι «ο δημοσιονομικός χώρος που θα έχουμε στα επόμενα χρόνια θα είναι κομμάτι της δικής μας επιτυχίας, με βάση τις μεταρρυθμίσεις που θα κάνουμε», όπως η «επισκόπηση δαπανών». Και για να γίνει πιο σαφής πρόσθεσε πως «προβλέπουμε περισσότερα χρήματα από όσα δίνονταν στην εποχή του ΣΥΡΙΖΑ για Παιδεία, Υγεία, Κοινωνική Πρόνοια», όμως «θα υπάρχουν αυτόματοι σταθεροποιητές που θα μειώνουν αυτές τις δαπάνες»!

ΕΥΡΩΚΟΙΝΟΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗ ΟΜΑΔΑ ΤΟΥ ΚΚΕ
«ΝΑΤΟ 2030»: Οι λαοί έχουν τη δύναμη να αντιπαλέψουν τα επικίνδυνα σχέδια

Η στρατηγική «ΝΑΤΟ 2030» είναι απόδειξη των σφοδρών ανταγωνισμών ΗΠΑ - ΕΕ - Κίνας και Ρωσίας, σημείωσε σε παρέμβασή της η Ευρωκοινοβουλευτική Ομάδα του ΚΚΕ στη συζήτηση με τον Mircea Geoano, αναπληρωτή γενικό γραμματέα του ΝΑΤΟ στο πλαίσιο της Επιτροπής Εξωτερικών Υποθέσεων του Ευρωκοινοβουλίου. Ο ευρωβουλευτής του Κόμματος, Κώστας Παπαδάκης, ανέδειξε τον πρωταγωνιστικό ρόλο της ελληνικής κυβέρνησης στους επικίνδυνους σχεδιασμούς του ΝΑΤΟ και τόνισε πως οι λαοί έχουν τη δύναμη να τους αντιπαλέψουν, δυναμώνοντας τον αγώνα σε κάθε χώρα για αποδέσμευση από ΝΑΤΟ - ΕΕ. Ο ευρωβουλευτής του Κόμματος στην ομιλία του ανέφερε τα παρακάτω:

«Η στρατηγική "ΝΑΤΟ 2030" συνιστά πολεμική προετοιμασία και αποτελεί απόδειξη του σφοδρού ανταγωνισμού με τη Ρωσία και την Κίνα. Η στρατιωτική περικύκλωση της Ρωσίας, η εξαγγελία περί πρώτου πυρηνικού πλήγματος όπως και η άσκηση - μαμούθ "Defender Europe 21" διαψεύδουν τις υποκριτικές διακηρύξεις περί "ειρήνης και ασφάλειας των λαών". Ρόλο κλειδί σε αυτά τα επιθετικά σχέδια έχει η εμπλοκή της ελληνικής κυβέρνησης, που πολλαπλασιάζει τις αμερικανοΝΑΤΟικές βάσεις και την ίδια ώρα έχει πλέον από φέτος τα ευρωατλαντικά πρωτεία σε εξοπλισμούς για τις ΝΑΤΟικές ανάγκες. Οι "ΝΑΤΟικές πλάτες" στην επιθετικότητα της Τουρκίας και το γεγονός ότι στο πλαίσιο του ΝΑΤΟ προωθείται η συνεκμετάλλευση στο Αιγαίο προμηνύει ότι οι λαοί της περιοχής μπαίνουν σε μεγάλες περιπέτειες.

Επτά δεκαετίες άλλωστε το ΝΑΤΟ ως βασική πολεμική μηχανή του κεφαλαίου σημαίνει πολέμους, αλλαγές συνόρων, χούντες, πραξικοπήματα, κατατρεγμούς και προσφυγιά.

Οι λαοί έχουν τη δύναμη να αντιπαλέψουν αυτά τα επικίνδυνα σχέδια και να δυναμώσουν τον αγώνα σε κάθε χώρα για την αποδέσμευση από το ΝΑΤΟ, την ΕΕ και κάθε ιμπεριαλιστική συμμαχία, με τη δική τους εξουσία».

Οξύνονται οι διεργασίες για το Κυπριακό

Ο Κύπριος Πρόεδρος Νίκος Αναστασιάδης εισηγήθηκε τη διεξαγωγή συνάντησής του με τον ηγέτη του ψευδοκράτους Ερσίν Τατάρ, στο περιθώριο της ΓΣ του ΟΗΕ τον Σεπτέμβρη, όπως δήλωσε ο εκπρόσωπος της κυπριακής κυβέρνησης Κυριάκος Κούσιος, προσθέτοντας ότι «δεν μιλάμε για νέα πενταμερή, αλλά για συνάντηση Αναστασιάδη και Τατάρ με την παρουσία Γκουτέρες».

Στο περιθώριο της πρόσφατης Συνόδου της ΕΕ, στις Βρυξέλλες, ο γγ του ΟΗΕ Αντόνιο Γκουτέρες είχε χωριστές συναντήσεις με τις δύο πλευρές, ενώ όξυνση των διεργασιών για το Κυπριακό ανήγγειλε και η συνάντηση που είχε «στο πόδι» ο Τατάρ με τον Ελληνα πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη. «Είναι ο πρωθυπουργός της Ελλάδας, μιας εγγυήτριας χώρας (...) Αυτό που κάναμε ήταν σωστό. Να το δείτε ως μια συνομιλία σε ένα σαλόνι που είχαμε την ευκαιρία να κάνουμε. Δεν υπάρχει κάτι καλύτερο από το να συνομιλείς με κάποιον», σχολίασε σχετικά ο Τατάρ. Την ίδια στιγμή, επιστρέφοντας από τις Βρυξέλλες ανέφερε - για πρώτη φορά - ότι «θα αξιολογήσει» την πρόταση για διορισμό ειδικού αντιπροσώπου (special envoy) του γγ του ΟΗΕ στο Κυπριακό, κάτι που θα σηματοδοτήσει επιτάχυνση των σχετικών συνομιλιών. Κατά τ' άλλα, επανέλαβε ότι επίσημες διαπραγματεύσεις μπορούν να ξεκινήσουν «με την αποδοχή της κυριαρχικής μας ισότητας και του ίσου διεθνούς στάτους», αλλά και ότι «αν δούμε το παρελθόν, είμαστε η μία πλευρά των ιδρυτικών μερών (σ.σ. της Κύπρου) και γι' αυτόν τον λόγο όσο κυρίαρχοι είναι οι Ελληνοκύπριοι, άλλο τόσο κυρίαρχοι είμαστε κι εμείς. Αν έχουν αυτοί διεθνές στάτους, το ίδιο έχουμε κι εμείς. Τουλάχιστον σε επίπεδο ισότητας, πρέπει να έχουμε κι εμείς διεθνές στάτους (...) Κοιτάζοντας την Ιστορία της Κύπρου, όταν η Βρετανία αποχώρησε από την Κύπρο μετέφερε την κυριαρχία της σε δύο ξεχωριστούς λαούς. Ισως ο κόσμος ακόμα δεν το καταλαβαίνει αυτό. Αλλά το λέμε αυτό σε ολόκληρο τον κόσμο, και με αυτόν τον τρόπο αγωνιζόμαστε».

Στο μεταξύ, δημοσιεύματα αναφέρονται σε πιθανές αλλαγές που μπορεί να περιλαμβάνει η επόμενη έκθεση του γγ του ΟΗΕ για την πορεία των συνομιλιών, κάνοντας λόγο για «αυτοδιοικούμενες περιοχές» (στα Κατεχόμενα) και επιβεβαιώνοντας τις πυκνές διεργασίες γύρω από μια αναβάθμιση του ψευδοκράτους.

Μέσα σε αυτές τις συνθήκες, συνεχίζονται και ευρύτερες διεργασίες στη Νοτιοανατολική Μεσόγειο. Ο ΥΠΕΞ της Αιγύπτου Σάμεχ Σούκρι, αναφερόμενος στις διαθέσεις αναθέρμανσης των σχέσεων της χώρας του με την Τουρκία, είπε ότι «οι σχέσεις Αιγύπτου - Τουρκίας θα βασίζονται στις αρχές που διέπουν τις σταθερές διεθνείς σχέσεις, συμπεριλαμβανομένων της μη παρέμβασης σε εσωτερικές υποθέσεις και της καλής γειτονίας, μην επιτρέποντας οποιαδήποτε δραστηριότητα σε κρατικά εδάφη που θα αποσταθεροποιούσε άλλη χώρα». Πρόσθεσε ότι «υπάρχει διπλωματική εκπροσώπηση και από τις δύο πλευρές με τους επιτετραμμένους μέσω των οποίων λαμβάνει χώρα ο κανονικός πολιτικός διάλογος για τη μεταφορά μηνυμάτων, τη διαχείριση της σχέσης και της επικοινωνίας σχετικά με το τι βλέπουμε αναφορικά με τις σχέσεις και τις απόψεις που πρέπει να επικοινωνήσουμε προς την τουρκική πλευρά». Πάντως πρόσθεσε ότι «δεν υπάρχει τρέχουσα ημερομηνία για την επανάληψη των διερευνητικών διαβουλεύσεων για την αναθεώρηση των σχέσεων Αιγύπτου - Τουρκίας».



Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ